torsdag 8 februari 2018

Börsen faller, och vi med den

Jag har flaggat för börsras sedan jag startade den här bloggen. Den här veckan har det blåst bra. Ordentligt ner måndag-tisdag för att studsa upp igår. Jag vet inte om det här är början på något större, men folk brukar skrika “ras!” långt innan börsindex tappar flera procent två dagar på raken. En nedgång var det hur som helst.

Man kan tycka att jag borde glädja mig nu, säga något självgott som “Vad var det jag sa?”, men jag har verkligen ingen lust och för mig är det helt ointressant om min ekonomi klarar sig bättre än någon annans. Visst kan jag andas lite lättare av att portföljens illröda siffror bryts av med blå färg för guld, och svart för likvider, men jag har ju också aktier som går ner både fem och tio procent på en enda dag utan synbar anledning.


Mitt tips till den som av någon anledning månadsköper aktier (jag ska inte spela dum, jag vet att det finns legitima skäl) för alla pengar de får loss är att inte grotta ner sig i börsen om man inte tänkt göra affärer. Kolla in portföljen morgon och kväll eller ännu mindre. Blunda inte för nyhetsflödet, men fundera inte över hur många tusenlappar som lämnar kontot.

Gör något annat, läs en bok, ta en promenad... Kanske är nu det perfekta tillfället att ta tag i andra delar i ekonomin, se över räkningar, göra en budget eller rensa ur källarförrådet och lägga ut grejer till försäljning. Och betänk att det alltid finns någon stackars jävel som har det värre, men som ändå lyckas intala sig själv att det bara är en tillfällig svacka.

8 kommentarer:

  1. Jag brukar plantera om växterna när börsen går ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra, men sånt håller jag inte på med. Växterna tilldelas en kruka. Kan de inte hålla sig till det formatet är det deras problem.

      Radera
    2. Tack båda, nu fick jag ett helt underbart gapskratt.

      Själv brukar jag nog öka konsumtionen en smula, men det är från ett ytterst modest utgångsläge.

      Jag skrattar fortfarande!

      Radera
    3. Kul att kunna roa, även om jag i detta fall inte riktigt förstår varför. Men ökar du konsumtionen när börsen går ner? Jag gör snarare tvärtom. Också från ett modest utgångsläge, så då riskerar det att bli snålt på riktigt.

      Radera
  2. Nu tycker jag du lite oväntat klappar dig själv på ryggen, så brukar ju inte du göra? :-)

    Det är väldigt många som väldigt länge sagt att Börsen ska rasa - och det roliga med det är ju att man till sist får rätt... Ungefär som att säga att klockan är 12 hela dygnet, till sist händer det!

    Sedan var väl detta inget ras i den bemärkelsen, än så länge ser jag det som en hälsosam korrigering :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att du tolkar in en hel roman i mitt inlägg.

      "Det är väldigt många som väldigt länge sagt att Börsen ska rasa".

      Ja, jag har aldrig påstått något annat. Redan i första stycket skriver jag: " Folk brukar skrika 'ras!' långt innan börsindex tappar flera procent två dagar på raken".

      "Sedan var väl detta inget ras i den bemärkelsen, än så länge ser jag det som en hälsosam korrigering :-)"

      Ja, i samma (första) stycke skriver jag "Jag vet inte om det här är början på något större", samt "En nedgång var det hur som helst".

      Jag tycker hela mitt inlägg handlar om jag INTE klappar mig själv på ryggen och att jag inte vet om detta var början på ett större ras.

      Radera
  3. "Jag har flaggat för börsras sedan jag startade den här bloggen"

    "Man kan tycka att jag borde glädja mig nu, säga något självgott som “Vad var det jag sa?"

    Det var ovanstående jag reagerade på ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är väl inte att klappa sig själv på ryggen? Det första påståendet är utan tvivel sant (se länk). Det andra citatet är första halvan på en mening som går ut på att jag inte klappar mig själv på ryggen.

      Sedan kan man i och för sig alltid misstänka att någon som säger sig inte vilja berömma sig själv berömmer sig själv genom att säga att han inte berömmer sig själv (Fredrik Virtanen byggde en hela karriär på det), men jag menar vad jag säger, att jag inte vet vart vi är på väg och att jag inte tänker peka finger.

      Radera