lördag 17 februari 2024

Fjärrstyrt

Tänk vad modern man kände sig när man satte videon på timer! Här kunde man alltså spela in veckans avsnitt av Rederiet trots att man själv befann sig på släktmiddag. Sen kom man hem och insåg att man spelat in fel kanal och istället fått Språka på serbokroatiska, men fram tills dess kändes det bra.

Nu spelar ingen in linjär-tv, det är knappt någon som ens ser den, men fenomenet att förprogrammera hushållsapparater har inte försvunnit, tvärtom. Det finns såklart poänger med att kunna slå igång värmen i sommarstugan lagom till att man kommer dit, och själv uppskattar jag att kunna ställa in motorvärmaren i bilen kvällen innan jag ska iväg en tidig morgon. Någonstans i världen finns säkert också en människa som använder timerfunktionen i sin ugn till att få vakna upp till doften av nybakt bröd (även om jag hittills aldrig träffat någon som faktiskt gör det).

Men sen då? Jag lyssnade just på en reklamfilm om en diskmaskin uppkopplad till en app som inte bara kan starta maskinen på distans, den kan också bestämma lämpligt diskprogram och skickar ett meddelande till dig när disken är klar. Vad ska någon med dessa funktioner till? Diskmaskiner sätts lämpligen igång när maskinen är fylld (och i det ögonblicket står man alltid på armlängds avstånd från startknappen). Man vet hur lång tid disken tar, man hör när den är klar och man tömmer den på plats.


Ingen mottagning?!

Jag letade upp några filmer på Youtube där tillverkarna beskriver dessa ”smarta funktioner” och ramlade inte precis av stolen när jag såg att så gott som alla kommentarer handlade om att det inte funkar. Appen går inte att ladda ner, maskinen tappar wifi osv.

Och allt jag kan tänka är: Varför gör ni så här mot er själva? Saknar människor riktiga problem så till den grad att de skaffar maskiner med funktioner som aldrig någonsin behövs? För det är ju heller inte så enkelt att onödiga funktioner bara kan ignoreras. Du betalar för dem vare sig de används eller inte, och risken är stor att du inte kommer kunna använda diskmaskinen/tvättmaskinen/kaffebryggaren/vattenkokaren/hushållsvågen/elvispen... alls när funktioner du ändå inte vill ha slutar att fungera.

52 kommentarer:

  1. Couldn't agree more. Dessutom funkar de nya apparaterna ofta bara marginellt längre än garantin. Jag har t.ex. köpt tva elektroniska termometrar som mäter temperaturen inne och utomhus, den första slutade funka efter lite mer än tva ar, den andra har nu tappat kontakten med utetempen, sa jag har ställt en liten termometer som är fran 80-talet pa balkongen, den funkar än!
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana har jag också haft problem med. De äter batterier vilket är irriterande. Tacka vet jag de gamla batterilösa, vare sig det är kvicksilver eller sprit i.

      Radera
    2. Sprit är bra, kvicksilver not so much :). Men jag har ocksa en termometer, nan gadget jag fick gratis en gang i forntiden. Den har funkat fint i alla ar och trots att jag nyligen bytte batteri visade den -88° i mitt sovrum i veckan sa den har nog sett sina bästa dagar.
      /Annika

      Radera
    3. Jag vet inte. De tillverkas ju inte med kvicksilver längre, men de som redan finns får gärna användas.

      Radera
  2. linjär tv är nog en generationsfråga. eller bara intresse. har en kollega som ibland frågar: såg du det på tv igår? svaret är alltid nej. vi har ca 20 kanaler vi inte kan välja bort men bortsett från typ melodifestivalen ses allt streamat. försöker ibland men blir bara trött på reklamen.
    mina svärföräldrar har förfinat metoden. de spelar in programmen och börjar kolla från början sådär en halvtimme efter de börjat så kan de snabbspola reklamen.
    tror vi har timer på diskmaskinen men varför skulle man använda den? on, starta, klart. jag ska ju ändå lägga i diskmaskinstabletten så varför inte starta direkt?'

    dieselvärmarens timer är nog det enda jag använder. inbillar mig att det är bättre för motorn, men jag vet med säkerhet att det är bättre för mig i förarstolen om den får stå igång en stund innan jag ska iväg på morgonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dieselvärmare, motorvärmare och väckarklockor förstår jag timer-idén med, särskilt om man sover när de ska hoppa igång.

      Radera
  3. Att kunna programmera/styra elförbrukare är en utmärkt idé i tider när elpriset kan variera flera kronor över dygnet. Det är också en utmärkt idé om man har solpaneler, då det oftast är billigare att förbruka egenproducerad el än att köpa.
    Men detta kräver som sagt att tekniken fungerar när man förväntar sig det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är väl oftast inte värre än att man gör det manuellt? Om jag är hemma slår jag t ex av luftvärmepumpen under riktigt dyra timmar.

