söndag 21 januari 2024

Vem är svensk?

SVT är ett av alla medier som den senaste tiden rapporterat om ”svenskar i Gaza”. I den länkade artikeln säger UD att det är ”osäkert om alla svenskar kommer få lämna Gaza” och sedan intervjuar man ”Malmöbon Loai Alsaqqa”. På engelska.

Sveriges Radio vill inte vara bättre. De intervjuar svenska Minna Abo Watfa, även det på engelska. Hennes familj bor inte ens i Sverige längre, men hon är svensk medborgare, vilket enligt rubriken gör familjen ”svensk-palestinsk”.

Men kanske kom det extremaste exemplet nu i januari:

"Tvillingsystrarna Rima och Manel Klai flyttade från Sverige till Gaza för tolv år sedan. I slutet av december träffades Rimas hem av en raket. Hon skadades och hennes 8-åriga dotter Khadija dog. Nu vädjar släktingar i Sverige att UD ska hjälpa kvinnorna och deras barn att ta sig hem."


Hem till Stockholm ige-äää-eeen ...

Hem?! I artikelns allra första mening framgår att de flyttade från Sverige för tolv år sedan! Enda kopplingen tycks vara de släktingar som nu sitter i Sverige och gnäller på att UD gör för lite för icke-svenska medborgare bosatta i utlandet!

Men visst, varje gång ett flygbolag går i konkurs sitter mängder med strandsatta ”svenskar” i exempelvis Somalia eller Irak, inget av länderna kända för sin charterturism, men populära resmål för människor bosatta i Sverige. Väldigt många medier och politiker ifrågasätter aldrig detta.

Miljöpartisten Åsa Romson sa att hon såg alla hon möter i Stockholms tunnelbana som svenskar (som om hon någonsin åkt annat än taxi). Undrar om hon också anser att alla som någonsin varit i Sverige är svenskar. Det gör åtminstone media. De berörda ”svenskarna” tror jag absolut inte ser sig som svenskar, men ändamålen helgar medlen. Nu går det såklart bra att ropa på svenska myndigheter och hjälp att ta sig ”hem”. En av de som lämnade Gaza var skitsur över att inte UD betalade hans hotellrum.

Jag har en mycket enkel syn på detta. Om UD av säkerhetsskäl avrått från resor till Gaza i tio år och du dessutom sökt asyl i Sverige för att du är flykting, men sedan väljer att åka till landet du tvingats fly ifrån – då är du inte flykting.

En flykting är, enligt 1951 års Genèvekonvention, en person som med anledning av välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, politiska åskådning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp befinner sig utanför det land där han eller hon är medborgare och som inte kan begagna sig av det landets skydd.

Är du palestinier i Sverige – svensk medborgare eller inte – och väljer att åka till Palestina tycker inte jag att du förtjänar UD:s hjälp att ta dig från Palestina tillbaka till Sverige. Tvärtom bör ditt svenska uppehållstillstånd rivas. Sedan kan vi diskutera om platsen bör fyllas upp av en riktig flykting eller lämnas vakant, men låt oss åtminstone vara överens om detta.

108 kommentarer:

  1. Ojojoj. Idag blir det livat i kommentarsfältet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brunsmetning om 3... 2... 1...

      Radera
    2. Jag tror det bästa om människor, att de kan hålla två tankar i huvudet osv. Vi får se om jag är naiv, men jag ser det inte komma.

      Radera
    3. Tack för klarsynen mitt i den sjuka galenskap vi lever i...

      Radera
    4. Haha, så kan man uttrycka det.

      Radera
    5. Vi är många som undrar hur alla dessa kan räknas som svenskar... Som läget är sedan länge skämmer och sticker "svenskar" ut sig i stora delar av världen. Få av dessa har ens något attribut som kan kopplas till svenskar. Det är förfärligt minst sagt vad de folkvalda odågorna ställt till med... Bra inlägg Sparo!

      Radera
  2. Våra politiker, inklusive Reinfeldt och Bryssel, har länge arbetat för att radera ut allt som har med nationell identitet, stolthet och samarbete att göra. Bäst görs det förstås genom att ösa in människor med helt annan kultur, världsåskådning och syn på utbildning/arbete relativt bidrag? Inte ens språk är gemensamt längre i Sverige.

