tisdag 6 februari 2018

Förtroendekapital

Börsbolagens nyckeltal baseras på ekonomisk vinst, kassa och liknande. Alltid pengar. Men en snudd på lika viktig valuta (om än inte lika lättmätt) är ju förtroende. När Paradox-vd:n Fredrik Wester sänkte sin lön till en krona om året med motiveringen “När det går bra för bolaget går det bra för mig” höjde han sitt förtroendekapital.

Motsatsen, sänkt förtroendekapital, såg vi igår i forskningsbolaget A1M Pharma när de offentliggjorde att de återigen bränt sin kassa och behöver göra en nyemission. Och inte nog med det! När nyheten offentliggjordes stod aktien i knappt 12 kr. Emissionskurs: 5 kr. Ni kan ana vad som hände med kursen.


Så man börjar med att råna de ägare man i samma stund ber om pengar. “Du där, ro hit med din mobil, annars får du stryk! Och förresten... Du skulle inte kunna tänka dig att låna ut en hundring så att jag har råd att skaffa ett kontantkort?” Jag har aldrig blivit rånad på min mobil (det är nog ingen som vill ha den), men jag hade inte blivit jättesugen att hala upp plånkan och hjälpa rånaren.

Jag tycker att detta är värt att tänka på, man ska inte bita den hand som föder en. Utan aktieägarnas välvilja blir det inga nya pengar, utan aktieägare – inget företag. Dags att produkterna börjar generera pengar, av kunder som vill betala för dem. Eller för att parafrasera en riktigt usel 90-talsrulle: Inget kneg, ingen deg.

8 kommentarer:

  1. Anoto ...

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Där har vi ett företag som effektivt brände såväl pengar som förtroende på ett nästan kusligt effektivt sätt.

      Radera
  2. Hemberg i farten igen: "Det kommer att bli en jobbig börs under tisdagen. I Asien har börserna hittills fallit 5-7%. Liknande utveckling ska vi vänta oss i Stockholm och Europa. Småbolag väntas falla mest. Du som har pengar på börsen du ska använda till sommaren behöver ändå sälja. För börsoron kan sitta i några månader."

    Vem har pengar i aktier som behöver dom till sommaren? Är det inte Hembergs jobb att avråda från sådant? Känns tokigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska jag göra något så ovanligt bland ekonomibloggare som att försvara Claes Hemberg :-). Jag tror nämligen att Hemberg avråder från detta, men samtidigt är jag övertygad om att många ändå köper aktier för pengarna de behöver i närtid. Vad ska han göra? Han kan inte tvinga folk att lyssna.

      Men det detta sagt vore det lättare att lyssna på honom om allt han sa var balanserat OCH intressant. Citatet ovan skulle nästan vem som helst med någon slags börsinsikt kunna säga.

      Radera
    2. Men det är nästan fascinerande ändå, detta hur djupt ängsligheten sitter hos mänskligheten, och ingen annan stans syns det tydligare än på börsen. Människan fortsätter således lyssna på expertisen i media, trots att det skadar dem mer än alternativet. Förresten tänk vad otroligt kul om en medianisse någon gång sa som det är: jag har inte en aning om framtiden.
      Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    3. Fast det finns ju gradskillnader. Det är långt mellan att uttala expertis och att inte ha en aning om framtiden. Men jag håller med om att "vi" lyssnar lite för mycket på auktoriteter, riktiga eller självutnämnda.

      Radera
  3. Min mobbe är en knappis som har drygt 7,5 år på nacken. Noll stöldbegärlig, funkar alltid och batteriladdas en gång/v.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker begripa kopplingen till inlägget. Jag är osäker på om mopeder kan ha förtroendekapital :-).

      Radera