torsdag 1 februari 2024

”Var som jag eller skit ner er!”

Jag vet inte vad jag får ut av att läsa hat mot FIRE (Financially Independent, Retire Early), men jag läser och förundras över hur viktigt det tycks vara för en del att andra inte lever på ett sätt de själva inte skulle vilja. Jag kan inte förklara det bättre. Det senaste exemplet kommer från ekonomiskribenten Jared Dillian.

Han har skrivit en text om den fiktiva figuren Joe Millennial som är sugen på tidig pensionering och försöker i fem punkter förklara varför det är en dålig idé.

1. I am not a big fan of unstructured free time. If you’re like me, you probably know some Boomers who have retired poorly. They had visions of going to the beach, traveling, or visiting the grandkids, and instead they spend their days in the living room with the brown carpet with Fox News turned up to 11.

Boomers är människor födda efter andra världskriget. De äldsta är alltså snart 80. Gissningsvis har de förtidspensionerade boomers Dillian känner till inte precis hoppat av ekorrhjulet i fyrtioårsåldern. Den här punkten tycker jag förresten snarare talar för än emot FIRE, det visar väl att det är bättre att hoppa av yrkeslivet medan man fortfarande har energi att skapa sig ett liv utanför det där vardagsrummet där Fox News dånar ut?

2. The worst part is that you will spend every waking moment hawking over the movements of the stock market. If the stock market goes up, you can stay retired. If the stock market goes down, and stays down, you will have to get a job, which will be impossible if you have a ten-year gap in your CV.

Här har han en poäng mellan fördomarna. Kliver man ur karriären vid 30 eller 35 kommer några dörrar att stängas. Du blir antagligen inte vd för ett större börsbolag efter att ha matat svanar i tio år. Fast det är heller ingen självklarhet att man slutar att ägna sig åt personlig utveckling bara för att man inte längre är heltidsanställd.

3. This is a fact: material things bring us happiness. It is good and right and a joyful thing to see a fancy new jacket in a store, try it on, look in the mirror, whip out your credit card, wear it out of the store, and show it off to all your friends. To deny yourself a lifetime of material possessions is insanity. You’re not Gandhi. The FIRE movement is not a savings and investment movement. It is an anti-consumption movement, and it has its roots in environmentalism.

Nu slog min fördomsmätare i taket, han är ju värre än John Skogman! Dillian tror verkligen att alla som avviker från hans syn på konsumtion är sinnessjuka. Antingen tycker man att all konsumtion är av godo och ger en glädje att visa upp för sina vänner, eller också är man del av en antikonsumtionssekt med rötter i miljörörelsen. Hur är det möjligt att bli så här ytlig och enkelspårig?!

4. The FIRE people typically use very generous return assumptions on their investment portfolios. They generally think that the stock market returns 12% a year. I have seen the 15% number thrown around. The stock market does not return 12% or 15% a year. It returns a little over nine percent.

Och vinnaren av Halmgubbe-VM 2024 är …” Jag har läst och lyssnat på väldigt många ”FIRE-människor” och hittills inte hört någon räkna med börsuppgångar på 12-15 procent per år. Det hade varit intressant att ta del av Dillians källor, förutsatt att de befinner sig utanför hans tillsynes väldigt luftiga hjärna (jag kan också vara fördomsfull). Den vanligaste siffran som används är fyraprocentsregeln, men jag och många med mig räknar nog inte riktigt med att långsiktigt kunna plocka ut fyra procent av vårt kapital varje år.

5. The one thing that all the FIRE people have in common is that they hate work. Like, they really, really hate their jobs. I have a theory on this. Happy people like their jobs, unhappy people don’t.

Lägg märke till förskjutningen. Först hatar de jobb i allmänhet, sedan sina nuvarande jobb. Återigen vill jag veta vilken vad han har för inblick i FIRE-världen. De jag känner som hatar jobb är anställda och ser ingen väg ut ur det livet. De frivilligt förtidspensionerade tycks inte få nog av arbete, de är bara inte beroende av att arbetet ska ge ekonomisk avkastning.

