fredag 23 februari 2018

Hemberg-skvaller

Sparekonomen Claes Hemberg har sagt upp sig efter tjugo år på Avanza. Först ett erkännande från mig: Jag gillar Hemberg! Jag håller absolut inte med honom om allt och tycker att han ibland uttalar sig kategoriskt om saker han vet rätt lite om. Men jag tycker att han ofta är en frisk fläkt i debatten och tror att han gjort mycket gott för Avanza.


Att han retar gallfeber på så många tycker jag är märkligt.Visst har han gått rätt hårt åt Fingerprint, som han sågade under hela uppgången. Samma sak med Bitcoin, men det vore väl snarast tjänstefel av en bankman att inte attackera kryptovalutor, även om jag också gärna hade sett mer balans.

Den senaste striden är cannabisinvesteringar där han tvärtom gick emot sin egen arbetsgivare. Befriande, tycker jag, att han följde sitt hjärta och vågade kritisera både de som handlar med dessa fonder och aktier, och de som tillhandahåller möjligheten, som Avanza.

Privat blev det stormvarning när han la råttgift i kattmat och retade upp den lokala katt-tanten (nej, inte hälften tant/hälften katt, ni fattar vad jag menar). Jag vet väldigt lite om vad som hände där, och tror att det gäller de flesta som öppet hånat Hemberg för tilltaget.


Men nu skiter vi i det, nu vill jag skvallra om varför han slutar på Avanza och vad han ska göra istället. Tyvärr vet jag ingenting. Är det femtioårskris (han fyller i maj), interna bråk på Avanza, har utmattningsdepressionen kommit in i andra andningen eller har han fått ett för bra erbjudande av någon annan? Det har ju inte vi med att göra, men visst blir man nyfiken!

Så låt oss skvallra, vad tror ni, vad vet ni och vad tror ni att ni vet?

28 kommentarer:

  1. Bra fråga! Kanske har 20 år tagit ut sin rätt? Fick Avanza kanske ett klagomål för mycket gällande undermåliga blogginlägg som var så fulla med språkfel att de knappt gick att läsa, eller stressade han på för mycket och sprang in i väggen? Fick faktiskt en gång ett ganska argt mail från Herr Hemberg när ajg i en kommentar till någon av hans artiklar hade lagt in en länkhänvisning med spartips till en uppenbarligen konkurrerande bloggskribent. Vet inte vad som var mest imponerande, att han verkar ha ett ganska argt temperament, eller att han faktiskt orkade ta sig tid att skriva ett privat mail till lilla mig (samtidigt som han raderade mitt inlägg).

    En skön kille som uppenbarligen brinner för vad han håller på med. Hans efterträdare Lovisa nånting har inte heller hon särskilt hög klass på det språkliga innehållet, att skilja på de och dem t.ex. verkar vara svårt för 80-talisterna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att han gick in i väggen häromåret är ju känt eftersom han var sjukskriven ganska länge då. Kanske är det inte svårare än att han kom tillbaka och kände att jobbet var en del av problemet.

      Nu vet jag ju inte vad du skrev och vad du länkade till, men att han inte vill marknadsföra konkurrenter förstår jag och kan tycka att det är schysst att han mailar och berättar varför inlägget plockas bort. Att han gör det argt finns däremot ingen bra förklaring till.

      Efterträdaren heter Johanna, men det var inom felmarginalen :-). Att inte kunna skilja på de och dem är däremot aldrig okej, och jag undrar när och varför fenomenet uppstått. Det var aldrig något problem när jag gick i skolan på 80-talet, men tjugo år senare tycks nästan alla ha problemet, även de (inte "dem") i min ålder som gissningsvis inte hade problemet på 80-talet. Och hur kommer det sig att alla kan skilja på vi och oss, han och honom? Nej, nu blev det bara fler frågor :-(.

      Radera
    2. Du blandar ihop Lovisa med Johanna nu.

      Johanna Kull är den som tar över efter Claes.

      Radera
    3. Ha ha, det ständiga problemet med de och dem som i princip aldrig dök upp på 80-talet som sagt. Det ligger väl i tiden, precis som alla särskrivningar som aldrig sett dagens ljus för ett par - några årtionden sedan. Hur ur vida detta fen omen är här för att stanna eller inte åter står att se.

      Radera
    4. Särskrivningarna har vi nog mobiltelefonernas ordlistor att tacka för, men de/dem-problemet vet jag faktiskt inte hur det uppstått. Där skiljer sig ju svenskan mot engelskan, men inte heller det är något nytt. Även jag pratade i engelska datatermer som ung, men inte till den grad att jag "gjorde en Dolph" och glömde bort mitt modersmål.

      Radera
  2. Han ska ta tidig pension! Han kritiserade alla först för orimligheten i det, men nu verkar han fattat att det är en ganska grym grej!

