onsdag 31 januari 2024

Höjd eller sänkt pensionsålder?

Rätt intressant att politikerna höjer riktåldern för pension samtidigt som allt fler svenskar planerar för allt tidigare pension.

Visst, människor blir äldre, så det finns en logik i att vi bör jobba längre för att ekvationen med pension ska gå ihop. Men samtidigt talas det om att ungdomar inte släpps in på arbetsmarknaden, att fyrtiotimmarsveckan bör minskas för att vi ska dela på jobben och att AI kommer att göra oss alla arbetslösa. Vem ska man tro på?

Över hälften av svenskar över 50 planerar för pensionering innan riktåldern, alltså i förtid utifrån politikerperspektiv. Fast vad människor planerar är ofta något helt annat än vad de sedan gör, så i första skedet tror jag politikerna går vinnande ur striden. I nästa skede tror jag folk kommer att bli förvånade när pensionerna sänks och på sikt behovsprövas och/eller avskaffas.

I slutändan måste allt finansieras och det är märkligt med ett system som likt ett pyramidspel bygger på att fler och fler måste in för att få matematiken att gå ihop på sista raden. Så kanske får bägge grupperna rätt, både politiker och vanligt folk. Det kommer bli möjligt att sluta jobba tidigare, men då måste man fixa finansieringen själv.

De som inte kan eller vill det kommer att jobba längre. Det behöver inte vara det sämsta om samhället (i detta fall staten, arbetsgivare och inte minst fackförbunden) lär sig att tänka i nya banor och möjliggör flexibla lösningar för äldre som vill och kan jobba lite grann, förutsatt att de får göra det på sina egna villkor. Det kan jag själv tänka mig att göra. Samtidigt finns det arbetande 75-åringar jag gärna hade sett gå i pension innan 50.

29 kommentarer:

  1. Ja, det där är ett stort problem att staten ständigt ändrar på spelreglerna när det gäller den statliga pensionen.

    Det handlar ju ändå om hur människor ska kunna finansiera den sista tredjedelen av sina liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och när man har kommit dit är det inte helt att anpassa sig efter de nya förutsättningarna. Det är så dags då liksom. På det sättet känns det som att jag har ett vinnande koncept - jag utgår ifrån att det inte blir en krona i pension och skulle det bli det ser jag det som ren bonus.

      Radera
    2. Ja du Sparo, som bor och skattar i Norge. Får förmoda att du därmed tjänar in till pensionssystemet i Norge.
      Det verkar finnas riktiga pengar fonderade för norges kommande pensionärer och riktig avkastning på dessa pengar. Dvs det är inget pyramidspel av den sort som finns i tex Sverige där man transfererar inbetalningar direkt från de arbetande till pensionisterna (Pay-as-you-go).

      Så här säger Wiki om Norges upplägg:
      As of September 2023, it had over US$1,477 billion in assets,[1] and held on average 1.5% of all of the world's listed companies, making it the world's largest single sovereign wealth fund in terms of total assets under management. This translates to roughly US$270,000 per Norwegian citizen.

      Det är alltså riktiga pengar och inte någon inteckning i framtida eventuella skatteintäkter.

      Så en 10-15 år kan du väl tjäna in i Norges system Sparo, det lär väl bli någon miljon eller två.
      Med tanke på att det signades nya 40-åriga gasleveranskontrakt här innan jul så kommer nog stålar att fortsätta flöda in i norska oljefonden/pensionsfonden.

      Radera
    3. Ja, jag skattar i Norge och som jag förstått det ska min framtida pension komma både från Sverige och Norge i någon slags mix. Ju mer från Norge är att föredra eftersom den norska garantipensionen är betydligt högre än den svenska. Men jag räknar inte med det, varken det ena eller andra, trots den norska oljefonden.

      Radera
  2. Jag gick "för tidigt" och har då förmånen att betala 42% (11 procentenheter) högre inkomstskatt än om jag hade jobbat för samma bruttoinkomst. Detta är en bra bit under nivån för statlig skatt, dessutom.

