onsdag 14 februari 2024

Silvertejp är bra grejer!

De flesta av oss har lagat ägodelar med den grå, slitstarka och vattenavstötande vävtejp som går under namnet silvertejp, men jag tror att många skäms för det. Det känns som en tillfällig fuskreparation man gör av lättja istället för en mer permanent lösning.

Jag håller inte med. Visst, det kan vara så. Kanske särskilt på resa när man inte har med sig virke, skruv, spik, häftpistol och reservdelar som går till botten med problemet. Då är det lätt att riva fram silvertejpen och göra något som håller tills vidare.

Men det behöver inte vara så. En noggrann lagning med silvertejp, kanske i kombination med superlim eller sprayfärg, kan hålla i flera år. Det låga priset gör dessutom att upprepade lagningar med silvertejp ändå blir billigare än alternativen. Den kostar ju ett par kronor metern, hur dåligt kan det bli egentligen?! Här är några av mina framgångsrika silvertejpslagningar.

Bilbesiktningen gav mig en tvåa för vassa hjulhuskanter, men efter tvättning och tejpning gick den igenom och höll så länge jag behövde bilen. Telefonfodralet kostade mindre än en hundring och det är väl meningen att man ändå ska byta både telefon och fodral vartenda år, men jag har ju den här egenheten att jag är rädd om saker och behåller dem så länge det går. Telefonen är fortfarande i nyskick medan fodralet vittrat sönder. Det här tog fem minuter och ger det kanske ett år till. Jag skäms inte.

31 kommentarer:

  1. Silvertejp är bra till det mesta men det är inte särskilt tåligt mot nötning. Skorna där ovan hade klarat sig bättre med reparation med konstruktionslim.
    Såna här budgetlagningar är mest en fråga om vad man klarar att visa offentligt utan att skämmas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skorna var ett extremexempel jag nog inte hade provat själv (bl a för att jag inte hade klarat att visa mig i dem).

      Radera
  2. Risken är väl att man blir bedömd som uteliggare med tejpade skor,då tycker jag man gått över gränsen och kan likväl börja rota i återvinningskärl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så långt skulle jag nog inte tänka om jag mötte någon med silvertejpade skor ifall personen såg hel och ren ut i övrigt, men jag skulle - med all rätt - tänka att det där inte lär hålla särskilt länge.

      Radera
    2. Att se ut som en uteliggare kan vara ett bra spartips. Chansen finns att någon vänlig själ köper ett par nya skor till dig.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Eller åtminstone att man får behålla de grejer man redan har, men jag misstänker att få personer utsätts för personrån lika ofta som uteliggare.

      Radera
  3. Per Holknekt måste antingen vara masochist eller dum i huvudet. Han spelar bort 55 miljoner, stämmer sedan Unibet och vill ha 10 miljoner i skadestånd men lyckas stämma fel bolag varpå han förlorar målet och tvingas betala ytterligare 2 miljoner i rättegångskostnader.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter onekligen lite sinnessvagt.

      Radera
    2. Han skulle surrat fast sig med silvertejp, långt från en dator, så hade han botat sitt spelberoende.
      /Christoffer S.

      Radera
    3. Så advokaterna jobbade i hundratals(?) timmar utan att ens fått klart för sig vem som var motpart? Är det någon som borde stämmas är det väl dem, de har verkligen inte levererat efterfrågad tjänst.

      Radera
    4. Jag har svårt att se hur spelberoende ska gå att skylla på bolaget såvida de inte brutit avtal, exempelvis genom att låta honom spela trots att han spärrat sig själv.

      Men jag behöver veta mer för att ha en ordentlig åsikt. Jag tycker också att det låter konstigt att man inte ska kunna fastslås vem som var motpart, långt innan man kommer till rättegång.

      Radera
  4. Vänta bara tills det blir inne att ha sånna märkeskläder lagade med silvertejp så man inte ser kulhålen.

    Snart i en förort nära dig…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte nära MIG, får jag hoppas :-)

      Radera
    2. Ha, ha nya ligamodet. Eller kanske snart på catwalken!