Resten av artikeln går ut på att FIRE-människor är vita män med ironiska mustascher bosatta i Longmont, Colorado (jag börjar ana att urvalet inte är jättestort) och att världen kraschar om alla går i pension vid 35 för att spela banjo (men jävlar vad banjotillverkarna hade peakat!).


Lagret är slut igen!

Jag har inga planer på att pensionera mig, så kanske ska jag inte känna mig träffad. Det är egentligen inte mig han under textens gång kallar ”cheapest of cheap fucks on the planet”, ”a person whose goal is to produce nothing”, ”the ultimate free-riders, piggybacking off the efforts of others” och en idiot i största allmänhet. Det stör mig ändå att det finns människor övertygade om att deras sätt att leva är det enda rätta och om någon agerar annorlunda är det fri jakt.

Kanske är jag kränkt å hela mänsklighetens vägnar. Jag trodde att vi kanske kommit längre än att dela in oss själva i en grupp som älskar all konsumtion och en annan som hatar all konsumtion. När jag läser vad människor säger om Jared Dillian i allmänhet och den här texten i synnerhet inser jag att han inte är ensam. Vi har en bra bit kvar till en tolerant värld där man inte utifrån en privatekonomisk idé kan beskriva meningsmotståndares hela liv. Trist!

51 kommentarer:

  1. Jag tolkar det som att han vill skapa rubriker, sälja klick eller nåt sånt. Ju tokigare saker du skriver, desto mer intäkter skapar du, då mer folk läser dina inlägg, hur påhittade eller meningslösa de än är... "marketing 101".
    Det går att se i princip överallt idag. Alla youtubers har blivit små marknadsföringsmonster, som står och tjatar om "subscripe, hit the thumbs up button" var och varannan minut. Sen har vi ju det där klassiska, en spännande titel på deras video, sen börjar d eatt babbla om något helt annat, och sen "I will tell you more about that later in this video"... dvs man vet inte exakt när den stora hemligheten ska avslöjas, så man tvingas titta på en vanlig video, och när hemligheten ska avslöjas, ja då är det långt ifrån så dramatiskt som man fick intrycket av i videons titel. Allt för att driva trafik...

    Det märks tydligt när det gäller vanliga journalister, när de började skriva om Tesla. Allt som har Tesla i innehållet drar dubbelt så mycket klick som en vanlig bilartikel, av någon anledning. Speciellt om det är något dåligt som *möjligtvis* orsakats av en Tesla, eller elbil. Oj vad man ska betona att det var just en elbil som *kanske* orsakade branden. Endast för att det skapar klick. Oftast har de såklart fel, och även om detta påtalas för dem när den verkliga brandosaken eller olycksorsaken avslöjas, då blir det sällan korrigeringar. Varför? Ja de har ju fått sina klick och skiter i vilket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att Tesla inte köper reklam (överhuvudtaget) i media gör ju dessutom att försäljningsavdelningen på tidningen/mediet där journalisten jobbar inte har några som helst invändningar.
      Tvärtom - man ser en uppsida att man kan "tvinga" Tesla till att köpa annonser. Så att de faller in i ledet, såsom alla de övriga biltillverkarna och så kommer de slippa den dålig publicitet framöver. Kallas säkert för "win-win" på publicistspråk ;-)

      Radera
    2. Jag tror att det är en bok han vill kränga.

      Jag förstår youtubarnas tjat. Det gäller att flytta fram sina positioner i algoritmerna, annars somnar kanalen in hur mycket bra material man än producerar.

      Och jag förstår även journalisterna i Teslafallet. Det är få tekniska fenomen på många år som varit så revolutionerande som Tesla, vad man än tycker om bilen. Det motsvarar saker som Microsoft och internet på sin tid.

