Bilar räknas inte längre som flyttgods när man flyttar från Sverige till Norge, och att importera en bil var aldrig aktuellt. Men så fick jag ju en bil med huset jag köpte (och dessutom katter, porslin, möbler, kläder, verktyg, mat …), en Nissan King Cab, min första bil från 2000-talet.
Som visade sig vara alldeles för dyr
att äga, över 7000 kr/år i skatt och försäkring. Inte jätterolig
att laga heller. En stor bil med fyrhjulsdrift har definitivt sina
fördelar, men få vill meka med eländet och delarna är dyra. Den
är fortfarande kvar eftersom jag haft stor glädje av den för
transporter (förutom att dieseln fram till nyligen varit mycket
billigare än bensin här), men snart ska den väck.
Istället införskaffades en Volvo 245.
”Här kommer svensken”, som någon sa när jag mötte upp med den
gamla slitvargen. Den är veteranklassad och kostar mig runt en
tusenlapp om året att äga, reservdelar är billiga och alla som är
lite händiga förstår sig på den.
Så måste jag ha en släpkärra också.
Hittills har jag lånat från grannar och vänner när jag köpt ved,
byggmaterial och annat, och det är ingen framtidslösning. Jag har
en massa byggprojekt i sommar, så det lär behövas transporter.
Dessutom tänker jag att biodlingen relativt snart kräver någon
form av fraktfordon. Många använder skåpbilar, men jag tycker att
en släpvagn är mer flexibel.
Jag har hållit utkik, men
problemet är att de nästan aldrig är lagom stora. Norge tycks vara
världsmästare på riktigt små kärror som bara är två meter
långa och kanske får lasta 500 kilo. Åt andra hållet har vi breda
boggievagnar som jag inte får köra eftersom jag saknar
BE-behörighet. Det går såklart att skaffa, men då är ju det en
kostnad också. Men plötsligt hände det!
Den här får lasta 920 kilo, är helt
i aluminium och alltså snudd på underhållsfri, och har den
trevliga egenheten att hjulen sitter under istället för att äta
upp vagnens bredd med ett par hjulhus i eller utanför lastutrymmet. Den kostade 10000 kr, inte farligt.
Däcken
måste bytas, men i Norge är släpvagnar både undantagna skatt och
besiktning, så om bara bromsar och lysen håller ska den sluta kosta
pengar efter det. Om jag inte får för mig att bygga en kåpa, men
det ligger inte högt på prioriteringslistan. Då känns det
betydligt viktigare att sälja min Nissan. Det finns ungefär lika
många miljöpartister i Norge som i Sverige, så kanske kan jag
hitta någon som behöver frakta ”väldigt, väldigt tunga stenar”.
Så, då faller bitarna lite mer på plats. I något läge kanske du skulle skaffa en norsk fru?
SvaraRaderaJa, både bilar och bitar. Några frukandidater har jag däremot inte sett än :)
RaderaDin anskaffningskostnad var väl noll på den pickuppen, lätt att göra vinst då :)
SvaraRaderaI Sverige hade du kunnat konvertera den till epatraktor och fått minst 10papp mer. Men om de är lika populära i Norge (eller ens finns) vet jag inte.
Jag har köpt delar och jobb för närmare 30000 kr, så helt säkert är det inte.
RaderaJa, i Sverige verkar sådana där BARA gå som epa, men det tror jag inte funkar här.
Ja , släp måste man man ha som hemmansägare. Kommer inte ihåg om det "bara" var många byggnader du köpt eller om det var skog också. När jag flyttar till landet i FIRE får det nog bli ett EU-släp som jag antar inte Norge har (750 kg totalvikt obromsat 80km/h).
SvaraRaderaIngen skog. Tror inte det gör någon skillnad här om släpet är bromsat eller obromsat, men 750 kg tycker jag är för lite.
RaderaJasså det menar du, att de har problem med Miljöpartister i Norge med? Fast de verkar ha hanterat dem mycket mer framgångsrikt än här. Du kanske kunde tipsa S ? Innan de får något att spåra ur än mer.
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Här hanterade man det genom att ta in Senterpartiet i regeringen istället. Det känns inte som ett riskfritt alternativ i Sverige för även om norska centerpartister inte är helt i kontakt med verkligheten är de inga ufo:n.
RaderaFörvisso så har ju S egna expertkunskaper när det kommer till att omvandla allt guld till skit.
SvaraRaderaMen väljargrupper och valkampanjer förstår de sig på.
Radera"Istället införskaffades en Volvo 245."
SvaraRaderaHur resonerar du om krocksäkerheten? En Volvo 245 är knappast i nivå med en ny bil vad gäller krocksäkerhet. Att du inte kör som en biltjuv förstår jag men tyvärr gäller ju inte det alla dina medtrafikanter.
När jag krockat i 60-talsbilar har jag fått en buckla på kofångaren, när jag krockat med 90-talsbilar (har inte krockat i nyare) har halva motorrummet tryckts in. Det må minska risken för whiplash att bilen demoleras även vid krockar i låg hastighet, men jag är inte förtjust.
RaderaI övrigt tror jag inte man ska underskatta tyngden vid krock. Ju större en bil är desto lindrigare kommer man undan. Nu är ju inte en Volvo 245 någon bjässe, men den väger nog ändå mer än de flesta nya personbilar. Jag hade varit mer orolig om jag haft en gammal Fiat Uno eller Nissan Micra och frontat en bil eller älg.
