tisdag 13 februari 2024

Vem vill ha en Guccikeps?

Det är mycket jag inte förstår med gangsterrap och gängkriminell miljö, men det obegripligaste är vurmen för Guccikepsar. När regeringen släppte förslaget om tillfälliga visitationszoner som bl a går ut på att klädval ska kunna vara skäl att stoppas av polis gick ett antal kändisar ut och proklamerade att nu skulle de minsann köpa en Guccikeps för att jävlas med polisen.

Jag tror inte heller så mycket på den här taktiken, mest för att det verkar otroligt passivt. I vilket annat land behöver polisen fler skäl än magkänsla för att visitera människor? En annan fråga är huruvida detta kommer att förmå dem att jaga gängkriminella? Jag hade velat vara optimist, men jag kan inte låtsas. Kronofogden är dock optimistiska.

Trycket från Kronofogden ska alltså bli så jobbigt att kriminella frivilligt ska välja att lämna sin livsstil för att bli hederliga. Jag vet inte om han tror på det själv, eller om det bara måste sägas. Men okej, kanske ligger det åtminstone något lite i att kriminella gängs behov av att visa upp dyra grejer kan störas en aning.

Själv slås jag mest över hur fula dessa saker är. I reportaget visas extremt fula guldkedjor och klumpiga armbandsur. Och så dessa kepsar då. Första gången jag såg rapparen Einar tänkte jag att en kille med hans utseende hade mobbats hårt om han varit ung när jag var det. Plufsig, finnig, ojämna tänder, klen, och med en keps så töntig att jag hade förstått om bakgrunden vore ”Du förlorade, som straff får du bära den här kepsen i ett år”.

Det är tur att jag har dålig smak (eller bra, hur man nu ser det). En sån där keps kostar 3000 kr. Kanske ännu mer om hans version är någon ”limited edition” som går en kilometer över huvudet på mig. En normal keps man inte blivit mobbad över i min ungdom kostar 39 kr, men ännu troligare är den gratis tack vare reklamen.

Enda gången jag själv bär keps är under bidräkten när det blåser. Detta för att nätet inte ska blåsa in i ansiktet. Det gjorde det nämligen en gång och tror ni inte på fan att ett ilsket bi placerade sin gadd mitt på nästippen!

Risken att det händer igen är antagligen liten, men jag kan dra på mig en gratis reklamkeps för att slippa. Hade jag varit tvungen att bära Gucci skulle jag hellre ta sticket.

60 kommentarer:

  1. Haha, jag fattar heller inte. Jag hade tre kepsar i baten som jag salde, nagon som förra ägaren lämnat kvar och tva som kostade nästan inget, en som jag köpte billigt i Nya Zeeland minns jag. De lämnade jag kvar.

    Men skulle jag välja mellan ett bistick och en keps, skulle jag välja kepsen!
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidigt på säsongen hade jag också valt det, men när man härdats med några stick är det inte farligt. En sån där rutig keps som ser ut som en gammal bilhjälm hade svidit mer.

      Radera
  2. Det är så enkelt för vänstergnällmaffian att hitta något att, ja, gnälla på. En keps är enkel att lyfta fram, istället för att medge att det finns problem, och att visitationerna bara är en liten del av lösningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är trist när diskussionen av riktiga problem reduceras till ordval.

      Radera
  3. Det är väl samma gäng som klädde sig i hijab under hijabuppropet/upproret. En massa feminister, inkl. Mikael Damberg. Detta samtidigt som kvinnor i Iran dör för sin kamp att slippa eländet. Tokvänstern i sitt esse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är samma, men jag tycker att man ska vara ganska påläst för att ge sig in i det kriget som västerlänning, och jag upplever att dessa "kändisar" mycket sällan är det.

      Radera
    2. Jag tycker att Mikael Damberg var i sitt esse när han "backade Sara" och blev det perfekta exemplet på politisk populism.
      https://www.expressen.se/ledare/knytblus-ministrarnaar-inte-riktigt-kloka/

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Dock är Ledarredationens text i förra länken galen men det förstår nog ni som läser Sparos blogg utan att jag behöver upplysa er om det.