    Det tragiska är att i nulägets omvärld kan man verkligen undra vad betydelsen av en nationell och stark identitet är. Vad skulle hända i krig? Skulle landet ens gå att försvara? Skulle många i Sverige vända sig mot vårt land, ja sannolikt?

    Rättigheter, istället för skyldigheter. Det är den paroll politruker arbetat under i så många år. Sånt gåt åt ett håll tillslut. I diket.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj vad de har misslyckats med att radera ut svenskheten! Den är ju så stark att det inte ens räcker med att vara född och bosatt i ett annat land i decennier - ändå känner folk sig svenska ;-)

      Radera
    2. @anonym: enig till 100.0%

      Radera
  3. Bloggaren har som vanligt helt rätt. Det svenska passet ses tydligen som ett resedokument som är bra att ha. Händer något skall UD d.vs skattebetalarna ställa upp.
    MvH
    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kommer det väl till pass. Kanske vore rimligare med ett system där man direkt man flyttar från Sverige blir av med sitt medborgarskap, men det bygger ju på att man får ett nytt i mottagarlandet.

      Radera
    2. Jag tror mer på att göra det svårare att få medborgarskap. Det ska inte delas ut med "mänskliga rättigheter", "hen har ju varit här så länge", eller motsvarande som anledning. Det ska förtjänas, annars saknar det värde. Det ska ha fördelar som ett uppehållstillstånd saknar. Det borde dessutom vara skillnad på fördelar gällande tillfälligt och permanent uppehållstillstånd. Man ska göra skillnad på medborgare och icke-medborgare. Borde inte det vara självklart?

      Radera
    3. Det borde absolut kräva mer än idag. Av intervjuerna att döma finns t ex inget som helst krav på att kunna svenska. Och kan man inte svenska blir det svårt att ta till sig allt annat som medföljer.

      Radera
  4. Har arbetat med olika nationaliteter/etniciteter sedan åttiotalet har sällan hör någon kalla sig för svensk, inte ens de som är födda här av invandrande föräldrar. En pojkvän jag hade var av två olika ursprung född här, såg sig som en kulturblandning men inte just svensk. Däremot arbetande han och betalade skatt och ansåg sig som svensk medborgare ha samma skyldigheter och rättigheter som alla andra.
    Tror faktisk att de flesta som flyr hit, inte känner sig som svenskar så fort de sätter sin fot på svensk mark, har faktiskt aldrig hört någon. De som flytt hit för ju oftast kampen för sina hemländer här och tar med sig konflikterna till Sverige mer eller mindre. Tror inte ens att de har läst på UD:s hemsida av den enkla anledningen att de vill hem till sina rötter, den känslan förstärks nog när man inte har flyttat helt frivilligt. Många ser nog Sverige som en icke permanent tillflyktsort men nu när det passar så trycker de på sitt svenska medborgarskap och visst kan de vara förståeligt men varför åka tillbaka till ett krigsdrabbat terroristfyllt ställe med små barn dessutom, verkar inte direkt ansvarskännande människor som gör det. När de sen inte klarar upp situationen så klagar man på Sverige istället för att skylla sig själva och ödmjukt be om hjälp, inte okey./Eme

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samma erfarenhet. Även personlig, jag är invandrare i Norge och inser att jag aldrig kommer bli norrman hur mycket Oslo-trikk jag än åker. Flyttar jag senare till Sverige eller ett tredje land blir det ännu märkligare om jag skulle kalla mig norsk. Det säger sig självt.

      Radera
    2. Haha, har du ens satt din fot i Oslo? Har du akt trikken nagon gang? Jag tvivlar.
      /Annika

      Radera
    3. Ja, jag har köpt en bil i Oslo, av en trikkchaufför, så då såg jag dem i alla fall. Men du har rätt i att jag inte åkt dem.

