En del nyhetsartiklar väcker fler frågor än svar. Folkstormen över Bianca Ingrossos julkalender är en sådan.
Som ensamstående man är jag varken
målgrupp för produkten eller nyheten, men som jag förstått det
har Ingrossos sminkföretag sålt en ”julkalender” bestående av
24 påsar med okänt innehåll. ”Innehåller produkter för 3595
SEK”, men kostar ”bara” 1795 kr.
Fast så visade det sig
att produkterna i många fall handlar om tillbehör eller varuprover.
Exakt var skillnaden går mellan en liten produktförpackning och ett
varuprov vet inte jag, men jag har sällan läst så många kritiska
konsumenter på undermålig svenska ondgöra sig över en vara, så
det råder inga tvivel om att Ingrossos rådgivare tänkte att
marknaden var ännu mer lättlurad än den visade sig vara.
Men ganska lättlurad får den ändå
sägas vara. En massa människor köper alltså ett litet paket
odefinierat smink för nästan tvåtusen spänn. Uppenbarligen inte
för att de gillade julkalenderidén (som väl går ut på att man
öppnar varje lucka/påse på rätt dag) eftersom de rasade så
snabbt och mycket att kalendern togs ur handeln redan i oktober.
”Det känns som om ni
intelligensbefriar oss som kunder”, skriver en av dem. Behövde de
verkligen hjälp med det? Jag kan inte mycket om smink, men de
sminkande tjejer jag träffat har varit ganska noga med vad de kletar
på sig, det är tydligen inte bara att smörja in sig med första
bästa burk. Visste inte dessa rasande kunder att de också kände
så? Kom det som en överraskning när de köpt ”Caia Christmas
Calendar”? Tydligen.
Hej.
SvaraRaderaTrevlig läsning.
Men det intressanta tycker jag är om man kan räkna ut hur många år kapitalet ska räcka i olika skeden i livet. En som är 50 år behöver väl inte lika mycket sparat som en 20 åring för att klara sig eller har jag missat någon viktig punkt här.
Mvh
Johan
Något jag tror du har missat är att kommentera efter rätt inlägg. Jag kommer utgå ifrån att du pratar om gårdagens inlägg/kommentarsfält, om utgifter, inte (där det hamnade) Bianca Ingrossos sminklåda. Med det sagt:
RaderaPå ett sätt har du rätt. En hundraåring är mer eller mindre ekonomiskt oberoende bara genom att ha betalat sina månadsräkningar och ha mat i magen medan en tjugoårings framtid är mycket mer oviss.
Men utgår man ifrån fyraprocentsregeln (https://sparosverige.blogspot.com/2018/10/fyraprocentsregeln.html) ska kapitalet teoretiskt sett räcka oändligt förutsatt att man aldrig förbrukar mer än 4 % av sitt sparkapital. Om man finner glädje eller trygghet i att kalla sig ekonomiskt oberoende. De flesta ligger i mellanskiktet, med ett sparande som inte är så stort att man klarar sig utan att jobba, och då är det ju väldigt väsentligt både hur gammal man är och vad man uppnått av välstånd. Om man t ex äger sitt eget obelånade boende vid 20 har man kanske bättre förutsättningar än en 50-åring som tar dagen som den kommer och inte äger någonting.
Jag är fullständigt fascinerad av detta. Vuxna människor (nåja) som köper adventskalendrar med prylar till sig själva. Fast jag kan fatta att man blir sur när en lucka innehåller en rabattkupong.
SvaraRaderaFast jag vet inte om man blir mer belåten om man köpt en kalender med popcorn, kaffe eller gröt. Ja, gröt, på allvar! Det här var även mitt bloggämne för dagen och jag är förundrad över vad folk tycker är värt att betala för. En papplåda med 24 te-påsar i olika smaker för flera hundralappar. Alla vet ju att det ändå bara är Earl Grey som är gott.
