onsdag 7 februari 2018

Pizza

Jag har skrivit om pizza i bloggen, men aldrig något recept. Det är annars ett bra spartips eftersom köpepizza börjar bli rätt dyrt. För inte så många år sedan hade jag ett par lokala syltor som tog 39 kr per pizza för avhämtning, men nu tar de flesta runt det dubbla.

Det går jag inte med på för något som är så lätt att göra själv. Vi börjar med botten:

vetemjöl, 4 dl
rågmjöl, 1 dl
havregryn, 0,5 dl
margarin, 50 gram
bakpulver, 2 tsk
salt, 1 tsk
mjölk, 1,5 dl


Jag vill gärna ha degen lite smakrikare än den man köper på pizzerian, därav mjölblandningen. En del föredrar att använda jäst istället för bakpulver. Jag har ingen uppfattning mer än att bakpulver alltid finns hemma och det gör inte jäst.

Man kan också välja att köpa färdig pizzadeg. Då spar man tre minuter, men glöm då inte att samtidigt köpa en dumstrut eftersom du är en IDIOT OM DU BESTÄMMER DIG FÖR ATT GÖRA EGEN PIZZA, MEN INTE ORKAR RÖRA IHOP LITE MJÖL!!!

Nu blev jag så upprörd att det är hög tid att gå vidare. Nästa steg är att platta ut den på en ugnsplåt. Någon form av kavel kan den som vill använda, själv har jag fingrar och handflator.


Dags för fyllning:

krossade tomater, 400 gram
gul lök
broccolli
paprika
selleri
chili
champinjoner
tomat, färsk
salt
basilika

Mina enda “måsten” här är löken och de krossade tomaterna. I övrigt blir det vad jag har hemma och idag var det detta, men nästa gång kan det bli sparris, brysselkål, squash eller t o m rödbetor (men den måste skäras ytterst fint/tunt för att inte bli för hård).

Börja med att breda ut de krossade tomaterna med en sked eller något. Salta.


Hacka resten av ingredienserna i lagom stora bitar och sprid ut över pizzan. Avslutningsvis skär jag den hela tomaten i skivor. Krydda. Jag använder bara basilika, men här är det öppet för improvisationer. Oregano (är det någon som skulle kunna skilja den från basilika i ett blindtest?), peppar, någon form av allkrydda eller tacomix...


Då återstår osten. Den kan man riva (dock inte köpa riven, köp aldrig, aldrig färdigriven ost!), men varför krångla till det? Den ska ändå smälta, så jag hyvlar.


200 grader i ugnen i c:a 30 minuter, eller – betydligt mer korrekt – tills den har rätt färg.

Det blir inte riktigt samma rätt som en pizza gräddad i pizzaugn och jag köper själv färdigt ibland, men bara när jag är ute och flänger, aldrig när jag är hemma och bara känner mig för lat för att laga mat. Jag gissar att jag kan göra minst fyra sådana här plåtar för samma pengar som en pizzeriapizza. Plåten räcker till dessutom till två måltider och då vinner plånboken över lättjan. Som vanligt.

39 kommentarer:

  1. Jag känner mig hyggligt säker på att jag skulle kunna skilja på oregano och basilika i ett blindtest;)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle det inte, så om det vore en tävling hade det stått 1-1 nu :-).

      Radera
  2. Jo, oregano och basilika skulle jag känna skillnad på i ett blindtest :)
    Om jag gör pizza till mig själv kör jag tortilla som botten. Funkar utmärkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, då är det kanske bara jag som inte kan skilja oregano och basilika. Vad tortilla smakar vet jag däremot: exakt ingenting.

      Radera
    2. Men om man har smakrik topping så spelar det ingen roll vad tortillan smakar. Tycker du har så höga krav på din mat! :P

      Radera
    3. Det är ju det jag tycker är missen med köpepizza (förutom priset), att pizzabotten är helt smaklös.

      Radera
  3. Tack för ett väldigt bra inlägg. Saknar dock nån sorts kött på pizzan, men det kan man ju också göra själv, t.ex. med lite strimlad bacon. Färdiga pizzaingredienser (ost, pizzakit, skinka etc) är dyrare än att köpa en vanlig turkpizza. Så för att spara måste man göra allting själv, kul och gott! Fan vad hungrig jag blev nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag inte saknat kött på 27 år, men det gör man som man vill och slänger på den mat man gillar. Med ett undantag: ananas. Ananas är en söt frukt som enbart funkar i efterrätter, aldrig någonsin i en varmrätt som pizza.

      Radera
    2. Jag hade aldrig gissat att du var 27 år gammal Micke :-P

      Någon gång måste du berätta om vad som fick dig att bli vegetarian...

      Radera
    3. Du tycker jag ser yngre ut? Det är en vanlig kommentar ;-).

      Mm, det var runt 27 år sedan jag slutade äta kött (den här gången, jag gjorde något försök innan dess också). Jag kanske kan göra ett inlägg om de ekonomiska aspekterna av det, för det faktum att jag hatar djur tycker jag funkar dåligt på en ekonomiblogg.

      Radera
    4. Det är skägget som gör det.

      "Det faktum att jag hatar djur" :-) Du är bäst

      Radera
    5. Tack! Vegetarian-inlägg på gång förresten.

