onsdag 24 november 2021

Festliga elräkningar

Jag har bott i lägenhet med fjärrvärme i över 20 år och då är ju inte elräkningar särskilt upphetsande. Man vet med några tiors felmarginal vad slutsumman kommer att bli.

Jag inser nu att det har hänt en del på det här området när jag kan få upp elförbrukningen dag för dag och timme för timme i stapeldiagram, med eller utan utomhustemperaturkurva. Direkt kan jag se vilken skillnad det gjorde att jag körde en tvättmaskin igår eller vad som händer om jag drar ner luftvärmepumpen ett par grader.

Det där sista tror jag mig förresten redan veta. Jag tog över huset 20 september, men inledde med en resa till skatteverket, så de gamla ägarna stannade kvar som kattvakter till och med 21 september. Min första åtgärd när jag kom tillbaka natten mot den 22:a (se den röda pilen) var att sänka luftvärmepumpen från 24 till 20 grader (nu är jag förresten nere på 16 grader). Min andra åtgärd var att stänga av golvvärmen i badrummet, och vips så gick elförbrukningen från 40-50 kWh till hälften.

Kan ju tänkas att de tvättade också, och använde diskmaskin (japp, jag har diskmaskin nu, men eftersom jag inte är lam diskar jag ändå för hand) för annars kan jag inte förstå hur jag direkt kunde halva förbrukningen.

Nu i november testade jag att slå av luftvärmepumpen ett par dygn för att helt klara mig på vedeldning och då halverade jag återigen förbrukningen från 27-32 kWh till c:a 15.

Jag kan också gå in och kolla på förbrukningen per timme. 18 november t ex, då elvärmepumpen låg nere, var jag borta kl 5-18, men timmen innan avresa satte jag igång motor- och kupévärmare på bilen, vilket gav en spik i protokollet:

Elektricitet har ju blivit en dyr lyxvara, inte bara i Sverige utan också här i Norge, landet som badar i vattenkraft. Jag kommer att fortsätta experimentera och optimera. Har t ex noterat att isoleringen i taket lätt skulle kunna byggas på med 10-15 cm och så har jag en lada vars södra takdel skulle kunna kläs med solpaneler. Finns det pengar att spara kommer jag att försöka.

48 kommentarer:

  1. Det här är en farlig väg Micke. Det kommer sluta med att du stängt av i princip allt för att det går att spara någon slant överallt. Jag vill inte veta det du nu vet för jag hade gjort ungefär samma sak som du nu gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så långt tror jag faktiskt inte att jag kommer att dra det. Men visst, ingenting är omöjligt.

      Radera
  2. Halloj och tack för en bra blogg.

    Kul med grafer :)
    Kommer du mäta förbrukningen på bilen och se om det var värt att använda motorvärmaren?

    Liten anekdot om diskmaskin.
    En nära vän och hans fru använde sin diskmaskin till förvaring av frukt i den övre lådan och assistent i den nedre delen efter att barnen flyttat ut.

    De behövde inte göra om köket och ville ha kvar diskmaskinen för användning efter födelsedagskalas och liknande. Smart tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Det kommer jag inte göra, men med omsorg om motorn tror jag motorvärmare är värd pengarna upp till 15-20 plusgrader så nu är det en no-brainer för mig.

      Själv har jag använt diskmaskinen som diskställ, men ena hyllan (i så fall den övre) skulle jag absolut kunna använda för förvaring.

      Radera
  3. Var försiktig med att helt stänga av golvvärmen i badrummet. Om huset är gammalt med dålig isolering kan det leda till fuktskada. Då kan din nuvarande inbesparing bli väldigt dyr på lång sikt. Pröva på att googla "omvänd fuktvandring" så ser du vad jag talar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, ska kolla det.

      Radera
    2. Bor också i gammalt hus och har fått för mig att det är bra för fuktnivåerna att elda mycket i alla kaminer. Det skall torka ut huset har jag hört. I.a.f. gör jag så och har dörren till muggen på glänt för att få varmluft in dit också.