Ja, det är som att de missade barndomen och nu vill få en ny chans på den.
RaderaDu har rätt om Earl Grey, men tvärtemot dig blev jag väldigt intresserad av den där grötkalendern :)
Ser många tjejer på stan följer Bianca på sociala medier.
RaderaDe klär sig lika och uppför sig som hon.
Alla vill ta rygg på en vinnare.
Jag är så hemskt gammal och ointresserad att jag inte förstått på vilket sätt hon är en vinnare. Hennes mormor och morfar är kända skådisar och hennes mamma var med i en musiktävling för 40 år sedan som hon inte var i närheten av att vinna, men ändå försökte piska upp lite intresse kring genom att sjunga en brandvarnarton (felstrukna C# eller något i den stilen) som inte alls passade in i låten. Men inget av detta gör ju Bianca till en vinnare.
RaderaDärför Bianca lyckas sälja prylar med en vinstmarginal på 500 %.
Radera100 000 följande som alla handlar på komando, , starkt jobbat.
Något säger mig att den enda vinnaren är B Ingrosso som lyckas med konststycket att få en följarskara med folk som mer än gärna öppnar plånboken i hennes ära. Ingrosso är vinnaren, de andra är förlorarna.
RaderaJag vet inte om jag är korkad, för gammal eller vad, läste en artikel om Therese Lindgren, och hur jag än ansträngde mig, kunde jag inte för mitt liv förstå vad det var som gjorde henne till "en av Sveriges mest inflytelserika influencers". Det enda människan gör är reklam för produkter och tycker en massa om olika saker och ting, samt spelar in filmer när hon stiger upp på morgonen osv osv. WTF liksom?
jag förstår bolagens förtjusning för influencers och deras vilja att betala grova pengar för reklam coh produktplacering, då de har en skara lättlurande följare som likt en sekt gör allt denne gör och säger. Men varför är det värt att lägga ner tid och framför allt pengar på detta? kan någon förklara så att jag förstår...
500 % låter onekligen väldigt bra (med reservation för att mina kunskaper om sminkbranschen, som framgått, är begränsade).
RaderaTherese Lindgren har jag faktiskt bloggat om (https://sparosverige.blogspot.com/2018/05/spartips-for-idioter.html), men då hade jag ingen aning om att hon var inflytelserik influencer (fast det kanske hon inte var då). Har hört hennes namn några gånger och ställer mig lika frågande som dig, Snålgrisen. Känns som att alla influencer-brudar jag hört talas om, och samtliga övriga i det blogginlägget, har bättre USP, för att prata marknadsföringssvenska.
Många tycker uppenbarligen helt enkelt att det är jobbigt att tänka själva, så de överlåter den aktiviteten åt någon annan. Vilket då tycks ge utrymme för personer i den här nischen - och det måste väl då rimligen vara människor som tänker "på samma nivå" som dem de tänker åt ;-)
RaderaNja, är det fråga om en slags idoldyrkan behöver de inte vara på samma nivå. Räcker med att de som vill ha tankehjälp önskar att bli lite mer som influencern, tror jag.
RaderaSnålgrisen,
Radera"Det enda människan gör är reklam för produkter och tycker en massa om olika saker och ting, samt spelar in filmer när hon stiger upp på morgonen osv osv. WTF liksom?"
Ja, det är just därför. Hon speglar sina följare, de gör ju heller ingenting, skulle man kunna säga.
Vi kan ju ta en jämförelse om innehåll: Seinfeld, TV-serien från sent 80-tal som fortfarande går i en mängd kanaler världen över. Den handlar inte om något. Ja, förutom deras vardag. Som inte är något speciellt intressant. Men Netflix hostar upp 500 miljoner USD nyligen för att få serien på sin kanal.
Så att tjäna pengar är ju alltid intressant.
Att det är du som är produkten hos Lindgren, precis som hos Facebook och de övriga, det bekymrar få.