      Radera
  2. Maken till inskränkt syn pa FIRE far man leta efter! Ger mig fan pa att han är Trump-anhängare ocksa.
    Ingen av punkterna stämmer in pa mig, men sa är jag inte amerikan med begränsad hjärnkapacitet heller.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle han vara Trumpanhängare? Menar du att förespråkandet av den dementa presidenten Biden eller krigsivraren Nikki Haley vittnar om mindre inskränkthet?

      Hela resonemanget är väldigt amerikanskt. I stycket han skriver om börsen tycks det inte föresväva honom att det finns börser utanför New York. I sina öppnaste stunder kanske han erkänner att det finns två länder - USA och Abroad :-)

      Radera
    2. Jag vet, det är ju fan att demokraterna inte kan skaka fram en bättre kandidat. Jag hade hoppats pa Kamala Harris, men hon har hittills gjort ett blekt avtryck.

      Paminner om när engelska kanalen flödade över och brittiska tidningar skrev "Europe isolated". Haha, det var langt innan Brexit.
      /Annika

      Radera
    3. Kamala Harris?!! Å herregud, jag tror vi släpper det.

      Ja, det låter som USA i modern tid. Det finns någon gammal film (A fish called Wanda) där en amerikan frågar en engelsman om de pratar engelska i England.

      Radera
    4. Lat mig förtydliga, det var när hon tillträtt som vicepresident, inte nu.

      Och 'A fish called Wanda' är en riktigt rolig film.
      /Annika

      Radera
    5. Ja, hemska Harris är bättre att släppa.

      Radera
    6. Annika, får du rösta i de amerikanska valen? Du verkar vara så intresserad så jag förmodar att så är fallet. I såfall är du väl med även och röstar fram presidentkanditerna i ett av partierna, även om det verkar vara möjligt att rösta i båda partiernas processer.
      Har du några tips om hur det ser ut på delstatsnivå, har du några favoriter även här?

      Radera
    7. Själv är jag tacksam för att jag slipper rösta både i Sverige och USA. Det minst dåliga är oftast för dåligt.

      Radera
    8. Nej Anonym, jag bor i Europa och är inte amerikansk medborgare sa jag far inte rösta där.
      /Annika

      Radera
    9. Helt oväntat så tycker jag vi har ett utmärkt alternativ i Sverige, även om inte att gillas av mig till 100%.

      I USA så skäms jag inte en sekund över att hellre se Trump igen än någon annan av kandidaterna, förminskande uttryck som ovan rinner av mig som vatten på den berömda gåsen. Hur Joe Biden ens kan tillåtas ställa upp ytterligare synes mig som lyteskomik på riktigt, låt stackaren vara ifred för hans o oss allas väl.

      Komik som dock var det bästa jag någonsin sett på SVT och TV4 var valvakan, jodå jag var vaken o döljde hela, där Trump blev president. Reportrarna var helt hysteriskt roliga när det omöjliga, det som inte kunde ske, tänk Tage Danielssons Harrisburgmonolog, blev sant.

      Gisserligen skadeglädje då, men massmedia i stort förtjänade det i parti och minut…
      /JB

      Radera
    10. Ja, valvakan 2016 när Anna Hedenmo var tvungen att berätta att Trump vunnit kan ha varit något av det roligaste jag sett. Finns den möjligheten igen måste jag hitta ett sätt att kunna se svensk tv. Men utöver det var jag inte jätteimpad över Trumps presidentperiod och är inte det över vem det nu är som styr bakom Joe Biden heller, så jag är glad att jag slipper ta ställning.

      Radera
    11. Med tanke på att han beklagar sig över människor som sitter och ruttnar framför just Fox News tyder på att han är demokrat. Skulle gissa att det är Trump-anhängare han "ger sig på" med sina inskränkta tankefigurer.

      Radera
    12. Fast strax efter det säger han att de har sitt ursprung i miljörörelsen, som väl historiskt räknas som en vänsterrörelse, så han verkar inte riktigt ha bestämt sig.

      Förresten har väl Fox gått ett stadigt steg åt vänster. Förr presenterade alltid alla republikanske presidentkandidater sin kandidatur på Fox, men nu är det inte lika självklart längre.

