tisdag 20 februari 2024

Företag säljer det som säljer

Jag har läst åtminstone fyra artiklar om att damklädkedjan Monki tagit bort sina XXL-kläder och numera bara säljer kläder upp till XL. I samtliga framställs det som att kedjan slaktat sina inkluderande värderingar och gör förändringen som ett angrepp mot ”kroppspositivism”.

Sanningen är såklart att de tjänar för lite på att sälja XXL-kläder för att det ska vara värt mödan att lagerhålla dem, annars hade de fortsatt. Antingen har andra modebutiker tagit över det marknadssegmentet eller också är det kunderna som övergett ”kroppspositivismen” och därigenom krympt marknaden, bokstavligt.

I samtliga artiklar står det att företaget fått utstå mycket kritik i sociala medier, som i detta fall tycks begränsat till Tiktok och Instagram. Tiktok har jag inte kollat, men på Instagram är det i princip två Monki-inlägg som fått kommentarer om att företaget ”hatar tjockisar” och därför kan dra åt helvete. Dessa inlägg kommer från ett tiotal kvinnor, så som folkstorm betraktat bedömer jag den som rätt beskedlig.


Medial folkstorm.

Även om jag lider med XXL-kvinnorna. Så där har jag haft det hela livet. Inte så mycket med kläder (även om 46½-skor inte säljs i överflöd), men med annat. Jag gillar ofta gammal teknik och hade lika svårt att få tag i en billig och bra PalmPilot som jag nu har att hitta en mp3-spelare. Det är nog inte en konspiration mot mig utan beror på att obehagligt många människor gör andra val än jag.

58 kommentarer:

  1. Ser att Aftonbladet hakar på din kritik av Wingårdh:

    https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Q7Qy3x/gert-wingardhs-bygge-pa-stallmastaregarden-far-kritik-av-edward-blom-och-scocco

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Och kul att min kom först, så att det inte verkar som att jag snott deras idé.

      Radera
  2. Håller med dig Sparo, det är hopplöst att vara annorlunda, speciellt när det gäller att tycka om att använda gammal teknik.

    Som ljudnörd är det en ren njutning att plocka fram en gammal LP-skiva och lägga den på grammofonen, men jag börjar oroa mig för att den ska gå sönder efter att använts flitigt i snart 40 år.

    Vad gör man då, det var länge sen jag såg en grammofon-affär. :-)



    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast fick inte LP-butikerna en liten revival? Har för mig att det finns ett par i Stockholm. Jag sålde mina egna skivor till en på Södermalm på väg över till Långholmen.

      Radera
    2. Fire 2025 - det är inte ett dugg synd om dig. https://www.hifiklubben.se/skivspelare/

      Det är faktiskt mycket mer synd om mig som har all min musik på CD. De spelarna är verkligen på väg ut ur sortimentet.

      Radera
  3. 46 1/2? Jösses! Men du vet väl vad man säger om män med stora fötter...de behöver stora skor ;).
    /Annika (storlek 37)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet vad de säger och tänker varken bekräfta eller dementera. Det är ändå inte hela världen, 48 tror jag hade varit förödande.

      Radera
    2. Har också 46,5 i skor och det känns som något som alla tillverkare har i sitt sortiment och finns ofta i lager när mer vanliga är slutsålda. Men precis som du säger 48 och över då är man verkligen utsatt för företag som hatar och diskriminerar storfotade. Just kropssmåttet fotlängd är ju dessutom något som är svårt att göra något åt till skillnad från vissa andra dimensioner som går att förändra om man vill...

      Radera
    3. Nej missade pappaskämtet. Vet du vad man säger om män med stora händer? De fattar bra.... :)

      Radera
    4. De enda skor jag köper ofta är löparskor och då köper jag gärna förra årets modell eftersom den är mycket billigare (och ingenting säger att skor är sämre för att de stått på en hylla ett år, det är en seglivad myt att gummit torkar). År två är det många storlekar som är slutsålda och då känns det som att jag haft större chans med mindre fötter.

      Ja, det har väl gjorts försök med kvinnor som snörat sina fötter för att de ska bli mindre, men det är nog ingen bra idé.

      Radera
  4. Men jag som är glutentolerant, varför är det ingen som tycker synd om mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker synd om dig! Ett nybakt bröd med härliga glutentrådar skulle jag önska att alla fick frossa i.

      Radera
    2. GlutenINtolerant hade varit jobbigare... Det "jobbiga" med glutentolerans är att man kan trycka i sig en massa bröd och pasta och det är ju inte så hippt med kolhydrater i vissa kretsar.

      Radera
    3. Aha, jag läste det som just glutenintolerant. Glutentoleranta tycker jag inte synd om.