Själv känns det riktigt stötande att den enda som får ut något av kanalen är Lindgren, i form av saftigt bankkonto, medan jag känner mig tommare och tommare ju mer jag tittar på hennes kanal.
Uppenbarligen är jag inte den publik hon vänder sig till. Det är inget nytt iochför sig. Förr fanns det kanske 500 TV-kanaler på kabel-TV men det var inte fler jag fann intressant än att de kunde räknas på ena handens fingrar.
Hur många Youtubekanaler finns det? 1 miljon? Har hittat ett tiotal som är intressant nog att prenumerar på, Lindgrens är inte en av dem.
Smaken är visserligen individuell, men jämförde du just Therese Lindgrens innehåll med Seinfeld?
RaderaFör övrigt är det inte sant att Seinfeld var "a show about nothing", de bara sa så. För deras vardag var inte helt genomsnittlig:
https://www.youtube.com/watch?v=aW2opSNgtlk
Det är ju inte bara fröken Ingrosso som har julkalendrar med sminkprodukter, så det är ganska intressant att det är hon som får kritikerstormen.
SvaraRaderaNär mina tonåringar var yngre så tjatades det om att få Body shops julkalender. Jag tyckte (och tycker fortfarande) att det var en totalt onödig sak för flera av produkterna var inte direkt anpassade till en tonåring. Men vi tänkte att de måste få lära sig och så fick en av dem en sån. Somligt var kanske bra, särskilt om man inte skaffat sig någon stor "sminklåda" tidigare. Annat var totalt onödigt, eller vad sägs om en antirynkkräm för "åldrig hud":-) Inget tonåringen behöver!
Hur som helst, året efter så fick en av dem (enligt önskelistan) en "julkalender" som räcker mellan jul och nyår, då var det något bättre med lite krämer i "årets doft" nån läppbalsam och en duschtvål, saker som kommer att gå åt.
Efter det så har de varje år i förskott tittat i innehållslistan och konstaterar att de inte är intresserade av minst 75 % av produkterna och så himlar de med ögonen på ett typiskt tonårsvis och säger att det inte är prisvärt. Jag ser det som en lärdom in i vuxenlivet.
Däremot så vill de gärna ha chokladkalendrar, helst med Lindtchoklad!
Spargrisen
Det är ju inte fenomenet hon får kritik för utan att de som köpt kalendern känner sig lurade på kvaliteten. Kanske andra sminkkalendrar nu har steppat upp?
RaderaJag tänker utmärka mig från kommentarsfältet i övrigt: jag är en av de som verkligen gillar julkalendrar och köper varje år! Många kalendrar har blivit mycket bra, med stort värde för pengarna. Jag brukar kolla i förväg vad kalendrarna innehåller och köpa en som har ett innehåll jag skulle köpt iallafall, fast till ett mycket dyrare pris om det inte var för kalendern. Sen älskar jag allt som har med jul att göra, kanske för att kompensera mot när jag var liten som beskrevs ovan. Men jag köper gärna tekalendrar, choklad, hudvård eller kalendrar med pixiböcker till barnen. Är det något man använder ändå så är det ju väldigt ekonomiskt med julkalendrar. Däremot skulle jag inte köpa en dyr kalender utan att först ta reda på innehållet, då risken att bli besviken är stor.
SvaraRaderaAtt just Caias kalender diskuterats mycket om har mest att göra med att innehållet inte matchade prislappen. Nästan allt var utfyllnadsprodukter och lagerrensning med märkliga nyanser och små testprodukter (dvs betydligt mindre än vad som säljs som reducerad storlek). Caia är dessutom mest känt för sitt smink, men deras julkalender innehöll bara enstaka sminkprodukter, och då inga fullstorlekar och inte av flera olika produktgrupper. Många kalendrar ger otroligt mycket värde för pengarna och lägger oftast i sina bestsellers för att kunderna ska testa produkterna och sedan fortsätta köpa dem. Detta har Caia missat helt och därav stor del av kritiken. Jag förstår kritiken faktiskt, även om jag inte köpte kalendern.
