Jag har läst åtminstone fyra artiklar
om att damklädkedjan Monki tagit bort sina XXL-kläder och numera bara säljer kläder upp till XL. I samtliga framställs
det som att kedjan slaktat sina inkluderande värderingar och gör
förändringen som ett angrepp mot ”kroppspositivism”.
Sanningen är såklart att de tjänar
för lite på att sälja XXL-kläder för att det ska vara värt
mödan att lagerhålla dem, annars hade de fortsatt. Antingen har andra modebutiker tagit över
det marknadssegmentet eller också är det kunderna som övergett
”kroppspositivismen” och därigenom krympt marknaden, bokstavligt.
I samtliga artiklar står det att
företaget fått utstå mycket kritik i sociala medier, som i detta
fall tycks begränsat till Tiktok och Instagram. Tiktok har jag inte
kollat, men på Instagram är det i princip två Monki-inlägg som
fått kommentarer om att företaget ”hatar tjockisar” och därför
kan dra åt helvete. Dessa inlägg kommer från ett tiotal kvinnor,
så som folkstorm betraktat bedömer jag den som rätt beskedlig.
Även om jag lider med XXL-kvinnorna. Så där har jag haft det hela livet. Inte så mycket med kläder (även om 46½-skor inte säljs i överflöd), men med annat. Jag gillar ofta gammal teknik och hade lika svårt att få tag i en billig och bra PalmPilot som jag nu har att hitta en mp3-spelare. Det är nog inte en konspiration mot mig utan beror på att obehagligt många människor gör andra val än jag.