      "Efter den senaste veckans strid i Svenska Akademien har flera viktiga frågor rests – inte minst den om förutsättningarna för kvinnliga ledare. Partiledarna Mona Sahlin och Anna Kinberg Batra och senast Akademiens ständiga sekreterare Sara Danius. Kvinnor som tog sig till toppen, gavs nära på omöjliga uppdrag, misslyckades och avsattes. Det finns ett mönster."

      Mona Sahlin fick sparken för att hon ledde Socialdemokraterna till det sämsta valresultatet på nästan 100 år. Av ungefär samma anledning fick Anna Kinberg Batra foten. Huruvida "Sara Danius är den av alla sekreterare sedan 1786 som har lyckats sämst med sin uppgift" som Horace Engdahl skrev är jag inte karl för min Guccikeps att avgöra men det är å andra sidan knappast de politiker som backade henne heller. För än idag vet vi väl inte vad konflikten inom Svenska Akademien handlade om? Vi vet väl bara att ett gäng politiska populister tog tillfället i akt att backa en kvinna bara för att hon var kvinna GENOM ATT KNYTA SLIPSEN SOM EN KNYTBLUS OCH LÅTA SIG FOTOGRAFERAS OCH SJÄLVMANT PUBLICERA BILDEN I SOCIALA MEDIER!

      Tom-Hjördis

      Radera
  4. Håller med om att det är obegripligt att så fula märkeskläder kan ge någon som helst status.

    Nu förstår jag så klart att själva grejen med den här kepsen är att den så dyr att inte vem som helst har råd med den, och att den då blir en statusmarkör.

    Själv skulle jag bli mer imponerad av någon som kom klädd som Gordon Gekko (Michael Douglas i filmen Wall Street från 1987), där snackar vi stil - och betydligt dyrare kläder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan så att det känns som ett internskämt mellan modeskapare: "Tror du vi kan få människor att sätta på sig den här?"

      Radera
    2. Det var någon som sa följande (fritt citerat):

      "Skillnaden mellan rika och fattiga, är att fattiga bär märkeskläder för att framstå som rika. Rika människor bär billiga kläder, och använder istället sina pengar för investeringar för att skapa mer pengar."

      Det ligger något i det. Jag skulle med mitt kapital kunna köpa minst 1000 sådana Guccikepsar, men varför skulle jag vilja det? Och 300 kr? Det är mycket för en keps, men knappast en förmögenhet - kanske för fattiga rappare från förorten, men knappast för en hårt arbetande och idogt sparande person som jag...
      /Christoffer S.

      Radera
    3. *3000 kr (skall det förstås stå).

      Radera
    4. Svårt att generalisera, men jag håller med om att ifall man vill betala för att det ska märkas att man är rik, då har man annat att jobba med. Jag kommer ofta tillbaka till minnet av när Sven Hagströmer fick frågan varför han körde Volvo och han förklarade att han inte hade något behov av att visa upp sig genom att köpa en Jagga eller vad nu alternativet var.

      Radera
    5. Exakt så, bra sagt av Hagströmer. De där kepsarna är i själva verket till för att skilja ut idioterna från oss arbetande normala människor som skapat något utan kriminalitet. De där knarklangarna fattar väl inte ens varför vi andra ser ned på dem, oavsett deras pengar.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    6. De ser nog ner på oss också.

      Radera
    7. "*3000 kr (skall det förstås stå)."

      Jag gissar att piratkopior är ganska vanliga. Enligt Kronofogden är gängens märkeskläder ”kopior, trasiga och smutsiga”.
      https://www.gp.se/krim/kronofogden-om-gangens-klader-kopior-trasiga-och-smutsiga.7178b47d-3557-4191-84e7-9288a8b68829

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. Den länken var låst för mig. När det gäller kepsar har jag dock svårt att se behovet av kopior. Så himla dyra är de inte i original. Värre med väskor och klockor.

      Radera
  5. Som vanligt absolut vidrigt godhetssignaliserande från Sveriges bottenlöst patetiska "intelligentia". Det handlar inte om en keps av det ena eller andra märket men faktum är att det går att känna igen en gängkriminell på en mils avstånd och om man identifierat en sådan skall denne visiteras eller mer. Nayib Bukele är min nya idol. Alla som pratar om olösliga problem kan kasta en blick åt det hållet och se vad som är möjligt om det finns vilja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske tänker de att om vi relativiserar problemen tillräckligt mycket försvinner de av sig själva :-)

      Det var värst var mycket länkar och tips till Sydamerika det ramlat in på bloggen nu. Jag får väl kolla in honom då.

