måndag 29 november 2021

Återanvänt byggmaterial

Min känsla är att byggmaterial har blivit dyrare de senaste åren, efter att folk fick renoveringsdille när de inte kunde åka på utlandssemester. Jag har tre mindre hus som fullkomligt skriker efter nytt tak. Ett av dem regnar det till och med in i, vilket jag ”löst” genom att sätta fast en presenning över hålet.

I vår krävs mer permanenta lösningar. Takpannor ska tas ner, strö- och bärläkt ses över. Samtliga tak har enkupiga tegelpannor (av lite olika sort) och de är rätt dyra. Om man får tag i dem, man kan ju inte blanda, åtminstone inte på samma sida nocken, så i värsta fall får man köpa nya.

Lyckligtvis har jag hittat restlager lite här och där på gården. På plussidan: Gratis är gott. På minussidan: Hur i h-vete får man idén att lagra tegelpannor utomhus, år ut och år in?! Man vet att de har legat ett tag när det växer gräs på dem och man får gräva fram dem.

Men när leran sopats bort är det många pannor som funkar.

Och många som inte gör det.

Återstår lite rengöring, stapling och räkning, men jag tror faktiskt att jag kan pussla ihop lagret med befintliga pannor och klara mig utan att köpa nytt. Men en himla massa jobb blir det.

10 kommentarer:

  1. Vad är stugan till för? Den ser lite lustig ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det kanske ett lusthus ;-)

      Detta är vad som i Norge kallas för ett stabbur. En svensk översättning kanske skulle kunna vara visthusbod. Det verkar finnas tusentals sådana här hus, på stolpar och med de karaktäristiska små fönstren. Antar att fönstren på den tid de här husen byggdes inte hade så bra K-värde så då ville man hålla dem små.

      Radera
    2. Det skulle kunna vara en fastebod, ett hus man blir inlåst i tills man kan komma ut ur genom de små fönstren ;)

      Radera
    3. Det uttrycket har jag däremot aldrig hört, men jag tror att det kräver Ioan Ursuts (hette han så?) hängivenhet för att lyckas med det.

      Radera
  2. Du verkar ivartfall ha skaffat dig rejält med arbete med ditt nya boende :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av någon konstig anledning tycks det alltid bli så :)

      Radera
  3. Har hört stolpbod häromkring.
    Ju mindre fönster ju jämnare temperatur. Men!!!
    Du har väl lagt märke till att du har tegel under boden också? (men det kanske är en annan sort)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stolpbod har jag också sett, i Sverige.

      Det är bara en liten skvätt taktegel under kåken, men allt räknas. Det är två olika sorter, och tyvärr så olika att jag helst inte ens skulle vilja köra ena sorten på baksidan av huset och andra på framsidan.

      Radera
    2. Man blir allt lite besviken när t.o.m. Sparo låter skönhet gå före snål-, eh, sparsamhet.

      Radera
    3. Att ens tänka tanken att återanvända taktegel skulle nog få många att ruttna, men även jag har gränser åt andra hållet.

      Radera