Bilar räknas inte längre som flyttgods när man flyttar från Sverige till Norge, och att importera en bil var aldrig aktuellt. Men så fick jag ju en bil med huset jag köpte (och dessutom katter, porslin, möbler, kläder, verktyg, mat …), en Nissan King Cab, min första bil från 2000-talet.
Som visade sig vara alldeles för dyr
att äga, över 7000 kr/år i skatt och försäkring. Inte jätterolig
att laga heller. En stor bil med fyrhjulsdrift har definitivt sina
fördelar, men få vill meka med eländet och delarna är dyra. Den
är fortfarande kvar eftersom jag haft stor glädje av den för
transporter (förutom att dieseln fram till nyligen varit mycket
billigare än bensin här), men snart ska den väck.
Istället införskaffades en Volvo 245.
”Här kommer svensken”, som någon sa när jag mötte upp med den
gamla slitvargen. Den är veteranklassad och kostar mig runt en
tusenlapp om året att äga, reservdelar är billiga och alla som är
lite händiga förstår sig på den.
Så måste jag ha en släpkärra också.
Hittills har jag lånat från grannar och vänner när jag köpt ved,
byggmaterial och annat, och det är ingen framtidslösning. Jag har
en massa byggprojekt i sommar, så det lär behövas transporter.
Dessutom tänker jag att biodlingen relativt snart kräver någon
form av fraktfordon. Många använder skåpbilar, men jag tycker att
en släpvagn är mer flexibel.
Jag har hållit utkik, men
problemet är att de nästan aldrig är lagom stora. Norge tycks vara
världsmästare på riktigt små kärror som bara är två meter
långa och kanske får lasta 500 kilo. Åt andra hållet har vi breda
boggievagnar som jag inte får köra eftersom jag saknar
BE-behörighet. Det går såklart att skaffa, men då är ju det en
kostnad också. Men plötsligt hände det!
Den här får lasta 920 kilo, är helt
i aluminium och alltså snudd på underhållsfri, och har den
trevliga egenheten att hjulen sitter under istället för att äta
upp vagnens bredd med ett par hjulhus i eller utanför lastutrymmet. Den kostade 10000 kr, inte farligt.
Däcken
måste bytas, men i Norge är släpvagnar både undantagna skatt och
besiktning, så om bara bromsar och lysen håller ska den sluta kosta
pengar efter det. Om jag inte får för mig att bygga en kåpa, men
det ligger inte högt på prioriteringslistan. Då känns det
betydligt viktigare att sälja min Nissan. Det finns ungefär lika
många miljöpartister i Norge som i Sverige, så kanske kan jag
hitta någon som behöver frakta ”väldigt, väldigt tunga stenar”.