      Radera
  6. Kepstramset är egentligen bara en variant av en diskussion som Sam Harris hade för säkert 10 år sedan. Om polisen ska kunna åstadkomma någonting överhuvudtaget (dvs till skillnad från nu) måste de få använda information som man kan veta relativt säkert om verkligheten vi lever i - inklusive människors utseende. Alla vet hur en islamistisk terrorist ser ut. Alla vet hur en gängkriminell ser ut. Alla som låtsas något annat är idioter. Denna kunskap måste användas. Att låtsas som att man nu kommer behöva visitera en 90-årig etnisk svensk mormor med Guccikeps är argumentation på dagisnivå. Hon kommer inte att spränga någon och vi vet det. Det där där ute som vi kallar verklighet är inte fullt så komplicerat som vissa vill få det till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag inte förstår är hur polisen kan behöva ange skäl för visitering. Sedan är det självklart att de kommer att sikta in sig på personer de reagerar på, precis som tullens slumpvisa stickkontroller sällan drabbar gamla tanter, med eller utan Guccikeps.

      Radera
  7. Videon du länkar om kronofogden är gjord av Riks, de som publicierar Nazistisk propaganda och är Putin-vänliga. Förutom att de även är Razister naturligtvis. De är smutsiga människor som ska bekämpas - ända in i kaklet!

    Hälsar
    Anders Lindberg
    Chefredaktör Aftonbladet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur förändrar det sakfrågan?

      Radera
    2. Inte min kommentar men: Det gör det så klart inte. Det inlägget osar ironi eller? ;) Men personen som nämns brukar argumentera med liknande "logik".

      Radera
    3. Jag valde videon för det mannen från Kronofogdemyndigheten sa här. Vem som intervjuar eller står bakom kameran är ointressant för mig.

      Radera
    4. Men vad kul, Sparo, att även Aftonbladets chefredaktör läser din blogg! :-D

      Radera
    5. Blir inte ett dugg förvånad om de faktiskt gör det! Eller gjorde, tills du började visa dina bruna nyanser. ;-) Dvs. har mage att ifrågasätta sossarnas vanskötsel av landet.

      Radera
    6. Jag visste inte att letande av fakta och ifrågasättande av uppgifter har en färg.

      Radera
  8. Ja polisen borde utan omsvep få lov att visitera vem som helst, när som helst och hur ofta som helst. Inte i sverige dock, orimligheternas högborg till land. (Också dessa guldkedjor med diverse religösa symboler, halleluja...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, särskilt "hur ofta som helst" reagerade jag på, men det borde inte behöva stiftas lagar för att polisen ska få stoppa människor de finner intressanta.

      Radera
    2. Svårt se att polisen har tid eller anledning att missbruka "hur ofta som helst" och om så ändå sker ska polisen hantera de då olämpliga poliserna.

      Radera
    3. Inte minst under Covid fick vi tyvärr gott om exempel både från Sverige och andra så kallade demokratiska länder på högst tveksamma polisiära insatser.

      Det är samtidigt det som gör mig förvirrad. Ansåg de sig ha rätt att slita iväg gamla tanter med rullator för att de stod på fel plats borde de också ha möjlighet att visitera ungdomsgäng.

      Radera
    4. Anarkotyranni, som vi säger...

      Radera
  9. "Trycket från Kronofogden ska alltså bli så jobbigt att kriminella frivilligt ska välja att lämna sin livsstil för att bli hederliga"
    Jag vet inte hur de resonerar men att staten tar alla möjligheter att lägga vantarna på pengar oberoende av var de kommer från är det föga tvekan om. Vill minnas att det diskuterades att sätta in militären som passivt stöd för polisen, men den diskutionen verkar ha tystnat. Verkar inte vara högt prioriterat att använda metoder som fungerar, utan mest flum som inte fungerar.
    /SpararPengarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte säga att det inte alls funkar att lägga vantar på pengar, men att själva jakten skulle få kriminella att känna att "fogden är för jobbig, nu tar jag ett hederligt jobb istället" låter helt galet.

