torsdag 1 februari 2018

Ständigt dessa pengar

När jag började blogga för snart två år sedan bestämde jag mig för att börja med att lägga ut ett inlägg per dag tills det började ta emot. Jag tänkte att när jag skrivit av mig 30-40 texter blir det nog svårt att snitta en ekonomiobservation per dag. Inget kunde vara felaktigare.

Ta gårdagen som exempel. På förmiddagen skrev jag texter till två kunder. Bara delvis ekonomirelaterat, men eftersom jag tar betalt handlar det ju ändå om pengar åtminstone för mig.

Nej, tyvärr inte mycket pengar

Mitt på dagen tog jag en promenad till en matbutik som hade extrapris på bröd den här veckan. Jag sparade runt tjugo spänn på det. Ingen förmögenhet, särskilt om man räknar in att promenaden tog mig en timme, men jag behöver röra på mig, så jag väljer därför att inte räkna in det. Men ja, nog känner jag mig lite som Margaretha Krook i Morrhår & Ärtor, när hon sparar 20 öre per kilo skorpor:


På eftermiddagen bjöd jag en kompis på middag hemma. Han kom från sin revisor, så det pratade vi lite om. Sedan snackade vi lite börsen, spel, gemensamma affärer och olika boendeformer. Kort sagt: pengar, pengar, pengar och ännu mer pengar.

På kvällen pratade jag ännu mer börs med en annan kompis och tog därefter en löprunda med ett par ekonomipoddar i lurarna. Sedan läste jag finansnyheter och rapporter, matade in de egna börssiffrorna i datorn som jag gör varje kväll, för att sedan avsluta dagen med fakturering, det var ju månadsskifte.


Av sexton vakna timmar handlade åtminstone tolv om pengar. Vore väl skit om jag inte skulle kunna pressa fram ett ekonomiblogginlägg om det, tänkte jag, och började skissa på denna text innan mat- och sovklockan ringde kväll.

14 kommentarer:

  1. Vad snackade ni om för spel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana man kan tjäna pengar på, andra spel tråkar ut mig :-).

      Radera
    2. Och jag är precis tvärt om. :)
      Framför allt elektroniska diton.

      Radera
    3. Ja, Algas brädspel av trä är svåra att tjäna pengar på :-).

      Radera
  2. Money, money, money, must be funny, in the rich man's world :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obegripligt varför Björn och Benny lämnade de anständiga banden Hootenanny Singers och Hepstars för att skriva sådan smörja!

      Radera
    2. För att du skulle ha (ytterligare) något att klaga på ;)

      Radera
    3. Ja, antagligen var det så de tänkte.

      Radera
  3. Micke vad ska du göra med alla pengarna du sparar? Pengar, pengar, vad är meningen egentligen, bara undrar? Pratar ni aldrig om kärlek?:)
    My baby drove up in a brand new cadillac med Hepstars, slår ju ABBA med hästlängder. Elsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kärlek? Sån skit... :-) Jodå, det händer.

      Jag skulle säga att allt Hepstars gjorde slår allt Abba gjorde. Och snackar vi pengar vet ju alla att den bästa svenska låten om ekonomi och entreprenörskap är Hootenanny Singers Mårten Gås: https://www.youtube.com/watch?v=oS4V9JllYU8

      Radera
  4. Oj, det låter ju nästan som ett sjukligt pengaintresse, det där :)
    Men skämt åsido, jag tänker nog också betydligt mer på det ämnet än jag borde... Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å andra sidan har jag träffat personer vars hela liv går ut på att tänka på andras idrottande, och det accepteras som helt normalt i vårt bakvända samhälle.

      Radera