      Radera

  3. Om han tycker så här illa om människor som har jobbat och sparat ihop till sin egen försörjning till dess att man dör, vad tycker han då om människor som inte överhuvudtaget jobbar, inte tänker jobba, inte vill jobba utan planerar hela sin ekonomi på att uppbära bidrag i resten av sina liv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nästa steg - vad tycker han om dem som ärvt sin förmögenhet och därmed inte behöver göra ett dugg. Förutom att konsumera! Jag tänker till exempel på Paris Hilton, vem som helst som heter Kennedy eller nån i familjen Walton (ägare av Walmart).
      Är det bra eller dåligt?

      Spargrisen

      Radera
    2. För egen del tänker jag att jag har nog med att göra val utifrån min verklighet att jag försöker tänka så lite som möjligt på andras förutsättningar.

      Radera
  4. Tack för receptet på linssoppa häromdagen. Lagade den igår och blev väldigt nöjd med resultatet. Kommer att göras regelbundet framöver.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Själv gjorde jag en annan soppa igår och slängde med lite linser där med av bara farten.

      Radera
  5. För att säga som journalisterna på Sveriges Radio brukar säga "men tänk om alla...":

    [...] I don’t want to consume nothing and produce nothing—I want to produce a lot and consume a lot. That is pretty much what life is all about. Live hard and leave a smoking crater. [...]

    Det blir jäkligt rykande många kratrar (craters) med 8 000 miljoner människor...och med framtida generationer så blir det ännu fler. Tur är väl för amerikanarna att kineserna står för produktionen så att USA kan förbli hyfsat intakt, ända till dess kineserna har grävt sig rakt genom hela jorden och dyker upp i USA - underifrån. Det är en jättekrater, och det du, Jared, det är minsann något att längta efter.
    Screw the Fire movement!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vilket tråkigt liv han måste vara, tänker jag, om producera saker och konsumera andra saker är livets mening.

      Radera
  6. Dillian verkar vara en knäppgök, eller marknadsföringsgeni som Snålgrisen är inne på. Vill man hoppa av ekorrhjulet så skall man få göra det utan moraliserande pekpinnar. Och vill man flytta till varmare breddgrader där pension och sparande räcker längre pga lägre kostnader och skatter så gör man det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte skulle jag fråga honom om lov.

      Radera
  7. Så man är en dålig människa om man inte går och köper en ny jacka bara för att visa upp för sina kompisar?
    Själv hatar jag att gå i affärer, även när jag MÅSTE köpa något. Jag har tydligen en väldigt konstig kroppsform, så oftast måste jag prova plagg i flera timmar innan jag hittar något som passar (vill man ha något som är "större" än det man provar, dvs längre i rygg eller ben, så är nästa storlek endast bredare och inte längre.).

    Vilket tråkigt liv han måste ha om det enda väsentliga är att shoppa! Vad är det för fel på egna upplevelser, spela nåt musikinstrument eller ha en vanlig hobby?

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dålig människa vet jag inte, men man kanske är "cheapest of cheap fucks on the planet" i hans värld :-)

      Jag känner också det, och även om nu shopping vore meningen med livet för honom förstår jag inte varför det måste vara tråkigt utav helvete att inte ha samma intresse som honom.

      Radera
    2. Man är tydligen inte en bra människa om man inte köpt en sån där canada goose jacka (för eg. någon annans pengar)....

      Radera
    3. Jag växlar mellan tre jackor och två skoteroveraller nu på vintern. En av skoteroverallerna har jag köpt och en av jackorna "köpte" jag genom att lösa in poäng på ett ställe (https://sparosverige.blogspot.com/2017/12/gratis-vinterjacka.html), för sex år sedan tydligen, tiden går.

      Övriga har jag fått helt gratis. Den senaste var en vattenavvisande vindtygsjacka som jag fick av en norsk kompis nu i höstas. Inte ett fel på den, men han hade väl ledsnat. Kanske var han rädd för att kallas dålig människa :-)

      Radera
  8. Såna där människor får mig att vilja satsa ännu hårdare på att bli precis vad han tycker så illa om.