      Radera
    4. Vad man "känner sig som" är nog individuellt och i mycket del av ens identitet. Trots att jag bott snart halva mitt liv i Stockholmsområdet brukar jag inte betrakta mig som Stockholmare utan Västerbottning, eftersom det var där jag växte upp. Trots det blev jag imorse grovt irriterad när presentatören i P1 Morgon kallade Solna (där jag bor) för en "stadsdel i Stockholm", så "lokalpatriot" kanske jag blivit även här.

      Radera
    5. Att överhuvudtaget kalla Solna för en stadsdel vittnar om att man aldrig varit där eller har ett intresse av att ta reda på någonting alls :-)

      Radera
  5. Helt rätt. Det är direkt pinsamt att våra myndigheter inte agerar och stänger ned bidragsutbetalningar till dem som antingen åker tillbaka på semester till hemländer de "flytt ifrån" eller bosätter sig i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när ministrar i andra länder vid sidan av ministerlönen får bidrag från Sverige är det läge att göra något.
      https://www.expressen.se/nyheter/iraks-forsvarsminister-far-bidrag-i-sverige/

      Radera
    2. Avslöjandet att Iraks försvarsminister lyfte bidrag i Sverige borde belönats med stora journalistpriset. Om Iraks försvarsminister kan leva på bidrag i Sverige så kan i stort sett vem som helst göra det. Noll koll myndighetssverige.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Och jag skulle inte ens våga sätta pengar på att bidraget till just honom är stoppat nu, flera år senare.

      Radera
    4. Tom-Hjördis... Håller med, men med tanke på vem som kom med avslöjandet är det omöjligt i dagens samhälle.

      Radera
  6. Min tanke är att nationalstaten spelade ut sin roll i samband med att den etniska/kulturella komponenten i det hela försvann. Det vi ser nu är den sista dödsrosslingen av ett förlegat system. Därav dessa absurditeter.

    Vad som kommer efter vet jag inte, men jag hoppas att det handlar om ett individfokuserat system snarare än den ofta kulturkollektivistiska nationalstaten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag tänkte lite till, så undrar jag om inte förändringen redan är genomförd. Idag är (i Sverige, från statens perspektiv) etnicitet och kultur ganska ointressant vad det verkar.

      Däremot verkar det som att delar av folket fortfarande förväntar sig en nationalstat, det är bara det att den inte existerar längre.

      Jag vet inte riktigt vad vi ska kalla det vi har idag. Men staten tillhandahåller medborgarskap mot en kostnad (skatt). Det är snarare ett kund/leverantörsförhållande än något annat.

      Något jag på sätt och vis gillar, om det inte vore implementerat så orättvist och ineffektivt.
      Jag tror att framtidsplanen för de flesta bör vara att hitta en bättre leverantör.

      Radera
    2. Svårt att få nationalstaten utspelad utan att den ersätts med något. Och jag vet inte heller vad och hur det skulle kunna bli.

      Radera
    3. @FattigApan

      "Nu när jag tänkte lite till, så undrar jag om inte förändringen redan är genomförd. Idag är (i Sverige, från statens perspektiv) etnicitet och kultur ganska ointressant vad det verkar."

      Jag tror du har förväxlat den politiska propagandan och verkligheten.

      Sverige är ett av Europas mest segregerade länder. Svenskarna är kulturkollektivistiska och tar avstånd från invandrarnas kultur. Människor som har bott i Sverige hela sina liv flyttar från invandrartäta områden, ogillar slöja, arrangerade äktenskap, ojämställdhet, invandrarnas musik och allt annat som hotar den svenska kulturkollektivismen. Mörkhyade jobbar som budbilschaufförer, restaurangbiträden, lokalvårdare mm. Vita jobbar i de högkvalificerade yrkena. Det är bara i den politiska propagandan som Sverige är en fungerande mångkultur. I verkligheten lever svenskar och invandrare ofta i skilda världar.

