onsdag 17 november 2021

Noll kronor i timmen

SVT skriver om Foodora-budet Fakhar som enligt artikeln tjänar ”noll kronor i timmen”. Själv skulle jag kalla det provisionsbaserad lön, eftersom det är vad det handlar om. Budet får 40 kr per leverans, minus omkostnader.

Huruvida det är bra eller dåligt får varje förare själv bedöma och i den ekvationen får man väl också lägga vad man har att erbjuda. Är man hjärnkirurg finns nog bättre alternativ. Fakhar pratar engelska med pakistansk brytning, både med reportern och kunderna, vilket tyder på en språkprofil som inte precis öppnar den svenska arbetsmarknadens alla dörrar. Han säger också själv: ”Jag kan inte sluta, för jag har inget annat val.

Samtidigt säger han sig tycka om jobbet, det faktum att han är sin egen chef och att ingen har några invändningar mot hur han lägger upp jobbet eller kritiserar hans arbetsinsats. Så är det, som arbetare får man välja vad man värdesätter.


Chefen, vad kul att du tittar in!

Alla vill ju ha en trygghet med sitt jobb”, säger Fakhar, men så är det inte. En del vill ha trygghet, andra vill ha frihet. Alla strävar inte efter en fast heltidsanställning, en del gillar faktiskt rotationsjobb, visstidsanställningar och timvikariat.

Jag vill inte förvägra honom hans jobb, vare sig han valt det för att han saknar alternativ eller för att han tycker om sitt jobb. Själv har jag haft jobb där jag hade älskat att få provisionslön för att inte få samma lön som någon slöhög som mest fikar och snackar privat i telefon på jobbet, men är tryggheten i en garantilön viktigare får man prioritera det. I stort sett alla företagare är i den situationen att vi inte har någon garanterad lön och jag förväntar mig inga snyftartiklar om oss.

29 kommentarer:

  1. Som vanligt när man ser eller läser såna här reportage har man (avsiktligt?) utelämnat väsentlig information som skulle göra att man kan få en komplett bild.
    Ingen information om vad föraren får ut i lön per dag/vecka/månad, hur hanteringen av omkostnader ser ut (hela kostnaden för bilen borde vara avdragsgill om han själv håller sig med den), hur mycket han arbetar totalt per månad (deltid/heltid). Visst framstår det som att villkoren inte är lysande, men som reportaget är upplagt liknar det mest en klassisk "snyftare" som enbart ska sikta på tittarnas känslor och få dem att tycka synd om någon, inte att ge en helhetsbild eller något slags konstruktiv idé för hur något kan förbättras.

    Själv är jag också förundrad över hur hela "Foodorabranschen" (inklusive kloner med andra namn) har utvecklats på bara några år. Där jag bor finns 5-6 matställen inom ett par kvarter så att betala någon för att leverera mat till dörren de gånger vi inte lagar mat själva har aldrig ens förespeglat mig. Ändå är det gott om framför allt mopedbud som cirkulerar i området. Men så har jag heller aldrig set något behov av att rulla fram på en elsparkcykel och se ut som en fjant (vilket Robert Aschberg tydligt klarlagt att man gör), jag har fortfarande mina ben och min förmåga att gå i behåll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom att det saknas väsentliga faktauppgifter hade jag gärna fått utrett om han älskar sitt jobb eller bara har det för att han inte får något annat. För bägge uppgifterna finns i artikeln.

      Jag fattar inte heller hur hämtmat har gått till leveransmat. Förutom på arbetsplatser har jag aldrig fått mat levererad, det skulle kännas helt sjukt.

      Radera
    2. Mikhail Kalashnikov17 november 2021 12:57

      Det är en helt naturlig utveckling när det blir alltmer farligt att röra sig på stadens gator och torg. I en del reportage med utkörare kan läsas att det är många som tillhör eller nyligen har tillhört "Generation Villebråd" som utgör kunderna.

      Något jag observerat, jag vet inte om ni reflekterat över det själva, är att så gott som samtliga i skolålder rör sig i grupper, oftast är det minst tre-fyra stycken. Aldrig ensamma. Det är i medelålders och pensionärer som man kan se ensamma.
      Det här är en förändring, tidigare var det oftast två och två, och ännu oftare ensamma. Med undantag av barnfamiljer självklart.