Det är så jag också förstått det, att alltför många (nästan alla, att döma av kommentarsfältet på deras hemsida) blivit missnöjda med vad de fick för pengarna.
RaderaOch även om jag själv är helt ointresserad av julkalendrar i alla dess former vill jag inte kritisera det faktum att folk köper dem. Det är otroligt mycket jag inte begriper av omvärlden. Och vice versa ;-)
Man borde varken ha rätt att bli besviken eller skicka tillbaka kalendern om man har tjuvkikat. Det går ju faktiskt inte att hävda fel på produkten om man missbrukar åtminstone en tredjedel(Smink, jul, spänning) av själva konceptet julkalender.
SvaraRaderahttps://www.youtube.com/watch?v=QEtzwO4b4hw
Där har du en poäng. En julkalender öppnad i oktober är inte använd enligt bruksanvisningen.
RaderaDet går inte att se Kinderegg-reklamen utan att tänka på Claes Månsson:
https://www.youtube.com/watch?v=EuPRTGZTwEM
Det här låter ju ändå värre än en Norge historia :)
SvaraRaderaPå tal om det, har du hört den om varför norrmännen kryper runt på golvet i matbutikerna? Jo, de letar efter låga priser.
Mvh investera-pengar.blogspot.com
Jag trodde att den var om svenska dieselkunder ;-)
RaderaDet kan ju bli bra det där. Nu när snart enbart vi bemedlade har råd att fara runt på vägarna. Ingen trängsel inte. Klasspolitik på riktigt. Signerat vänstern.
RaderaResten får ta en omvänd harrytur förbi Norge och tanka upp några dunkar med billig norsk diesel, garanterat oskattad av Maggan.
RaderaVem vet, snart kanske du kan diesel köpa svart på landsbygden i en pump när oss? Vore väl ett rätt bra upplägg för svenska maffian, som komplement till knarket. :)
RaderaInte mig emot.
RaderaSom certifierad lakritsgalning har tanken funnits på att köpa mig själv eller iaf önska mig en lakritskalender. Då är jag mycket medveten om att priset överstiger värdet, men det finns två bonusar, den att trots kunskap om nedsidan kosta på sig en uppskattad guldkant på en mörk månad, samt att möjligheten att finna en eller flera nya favoriter bland 24 provförpackningar inte är orimlig.
SvaraRaderaJag är nog tillräckligt skapt av Luther för att hålla mig till en lucka per dag dock. Samt att priset, högt nog, ligger på 4-500. Kan ju köra en vegetarisk månad, som jag inte har något emot, för att balansera upp utgifterna.
Jag är rätt säker på att lakrits är vegetarisk så den kan du leva på hela månaden.
RaderaJa, det är väl både sant i sak och att jag kunde ha en anständig kosthållning för de pengarna allena.
RaderaKanske har jag en skugga av mitt gamla slösaktiga jag kvar i jultider, inte mycket men en skugga som sagt. Förr flög tusenlapparna till höger o vänster, med stort stöd av min dåvarande.
Tror det blir en tacojul som förra äret. Inte det sämsta för mig som slutat tro på tomten. Avgår inte han strax förresten?
Kanske är sunt att ha kvar lite av det för att inte tappa fotfästet åt andra hållet. Som snåljåp kan man bli rätt galen. Har jag hört.
RaderaFör mig blir det pizzajul som vanligt, det är viktigt med traditioner. Han kanske inte finns:
https://www.youtube.com/watch?v=yQQ1Sx_srzs
Jag är mest chockad över att man öppnar en kalender före utsatt datum. Borde finnas nåt lagrum som beivrar sådant beteende. Skäms!
SvaraRaderaBara om man fuskar med kräftfiske eller älgjakt. Smink har av någon anledning fått straffrihet.
Radera