      Det går att dra paralleller till jämställdheten. Politikerna leker att män och kvinnor inte finns men i många avseenden gör vi större skillnad på män och kvinnor idag än förr.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mst%C3%A4lldhetsparadoxen

      Den hårda sanningen är nog att vi människor alltid delat in oss i grupper som gjort anspråk på olika territorier (naturresurser). Om vi sedan kallar oss goter, nordmän, svenskar, européer eller fan och hans moster varierar med tiden.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Att Sverige skulle vara ett av de mest segregerade undrar jag. Jag håller med om att de flesta strävar efter att få bo med sina egna, det gäller svenskar såväl som andra folkslag. Men jobben finns i Stockholm och där finns nästan inget etniskt svenskt område längre.

      Radera
  7. Tack för att du tar upp detta . Har länge retat mig på att media skriver svenskar . Jag skulle vilja att det stod tex svensk-irakisk medborgare eller somalisk medborgare med uppehållstillstånd istället för alla dessa ” svenskar ”… Tycker för övrigt det är bra när ” svenskar ” blir gripna utomlands för brott de begått i det landet. Hoppas de får fängelse straff där och att vi inte tar ” hem ” alla dessa med dubbelt medborgarskap. / C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en släkting som när en etiopisk brottsling i Sverige nämndes gallskrek: "NEJ, DET VAR EN SVENSK MED ETIOPISKT URSPRUNG!" Jag gav mig aldrig in i den diskussionen :-)

      När svenska medborgare begår brott i utlandet vill politiker ibland döma dem i Sverige, till och med för handlingar som inte är kriminella i det landet, men när utländska medborgare begår brott i Sverige vill staten sällan ens skicka ut dem ur landet efter avtjänat straff. Svårt att få ihop.

      Radera
    2. Jag undrar om din släkting bytt fot sedan dess. För att citera AngryForeigner: "Det enda som krävdes för att svensken skulle bli rasist, var att få träffa en invandrare."
      Kommer inte ihåg om det är ordagrant korrekt citat, men något i den stilen. I kontexten att svenskar som godhetssignalerar ofta byter åsikt då de själva drabbas. Något som också kommer att synas i t.ex. New York, nu när Texas tröttnat på den öppna gränsen, och bussar de nyanlända skyddslingarna till diverse woke-centra, såsom New York och Kalifornien.

      Radera
    3. Nej, hon har inte ändrat sig. Det finns den sorten också.

      Radera
    4. Ja, för många såna. När jag tänker efter har jag också en släkting, en jag inte träffat på kanske 10-15 år, som har inhuserat en ensamkommande. Trots att den ensamkommande senare blivit dömd för en rad vidriga brott, har jag förstått det som att hon är av sorten "man vet ju inte vad han har varit med om för hemskheter". Jag antar att hon med hull och hår köpte Eliassons idiotiska förminskande av mordet på en kvinna på ett asylboende.

      https://www.youtube.com/watch?v=oQ-X78nMhjE

      Radera
    5. Det är som folk som hyr ut rum till knarkare för de kan ju ha bättrat sig. Visst kan de det, men jag hade inte tagit chansen om jag inte behövt.

      Radera
  8. Är man svensk medborgare så är man svensk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer aldrig att vara något annat än svensk även om jag flyttar och blir medborgare i ett annat land. Att vara svensk innebär att man kan svenska ordentligt, hejar på Sverige i idrottssammanhang och tar till sig den svenska kulturen bl a. Svenskar är verkligen utsatt för rasism, inte i något annat land skulle de få gå till som det gör här att politiker och övrigt etablissemang förnekar att vi finns och vem som helst utan att anstränga sig att kan göra intrång på vår identitet och ursprung. Det är bara i tokstyrda landet Sverige det får gå till så här.

      Radera
    2. Kan bara tala för mig själv som lämnade Sverige för längesen. Ar född svensk och har svenska förfäder sa langt jag känner till, och när jag efter 13 ar blev medborgare i mitt nya land (ja, sa lang tid tog det, först vänta 12 ar, sedan ansöka och fa papper fran alla möjliga myndigheter att jag inte var kriminell, inte hade ett företag som gatt i konkurs, personbevis och vilka mina föräldrar var, det tog aldrig slut och kostade en hel del) sa kände jag att nu är jag hemma. Sverige är inte ett land jag nagonsin vill besöka igen. Men när jag mailade Skattemyndigheten och sa att nu har jag nytt medborgarskap i ett annat land sa var de alls inte intresserade. Jag var villig att ge mig ifran det, men nu har jag tydligen dubbelt medborgarskap. Inte för att jag kommer att utnyttja det, men ända. Vore det inte bättre att ta det ifran mig?
      /Annika

      Radera
    3. Rent juridiskt har du såklart rätt i att man räknas som svensk om man är svensk medborgare, men om du är född utomlands, bor utomlands sedan över tio år och inte behärskar svenska ens muntligt, då har åtminstone jag svårt att se dig som svensk. Jag tror knappast att en sådan person själv gör det.