      Radera
    3. Ja, visst riskerar väl luften att bli torr om man har vedeldning som stor värmekälla, och då borde det i förlängningen torka ut hela huset. För mig låter det logiskt.

      Radera
  4. Ajaj förstod direkt när jag läste början av artikeln att det här är inget bra för sparo. Höj värmen för bövelen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, människan kan absolut vänja sig vid innetemperaturer långt under de 20-22 som många har. Dessutom har jag fem kaminer.

      Radera
  5. Elektrisk golvvärme i badrum är en energitjuv! Det räcker med att du inte stänger dörren till badrummet.
    Lyckas du räkna hem en installation av solceller på ladugården, har vi ett bevis på att du är utmanad vad det gäller matte!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så jag gjort nu, låtit badrumsdörren stå öppen när rummet är tomt.

      Jag har verkligen ingen aning om solceller går att få ekonomi på. Det beror nog mycket på skatteregler och eventuella subventioner.

      Radera
    2. Av ren nyfikenhet från en som precis beställt solceller till sin ladugård - varför är det svårt att räkna hem med dagens subventioner och avdrag? Offertkalkylen jag fick är kanske extremt optimistisk, men enligt den har investeringen betalat sig på mindre 8 år vilket jag uppenbarligen ansåg tillräckligt bra för att köra.

      Jag måste således vara utmanad och önskar mer kunskap :)

      Radera
  6. För några av oss i Stockholms stad har vi kunnat följa vår elförbrukning precis som du visar Sparo, visat på timbasis.
    Med Ellevio som nätleverantör och inloggad med BankID på "mina sidor" har vi kunnat följa timförbrukningen i ca ett år nu. Det läggs ut dygnet efter.

    Men alltfler sparsamma BRF handlar köper el för samtliga medlemmar, och intern debitering sker ofta i efterhand per kvartal. Allmänt kan sägas att besparingen är i storleksordningen 1/3 så totalt sett blir det mycket pengar över årtionden.
    Med det upplägget kan man inte logga in hos nätleverantören och se sin egen förbrukning. Med extremt intresserade medlemmar i BRF så går det naturligtvis att ordna internt, genom eget hackande och egen tillkopplad hårdvara. Men skulle tro att de flesta lägenhetsboende är ganska ointresserade att följa fördelningen av sin förbrukning om ca 5-6-7 kWh per dygn.

    För egen del är jag överintresserad och inspirerad av bloggaren finanskvinnan (avsomnad blogg sedan flera år) som hade elförbrukning lägre än 30 kWh per månad, dvs under 1kWh per dygn. Kontinuerligt, och inte bara under någon sparmånad alltså.
    Hur det går? Jo, runt 1.5kWh per dygn i årsmedel, så det är en bit kvar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är intressant och dessutom bra om alla kunde följa. Svenska staten som annars är så förtjust i att lagstifta om ditten och datten, inte minst på miljöområdet, borde väl ha krävt individuella mätare. Samtidigt kanske det strider mot främst MP:s syn på individen.

      Radera
    2. Sparo, intern debitering sker ofta i efterhand per kvartal, dvs förbrukningen för totalen (hela BRF) delas upp på varje lägenhet genom att någon i BRF avläser alla elmätare som finns i fastigheten, fyra gånger per år. Och sedan adderar med hjälp av papper och penna, eller kanske mer modernt miniräknare eller så avancerat som dator och excel/modul i hyres/avgiftssystemt. Hur som helst, individuell mätning är det och individuell betalning.

      Sen har jag i och för sig sett i bostadsannonser där elförbrukning ingår i månadsavgiften i någon enstaka förening, ungefär som internet och eller kabel-tv kan göra.
      Men det finns det mesta på den fronten, t.o.m föreningar som tar ut noll kronor i månadsavgift därför att BRF är både välskött, har lågt underhåll samt har andra intäkter som tex från lokalhyresgäster, kanske en ICA-affär eller ett systembolag.

      Radera
    3. Jag fattar att det är så det går till, men om det fanns skallkrav på att alla ska kunna följa sin strömförbrukning hade alla fått mätare anpassade för det.

