lördag 6 januari 2024

Sällskapsspel

Det här inlägget borde väl ha kommit innan släkten samlades i julas och det i vanlig ordning blev lite stelt eller segt efter Kalle, klappar och julmat, men det kommer väl fler familjekvällar. Medelsvensson lägger ganska mycket pengar på streamingtjänster, internet och den senaste telefonen (vad det nu är den kan som inte den gamla klarade) så att man slipper umgås familjevis, men på julen är det svårt att komma undan.

Vid sådana tillfällen skulle jag därför vilja föreslå att man går åt andra hållet och umgås på ett gammalt analogt sätt – sällskapsspel. Jag kom på detta när jag, precis som förra årets mellandagar, satt som förhäxad framför datorn (eller telefonen när jag var tvungen att röra mig, för att laga mat, hämta ved eller gå på toa) och tittade på VM i snabb- och blixtschack (spoiler: Norge vann hela klabbet).

Schack är ett billigt sällskapsspel eftersom i stort sett alla redan har ett bräde, på vinden eller i källaren. Det allra billigaste sällskapsspelet är annars en vanlig kortlek och en sådan får man nästan gratis. Några klassiker för flera deltagare är annars Kinaschack, Monopol och Risk. Allihop kostar från ett par hundralappar, men ännu billigare på Tradera eller en loppmarknad.

Då och då läser jag att sällskapsspelen är på väg tillbaka. Jag tror inte för ett ögonblick att fler familjer än tidigare kommer att spela sällskapsspel istället för att titta på film eller en tv-serie, men bara för att det inte kommer vara sant för gemene man behöver inte vi mindre gemena rata företeelsen. Fram för fler pokerkvällar, schackaftnar och fyra-i-rad-turneringar.

14 kommentarer:

  1. Sällskapsspel blev ju ocksa arets julklapp 2023. Ett tag spelade en kompis och jag kortspelet Speed. Jag trodde att jag blivit bättre pa att förlora, men upptäckte da att jag hade kvar tävlingsinstinkten. Vi var lika duktiga sa det blev hetsigt av och till, haha.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det samma kortspel som Stress? Jag minns inte reglerna, men spelade det mycket i min barndom.

      Radera
    2. Det vet jag inte men här är en instruktionsvideo: https://www.youtube.com/watch?v=jk1SYPCCFn4
      /Annika

      Radera
    3. Det ser ut att vara det ja. Stressigt hur som helst. Idag föredrar jag långsammare spel med tydlig turordning.

      Radera
  2. Sällskapsspel är jättekul, Monopol och Trivial Pursuit är två favoriter!

    Schack är jag gravt intresserad och fascinerad av, men tyvärr verkar min hjärna funka på det viset att jag svårligen lyckas bli ens skaplig på det. Frustrerande!

    En kompis är och var dock grym. Redan i tidiga tonåren spelade han blint, med ryggen emot, tre av oss mediokra till riktigt vassa schackkompisar tre matcher på tre bräden simultant. Han vann alla matcher jämt!
    Men så är han smart utöver det vanliga också, har flera dussin patent som han fortsätter leverera från en mycket hög position i ett mycket känt och stort företag i USA.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt problem med schack är att jag VAR skaplig, så när jag nu spelar konstaterar jag att jag blivit sämre och det tar glädjen av att ibland hitta bra drag. Lite samma känsla som när jag tar upp en gitarr och konstaterar att det är en färdighet jag till stora delar tappat.

      Radera
    2. Försöker inte vara ödmjuk utan kallar du din nivå ”skaplig” så får jag kalla min för ”rutten”. 😂

      Nå, glömde bara tipsa, då vet jag att du inte är mycket för film/serier, men denna miniserie på 7 avsnitt om schack tyckte jag var bättre än de filmer jag sett om det. Ska nog se om den.

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Queen%27s_Gambit_(miniseries)

      /JB

      Radera
    3. Jag var möjligen bra för min ålder som junior. Inte sett den, men har fått för mig att den är rätt bra och ser att den finns på Gratisfilmer.cc för oss snåla jävlar.

      Radera
  3. Helt enig. En kväll framför datorn/tv:n är bortglömd dagen efter, men spelkvällar med familj och/eller vänner är både minnesskapande och bygger sammanhållning (om än kanske konfliktskapande för stunden när det gäller vissa spel).

    Jag gillar frågesport, men det är sällan alla i ett sällskap gör det, så sådana kör vi i princip aldrig. Med andra ord och Texas hold'em med marker är fartfyllda och fungerar finfint i större sällskap, även när det är lite tillställning.

    Med "lilla familjen" (fru och två tonåringar) + enstaka släkting eller flickvän kör vi oftast Ticket to ride och Settlers of Catan som båda är förhållandevis lätta att lära sig och samtidigt innehåller en del strategi och kan leda till lite diskussion.
    Testat Risk och Munchkin också, som otvivelaktigt leder till diskussion och ofta konflikt, men de spelen är roligare att köra i kompisgäng med högt i tak och mycket ränksmideri :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konflikter är nyttiga i små mängder. Samma med nederlag. Nu när man till och med slutat att räkna mål i knattefotboll tror jag att det är viktigt att barn får förlora någonstans.

      Settlers of Catan har jag provat, men hann aldrig se tjusningen. Poker däremot, men då måste det kosta lite mer än äran för att det ska kännas på riktigt.

      Radera
  4. Schack tycker jag fungerar dåligt som sällskapsspel. Jag spelade mycket när jag var yngre, åkte på tävlingar osv. Långt ifrån stormästartiteln men kan fullständigt krossa hela bekantskapskretsen och det är ju inte kul för någon. Det är nog samma sak med alla skicklighetsspel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig propsat på att spela schack med kompisar som inte spelat organiserat eftersom jag också slår dem, men märkligt nog har de kommit med förslaget för "Den här gången" ska de ta revansch. På kanske femtio försök har jag släppt ifrån mig en halv poäng. Det man skulle kunna göra är att lägga en pjäs i förgåva för att jämna ut oddsen, om man inte har en schackklocka där den starkare parten får mycket mindre tid.

      Radera
  5. Spelar sällskapsspel hyfsat regelbundet i familjen. Enda "klassiska" vi har är väl schack och Alfapet.
    Alla spelar för o vinna, och det har jag fått en del skit för på jobbet. Att jag inte låter barnen vinna. Men som jag säger, varför ska jag? De lär sig inget av det, de har inget behov av att bli bättre. Grabben är idag bättre på schack än mig, just för att han övar efter några år där han aldrig vann mot mig. Han spelar online, mot datorn osv..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog kunna förlora lite med flit mot barn, eller åtminstone se till att inte förnedra dem, men barn behöver tas ner på jorden ibland också. Särskilt om de vinner i schack, du får hitta något annat du slår honom i :-)

      Radera