måndag 15 november 2021

Att köpa renoverad telefon – sponsrat av Refurbly

Jag köpte nyligen en mobil här i Norge. Jag vet att jag är den siste europén att skaffa smartphone, men det är ju 2021 nu och jag var tvungen av flera skäl. Telefonen jag köpte kostade egentligen 1990 kr, men kedjan som sålde den hade ”outletprodukter”, telefoner som varit ute hos kund, har en repa eller saknar originalkartongen. Den jag köpte hade varit skyltexemplar, men var helt felfri. Notan hamnade på 1393 kr.


Den här duger fan inte längre.

Men i Sverige finns ett sätt att tjäna betydligt mer än 600 kr vid mobilköp, genom att handla hos Refurbly, som kontrollerar, renoverar och fabriksåterställer och säljer begagnade iPhones. Förutom full funktion garanterar de minst 85 procents batterikapacitet och lämnar dessutom två års garanti på alla mobiler, liksom två veckors returrätt, och du kan till och med försäkra telefonen.

Kan man dessutom leva med ett skönhetsfel eller två kan det bli riktigt billigt. Refurbly har tre olika nivåer, från nyskick till ”okej skick” som innebär repor och skrapmärken. Men inga sprickor i glaset och för egen del skiter jag i hur en telefon ser ut på baksidan, särskilt om jag ska sätta den i ett fodral så att jag inte ens ser det. Funktionen och priset är det som spelar roll.

Ja, detta är reklam och jag får betalt för att säga det, men jag tycker på riktigt att det är kanon med återanvändning. Miljön tjänar på det (tillverkningen av en enda mobil ger 86 kilo avfall), den gamla ägaren tjänar på det (när Refurbly köper den istället för att den ruttnar i en låda eller hamnar på tippen), men framförallt tjänar du på att köpa en mobiltelefon någon annan haft innan dig, upp till 60 procent faktiskt.

Vill du spara ännu mer kan du klicka här och skriva in koden ”SPARO” i fältet för rabattkod så får du 250 kr rabatt vid köp av valfri renoverad mobiltelefon. Det tjänar inte jag något på. Jag klagar inte, försöker bara vara transparent här.

OBS! Inlägget är ett reklamsamarbete med
Refurbly AB, men åsikterna är mina.

12 kommentarer:

  1. Ja det är svårt att undvika smartphone 2021, är det för ex. Mobilt bankid du skaffat en? Har du kvar din gammla som brukstelefon eller har den lagt av?

    För jag har läst din blogg länge nog för att förstå att du inte kommer börja spela candy crush på telefonen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behövde mobilt internet. Mobilt bankid får jag tyvärr inte ändå förrän jag har norskt personnummer (vilket verkar kunna ta hur lång tid som helst).

      En knapptelefon lägger aldrig av, den kan man köra över med bilen utan att den ens stängs. Min fortsätter att ta emot samtal på mitt svenska nummer.

      Nej, inte candy crush, men jag har faktiskt laddat ner en schack-app :)

      Radera
  2. Bra där!
    Borde vara det perfekta stället att handla hos till småbarnen, eller de som fortfarande inte "behöver" senaste modellen av iPhone!
    Många barn har ju en egenskap att tappa bort/tappa i golvet/råka förstöra sina telefoner och då är det bra att man inte behöver lägga ut xx-tusen kronor varje halvår för en ny telefon, bara yy-kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varje krona räknas. Har en kompis som nyss köpte iPhone för 16000 kr och då borde det finnas rätt mycket att spara.

      Radera
  3. Köp aldrig begagnad elektronik som du kommer lagra personlig information på.

    Undvik för allt i världen Huawei eller andra kinatillverkade spionavlyssnade telefoner.

    iPhone kan jag också rekommendera bort pga högt pris och mindre anpassningsbara möjligheter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som följt mig vet att jag med fördel väljer bort all elektronik. Dock ska sägas att jag inte har särskilt personlig information i min telefon. Ett och annat hemligt telefonnummer finns där, men det är i stort sett det. Vidare låter jag ingen maskin spara mina lösenord, de ska med fördel finnas i mitt huvud som förvisso inte heller är helt buggfritt.