      Radera
  7. Hur är elnätsavgifterna i Norge? Är det samma ockerpriser som i Sverige?
    För mig är det lätt den största delen av elkostnaden.

    SvaraRadera
  8. Var försiktig med att tilläggsisolera. Det är lätt att störa den balans som finns med mögeltillväxt som brev på posten. Vi har kutterspån från 50-talet som isolering i vårt radhus. Grannen tilläggsisolerade och fick mögel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kutterspån är väl, som jag förstått det, lite känsligt. Jag har gullfiber, typ 15 cm i taket. Men jag ska kolla noga att det inte är kutterspån under.

      Radera
    2. Isoleringsmaterialt spelar inte någon roll. Det som spelar roll är hur tätt det är inifrån huset och upp på vinden och var kondenseringspunkten hamnar. Om varm fuktig luft kan vandra från bostaden upp på vinden kommer den att kondensera någonstans. Om man inte har för mycket isolering så hinner fukten ventileras bort innan den kondenserar och blir till fritt vatten. Om man har mycket isolering kommer luften att kylas av antingen inne i isoleringen eller på isoleringens yta. Då får du vattnet där med problem som följd. Summa summarum, om det är tätt ner mot bostaden kan du tilläggsisolera utan problem. Om inte riskerar du att få problem.

      R, originalet

      Radera
    3. Jag vet inte hur mycket fukt det kan bli. Hur vet man om det är tätt? Det här är ett gammalt hus, så det borde det inte vara.

      Radera
    4. Beroende på årtal på hus och med viss tveksamhet hur man bygger i Norge så är de generellt så att har man sågspån på vinden så kan de absorbera fukten och sedan torka ut så länge de är ventilerat. Är de nyare hus (typ -60 tal och framåt) så har du en ångspärr (folie) närmast inomhusluften som hindrar att fukt vandrar utåt. Då är de ingen fara att isolera för glatta livet (så länge ångspärren är hel). Det du inte kan göra är att isolera från insidan för då flyttar du kondenseringspunkten innanför ångspärren och kan därmed få att fukt kondenserar inomhus och med detta fuktskador.

      Känner mig rätt trygg med att de är samma regler i Norge som i Sverige då vi har samma klimat och de följer naturlagarna även i Norge :)

      Radera
    5. Äldre hus, 1936. Jag får kika på hur det ser ut med ångspärrar och annat.

      Radera
  9. Elförbrukningen är ett kärt ämne "hemma". Har snällt försökt förklara för sambon att det finns "vissa" saker vi kan göra för att få ned förbrukningen. Men når tyvärr inte fram! :-) Kommer antagligen sluta med att jag bekostar solpaneler. Blir enklast så! :-)

    SvaraRadera
  10. En tanke som slog mig. Har du kollat vattenförbrukningen i diskmaskin mot handdisk? Min maskin ligger tror jag(kan svänga med osanning) på 6 liter/disk och jag kör den ca var tredje dag även med barnen hemma varannan vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag inte, men en stor diskmaskin tycker jag blir ohållbart som ensamstående. Jag kan behöva en vecka eller mer för att fylla den så pass att det blir försvarbart att köra den.

      Radera
    2. Diskmaskin drar mindre energi än handdisk förutsatt att du inte använder dig av kallvatten enbart.

      Upptill 4 ggr mer enligt tester (men som du diskar så skulle jag gissa att de kanske bara är 2ggr :))
      https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/diskmaskiner/

      Radera
    3. Och i energi räknar du in elförbrukningen för att dra runt diskmaskinen i ett par timmar?

      Radera
    4. Räknar man även in att värmen från varmvattnet i en handdisk går att spara för att utvinna värmeenergin ur då?

      Radera
    5. Är vi inte inne på lite väl mycket finlir nu :)?