      Radera
  5. https://m.youtube.com/watch?v=JaCYtY9mkvg&list=OLAK5uy_lNv2bjaBthbYG-N1rbOv0WHVSqxoKNiF0&index=2&pp=8AUB

    /JB

    SvaraRadera
  6. Har förstått att NovoNordisk medel Ozempic/Wegovy bantningsmedel gör oerhörd succe runt hela världen, så det är kanske några av de som tidigare "drog" XXL numera kan ikläda sig XL eller t.o.m L ?

    Visst måste det vara hets mot folkgruppen kroppspositiva som NovoNordisk gör - som tur är kan man naturligtvis även fortsättningsvis identifiera sig som kroppspositiv även fastän det inte syns ett spår av detta. Inte ens på vågen.
    Men ve det företag som eventuellt skulle kunna förändra den mentala bilden av kroppspositivism genom piller eller andra läkemedel - här ligger isåfall fältet öppet för s.k "lawfare"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske, även om jag är osäker på om fetma verkligen är på nedgående. Men okej, jag ser mycket färre med kraftig övervikt i Norge än i Sverige (trots Erna Solberg) och Monki har dubbelt så många butiker i Norge som i Sverige.

      Novo Nordisk försöker i första hand precis som Monki tjäna pengar. Men för världen i stort vore det såklart bättre om folk gick ner i vikt genom sundare kosthållning än med hjälp av piller.

      Radera
  7. Är det tjockisarna som storma mot Monki eller är det i vanlig ordning någon annan som är kränkt å deras (tjockisarnas) vägnar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog både och. De som kommenterat på Monkis Instagram uppfattade jag som människor besvikna över att inte längre kunna handla där, men de som skrivit artiklar om nyordningen är nog i många fall sekundärkränkta.

      Radera
  8. Jag har aldrig förstått varför man ska uppmuntra övervikt när det får så katastrofala konsekvenser på hälsan, framförallt i ett land där sjukvården finansieras gemensamt...

    Men rökare verkar man få prata illa om iallafall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller. Det är inte ett dugg positivt med övervikt vilket ord man än använder om det.

      Radera
  9. När jag läste en av de artiklarna undrade jag hur många av de som gapar som verkligen är kunder i strl XXL eller bara de sedvanliga aktivisterna som blir sekundärkränkta å andras vägnar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att ZS hade samma undran. :)

      Radera
    2. Och jag har samma oinsatta svar: artiklarna är nog aktivistiska medan kunderna är genuint sura, dock verkar de inte vara så många.

      Radera
  10. Jag har en AIgo Eros Q, med Rockbox installerat. Rekommenderas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar kosta en bit över 1000 kr, finns ingen billigare variant?

      Radera
    2. Ja, men då blir du nog utan Rockbox-stöd. FiiO M3K är bra kvalitet och kostar 999kr i Sverige. Sen finns det jättebilliga också men då är kvalitén därefter. Detta marknadssegmentet har gått mot hifi, det finns spelare som kostar närmare 20000kr.

      Radera
    3. Mitt enda behov för mp3-spelare är för att lyssna på det talade ordet i poddar, hur bra bas det är struntar jag i så länge jag hör vad som sägs. Jag vet inte vad som menas med Rockbox-stöd, men det låter som något jag klarar mig utan. Hur billigt kan det bli? 999 kr är visserligen under 1000, men jag hade velat lägre ändå.

      Radera
    4. Rockbox är en open source-mjukvara för musikspelare.
      Om du vill komma riktigt billigt undan är det väl något i stil med den här: https://www.aliexpress.com/item/1005005814577024.html
      187kr med frakt och 16gb minneskort. Det är billigt men kvalitén kan ju variera.
      Sony NW-E394 kostar 928kr på Amazon.se och är säkert bra kvalitét, ifall du planerar att använda den länge.
      Sen är ett alternativ att köpa en begagnad iPod Nano eller liknande, kan gå för 200kr. Sen installerar du Rockbox på den för att slippa allt pill med iTunes.
      https://www.rockbox.org/

      Radera
    5. Eh, måste påpeka att du bör kolla support-listan på Rockbox-sidan ifall du vill köra på en gammal iPod. Bland annat tredje generationens iPod Nano stöds inte, bara första och andra.

      Radera
    6. Men är Rockbox något jag behöver för att ladda ner och spela upp 2-3 poddar i mp3-format åt gången? Det låter som överkurs. Allt jag behöver är enklaste tänkbara mp3-spelare med skärm och programvara av typen utforskare.

      Ali Express-länken var i rätt prisklass för mig, men jag skulle gärna betala mer för att slippa kinesiska brevlådeföretag. Känns som att man ber om att bli blåst. Dock vill jag inte upp på 900 kr.