      Radera
    2. Det finns fortfarande folk som jobbar :)

      Radera
    3. Ja, jag är en av dem, men i likhet med allt fler gör jag det hemifrån. Är jag inte hemma försöker jag driva allt så lågt som möjligt, men möjligheten att slå av luftvärmepump eller varmvattenberedare i 2-3 dyra timmar försvinner ju.

      Radera
    4. Ja, jag har sett att folk säger sig jobba hemifrån. Kanske finns det de som faktiskt gör det (alltså ägnar sig åt vad arbetsgivaren förväntar sig). Dock tror jag rörmokaren och kirurgen har god nytta av timerfunktioner om de vill styra elförbrukningen medan de jobbar.

      Radera
    5. Jag har ingen arbetsgivare. Skulle jag inte jobba hade kunderna inte betalat mina fakturor, så jag skulle vilja påstå att det faktiskt finns människor som jobbar hemifrån.

      Radera
    6. Men jag motsätter mig som sagt inte att möjligheterna finns:

      "Det finns såklart poänger med att kunna slå igång värmen i sommarstugan lagom till att man kommer dit, och själv uppskattar jag att kunna ställa in motorvärmaren i bilen kvällen innan jag ska iväg en tidig morgon."

      Det är appstyrda vattenkokare och diskmaskiner jag ifrågasätter vitsen med.

      Radera
  4. När det är kallt ute kan man sätta timern på tvättmaskinen till mitt i natten, då får man lite flöde i rören och förhindrar att de fryser. Förutsatt att man behöver tvätta ganska ofta då..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och inte har något behov av sömn på natten. När min tvättmaskin centrifugerar skakar hela huset.

      Radera
  5. Luftvärmepumpen är skön att sätta igång en timme innan man vaknar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har min på tio grader hela dygnet och så går jag upp och eldar i kaminen i sovrummet strax innan jag ska kliva upp. Men det är åtminstone ett behov jag kan förstå.

      Radera
    2. Ett imponerande konststycke att elda i kaminen INNAN man går upp :)

      Radera
    3. Alltså, jag kliver upp, slänger in liten ved, tänder och går tillbaka till sängen.

      Radera
  6. Jag vill gå åt andra hållet, och slå ett slag för timglas/sandur. Fick leta bra länge, men till sist hittade jag ett timglas med 40 minuters sand. Använder det på skrivbordet (jobbar hemifrån) för att arbeta eller plugga tyska fokuserat, helt utan appar, batterier, sladdar, solceller, irriterande pip och annan skit.

    Ser nu att det finns timglas med 40 minuter arbete och 10 minuter vila. Ganska häftigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag jobbade pa 80-talet och skulle vidareutbilda mig fick jag av mina jobbarkompisar en pytteliten katt, alltsa ingen riktig, med ett tartljus i. De sa att sa länge ljuset brann ska du studera. Ljuset är borta men katten är kvar. Sa himla gulligt.
      /Annika

      Radera
    2. Jag gillar katter, men då hade jag hellre fått ett timglas.

      Radera
  7. Jag använder ofta timer på både diskmaskin och tvättmaskin. Med rörligt elpris blir det en jakt på billiga kwh. Det är ju lite trist att behöva hänga tvätt det första jag gör på morgonen men med en podd i öronen så tar man sig igen det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tvättmaskin låter alldeles för mycket för det, och så känns det lite som en säkerhetgrej också. Jag skulle inte gärna köra varken tvätt- eller diskmaskin när jag inte är hemma och vaken.

      Radera
  8. Haha, en brodersjäl som liknande mig omedelbart tänker på ”Språka på serbokroatiska” som antitesen till något intressant på TV. 😂👍🏼

    Jag är dock så antik att jag gärna spelar in linjärTV, men nu på hårddisk i digitalboxen. Kunna spela in alla avsnitt av ett program med ett knapptryck är inte dumt!

    Samt de två stora fördelarna, för faktum är att jag spelar in 99% av allt jag vill se:
    Jag kan se programmet när det passar mig samt den största bonusen, slipper se hjärndöd o förnedrande reklam och spolar med en varm mahkänsla förbi skiten!

    Men med det sagt så förlade jag min tvkontroll för 3 månader sedan, ligger här i vardagsrummet någonstans men inte saknat den eller känt mig manad att leta…

    Någon annan fjärrstyrning använder jag ej även om möjligheten finns på dammsugaren.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde lika gärna nämnt nyheter på samiska eller teckenspråk. När jag inte begriper språket känner jag mig lite exkluderad.

      Det där att kunna se programmen när man vill är väl själva grejen med ALLA program utanför linjär-tv.

      Jag antar att det handlar om någon slags dammsugarrobot. Annars känns fjärrkontroll på dammsugaren rätt överflödigt om det inte bara är ljudet man är sugen på.

      Radera
    2. Tittar gärna på streamat, men allt finns ej där. Tittar mest på sådant som ”finns i sjön”.

      Ja, dammsugarrobot, guds gåva till oss latmaskar. Väsnas heller inte en bråkdel så mycket som min gamla snabeldrake, som dock fortfarande står i skåpet o är utmärkt på att städa bilen odyl
      /JB

      Radera
    3. Jag har nästan valt bort tv istället, både linjärt och streamat.