    Kanske att man skulle gå i pension så fort som möjligt och leva på nästan ingenting bara för att jävlas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror tyvärr inte att han bryr sig. Om det heller.

      Radera
  9. Jag är ingen exeptionell människa, mest en medelsvensson.
    Men jag har aldrig varit rädd för att simma mot strömmen och att hoppa på o genomföra halvtokiga idéer och udda förslag, detta har berikat mitt liv mycket utan några stora bakslag att egentligen gräma sig över, har fått uppleva mycket.

    Jag blev ekonomiskt medveten och en ”Halv-Sparo” för ca 10 år sedan.
    Skulle defintivt inte kalla mig ekonomiskt rik, men att ha gått från vad många skulle kalla normalläget, leva från lön till lön, ingen buffert, fullbelånad kåk till att idag ha helt obelånad kåk och nästan 900 000 i fonder, sparkonto o andra investeringar är en resa jag är glad att ha gjort och faktiskt, bannlys Jante, lite stolt över.

    Ger gärna min syn på punkterna.

    1. Syntax Error. Hur jag spenderar min tid är mitt ansvar oavsett om jag går i pension vid 40 eller 70. Förstår inte resonemanget…

    2. Stressar inte ett dugg över börsen, vet att jag inte är någon skarp aktieklippare utan har det mesta av mina pengar i tio billiga, breda fonder fördelat på länder o brancher jag tror på. Har en krockkudde på rent sparkonto så jag inte behöver överreagera på börssvängningar.
    Kollar inte ens börsen en gång i månaden då jag betalar räkningar. Försöker förhålla mig stoiskt.

    3. Jag känner igen inställningen, jag var väldigt materialistisk tidigare. Inte fan har mitt liv blivit sämre av att jag slutat köpa en massa prylar hela tiden. Är det något jag villhöver ha så vet jag om det långt innan och gör ett övervägt köp. Händer inte ens en gång per år o vet inte när jag köpte något dyrare spontant senast. Jo, en akustisk Fendergitarr som reades ut för vrakpris och mick ersätta min mors gamla trasiga gitarr från 60-talet.

    4. Jag litar inte ens på de 7-8% som brukar nämnas. Blir det så är det väl bra, men räknar inte med någon magisk snittsiffra.

    5. Nu blev det ju dumt på riktigt. Har haft jobb jag hatat och jobb jag älskat. Som någolunda FIRE-inriktad kan jag ärligt säga att jag verkligen inte hatar att jobba. Saknar fortfarande mitt gamla jobb där jag investerade nästan 25 år, ångrar inte en sekund och det gav mig massor.

    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker som du ungefär. Hoppas på att nå min egen definition av FIRE, och den står inte och faller med att börsen skulle "underprestera" och bara nå ett fåtal procent över tid. Litar på kapitalet jag har, inte det jag kanske kan komma att få i avkastning.

      Jobbet hatar jag ibland, och ibland är det bra. Tror det är rätt vanligt. Hade jag skjutit ut mig från arbetsmarknaden och varit ekonomiskt fri, hade jag jobbat med något jag verkligen vill göra. Jag har ett antal projekt i åtanke.

      Senaste åren har jag blivit något av en minimalist, jag tycker inte om att ha en massa prylar. Det man unnade sig efter att ha börjat jobba, känns mest betungande då mycket blivit sparsamt använt och mest samlar damm. Evig konsumption är för folk som har ett hål i själen de inte lyckats fylla med något annat, tror jag. Problemet är att det blir ett beroende för många, då lyckan en ny pryl ger är väldigt kortlivad.

      Till alla de som ser ner på FIRE och folk som försöker bli ekonomiskt fria vill jag hälsa, så som Krösus Sork skrev på X häromdagen, "Ha en trevlig arbetsvecka!".

