Först gäller det sökfunktionen på
kedjornas webbsidor. En del kommer med förslag. Skriv ”färg” och du får upp allt från takfärg till
färgkritor och ju mer du skriver, desto mer exakta blir förslagen.
På andra sidor måste du skriva exakt rätt för att få upp något
alls, eller också föreslår den något på måfå. ”Väggfärg” -> Vi tror att du menar ”wellpapp”. Lite som när Fredrik
Lindström ville åka från Stockholm till Sölvesborg och SJ:s
automatiska telefonsvarare uppfattade det som
Örnsköldsvik-Jonsered.
När man väl hittat rätt vara kommer
nästa märklighet, sorteringen. Jag skulle t ex köpa en enkel vit
toasits och ville veta var den var billigast. Alla webbutiker kan sortera produkterna efter pris, men absolut ingen har det som
standardval trots att det måste vara det överlägset vanligaste
kundbehovet. ”Mest populär” är en möjlighet. Antar att det
betyder den som säljer bäst. Det kan ju ingen kund vilja sortera
på, men på många ställen är det standard.
Min personliga favorit är annars
”Sortera efter relevans”. Vad betyder det ens? Har jag skrivit
”wc-sits” i sökfältet är väl alla toaringar lika relevanta?
Vad som däremot inte är relevant är webbutikens ”kundanpassade” rekommendation om
jacuzzis. De kanske tänker att när jag ändå fräschar upp
badrummet med en toalettsits för en hundring vill jag nog köpa
en bubbelbalja för trettiotusen.
På hemsidan får jag också reda på
var i butiken varan finns, men på samma lagerplats finns
naturligtvis också alla andra varor i samma kategori. Därför är
det ju bra att artikelnumret finns på hemsidan så att jag vet exakt
vad jag ska ha. Eller rättare sagt, det hade varit bra ifall artikelnumret på
nätet funnits någonstans på produkten eller åtminstone på
hyllkanten. Vilket i stort sett aldrig händer.
Jag fattar att det här är
I-landsproblem, men jag tänker att det antagligen finns människor
som får betalt för att tänka på just sådana här saker. Som varje dag går
till sitt kontor på någon av ovannämnda eller andra butikskedjor
för att fixa sånt här. Undrar vad de gör hela dagarna.