      Kanske är en begagnad mp3-spelare rätt väg att gå, men jag har hållit utkik och tyckt att det varit svårt att hitta. Tekniken har väl som sagt sprungit ifrån mig, precis som den brukar göra :-(

      Radera
    7. Nej, antagligen inte. Men ska du ha en gammal iPod så bör du ha Rockbox för att slippa pilla med iTunes. Då kan den användas som vilken annan MP3-spelare som helst, alltså att du kan föra över filerna direkt. Jag har tittat på Tradera och det är flera iPod Nano 2dra generationen som gått för drygt 200kr. iPod Classic går nog ofta för mer för den är rätt populär att köra Rockbox på då ljudkvalitén är bra.

      Radera
    8. Helst skulle jag ha något annat än en Mac-produkt. Det känns som ett extra irritationsmoment som inte har några andra Apple-grejer.

      Radera
    9. Det är ju just därför man ska installera Rockbox på iPoden, så man slipper iTunes. Du byter alltså ut Apple-mjukvaran på iPoden. Hårdvaran är bra.

      Radera
    10. Men finns inte motsvarande produkt utan iSkit?

      Radera
    11. Inte om du vill få en för rimligt pris begagnat. Och allt iSkit försvinner ju som sagt när du installerar Rockbox., bortsett från att den använder en specialsladd antar jag.
      Eller ja, Sandisks Sansa-serie var rätt bra också, men svårare att hitta än gamla iPod med Rockbox-stöd.

      Radera
    12. Ja, en Sandisk har jag faktiskt nu, men den gav upp och jag la undan den i flera veckor innan den hoppade igång igen, så det känns som en tillfällig lösning. Tack för alla tips och svar på dumma frågor. Jag får börja hålla koll på begagnatmarknaden.

      Radera
    13. Jag gillar mycket med Apple, både vad gäller hård- och mjukvara.

      iTunes är och har dock alltid varit ett rötet mög till bloatware och så frustrerande oanvändbart att alla ansvarig borde finnas på samtliga globala ”Most Wanted”-listor!
      /JB

      Radera
    14. Mm, om inte ens Applepositiva står ut med det låter det inget vidare.

      Radera
    15. Men du slipper som sagt iTunes om du installerar Rockbox på den. Hårdvaran är som sagt mycket bra, och dessutom är det ganska lätt att hitta begagnade iPods. Det är svårare att exempelvis hitta gamla Sandisk Sansa Clip.

      Radera
    16. Jag är bara rädd för problem. Att byta ut mjukvara känns inte gjort i en handvändning och misslyckas jag vet jag inte vart jag ska vända mig.

      Radera
    17. Det är busenkelt, det finns ett installationsprogram, denna videon visar hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=xZTD-H2dTlg&t=240s

      Radera
    18. Det låter enkelt, men saker som "Your iPod should basically be on the Rockbox operating system" har en tendens att inte bli så i min dimension där "it should be" ofta har tillägget "but it isn't".

      Radera
    19. Ligger en Sandisk Sansa Clip Zip uppe på Tradera just nu, håll utkik. Det är modellen med färgskärm.

      Radera
    20. Den får inte jag upp. Vet inte om den hunnit försvinna senaste halvtimmen eller om köparen bara accepterar svenska budgivare.

      Radera
    21. Sandisk gör tydligen fortfarande några modeller av musikspelare, men jag kan inte svara på om kvalitén är lika bra som de som de gjorde på 00-talet.

      Radera
    22. Även om de skulle vara lika bra går de säkert inte lika bra ihop med min dator som börjar bli gammal.

      Radera
    23. Mest sannolikt så fungerar de fortfarande som en USB-masslagringsenhet.

      Radera
    24. Förhoppningsvis, det är ju det jag önskar, ett usb-minne med hörlursingång typ.

      Radera
  11. Sparo vad kommer hända med din förmögenhet den dagen du lämnar in? Har du tänkt donera det till något särskilt? Eller går allt till allmänna arvsfonden 😅

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det går inte till Allmänna arvsfonden. Fast det hade det nog inte gjort oavsett eftersom jag inte bor i Sverige.

      Radera
    2. I tv-serien Sally säger pappan (Sven Wollter) att Sally (Maria Lundqvist) en gång skänkte alla hans besparingar, trettiotusen, till föreningen för nervösa katter. Men det är väl i och för sig inget jag rekommenderar.

      Radera
    3. Den serien var lite underskattad, även om Maria Lundqvist i vanlig ordning spelade över.

      Radera
    4. Jag tyckte hon var jättebra. Jag citerar fortfarande henne.

      Radera
    5. Det enda jag refererar till är (fritt från minnet): "Vad skulle hända med samhället om jag [hade känts fel att säga "Sally Santesson"] uteblev från vardagslunken? Lite tristare. Lite gråare."

      Radera
  12. Precis som det skett inflation av midjemåtten misstänker jag att det samma skett för klädstorlekar. Alltså att man ändrar märkningen för att inte stöta sig med kunderna, vilka hellre går till en butik vars kläder säger att de bara är en large istället för en xl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så, det har jag ingen aning om.

      Radera