måndag 26 februari 2024

Reklamera fri vilja

Dejtingappar stäms för att de gör användarna beroende och spelmissbrukare stämmer spelbolagen för att de spelat bort sina pengar. Vad är nästa steg, att överviktiga stämmer godistillverkare för att de blivit tjocka eller tv-tittare stämmer Netflix för att de slösat bort sina liv framför tv:n?

Enligt kristen tro gav Gud människan dess fria vilja, men nu är det många som tycks vilja reklamera den punkten i sina liv och även om jag inte är kristen tror jag att ni anar min syn. Jag kan också gnälla över mitt liv. ”Om jag bara inte träffat den tjejen” eller ”Varför skulle jag söka det jobbet?”. I början av februari fick jag en seg förkylning som i princip gjorde två veckor av mitt liv värdelösa och jag känner mig helt oskyldig!

Livet funkar inte så, men i fallet med dejtingapparna och spelbolagen har de dessutom sig själva att skylla fullt ut. De märkte att Tinder inte gjorde deras liv bättre, men valde att fortsätta. Och på 2020-talet vet vi att spelbolagen kommer att locka oss med nya bonusar när det går dåligt. Oetiskt, absolut! Men vem är ytterst ansvarig för ditt liv, Per Holknekt?

Ööh... Unibet?

Mitt tips till dem som vill reklamera sin fria vilja är att istället reklamera sina hjärnor. Eller sälj dem på Blocket. ”Mycket sparsamt använd hjärna säljes till högstbjudande. Funktion okänd.

29 kommentarer:

  1. Haha, tror dock att dessa hjärnor får utannonseras under "bortskänkes". Tyvärr är det ett ökande antal hjärnor som tycks vara ur funktion...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är inte heller säker på att det finns en stor marknad. Det upplevda behovet av hjärna tycks ha minskat. Skolan, media och etablissemanget berättar ändå vilken åsikt som är godkänd i respektive fråga.

      Radera
    2. Samhället har gått ifrån att alla ska tänka själva med sitt eget huvud, till att sondmatas med information som inte får ifrågasättas. När jag var liten hade alla datorer en fullständig uppsättning med CPU, RAM, och HDD. Numera verkar man gå mot tunna klienter, där allt ska skötas av "molnet" och den hårdvara du ska ha hemma mest är en mottagare. Det är lite samma utveckling.

      Radera
    3. Men det går att kämpa emot. I bägge fallen, jag använder inga molntjänster och har inga planer på att börja.

      Radera
  2. I grund och botten så håller jag med dig.
    Du och jag klarar oss, värre för de med olika diagnoser. Jag tycker definitivt att spelbolagens aggressiva marknadsföring mot enskilda individer som inte har förmågan att stå emot är minst sagt problematisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den, men när den framgångsrike entreprenören Per Holknekt är sur över att spelbolagen tagit hans pengar borde ilskan riktas inåt.

      Radera
    2. Om en diagnos ska vara skäl för vältra över ansvaret på något bolag bör denna diagnos finnas i ett offentligt register. Alternativt bör personen omyndigförklaras.

      Tycker jag iallafall. Uppenbarligen tycker svensk domstol annorlunda, vilket gör dem till en del av problemet.

      Radera
    3. Jag vet inte, det där är svårt. Holknekt är inget gränsfall, men det finns säkert människor vars intellektuella kapacitet eller utmaningar gör dem till lätta offer. Frågan är om omyndigförklaring skulle gagna dem.

      Radera
    4. Jag tycker det är bisarrt att ena parten i ett avtal, ska hållas ansvarig för att den andra parten är hemligt ansvarsbefriad.

      Radera
    5. Det håller jag med om, men det har väl heller ingen föreslagit? Det Anonym skrev 10.06 var "Jag tycker definitivt att spelbolagens aggressiva marknadsföring mot enskilda individer som inte har förmågan att stå emot är minst sagt problematisk" och det tycker jag också. Att låta människor med diagnoser av något slag få göra vad de vill är inte lösningen på den problematiska frågeställningen.

      Radera
  3. Jag är inte särskilt förvånad. Personer i allmänhet tar till sig samma beteende som våra makthavare. Kolla bara på våra politiker som nästan alltid skyller på någon annan (helst sina politiska motståndare). Att få en politiker att erkänna något eget ansvar för problem som uppstått är nästan omöjligt.
    Att skylla på någon annan är helt enkelt allmänt accepterat hur ologiskt det än låter för oss ansvarstagande och någorlunda normalt tänkande personer.
    /Ingenjören

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men politikerna tränar ändå på att ta ansvar, i alla fall i sketcher:

      https://www.youtube.com/watch?v=zW3AHNXL4XQ

      Radera
  4. Nu är frågan, vem ska jag stämma för mitt koffeinberoende?