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där tror jag att du har fel. Gissningsvis skulle han ha råd, men precis som du säger har han inte direkt gjort reklam för idén. Dessutom låter det inte i intervjuer som att det är pension på gång.

      Radera
  3. Jag gillar också Hemberg, jag tror nog att det har att göra med att han gick in i väggen som gjort att han slutar nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det lär åtminstone ha bidragit. Jag är ingen expert, men bränner man ut sig på ett jobb är det nog svårt att få samma jobb att funka senare.

      Radera
  4. En f.d. CH-kollega tippar "en hyfsat fri roll", vad nu det kan innebära. Konslut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nytt tv-program, fler böcker eller en promenad till arbetsförmedlingen? "Jag tar vad som helst": https://www.youtube.com/watch?v=3m04zcj0hBQ

      Radera
  5. Jaha, vart han utbränd, han med? Kanske var det alltså därför han skickade email på typ fyllan till deras kunder, med diverse otrevliga antydningar?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känner jag inte till, men jag hoppas att du har bevis för påståendet. Gärna med en länk. Tills dess tar jag avstånd.

      Radera
    2. Ja, det har jag, jag drabbades själv. Högst otrevligt! Jag var tvungen att lägga ut mailet på mitt twitter, varpå Hemberg blockerade mig. Men värre var nog faktiskt att han vägrade be om ursäkt när jag påtalade saken för arbetsgivaren, där jag givetvis lade fram bevisen från mailkorgen.
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/


      Radera
    3. Hemberg är ju journalist, så det var kanske därför han tog det för självklart att han kan springa runt och anklaga folk godtyckligt för nazister och annat otrevligt. Han är förmodligen bekant med den där hatgruppen #jagärhär eller något. För han verkade anse att han har rätt att kasta ur sig vad skit som helst, att trakassera.
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    4. Men kan du inte länka till Twitterbilden av mejlet då? Dels för att jag är nyfiken, dels för att det skulle kännas bättre för mig att beskyllningen i mitt kommentarsfält får ett underlag.

      Radera
  6. Oj, sökfunktionen på tw är inte den bästa. Men, nu hittade jag ett av dem som inkl en skärmdump på otrevligheterna:
    https://twitter.com/Investeraren_Tw/status/911606897601630210

    Hemberg är en man som tydligen gillar att stämpla andra människor, när man inte delar åsikter. Han drar sig inte för att använda språket för att förtrycka motparten, samma unkna maktretorik som Persson är känd för. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det där är inte ett mejl, det är en mening. Håller med om att det inte ser bra ut, men det ger ju ingen som helst bakgrund till diskussionen. Har du inte skärmdumpar av din kommentar och hela hans mejl så att du kan lägga upp det på din blogg? Är det så obehagligt som du vill göra gällande vore det väl skönt att få trycka till honom? För som det är nu är det helt omöjligt för oss som inte sett det att bedöma vem som sagt vad och varför.

      Radera
  7. Alltså jag har en drös med otrevliga, och helt oprovocerade, email från Hemberg. Men, nöjer med med detta. Han är en farlig människa, en som vart med och smutskastat så många i Sverige. Du kanske vet hur Marcus Birro behandlats? Claes är en av dem som anser att det var korrekt gjort att tysta folk. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har en hel drös med obehagliga mejl från Hemberg får du förstå att det ser lite märkligt ut att du väljer att publicera en (1) mening från ett (1) enda mejl, helt utan bakgrund eller möjlighet för någon annan än du och Hemberg att veta vad som hänt.

      Marcus Birro har jag många åsikter om, men de hör ännu mindre hemma på en ekonomiblogg.

      Radera
  8. Jag håller med om att man kan ha åsikter där. Men, icke desto mindre så ger inte det rätten att tysta folk, på det sinnessjuka sätt som har fått fäste som normalt i dagens Sverige. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där är vi överens, men utan bevis får jag nog välja att fria Hemberg.

      Radera
  9. Rakryggat och bra av dig.

    SvaraRadera
  10. Jag tror han kommer arbeta politiskt. Troligtvis för Socialdemokraterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gissning så god som någon, men jag har för mig att han dementerat det någonstans. Å andra sidan vore inte det första gången i världshistorien.

      Radera
  11. Hörde idag den sanna berättelsen om Hembergs exit, han fick sparken. Han är inte lätt att ha att göra med i alla lägen. Men de spann en snygg mediabild av det hela, eller hur... :) Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det stämmer måste jag hålla med om att det var skickligt. En aning märkligt att han bara skulle ha bestämt sig för att sluta utan att själv (enligt vad han sa) hade en aning om vad han skulle göra istället. Jaja, både det enda och det andra måste väl komma i ljuset vad det lider.

      Radera