      Radera
  10. "I vilket annat land behöver polisen fler skäl än magkänsla för att visitera människor?"

    Förslaget innebär att polisen får rätt att inom visitationszonen kroppsvisitera personer och undersöka bilar i jakt på vapen eller sprängämnen utan att ha en konkret brottsmisstanke.

    Att ett antal kändisar proklamerat att de minsann ska köpa en Guccikeps för att jävlas med polisen är lika dumt som när personer skrev la in ord som "bomb", "terrordåd" osv i mejlsignaturen för att djävlas med FRA. Man får ha ett förbarmande med de som gör sådant. De förstår helt enkelt inte bättre. Det enda som kommer att hända om en känd person har på sig en Guccikeps är att kändisen riskerar att bli skjuten. Det vore förstås sorgligt men vi kan trösta oss med att vi i alla fall blir av med kändisen.
    https://svenska.yle.fi/a/7-10044685

    Det är inte bara spionen som lägger pussel. Det gör även underrättelsetjänsterna.
    https://twitter.com/svenskaffischer/status/1302664366018498563

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror mig förstå vad förslaget innebär, men det är väl inte värre än att de påstår sig ha fått ett anonymt tips. Eller så här, stoppar de en människa känd av polisen sedan tidigare så får de en brottsmisstanke.

      När FRA fick fritt spelrum (tack Annie Lööf!) tycker jag att läget var ett helt annat.

      Radera
    2. @Tom-Hjördis: instämmer helt i vad du skrev, klockrent!

      Radera
    3. "När FRA fick fritt spelrum (tack Annie Lööf!) tycker jag att läget var ett helt annat."

      Min mening var att en kändis med Guccikeps lurar polisen lika lite som orden "bomb", "terrordåd" mm lurar FRA. Underrättelsetjänsterna har avancerade metoder för att lägga pussel. Polisen kommer inte visitera Gunde Svan även om han har på sig Guccikeps och Haglöfsjacka för 5 lax. Kändisarna som ska köpa Guccikeps för att djävlas med polisen bara larvar sig.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jag är osäker på vilka ord som kan trigga FRA, men håller med dig i Guccifallet.

      Radera
  11. "Och så dessa kepsar då. Första gången jag såg rapparen Einar tänkte jag att en kille med hans utseende hade mobbats hårt om han varit ung när jag var det. Plufsig, finnig, ojämna tänder, klen, och med en keps så töntig att jag hade förstått om bakgrunden vore ”Du förlorade, som straff får du bära den här kepsen i ett år”."

    Du är ju mer hånfull än Henrik Schyffert. Schyffert brukar åtminstone håna personer som fortfarande lever och kan försvara sig.

    Dock håller jag med dig om Guccikepsen. Kepsen är ful. Jag hade krävt betalt för att gå runt med en Guccikeps på huvudet. Med risktillägg från pappa staten.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att Einar hade läst min blogg även om han vore i livet. För övrigt säger nog citatet från mig ovan mer om hur jävla ute mina värderingar kring trender är än den säger om Einars image.

      Radera
    2. Citatet säger nog mer om hur ute trenderna är. ;)

      Tom-Hjördis

      Radera
  12. Jag äger bara reklamkepsar, främst för att jag ser ut som en malplacerad mupp i keps, passar bättre i gubb-basker.
    Men köpte faktiskt en keps i USA, tokig i motorsport så unnade mig en skitsnygg NASCAR-keps, no 24, Jeff Gordon. Jag var dock inte skitsnygg i den o har tappat bort den utan saknad. Kostade inte 3k men nog 2-300 SEK.

    Äger ändå några märkeskläder, all köpta när det varit rejäl rea, runt halva priset. Två sorters kläder.

    Skor. Ecco, Rieker, Icebug, Graningekängor som kommer överleva mig. Man får lite vad man betalar för, iaf för den sorts skor jag köper.

    Jackor. En ljusbrun Le Mans -66 Steve McQueen läderjacka som jag bara älskar (motorsporten igen där) och efter drygt tio år inte är insliten än trots att den används jämt.