    Det är nog mina arbetsgivare som är de som finansierat beroendet, samtidigt är ju kaffeproducenterna helt klart de som skapar eländet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har det blivit extra illa på sistone skulle jag stämma vintern. Man orkar ju knappt resa sig upp ur sängen på morgonen om det inte vore för kaffe.

      Radera
  5. Vi kommer alla att dö. Vad människor slösar bort det på är upp till dom själva, så länge det inte påverkar någon annan negativt. Att skylla sina tillkortakommanden eller sina problem på andra tycker jag är fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och väldigt irriterande. Här står man på och försöker få till ett så bra liv som möjligt, bl a genom att försaka roliga saker. Medan andra följer lättja och sedan klagar på omgivningen att det inte blev kanon.

      Radera
  6. Robert Sapolsky driver tesen att vi egentligen inte har en fri vilja, det perspektivet borde passa perfekt med den offermentalitet vi har i Sverige. Jag låter mig inte övertygas, men om han har rätt så har jag ju ändå inget annat val //NN

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har vi ingen fri vilja finns inget skäl att göra någonting överhuvudtaget. Det låter som en ganska destruktiv inställning, som han förvisso inte kan hjälpa ifall han har rätt ;-)

      Radera
  7. Klockren analys, som vanligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är inte alla som håller med dig, ibland inte ens jag faktiskt, men det är alltid det jag siktar på.

      Radera
  8. Klockren analys ,som vanligt:-)
    MvH Lars

    SvaraRadera
  9. Kul ämne och framför allt kul skrivet. Jag både håller med och inte. Självklart har man ett eget ansvar. Samtidigt så vet man ju att tex meta som äger mpnga sociala plattformar och har oändliga resurs att tillgå, och forskar fram det exakta receptet på hur just du ska fastna och skrolla lite till och lite till. De går ju ut på att på ett otroligt förfinat sätt överlista våra hjärnor och belöningscentra.
    Samma med mat i matreklam där man i detalj definierar allt från hur påsen ska prasslar till hur mkt socker som får oss att bli sugna.
    Man kan stå emot men jag tror det är lättare om man fattar hur företagen jobbar. Vilket kanske i sig är att ta eget ansvar då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har alltid funnits utmaningar. Om jag ska fortsätta med religiösa jämförelser används uttrycket "den smala vägen" för att illustrera att den är svårare. Det ÄR vårt ansvar som människor att styra våra egna liv.

      Radera
  10. "Mycket sparsamt använd hjärna säljes till högstbjudande. Funktion okänd."

    Eller:

    "Hjärna säljes till högstbjudande. Hjärnan kan behöva en kärleksfull hand för att förvandlas till en riktig pärla. Se levnadsteckning för funktion."

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tillfälle! Objekt med stor potential!

      Nuvarande ägare har endast nyttjat den vid ett fåtal tillfällen, knappt använd! Rost och patina finnes, och för tillfället ser det inte mycket ut för ögat. Men potentialen finns!"

      Alternativt:

      "Ny i oöppnad förpackning, aldrig använd! Funktion kan ej garanteras."

      Radera
    2. Jag tycker nog ändå att min "annons" är mest slagkraftig. Att potential finns (oavsett om så är fallet) måste upptäckas, skriver man köparna på näsan blir det mer osannolikt.

      Radera
  11. "Vad är nästa steg, att överviktiga stämmer godistillverkare för att de blivit tjocka eller tv-tittare stämmer Netflix för att de slösat bort sina liv framför tv:n?"

    Det är en ytterlighet som visar på det orimliga i att företagen ska hållas ansvariga. Men jag tycker du gör det för enkelt för dig. En annan ytterlighet är att matbutiker får sälja opioidläkemedel (tramadol och oxykodon) receptfritt eftersom det är den enskilde individen och inte företagen bakom produkterna som är ytterst ansvarig. Jag hävdar att det alltid kommer att vara en fråga om var man ska dra gränsen mellan individens och företagens ansvar. Jag tycker att spelbolagen, sms-låneföretagen och tobaksbolagen ligger på gränsen.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är en gränsdragning och vill inte att matbutiken ska börja sälja knark.

      Företagen ligger på gränsen och ibland förtjänar de straff för det, men i dessa bägge exempel låtsas de drabbade individerna som att de själva är snudd på helt oskyldiga och som jag ser det kommer de alltid behöva ta större delen av ansvaret för sina val.

      Radera