      Radera
    2. Slappo, love it, vi är samma skrot o korn.
      /JB

      Radera
  10. 1. Ja, att en skribent i USA ogillar ostrukturerad tid är sannerligen inte en faktor i mitt liv.
    2. Inte jag heller. Det var länge sedan jag hade så lite koll på börsen som nu.
    3. När man måste påpeka att något är sant eller fakta är det antagligen inte det. Åtminstone inte för alla, han blir säkert lyckligare av att shoppa. Jag blir det inte.
    4-5. Det är inte utan att jag skulle vilja veta var han hittat "The FIRE people" han snackat med för jag känner inte alls igen tankegångarna.

    SvaraRadera
  11. OT men måste fråga, blev du drabbad av Ingunn? T o m här i landet sattes nya vindhastighetsrekord om det nu verifieras och utanför mina fönster viner vinden rejält, men varit med om mycket värre vid tidigare stormar med skador på fastigheten osv.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gick ut igår kväll för att kolla om bikuporna stod kvar, och en nockplåt hade rasat ner, såg jag i morse.

      Radera
  12. Jag har inte uppnått FIRE än men är på god väg. Att reta gallfeber på den här typen av människor börjar mer och mer att framstå som det som kommer att kännas skönast när jag är i mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår och sympatiserar, men samtidigt tror jag att man gör sig själv en björntjänst om man gör saker för att reta belackare. Det kan vara en skön bonus, men får inte bli huvudmålet. Tror jag, men kan du göra en positiv drivkraft av det är det inget fel med det.

      Radera
  13. Vad alla dessa personer säger är att de är missunsamma och i princip saknar empatisk förmåga nog för att förstå att människor är olika och ser olika på livet. Hade han haft normalbegåvade argument så hade jag lyssnat på karlen, men det rapas enbart upp strunt. Samma låga klass som dagens politiker håller, dvs alla de som måste dra in allt högre skatter att göra slut på från andra människor.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, av fem punkter känns det som att en var relevant, men han sumpade den med.

      Radera
  14. Den här journalisten tror att pris över utgångspris = vinst. Kanske något att skriva om i ett inlägg :) https://www.expressen.se/noje/oliver-ingrossos-lagenhet-sald-med-nara-miljonvinst/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, herregud! Det står att han bott i lägenheten sedan han var 16 och är nu 34, så då utgår jag ifrån att vinsten var betydligt större än 950000 kr. Troligare 4 Mkr.

      Svårt att se hur jag ska kunna få ihop ett helt inlägg om det, men det var roligt att få sina fördomar om Expressen bekräftade.

      Radera
  15. Den där amrisen verkar inte gilla mångas husgud, MMM, med tanke på Longmont-referensen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske var syftet, men jag tycker snarare att han bevisar sin egen inskränkthet.

      Radera
    2. Ja, det lyckas han med 😃

      Radera
  16. Hei ja men nu har jag börjat laga min egen havremjölk, den är lite tunn har glömt att ha i matolja. 1 liter tine mjölk kostar 24 kr i norge och i liter hemlagad havremjölk kostar ca 6 kronor. När det blir sommar kan man laga maskrossallad det smakar bra. Jag tittar på " der ingen skulle tru at nokon kunne bu" inspirerande människor som tvättar kläder för hand och hämtar vatten från bäcken. Jag ska börja tvätta kläder med grönsåpa snart igen så slipper man alla kemikalierna. Jag använder kokosnötsolja som hudkräm och så vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag gjorde egen havremjölk kostade den 2 kr/l
      (https://sparosverige.blogspot.com/2018/06/egen-havremjolk.html)
      men den hade säkert kostat mer nu. Maskrosor är ett underskattat livsmedel.

      Radera
  17. Hej jag köpte digestive enzymer för att få den lite mer fyllig till kaffe eller earl grey. Den jag lagade passar bra till att koka kakao med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Digestiveenzymer? Det enda jag förstår att du är på en betydlig högre nivå än jag på de här grejerna. Jag var nöjd med att den var vit och gick att använda som mjölk i matlagning.

      Radera