      Radera
    3. Jag har inte reflekterat över det, men tänker ofta att det är skönt att jag varken går i den svenska skolan eller har barn i den.

      Radera
    4. I min ungdom umgicks jag alltid i grupp med mina närmsta vänner. Vi var alltid 5-8 personer i grupp och då växte jag upp på 90-talet. Enda gångerna vi var ensamma var när vi splittrades upp för att åka hem efter dagens aktiviteter.

      Det är inte speciellt farligt att gå på stadens gator. Speciellt inte när man ska gå till den lokala pizzerian. Det handlar snarare om lättja och att man hellre utnyttjar andra för att få hemleverans av mat och annat.

      Radera
    5. Ja, generellt tror jag inte att det är otrygghet som gör att folk beställer hem mat, men det kan säkert spela in. Jag skulle inte gärna stå en kvart en lördagskväll på en förortspizzeria i Stockholmsområdet och vänta på pizza.

      Radera
    6. Det är därför man alltid ringer och beställer, för att sedan knalla ner och hämta sin färdiga pizza om "femton minuter, en kvart" ;-)

      Radera
    7. Jag gör den helst hemma i ugnen istället :)

      Radera
  2. Positivt att han jobbar överhuvudtaget.
    Många väljer att gå på bidrag istället. Han har säkert chans att få något annat framöver,det brukar hjälpa att visa att man vill göra något

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, ingen skugga över budet på det viset.

      Radera
  3. Poängen med SVTs artikel ligger ju i om man ska kunna utnyttja folk eller ej.
    Hur arbetsmarknaden tillåts utnyttja folk in absurdum utan regler, som i detta fall använda app för att slinka undan sin roll som arbetsgivare.
    Spara vrider sin artikel långt ur SVTs fokus.
    SVT skriver oxå om hur folk plankar in på northvolt för att jobba svart. Northvolt skiter
    väl i vilket.. detta satt i system på northvolt å på byggen runt om i Sverige
    Varför ge rätt att utnyttja någon på sätt som nära ingen i swe själv vill ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar vad de är ute efter, men det vore lättare att ta dem på allvar om de redovisar hela bilden. I den ingår exempelvis hur mycket den här killen tjänar, vad han har för utbildning, varför han bara "får" jobba fyra timmar per dag och mycket, mycket mer.

      Radera
  4. Vore kul att höra mera om swe, Norge. Enkla vardagsolikheter annat som skiljer normer, nav,
    Pluggade själv i Norge för tjuår sen. Då öppnade matbutikens första meter kl0600 där hämtade jag färsk bröd ifrån bagaren. Tror man fick betala i burk utan kontroll. Svenskhistorier lunchen bostadsstandard skiljde i Oslo var man på väg att fasa ut de sista hundratalet utedass som renhållningen tömde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du säger det, för jag tycker att jag skriver om det hela tiden och försöker sprida ut de texterna så att jag inte ska tråka ut läsare som skiter i Norge.

      Utedass tillhörande Oslos bostäder har jag ingen koll på, men det slog mig hur många välskötta, fräscha utedass det finns på bad- och rastplatser när jag bodde i husvagn här.

      Radera
  5. Med en vettig inkomstgräns runt 40 000 kr i månaden för att kunna arbetskraftsinvandra hade vi sluppit de flesta av dessa Foodorabud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen, men jag vet inte om det är rätt metod att sätta en ekonomisk gräns.

      Radera
  6. Satt och åt på restaurang när en bil stannar utanför. Kan inte mycket om bilar men jag såg att den var ny och dyr. 500.000+ gissningsvis, pengar jag aldrig skulle lägga på en bil. Ut från bilen kommer ett foodorabud som går in på restaurangen. Det där kan aldrig gå runt tänkte jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behöver i och för sig inte vara hans bil. Förresten kan han ju vara rik och ändå jobba på Foodora. I annat fall prioriterar han bilar högre än jag, men det är det många som gör.

      Radera
    2. Det rör sig om Foodoras egna bilar.
      https://www.mynewsdesk.com/se/foodora-punkt-se/pressreleases/foodora-vaexer-med-100-nya-elbilar-ett-strategiskt-steg-i-elektrifieringsplanen-3118537

      Att vara rik och arbeta på Foodora är ett extremt sällsynt scenario.
      Däremot är det betydligt vanligare med etnisk diskriminering, vilket gör diskursen om valfrihet raljerande och absurd i det här sammanhanget.
      https://www.ifau.se/Press/Forskningssammanfattningar/diskriminering/

      /Sara

      Radera
    3. Då löste vi bilfunderingen.