      Måste man heja på Sverige i idrottssammanhang för att anses svensk är jag norrman, men så sent som i veckan var jag på ett möte där jag presenterade mig som "svensk, men ellers er jeg en alreit fyr". De flesta såg lite roade ut, men hade jag presenterat mig som norrman hade de nog skrattat högt.

      Märkligt, Annika. Jag håller med om att Sverige inte borde "tvinga" dig att vara svensk medborgare mot din vilja.

      Radera
    4. Måst och måste heja på Sverige. Nu har jag kompisar som är uppväxta här men ändå ser sig som finnar, ungrare eller var det nu kan vara. I första hand hejar de på sitt ursprungsland, finns inte det med, så hejar de på Sverige, helt ok för mig för de har inga problem med sin etnicitet. Men om man nu tycker att man är svensk så borde man väl heja på Sverige första hand. Ta OS, VM, EM e t c, alla håller på sitt eget.

      Radera
    5. Haha, jag kommer heller inte att heja pa nagot lag i nagon sport, är helt ointresserad. Men nu har jag upptäckt att det inte var sa dumt att ha kvar mitt svenska medborgarskap eftersom jag hittills haller pa att casha in flera gamla försäkringar och har den allmänna pensionen ocksa att fa sa smaningom. Det hade nog varit svarare utan mitt svenska personnummer.
      /Annika

      Radera
    6. Börjar undra var du bor Annika? 12 år för ett medborgarskap. Du verkar ju vara rekorderlig, skötsam och pålitlig, synd att du inte blev kvar här i Sverige./Eme

      Radera
    7. Jag är en sådan där konstig människa som kan heja på motståndarna till landsmän ifall landsmannen är en stöddig typ. Jag grät exempelvis inte floder när Anja Pärson fick stryk.

      Radera
    8. Eme, inte nog med 12 ar, det var väntetiden innan man kunde ansöka. Sen tog det 16 manader innan alla papper var godkända (och betalda förstas), och inte bara det. Spraktest, personlig intervju, och de ville dessutom veta vad min mamma hette som ogift (vi snackar 60-tal) trots att hon var död sedan länge. Men nu star mitt medborgarskapsbevis inramat här i vardagsrummet :). Jag ger mig inte sa lätt när jag bestämt mig för att genomföra nagot.
      Och nej, Sverige är ett avslutat kapitel för mig.
      /Annika

      Radera
    9. Nej, då är du svensk medborgare. Varför tror du att alla vill kallas svenskar? Är vi någon fantastisk klubb som är så underbar att precis alla vill vara med?

      Radera
    10. Jag tror inte att "alla" vill kallas svenskar. Men plötsligt en dag var det opportunt att vara "svensk", när de sitter i Gaza och det faller bomber runt om dem. Det förstår jag, då hade jag också bett Sverige om hjälp, eller vem som helst.

      Radera
    11. Svaret var till den som hävdar att man blir svensk så fort svenska medborgarskapet inkasserats. Och alla andra som klistrar svensk på varenda människa som befinner sig i Sverige. Jag har vänner som är invandrare och ingen av dem kallar sig enbart svensk. En av dem kallar sig inte svensk alls. Och jag kan inte förstå varför så många svenskar tror att alla invandrare vill kallas svenskar?

      Radera
    12. Är det verkligen många svenskar som tror att det är alla invandrares högsta dröm att vara svensk? Jag tänker att de enda som kan tro det är de som nästan inte träffat invandrare. Alltså politiker och andra som bor i helsvenska enklaver, och dem blir det inte fler av.