      Radera
  5. Silvertejp är en av mänsklighetens största framsteg!

    Lustigt att exemplet med silvertejpade skor nämns som ett extremt exempel.

    Som fattig nyutexaminerad arbetssökande så tog jag med viss motvilja ett jobb som möbel- o inredningssnickare för offentliga miljöer på det gamla familjesnickeriet.

    Det sög först att jobba i fabriken med ca 25 anställda som ”chefens son”, speciellt som farsan och jag alltid stångats med varandra som två viljestarka typer. Hade under minimilön o nog en fjärdedel av arbetskamraterna, men det var helt ok.

    Men mina arbetskamrater såg snart att jag varken var dryg eller bortskämd utan arbetssam och nyfiken på att lära mig, så det där satt nog mest i mitt egna huvud efter ett litet tag.

    Iaf så fixade jag snart min ena skosula med några varv silvertejp då sulan lossnat till hälften, det höll hela det knappa år jag jobbade där och blev en visuell bekräftelse på att ”chefens grabb kanske inte får allt på ett silverfat iaf”, utan att jag var så beräknande att jag gjorde det med flit.

    I slutändan var det ett av de roligaste o mest utvecklande jobb jag haft!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, det kan väl kvitta om det fick det på silverfat eller silvertejp ;-)

      Jag har limmat skor för lite extra livslängd, men silvertejp skulle jag vara tveksam till.

      Radera
  6. Silvertejp är lite som en sån där schweizisk armékniv, det går att använda tejpen till nästan allt.

    Utom att tejpa fast en motor på en gräsklippare, för det vet jag av egen erfarenhet. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå en frisk satsning att försöka!

      Radera
  7. Silvertejp, eller duct tape som det heter på utrikiska, är används även på ställen som är lite annorlunda; som på den nuvarande the space station, och ett annat exempel var att laga stänkskärmen på the lunar rover med (dvs på månytan).
    Samt inte minst vid det famösa tillället i april 1970 med rymdraketen Apollo 13 vars mål var att landa på månen men som förolyckades i rymden på väg och där samtliga astronauter var på väg att stryka med. Och utan silvertejp hade de utan tvekan dött.

    Så de som hånar användandet av silvertejp, ja de vet inte så mycket om någonting skulle man kunna säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar det på rymdraketer borde det vara bra.

      Radera
  8. Dessutom finns "silvertejp" i flera många färger, t ex röd, blå, grön osv. Röd silvertejp hade nog passat bra till både bilen på bilden och till mobilfodralet.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så noga är jag inte när jag använder silvertejp.

      Radera
  9. Duct tape hacks.
    https://www.youtube.com/watch?v=kciZJ8ytOWY

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liiite väl desperata grejer där, särskilt armbandet.

      Radera
    2. Allt är relativt. De är inte lika desperata som att göra Guccisandaler av silvertejp.
      https://www.youtube.com/watch?v=3S284l07uLw

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Mm, den idén hade jag inte fått.

      Radera
  10. Har lagat en fågelmatare med sådan, plastskärmar, mina bästa älskade stövlar, plastlådor, tätat växthuset, mm, och den är super när man gjuter ljus för att få tätt i formen. Som potatis, passar till allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stövlar borde gå så länge det inte är sulan. Annars är jag tveksam till silvertejp som skomaterial.

      Radera
    2. Lim o silvertejp på skaften på Nokiastövlar modell äldre med perfekt passform, dessutom ärvda, för odlingssysslor. Gick bra en extra säsong, mycket saknade!

      Radera
  11. Silvertejp har jag använt som lagning för jeans som gått sönder. Tejpningen görs på avigsidan så den inte syns utanpå plagget. Det var från början en provisorisk lagning, men efter första tvätten blev det ett experiment för att se hur många tvättar den höll för. (Många fler än vad jag väntat mig kan tilläggas)
    Numera lagar jag kläder mer med nål och tråd, men silvertejprullen har givetvis en plats här hemma, alltid bra att ha till hands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte trott att silvertejp skulle klara en tvätt. Men så där är det, någon måste testa för att man ska veta säkert.

      Radera