    Hoppas de som planerar att gå tidigt kollar upp skattekonsekvensen innan. Själv kompenserar jag med utdelningar, men straffskatten skaver.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker 100% egoistiskt här och planerar för en rejält mycket tidigare pension, med brasklapp för att ekonomin helt kraschar eller att jag vid 55-60 har ett jobb jag verkligen älskar o brinner för.

    Jämfört med nuläget skulle jag få en avsevärt mycket bättre ekonomi, även vi mycket tidigare pension.

    Uppdragen inom politiken o tingsrätten behåller jag gärna, som det känns nu, in i graven. Om jag fortfarande har mandat.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert inga problem. Nämndemän är väl sällan särskilt unga och nu ser vi fram emot en amerikansk valkamp mellan en 77-åring och en uppenbart dement 81-åring, så politiken borde inte heller slänga ut dig av åldersskäl.

      Radera
  4. Eftersom att jag är född efter 70-talet utgår jag från att den svenska staten kommer vara helt bankrutt vid det laget jag uppnår vad nu pensionsåldern kommer att vara då, om den ens finns kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, får jag några slantar i pension (tvivlar jag på) så är det en bonus. Inställd på att behöva lösa försörjning själv när jag slutar jobba.

      Radera
    2. Det har jag sagt i tio år och det känns som att det är fler och fler som tänker som vi i frågan. Jag tror inte att det dröjer länge innan pensionen blir mer behovsprövad och fasas ut mer och mer. Jag ser inget alternativ, allt färre kan inte försörja allt fler, det går bara inte.

      Radera
    3. Surt om den blir behovsprövad, kanske borde sluta spara o sätta sprätt på besparingarna istället. Stör mig så in i h-ete. På samma tema, min utomeuropeiska kollega påpekade i veckan hur statistiken ser ut för utrikesfödda kvinnor i arbetslivet, eller rättare sagt avsaknaden av dem. Just i ett snack om pension. Behöver nog inte tillägga att han tyckte det är galet.

      Radera
    4. Det är det som blir följden, ytterligare ett sätt att försöka påverka folk att inte spara.

      Inte så konstigt att människor från en del av världen vill leva på ett sätt som är normalt i den delen av världen. Jag skulle göra likadant om jag flyttade tusen mil. Inte skulle jag börja slå min fru även om det anses normalt, men i Sverige tror "man" att så fort människor korsar gränsen kommer de göra allt i sin makt för att leva så svenskt som möjligt.

      Radera
    5. Jag tror det beror på i vilket syfte man kommer. Jag slås ofta av vilka skillnader det är mellan folk och folk. Alla utländska kollegor jag jobbar med (och det är många) har kommit hit i syfte att jobba, och är väldigt måna om att lära sig om Sverige och svenska traditioner och vanor. De söker aktivt bli en del av vårt samhälle. Medan de som kommer hit i syfte att få bidrag gör det absolut motsatta. Jag har slutat tänka på det som invandrare och svenskar, snarare är skillnaden skattebetalare och icke skattebetalare.

      Radera
    6. Till viss del kanske. Är man genuint tacksam över den hjälp man har fått blir intresset av anpassning större än om man tror att uppehället betalas av FN och att Sverige tjänar pengar på en, men det går nog ändå till en gräns hur mycket man ändrar sin personlighet av att flytta. Jag äter norsk brunost och firar nationaldag, men det är mycket norskt jag tycker är underligt. Och då snackar vi ändå om en flytt mellan två av världens mest lika nationer.

      Radera
    7. Har inga problem med att invandrarna kliar sig i skallen när de ser midsommarstången o små grodorna, mer relevan är att de undrar varför i helvete de betalar skatt för att andra invandrare , ibland landsmän, ska leva på bidrag. Eller att de följer de lagar som finns i Sverige, sen om de har curry eller grisfötter i matlådan bryr jag mig inte om :)

      Radera
    8. Ja, det kan nog vara nyttigt att fundera över hur rimliga ens egna traditioner egentligen är :-)

      Radera
    9. :D du förstod precis min underton

      Radera
  5. Ärligt talat är 67 år alldeles för lång tid att jobba, om man ska orka med att vara aktiv. Är såklart individuellt, men jag vet tyvärr många som varit sjuka redan innan, eller gått bort i sjukdomar bara några år efter 65 år. I min släkt är vi ganska sega av oss, de flesta passerar 80, men på min frus sida var hennes föräldrar skröpliga redan vid 70.