      Radera
  4. Bob som bor i Bagdad15 november 2021 kl. 18:45

    Appropå din Twitter om svt-språk: "dom hade skador på sina halsar" är en klassiker numera. Det betydde att tjejerna var halshuggna, men köttslamsor, benbitar och blod från hela halsområdet låg spritt omkring, precis som det blir när en mycket slö machete används av någon som inte kan hantera sitt verktyg, inte ens om den vore skarpvässad.

    Är NRK likadana eller kommer de att åka över till Sverige för att få sig lite storebrors-språk till livs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte järnkoll på NRK, men av det jag sett är de lite bättre än SVT. Vore i och för sig konstigt annars.

      Radera
  5. Håller helt med om att det är bra att begagnad elektronik kommer till nytta. Själv har jag fyndat monitor, tv, mm i soprum utan att jag tror att jag har mindre nytta av prylarna än om jag lagt ett par tusen på dem. Min övergripande strategi är att vänta så där 10 år med att uppgradera så blir precis vilken skit som helst bra nog för den initiala kicken som ger köpglädje.

    Köper gärna mobil på ngn sida som Refurbly, garantin lockar, största invändningen är egentligen att det bara är iphones då jag inte har någon lust att lära mig nya OS.

    Håller inte med ovanstående postare om att det skulle vara något särskilt problem med begagnade eller kinesiska grejer ur integritetshänseende. Det absolut största hotet mot ens personliga integritet heter Google (eller facebook etc), inte kinesiska kommunistpartiet. Till skillnad från de senare så är Google kompetenta och har ett starkt intresse av att kontrollera och styra människors åsikter i Väst (se exv stormötet på Google efter 2016-valet där de öppet säger att de inte kan låta en Trumptyp vinna igen) samt har långtgående samarbete med EU och svenska staten för att kontrollera yttringar och åsikter. Man är rätt naiv om man inte tror att de politiska aktivisterna i sådana företag inte både är villiga och har använt personlig information mot måltavlor. Blir lika irriterad varje gång folk drar upp Putin, Xi Jinpeng, eller vad fan det kan vara som särskilt stora hot mot någon i Sverige. Visst är de fula fiskar och skulle gärna gå över din och min kropp för en tia, men de har inte en tusendel av resurserna och kompetensen hos IT-jättarna och de är till skillnad från regimen i exv Sverige inte beroende av att förtrycka svenska dissidenter för sin politiska överlevnad. Jag är inte orolig för rysk propaganda, jag är jävligt orolig för att FOI forskar på sätt att manipulera "näthatare" och försöker lobba fram lagstiftning som gör det olagligt att kritisera bla invandring. Det är en organistation som har direkt makt över mig och som bryr sig om att kontrollera just mig.

    Bryr man sig på riktigt om att ens personliga info ej ska komma ut kan man inte ha smartphone alls, eller åtminstone inte använda den som sådan. För genomsnittsanvändaren som påstår sig bry sig om integritet så vet Google redan allt från PIN-koder till sexuella böjelser, otrohetsaffärer, arbetsplats, ekonomi mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är så bra med elektronik, att det hela tiden blir billigare. Jag väntar också gärna tio år, så slipper jag lära mig nya maskiner hela tiden också. Och då handlar jag gärna begagnat, när jag inte (som oftast) nöjer mig med sånt folk kastar efter mig.

      Jag kan inte heller säga att Kina är värre för integriteten än Facebook och Google. Kina känns renhårigare i och med att de åtminstone står för att de inte är demokratiförespråkare, till skillnad från västerländska storföretag. Och ja, KGB känns inte lika skrämmande som FOI och FRA. Sen behöver man ju inte ha all världens information i sin telefon, och man bör se på e-post lite som ett vykort, att andra kan läsa det på vägen.

      Radera
  6. Men Micke, du som brukar vara lite av en språkpolis. Hur kan man tjäna pengar på att köpa en begagnad telefon för 1 393 kr istället 1 990 kr. Du måste mena att man sparar pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, men jag tycker nästan att det är inom felmarginalen eftersom jag inte skriver att jag tjänade 600 kr på affären. Att säga att man tjänar på att göra en bra affär är ju mer ett uttryck.

      Radera