fredag 9 februari 2024

Digital arbetskraft

För fem år sedan spådde jag att digitala nomader skulle bli vanligare. För att gissningen skulle slå in fick jag hjälp av ett virus som fick arbetsgivare att underlätta för sina anställda att jobba på distans, men hela Västvärlden var redan innan dess på väg att bli mer ”remote”.

Nu skriver SVT att allt fler länder vill att dessa distansarbetare ska bo hos dem. Logiskt, för de tjänar sina pengar i andra länder, men kommer att konsumera där de befinner sig. Men dessa länder tycks ändå inte helt säkra på sin sak för de vill säkra upp sig ordentligt. I Sydkorea vill man bara ha digitala nomader som tjänar minst 660000 kr om året. Det är ungefär dubbelt så mycket som den genomsnittlige sydkoreanen.

Jag förstår inte detta. Digitala nomader är i arbetsför ålder och innan de börjar åka jorden runt ser de antagligen till att tjäna tillräckligt mycket för att klara sin försörjning. Dessutom har de sällan barn eller ålderskrämpor. Ifall de får det kommer de sannolikt flytta hem igen.

Förutom Sydkorea nämns Estland, Barbados och ”ett femtiotal länder i Europa, Central- och Sydamerika och Sydostasien” i artikeln. Förutom att de infört arbetsvisum för digitala nomader har de gissningsvis en sak till gemensamt – de har ett litet eller obefintligt välfärdssystem. Jag skulle fatta om länder med ett omfattande socialt skyddsnät inte vill importera en massa webbdesigners och naturfotografer att ta del av deras pension och socialbidrag, men får de inget mer än möjligheten att konsumera borde det vara snudd på riskfritt.

För egen del är jag inte sugen oavsett. Precis som för fem år sedan vill jag ha ett hem. Molntjänster och internetbanker i all ära, men där kan man varken snickra eller odla bin. Jag är nog mer av en analog bohem än digital nomad.

17 kommentarer:

  1. Håller med dig Sparo, det lockar inte alls att flytta sitt arbetsrum till en solig strand.

    Där vill man ju hellre sitta med en paraplydrink och en god bok. :-)





    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ingenstans känns en paraplydrink så fel som hemma :-)

      Radera
  2. Ai kommer snart att ta över dom flesta jobben som är digitala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/XbK09m/sam-altman-jagar-fantasisummor-i-emiraten
      /Annika

      Radera
    2. Så sant som det är sagt, "smakar det så kostar det".

      Radera
  3. Digital arbetskraft - det är alltså nollor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ettor. Icke-binära göre sig icke besvär :-)

      Radera
  4. Analog bohem, ett lysande uttryck som jag tar till mig och skakar tass på, jag är likadan själv.

    När jag väl får tummen ur och tar mig iväg på resa så är det så gott som alltid kul och intressant, speciellt när det är i privat regi o resmål eller roadtrips som jag, eller vi om jag för tillfället lever i tvåsamhet, bestämt själv/själva. Tur är väl det.

    Men jag har alltid ett inbyggt motstånd, är en riktig hemmaråtta och mitt hem är min borg, trivs bra om inte bäst på hemmaplan. Tur är väl det.

    Även haft förmånen eller umbärandet att jobba på olika delar i landet mellan varven, Sthlm, Gbg, Gävle. Stundtals veckopendlat ett halvår eller mera. Även bortåt ett dussin jobbresor där man fått se och lära om helt andra delar av världen, Estland, Kina, Brasilien. Fruktansvärt intressant och givande, jag är både glad, tacksam o en smula stolt över att ha fått möjligheten.
    Men jag har alltid saknat och längtat efter min enkla kåk i min lilla by, stenkastet från skog o bad o fiskesjö. Tur är väl det.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är resande en utpräglad jobbgrej. Nu när jag kan jobba hemifrån hade jag kunnat skippa allt resande.

      Radera
    2. Resa inom landet kan vara riktigt kul det med.

      Men spendera alldeles för många veckor på ett minimalt och slitet Scandic i Gävles utkant, utan gångavstånd till någon resturang och saknande till o med egen bar eller öht alkohol…

      Jag blev iaf mycket duktigare på pingis 🏓 som var det enda som fanns i hotellets nöjesutbud. Rummet var givetvis så minimalt att man fick gå in på tvären för att ej slå i sängen…
      …hade iaf fin utsikt över en ”jurtjyrkogård”… 😳
      /JB

      Radera
    3. Jag känner såväl igen det. Både slitet Scandic i Gävles utkant (bodde där i december och åkte förbi den där jävla julbocken fyra gånger på vägen dit) och hotellrum så små att man får backa in. Kul att ha gjort, men inget jag saknar.

      Radera
    4. Inte skadeglädje, men ändå på något vis kul att du varit där och fått uppleva samma misär, då slipper jag misstanken att jag överdriver eländet. 😂
      /JB

      Radera
  5. Sen har vi våra svenska politruker. De som satsar tvärtom, dvs gör allt för att agera hela världens socialbyrå. Tills det brakar.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Trist utveckling:

    https://www.dn.se/sverige/svenska-gangkriminella-aktiva-i-hela-norge/

    SvaraRadera