      Radera
    4. Känner i stor mån igen mig, men är för mycket cineast för att släppa spelfilmer, vore som att riva ur ett skålpund av mitt kött…
      /JB

      Radera
  9. Det är bra med fjärrstyrt tycker iallafall elnätsleverantörerna. Nu har man ju nyligen - återigen - installerat nya elmätare och den här gången med den stora finessen att leverantören centralt genom att trycka på en knapp kan koppla bort dig som kund från elnätet. Jättepraktiskt.
    Så nu är samhället redo för rullande bortkopplingar av el av hela stadsdelar, områden och delar av Sverige. Något måste ju göras då vinden inte behaga blåsa och när hälften av all el i Sverige produceras av vindkvarnar i alla dessa industriområden runt om i Sverige om några år.
    Det är ju så praktiskt ordnat att när det händer kommer det att ske vid den årstiden när det är som kallast och mörkast. Vi får väl hoppas på ett strikt förbud att elda i kakelugnar och spisar är infört, för plantens överlevnad.

    Så visst finns det fördelar med fjärrstyrning den saken är helt klar ;-)

    SvaraRadera
  10. Det kan vara smidigt att kunna styra belysningen från en app i mobilen utan att vara hemma. Det kan ge sken av att någon är hemma och det kan vara trevligt att komma hem till ett upplyst hem.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder skymningsreläer och vanliga hederliga timers.

      Radera
    2. Skymningsreläer och timers vinner nog på enkelheten. Man kan ge sig tusan på att en "smarta hem"-lösning och app kommer att börja krångla.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Ja, i alla fall för mig som inte gillar teknik ska jag nog inte krångla till det.

      Radera
    4. Bakåtstävarnas riksförening hör jag :) Skämt åsido så är väl smarta hem något av det bästa sen skivat bröd? Inte allt, men mycket är bra. Att programmera scheman på belysningen ger helt annat värde än vad relä eller timers någonsin kunnat ge, som exempel. Vid sidan av att man bekymmerslöst kan nyttja det för att spara stora pengar på uppvärmningen och vatten, utan att lägga förmögenheter på ved.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    5. Ja, jag är ordförande.

      Läs valfritt forum eller kommentarsfält i ämnet, så kommer du att ompröva ordet "bekymmerslöst" :-)

      Radera
    6. Varför skulle jag lägga tid på det? Jag har enbart automatiserat där behov finns och lägger pengar för att få det fungera just bekymmerslöst. Plejd är ett exempel på strulfria lösningar, som alla kan använda.

      Radera
    7. Det är fint om automatiseringen är bekymmerslös för dig. Det jag menar (och det mitt inlägg handlar om) är att många tvärtom tycks skaffa sig bekymmer i kampen efter det bekymmerslösa livet.

      Radera
    8. "Att programmera scheman på belysningen ger helt annat värde än vad relä eller timers någonsin kunnat ge, som exempel."

      Hur ger det ett annat värde?

      "Vid sidan av att man bekymmerslöst kan nyttja det för att spara stora pengar på uppvärmningen och vatten"

      Hur sparar man pengar på det?

      Tom-Hjördis

      Radera
    9. Elpris varierar enormt över dygnet idag tyvärr, tacka de påstådda miljövännerna. Uppvärmning och vatten tar 80% av elförbrukning i ett hem. Kan du då styra detta till billiga timmar så kan du reducera elkostnad kraftigt. Självklart måste det ske automatiskt för att vara rimligt. Reläer är statiska, med riktiga lösningar kan du simulera på helt annat mer trovärdigt vis att folk är hemma, bara som ett exempel.

      Radera
  11. Lägg inte dina surt förvärvade honungspengar på en Juicero Press, Sparo.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Juicero

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
  12. Timerfunktion på både tvätt och diskmaskin använder vi ofta (pga elpriset) men nej jag har aldrig känt behov av wifi i diskmaskinen. Känns bara som ett sätt att höja priset ett antal tusenlappar, samt ytterligare en felkällor. Vi köpte ny luftvärmepump som har wifi, jättebra...när det funkar. Lagt ett mkt tid på att ominstallera appar o felsöka för att få det att funka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Särskilt det där med ytterligare felkällor. När till slut varenda tvättmaskin eller torktumlare har internetuppkoppling borde de ha svårt att ta betalt för denna "lyx".

      Radera
    2. Då tar dom väl mer betalt för för analoga/ wifi fria varor istället, under förevändning att man slipper bli övervakad. Går att hitta nya anledningar till att krydda priset.

      Radera
    3. I den mån de går att hitta. Jag tycker att sånt här brukar sluta med att enda sättet att komma undan det moderna är att köpa begagnat.

      Radera
  13. Min kyl/frys talar om när den gjort isbitar. Det är en funktion jag kan leva utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag. Möjligen skulle jag vilja ha en som avfrostar sig själv (inte bara enligt bruksanvisningen utan också i verkligheten), men även då behöver jag inte få veta exakt när det är klart.

      Radera