    Två Dolomite dunjackor, en kortare tunnare mellanblå med gult foder. En tjock, gråfärgad, knälång jacka som är omöjlig att bli kall i.
    Båda med rejäla huvor och en massa smarta tricks på den gråa för att hålla kölden borta.
    Är visserligen varmblodig av mig men hatar att frysa, så en utgift jag inte ångrar.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser också ut som en mupp i keps. Någon skulle säkert invända att jag inte behöver keps för det :-)

      Radera
    2. @JB

      "passar bättre i gubb-basker."

      Skillnaden mellan basker och Guccikeps är liten.
      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Little_Jinder_%28182542%29.jpg/250px-Little_Jinder_%28182542%29.jpg
      https://image.hant.se/image-5425691?imageId=5425691&width=1320&height=689&compression=70

      Jag låter det vara osagt om du passar i basker eller inte men du lär i vart fall inte se ut som en "tönt och fyrkant" i basker. Dock viktigt att baskern är en tantbasker om du siktar på att bli en riktig kändis.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. @JB

      "Skor. Ecco, Rieker, Icebug, Graningekängor som kommer överleva mig."

      Om du vill undvika att bli visiterad av polisen behöver du nog uppväga innebaskern med ett par klassiska Ecco-skor. Just nu finns ett par att köpa till Sparo-pris på Plick.
      https://plick.se/skor/37-ecco-38-38-oKO2EFn30
      Oroa dig inte för att de är damskor. Det är inne med kläder som utmanar könsrollerna. Kanske lite små i storleken men de tänjer de sig nog.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. "Jag ser också ut som en mupp i keps. Någon skulle säkert invända att jag inte behöver keps för det :-)"

      Ser du ut så här i keps?
      https://twitter.com/bittermicke/status/1324772339603701760

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Det skulle jag säkert göra om jag till äventyrs valde att sätta skärmen ovanför höger öra istället för ögonen, men det vore mig lika främmande som att sätta solglasögonen i nacken.

      Radera
    6. @Tom-Hjördis, för nordmännens kändisutstyrslar bevare oss milde herre gud….

      Jag gillar gubbkepsar liknande de i Peaky Blinders, inga rakblad insydda i skärmen överraskande nog.

      Ska jag busa till det så är min motorsport-stråhatt från Street Outlaws o Farmtruck något som ibland gillas på motortävlingar.

      https://www.google.com/search?q=farmtruck+cowboy+hat&rlz=1C9BKJA_enSE1047SE1049&oq=farmtruck+hat&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCggCEAAYExgWGB4yBggAEEUYOTINCAEQABgKGA0YExiABDIKCAIQABgTGBYYHjIKCAMQABgTGBYYHjIKCAQQABgTGBYYHjIJCAUQIRgKGKABMgkIBhAhGAoYoAHSAQkxMjk4N2owajmoAgCwAgA&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#vhid=YYQV1zeMAlZAiM&vssid=l

      Vad gäller damskor så är det fysiskt omöjligt då jag lever på om inte stor fot så iaf j•vligt breda.
      Får överleva utan höga klackar. 👍
      /JB

      Radera
  13. Ojämna tänder? Det tycker jag inte det ser ut som? Bildkälla eller dementi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan i princip välja den halvprocent av bilderna på honom där han inte har munnen stängd, som:
      https://static.bonniernews.se/bildix/api/images/a26843f4-ca71-4aa0-a397-9d3118afa854.jpeg?fit=crop&w=980&h=551

      https://static.cdn-expressen.se/images/f8/bf/f8bfe5e36a0648ffbfe7d283fc9d8c71/16x9/640@60.jpg

      Radera
  14. Det lustiga är ju att de ”ursprungliga” användarna av dessa kepsar( i det här fallet), inte inser att de inte ser ett dugg rika eller coola ut i dem, de ser fortfarande ut som förortsglin utan stil. Jag vet inte vad syftet är med de där kepsarna men inte lurar de någon med dem. 😂😂

    SvaraRadera
  15. Vad är det med dessa lågintelligenta vänsterdårar som gjort det till sitt kall att vurma om kriminella utlänningar? Ofta singelkvinnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att de tänker så långt. Dels vill de hjälpa och blandar ibland ihop kravlöshet med att vara snäll, och att det antagligen är rätt att tänka tvärtemot politiska motståndare.

      Radera