    Jag har passerat 40 och känner redan av att man blir lite segare, både kroppsligt och i skallen. Hur ska det då bli vid 65, hujedamej.

    Det bästa sättet att hantera pensionen är att frikoppla sig så mycket som möjligt från den, och kunna finansiera sitt leverne själv. Sen när man väl får den utbetald, då blir det en bonus enbart. Herre tid, 67 år. Mina föräldrar var egna företagare och gick vid 62 år, utan några direkta tillgångar. De lever på 25000 kr tillsammans med bostadsbidrag, det klarar de sig bra på. Bor i hyreslägenhet, äger inget av värde. Reser inte. Tråkiga liv, men de verkar nöjda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det borde bero på vilken jobb vi pratar om. Jag är inte mer fysisk aktiv när jag jobbar än en gammal tant som spelar Canasta på datorn.

      Jag kan inte bedöma din hälsa och eftersom jag själv var slö rökare som ung och maratonlöpare vid 40 kände jag inte den kurvan. Men börjar du känna dig gammal vid 40 skulle jag föreslå motion. En del säger att det hjälper för skallen också, även om jag på rak arm kan komma på ett helt gäng elitidrottsmän som knappast hade varit ännu mer korkade om de inte tränat :-)

      12500 kr per person? Det är inte många månader jag lyckas göra av med så mycket, men i en hyresrätt antar jag att hyran tar en hel del.

      Radera
    2. En god socialdemokrat stupar på vägen mellan verkstan och bilen, när hen precis stämplat ut, efter att ha blivit avtackad och gratulerad till sin pension av kollegorna. Eller inom första pensionsmånaden, så pensionsmyndigheten kan kräva tillbaka utbetalningen.

      Radera
    3. För ett par år sedan bloggade jag om några hundraåringar som intervjuades om sina liv. En av dem nämnde lite skadeglatt att han tyckte att varje pensionsutbetalning var skojig eftersom han förstod att staten inte hade kalkylerat med att han fortfarande skulle vara med för att hämta ut dem.

      Radera
  6. För egen del tänker jag kassera in den svenska pension jag tjänat in sa fort som det överhuvudtaget är möjligt av flera skäl. Dels använder jag hellre pengarna nu är jag är nagorlunda frisk (jag kan investera dem bättre själv), dels tror jag knappast pa en stärkt krona, i alla fall inte nämnvärt, och dels att jag inte litar pa att politikerna inte ytterligare skär ner pa mina surt förvärvade.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att alla dina farhågor känns rimliga.

      Radera
  7. Sverige har valt att ta in många som inte betalar in tillräckligt till pensions- och skattesystemet. Arbetslösa, låginkomsttagare och personer som kommit hit sent i livet. Oavsett om det heter garantipension, försörjningsstöd, äldreförsörjningsstöd för pensionärer eller bostadstillägg för pensionärer så ska pengarna ut och då måste någon annan betala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då går det inte. Jag tycker överhuvudtaget att det är märkligt att en generation ska spara ihop pension till en annan. Det finns ju mängden med problem med det som bara måste uppstå.

      Radera
    2. Det tråkiga med det är ju att den som har jobbat ett helt liv i ett slitsamt låglöneyrke inte får många kronor mer än den som halkar in på en räkmacka som anhöriginvandrare sent i livet. Alltså, att ha jobbat hela livet (och betalat skatt) borde ju ge mer än till den som kommer hit i 65-årsåldern bara för att de då vill bo nära sina barn (och få sjukvård på köpet).

      Radera
    3. Absolut, det borde det. Kombinationen hög invandring och hög välfärd är svår för att inte säga omöjlig i längden.

      Radera