"krockat i 60-talsbilar" -plural, alltså minst två. "90-talsbilar" -två till. Minimum 4 krockar alltså. Själv har jag aldrig krockat, tycker det låter alldeles för dyrt :)
RaderaPolska lättmetallfälgar på kärran.. usch.
Minst två 60-talsbilar, men för 90-talsbilar var det två (eller möjligen fler) krockar med en bil, en Mazda B2600 från -92. Och så klippte jag en cyklist med en Buick 75:a, jävlar vad han flög! Dyrt och oftast väldigt onödigt. Ska dock sägas att det är tjugo år sedan det hände senast.
RaderaDet är riktiga plåtfälgar, men med riktigt fula navkapslar.
"Polska lättmetallfälgar"= navkapslar i plast som försöker se ut som fälgar
RaderaJag vill på intet sätt försvara dessa navkapslar, men jag tycker faktiskt inte att de försöker se ut som fälgar. Absolut ingen med ledsyn skulle gå på det.
RaderaMed "ekrar" och fejkade skruvar så tycker jag nog de försöker likna riktiga.
RaderaMen vi är åtminstone överens om att de är fula ;)
Det är lite som att säga att blomtapeter försöker fejka riktiga blommor. Kanske i teorin, men om absolut ingen blir lurad saknar det ju nästan betydelse.
RaderaVolvo 200 fick betyget "Medelhög säkerhet" (betyget 3 på en skala 1-5 där 5 är högst) jämfört med medelbilen i Folksams test från 2021: https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/hur-saker-ar-bilen
RaderaJag tror du överskattar fördelen med en gammal tung bil jämfört med nya lättare bilar:
"De som åker i mindre småbilar riskerar i större utsträckning att råka ut för en skada som leder till död eller invaliditet jämfört med åkande i stora bilar.
Tung bil ingen fördel vid singelolyckor
Skillnaden i skaderisk i singelolyckor, däremot, är mycket mindre. Där har man i de flesta fall ingen fördel alls av den större vikten. Det har man bara i de fall krocken sker mot ett objekt som "ger efter", till exempel vajerräcken eller deformerbara stolpar.
Småbilar blir allt säkrare
Säkerhetsgapet mellan stora och små bilar krymper; nya småbilar blir allt säkrare. Sedan 80-talet har de stora bilarna blivit cirka 25 procent säkrare, medan de mindre småbilarna är 35 procent säkrare. Det är till och med så att de moderna småbilarna har högre säkerhet än de äldre stora bilarna.
För att visa utvecklingen som skett för småbilarna genomförde vi ett krocktest mellan en ny Toyota Yaris (08) med 5 stjärnor i Euro NCAP och en äldre Volvo 945 (96) - en av de säkrare på sin tid."
https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring/trafikforskning/sma-mot-stora-bilar
Som sagt, "nu är ju inte en Volvo 245 någon bjässe" och jag har inte krockat med någon av de Volvos jag haft. Singelolycka har jag inte varit med om mer än att jag glidit av vägen vid halka, men då snackar vi kanske 20 km/h. Det är just kollision med andra jag är rädd för och då säger ju fysikens lagar att störst går först.
RaderaEn 245a finns på min önskelista om min 17 år gamla S60 någonsin ger upp andan, inget tyder på det.
SvaraRadera/Jonas B
Skulle jag välja helt fritt hade jag föredragit en 145:a, men de börjar bli så larvigt dyra.
RaderaFår ont i fötterna numera med manuellväxlad, en gång automat, alltid automat.
SvaraRaderaAutomat har definitivt sina fördelar. Myten om att det drar mycket mer bensin är dock seglivad.
RaderaFast när man behöver bogsera en bil eller hade haft möjlighet att knuffa igång den om det bara inte varit en automat tänker jag annorlunda.
Volvo borde ta sig en funderare på om inte nytillverkning av slitvargarna kunde löna sig och uppskattas. VW kör hårt på retro med både bubblan och nu snart även Folkabussen! Ja, tacka vet jag de äldre bilarna, nytt är mest skit och massa onödigt trams som går sönder och kostar multum.
SvaraRaderaFast lyckas de lika dåligt som VW kan det ju lika gärna kvitta :) Jag tycker att VW skulle lägga lite energi på att hitta de gamla ritningarna istället för att försöka efterlikna dem med plastversioner.
RaderaEnig, vore klart bättre med originalritningarna.
RaderaGår du plus eller minus med skatteförmån veteranbil kontra den högre bränsleförbrukningen ?
SvaraRaderaNu är det ju inte precis nya bilar jag har haft att jämföra med, men Nissan från 2001 går på 0,85 liter diesel och 245:an går på 0,85 liter bensin. Diesel är fortfarande obetydligt billigare än bensin här, men när Nissan kostar 7000 kr/år i skatt och försäkring klarar jag mig undan med en dryg tusenlapp för Volvon.
RaderaHade jag köpt en bil i motsvarande storlek från 2020 blir bränslekostnaden kanske väsentligt lägre, men då har jag både ett högre inköpspris och värdeminskning att förhålla mig till.
Sant, får göra en excel kalkyl men sedan är det ju ett plus också om man gillar äldre bilar
RaderaJa, värderar man t ex nybilsdoft och AC högt blir det lättare att betala för det.
Radera