      Radera
    6. De räknar på totalen inkl. elförbrukningen.
      Om du sedan kör pulver och doserar korrekt samt med ättika som spolglansmedel har jag svårt att se att inte diskmedlet också skulle bli billigare med diskmaskin.
      Diskmaskinen gör ju de där fantastiska män gillar att göra. Lägga saker i blöt så de ska bli redo för disk. Tänker att du inte har disken två timmar i blöt i diskhon för att spara på diskmedel tex :)

      Radera
    7. Jodå, det händer absolut att jag har. Det är rätt praktiskt att låta diskhon vara full så att man kan fördiska varje tallrik, bestick och kastrull direkt efter användandet. Det sparar inte bara diskmedel utan också tid.

      Radera
  11. Som alla andra så rekommenderar jag att INTE stänga av golvvärme, det blir dyrt i långden med fuktproblem. Vad gäller mögel, som det skrevs om ovan, så kunde det vara bra att låta så mycket som möjligt vara som det är just nu. Huset har hållit i snart 100 år som det är nu, så varför riskera mögel för att spara en hundralapp nu som då? Det är dyrt att bygga nytt/renovera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens alla i det här kommentarsfältet håller med dig om du tittar efter, så inte ens om du skriver med versaler blir det en sanning.

      Och när du hänvisar till historia, tror du det var golvvärme här på 1930-talet? Men jag har inte för avsikt att skapa fuktproblem.

      Radera
    2. Ja, det verkade vara för mycket med versalerna.

      Vad gäller din andra synpunkt så tror jag inte det fanns dusch och/eller lika mycket fukt heller i det utrymmet på 1930-talet. Eller tror du det var det?

      Radera
    3. Med tanke på att jag bara har dusch (saknar badkar!) och brukar duscha ett par minuter åt gången tror jag inte att det är särskilt mycket fuktigare nu än någon gång tidigare.

      Radera
  12. Du är inne på solpaneler alltså? Spännande att någon som kan räkna är inne på det. Jag har aldrig fått ihop den ekvationen, men staten är kanske mer givmild för konstiga projekt som dessa i Norge? Skall bli väldigt spännande att se uträkningarna hur som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan inte säga att jag är inne på det, och är inte heller säker på att jag är rätt person att räkna på det. Men jag är öppen för idén och det stämmer att den norska staten har en del lustigheter för sig på energiområdet, så det är värt att kolla över, tänker jag.

      Radera
  13. Jag är kanske trög, men jag fattar inte varför du valde Norge. Precis allting verkar bra mycket dyrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att jag gillar Norge och allt är inte pengar.

      Men nej, allt är inte "bra mycket dyrare". T ex har jag en känsla av dieseln kostar över 15 spänn litern i Sverige ;-) Och tusan vet om skattetrycket inte är aningen värre i Sverige, i alla fall om man är lite om sig och kring sig.

      Radera
    2. Jag visste det, du har bara fått oss att tro att allt var pengar. :) Jag är helt med på att det finns andra värden, som att de kanske inte skjuter så mycket på den sidan gränsen. Det finns förstås en beauty med att bo hyfsat nära Sverige också. Vi kanske kan få lite ordning på landet nu när folk börjar inse att MP är skit, S har tappat allt och C är en kappvändare av rang.

      Radera
    3. Ja, att de inte skjuter så mycket på den här sidan av gränsen är absolut ett tungt vägande skäl. Min gissning är dessutom att den differensen kommer att öka.

      Nära Sverige har jag inget behov av. Får jag bara bli av med min lägenhet behöver jag aldrig mer besöka landet. Däremot är det praktiskt med ett land där de förstår svenska och som även ligger nära kulturellt. Även om det finns skillnader funkar lagar och system ungefär lika.

      Jag delar inte din optimism. C har t ex varit en kappvändare av rang sedan 2014 och det tycks inte ha fått deras välja att tappa hoppet (vad det nu är de hoppas på).

      Radera
    4. När det gäller C tror jag nog att de har tappat väljare, men de har också vunnit väljare. De 23% som försvunnit från S sedan Göran P har till stor del gått till C, V eller SD. C har fått se många av sina gamla väljare gå högerut.

      Radera
    5. Ja, det är säkert till viss del andra väljare, men mängden är ju ungefär densamma.

      Radera