      Diskrimineringen fattar jag inte riktigt. Menar du att Foodora diskriminerar? Vilken grupp diskrimineras i så fall, svenskar? Killen i reportaget verkar vara pakistanier, så dessa anställs uppenbarligen.

      Radera
  7. vi brukar ta hemkörning från pizzerian vi handlar ifrån. de har dock en konstig prismodell. beställer jag via foodora och köper 2-3 rätter så är det fri utkörning. ringer jag de så tar de 40 kr i utkörningsavgift, vilket jag upptäckte när foodoras sida låg nere.

    pizzerian vi använde tidigare hade fri hemkörning om man köpte 3 rätter. det var ganska ofta vi köpte en pizza extra och la i frysen till en annan dag. det blev nämligen billigare eller iaf samma pris att köpa en extra pizza som om jag skulle sätta mig i bilen och köra dit och hämta. då kunde jag lika bra slippa det och få maten direkt till dörren.

    men i mina exempel är det pizzeriorna som själv kör ut sin mat. inga bud. däremot så tror jag att det numera, även i min stad, finns anställda bud som hämtar upp mat. har sett att det har tillkommit massor av nya restauranger på sistone men då har de en utkörningsavgift på 69 eller 79kr. vi beställde från en av de pizzeriorna när de hade kampanj men leveransen tog betydligt längre tid och maten var kall när den kom så det var ju verkligen inte värt att betala för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant hur trender går fram och åter. Minns när jag som student på 90-talet kunde beställa hämtmat och vi fick fri utkörning om vi beställde mint tre rätter, även läsk utan tillägg ingick. Ok att utkörningen nu sköts av separat aktör men hemkörning är väl inget nytt egentligen.

      Radera
    2. Jag har ingen aning om vad min närmaste pizzeria i Sverige tog i avgift, men min känsla är att de hade minst två bilar som snurrade runt dygnet runt. Däremot var jag in på pizzerian och gick utan att handla eftersom det var så dyrt, men det är ju jag det.

      Radera
    3. Där hände det något för ca tio år sedan. Från att ha kostat runt 40-50 kr steg priserna till 70-80 kr. Kanske som en följd av skatteverkets ökade kontroller då det senare priset troligen är vad som krävs för att ha rent mjöl i påsen. ;-)

      Radera
    4. Ja, det var då jag slutade. Innan dess kunde jag få tag i pizza för 34 kr. Plötsligt kostade det dubbelt. Möjligt att det var Skatteverkets fel, de borde skämmas ;-)

      Radera
  8. De som kör för foodora, uber eats, volt etc är i väldigt stor utsträckning arbetskraftsinvandrare.

    De tas in av företag som hungry eats (eller vad det nu hette i artikeln) där de får slava under relativt usla förhållanden och löner. Deras mål är att dra in 13 000 kr i månaden i snitt under året för då kan de förnya sitt uppehållstillstånd. Klarar de detta under fem år kan de få permanent uppehållstillstånd i Sverige vilket är deras mål. De behöver alltså genomleva ett par hundår för att vinna högsta priset PUT.

    Förarna har således inget val då de måste klara inkomstkraven för sitt arbetstillstånd under fem år och de är anställda av bolaget och det går i princip inte att byta för då rivs deras arbetstillstånd.

    Det här talas det inte alls om i de här frågorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om de är anställda faller de rimligen under regler som gäller för anställda, LAS mm? Jag har haft intrycket att många/de flesta bud klassats som uppdragstagare, dvs i princip egenföretagare som anlitas av något av distributionsföretagen.

      Radera
    2. Ja det gör de förstås men de har knappast kollektivavtal. Du såg ju själv i artikeln att personen i fråga var anställd av ett företag som sysslar med det här.

      Dessutom är det mycket gråzon och semifusk med arbetskraftsinvandring i sektorn kring så kallade "enkla jobb".

      Radera
    3. Det där är en aspekt jag hade velat läsa i artikeln. Förmodligen hade det varit med om den hade skrivits av en seriös journalist.

      Radera