      Radera
  4. Tack för ett nytt bottenrecept ;)
    Testa att sätta pizzan högst upp i ugnen och slå på grillfunktionen eller rengörningsfunktionen om du har en sån. Blir varmt som sjutton, nästan som i en pizzaugn.
    Jag gör det efter halva tiden.

    Keep up the good work!

    /Guldfirren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag har en varmluftsugn som är alldeles för avancerad för mig, men grillen ska jag nog hitta :-).

      Radera
  5. Du har gjort en stor varm macka.
    Osten ska ligga underst över tomatsåsen. Säger jag som köper pizzakit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köper du pizzakit kan jag tycka att du har diskvalificerat dig själv från att ha en åsikt, men min ost smälter så det kvittar nästan var man lägger den.

      Radera
    2. Pizzakit säger.
      Jag ska göra degen från grunden i fortsättningen.
      Tack för inspiration.

      Radera
    3. Tack för det! Låt oss hjälpas åt att utrota diabetes, pizzakit och andra välfärdssjukdomar.

      Radera
  6. Svar
    1. Tack! Ja, den blev riktigt god faktiskt.

      Radera
  7. Varför ska man inte köpa färdigriven ost? Är den så mycket dyrare eller? Enligt mig smakar basilika och oregano helt olika! Håller med om att all kött på pizza är överflödigt. Ha en bra dag!

    SB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, färdigriven ost kan kosta uppemot dubbelt så mycket som ost i bit.

      Men det var värst vad jag skulle få mothugg för det här med oregano och basilika :-). Jag blir nästan sugen på att köpa hem oregano (eftersom jag inte känner skillnaden har jag alltid bara den ena) och krydda en halv pizza med oregano, resten med basilika och se om jag själv kan märka skillnaden, för jag tror verkligen inte det.

      Radera
  8. Pyttipanna på deg som min mamma brukar säga, man tar det som råkar finnas i kylen och behöver ätas upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra sammanfattning! Det är för övrigt den inställning jag har när jag gör något som liknar pytt (fast vegetarisk), tärnar potatis och lök och fyller sedan på med vad jag har för stunden och vad som har kortast livstid kvar.

      Radera
  9. HAHA! Vilka jäkla ingredienser :D Det hade jag nog aldrig orkat med, stor eloge.
    Själv hade jag nog bara kört ketchup, ost och kanske någon skinka eller kyckling beroende på vad jag hittar i köket. Sedan in i ugnen och låta den bli vidbränd p.g.a. att jag glömmer att ta ut den :)

    Visst hade du något recept på nyttigt bröd eller misstar jag mig?

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så anmärkningsvärda tycker jag inte de är. Lök är ett måste (i nästan all mat), broccolibuketter har jag nästan alltid i frysen. De andra grönsakerna också förutom den hela tomaten, den är lite överkurs även för mig.

      Nyttigt får andra bedöma, men här är ett recept på matbröd: https://sparosverige.blogspot.se/2016/06/eget-matbrod.html

      Radera
  10. Du är lite som ekonomibloggarnas chokladask. Man vet aldrig vad man får! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var förbaske mig det finaste jag har hört sedan jag lät bli att konfirmera mig :-)!

      Men jo, varje morgon får man ett inlägg som åtminstone på något vis har med ekonomi att göra.

      Radera
    2. Träffsäkert!

      Wien-Lars

      Radera
  11. Det ser väligt gott ut! :) Men alltså, prova med jäst. Det blir ganska så stor smakskillnad, till det bättre. Det tar lite längre tid men det definitivt värt det. Du kan ju köra med torrjäst, det håller länge i skafferiet. Skulle aldrig använda bakpulver till osötad deg, förutom till scones då.

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torrjäst har jag nog aldrig provat. Dyrare än vanlig? Jag är inte jästmotståndare, bara det att jag inte har framförhållning och sällan har jäst hemma.

      Radera
  12. Torrjäst kostar väl runt 7 kr och då säljs de i 2-pack. Lite dyrare kanske? Köper sällan färsk jäst, men har för mig att den färska kostar ca 3 kr per paket, dvs den är kanske 50 öre billigare per styck. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Willys kostar jästen 1,80 kr, så runt dubbelt så dyrt om det räcker till samma degstorlek. Men okej, på en pizzadeg varannan månad gör det ingen skillnad.

      Radera
  13. Köp torrjäst på Lidl i flerpack, minns inte priset, men eftersom jag har köpt hem det borde den vara billigare än de gula torrjästpaketen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värt att kolla upp, tack för tipset!

      Radera
  14. Slutade läsa vid "margarin", vem fan äter margarin 2018,usch, ohälsosam fuskprodukt som orsakar hjärtinfarkt!
    Ersätt med riktigt smör, äter man inte smör av diverse skäl kan man köra på kokosolja (riktig kokosolja, inte den raffinerade i silverpaketet) eller olivolja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det 2018, utan hjärtinfarkt. Vill någon använda annat matfett går det självklart att byta. Smör kostar väl ungefär dubbelt, men det funkar om man tycker att det är värt det. Olivolja tycker jag inte om smaken på. Inte jätteförtjust i kokosfett heller och har förstått att det råder delade meningar om den (http://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20150806/kokosolja/).

      Radera
    2. Rapsolja funkar nog. Margarin utan extra kemi, tror jag.
      /E

      Radera
    3. Vid det här laget har antagligen den ursprungliga frågeställaren hunnit dö i någon psykos över att andra inte äter strikt LCHF :)

      Radera