Efter att ha gnällt på norska banker har
turen kommit till en svensk. Efter att man flyttar ut från Sverige
måste svenska banker ställa en massa frågor. Irriterande, men det
får man väl leva med. Dock skiljer de sig åt. Avanza ställde ett
tiotal frågor digitalt innan jag ens själv hade fått beskedet från
norska myndigheter att min folkbokföringsflytt var klar. De tog fem minuter att besvara.
Häromdagen
kom SEB:s variant. Med posten! Totalt 11 sidor, men med lika många
sidor på engelska och en omfattande beskrivningar av hur formuläret
skulle fyllas i var det en mindre telefonkatalog som rasslade ner i
brevlådan.
Så till frågorna. ”Betalningar och
överföringar från utlandet: Hur ofta tror du att du kommer att ta
emot pengar under det kommande året?” och ”Varifrån kommer de
pengar du tar emot eller till vad ska de pengar som du skickar
användas?” är två exempel på frågor som ställdes fyra gånger i formuläret, ordagrant. Då kanske du tror att det åtminstone gällde både
privat- och företagskonton. Nej då, under företagssidorna, från
sida 8 av 11 i formuläret, återkommer dessa frågor ytterligare tre
gånger, nu till mig som företagskontoinnehavare.
Några av frågorna, samt ett avslutande krav på att jag skulle identifiera mig (oklart hur eftersom SEB som enda bank väljer att inte låta mig identifiera mig elektroniskt genom att besvara frågor i inloggat läge) gjorde att jag blev tvungen att ringa deras kundtjänst.
Telefonkön tog en dryg
halvtimme tills jag kom fram till en i och för sig väldigt trevlig,
men också mycket ung och oerfaren medarbetare. Han kunde inte hjälpa
mig med mycket, men då fick jag i alla fall ett namn i deras
organisation att hänvisa till utifall att SEB inte är nöjda med
svaren. Vilket jag förutsätter! Det är svårt att på ett rimligt sätt besvara "Har du slutat att slå din fru?"-frågor.
Så efter en dryg timme var jag klar
och kunde bära iväg luntan till ett postombud och betala 60 NOK
för att skicka den till SEB. Det hela känns som ett dåligt skämt
och är det antagligen också. Skämtet heter SEB. En gång i tiden
var jag nöjd med att vara både kund och aktieägare hos dem. Det
var ett tag sedan.