      Radera
    13. @Anonym

      "Är man svensk medborgare så är man svensk."

      Den definitionen hade fungerat om staten hade varit noga med vem som får bli svensk medborgare. Tyvärr har den definitionen spelat ut sin roll. Det finns många som är svenska medborgare på pappret men som jag vet att många med mig inte ser som mer svenska än Ali Baba från Tusen och en natt.

      Tom-Hjördis

      Radera
    14. @Sparo

      "Är det verkligen många svenskar som tror att det är alla invandrares högsta dröm att vara svensk?"

      Naturligtvis inte och även om de velat det så är det ingenting man bara väljer. Om man har växt upp i ett annat land och en annan kultur så kommer man alltid vara formad av det. Däremot kan invandrarnas barn eller barnbarn bli svenskar genom att skillnaderna mellan svenskarna och invandrarna suddas ut för varje generation. Hur många generationer det tar beror bland annat på integrationspolitiken. I Sverige går det bakåt i vissa områden dvs barnen är till och med mindre anpassade än föräldrarna.

      Tom-Hjördis

      Radera
  9. Kan inte annat än hålla med om dagens inlägg. Sverige har ett väldigt märkligt sätt att se på medborgarskap och uppehållstillstånd.
    /KJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och ganska annorlunda internationellt sett. I andra länder förutsätter man att långtbortistaniern är stolt över att komma från Långtbortistan. I Sverige förutsätts alla vilja vara svenskar.

      Radera
  10. Problemet är ju att vi i Sverige aldrig har talat i termer av etnicitet. Det finns en svensk etnicitet och den etniciteten kan en svart somalier aldrig erhålla, eller för den delen en vit somalier...

    Svensk medborgare kan däremot vem som helst tyvärr bli.

    Så när man skriver svensk gäller det att klargöra vad som avses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast handlar det bara om det. Jag skulle kunna kvala in som norrman rent hudfärgsmässigt, men jag blir inte norsk för det. Enda skillnaden är att folk inte ser på hundra meters avstånd att jag är utlänning, men det är jag ju ändå.

      Radera
    2. @Sparo

      Jag tror mycket handlar om hur man pratar och ser ut. Om du hade pratat flytande norska utan minska brytning, nytt namn till Sparø Northug och i övrigt betett dig som en vanlig norsk man i din ålder så tror jag du hade passerat som norrman. Dvs om du i praktiken hade varit en norrman så hade du passerat som en norrman. :)

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Ja, passerat som, men jag vore ändå inte norsk. Även om så bara jag skulle veta om det.

      Radera
  11. Det finns idag svenskar och "så kallade svenskar". Det är min absoluta uppfattning, som jag har fått väldigt mycket mothugg för både här och var. Problemet är att vi har varit alldeles för generösa med att bevilja svenska medborgarskap, kombinerat med att Sverige tillåter dubbla medborgarskap vilket gör att man kan göra lite hur man vill. Är du då 100% svensk, ja då har du enbart svenska regler att rätta dig efter, som att t.ex. INTE åka till en krutdurk som Gaza, och sen tro att "riktiga svenskar" ska komma och hämta dig med risk för sina egna liv när det smäller. Glöm det. I händelse av krig, kommer dessa "så kallade svenskar" att se Sverige som sitt fädenesland och ta till vapen för att försvara detta och visa solidaritet mot alla i landet, eller kommer man att roffa åt sig och skydda och ta hand om sina egna landsmän i alla dessa klanförorter som man har skapat under 10 års vanstyre av detta land? Det är detta som skrämmer mig mest, att jag i alla fall inte vet om jag kan lita på denna miljon nya svenskar och vart deras lojalitet ligger.

    Av någon anledning har de godhetsknarkande medierna i vårat land väldigt bråttom med att kalla någon svensk och att framhålla att det är minsann svenskar som måste träffas från diverse skräpländer runt om i världen. Vad i hela friden gör de där från allra första början om de nu flydde därifrån? Man ser tydligen medborgarskap som Kalle Anka-körkort. Läste om en utländsk man som ljög om att han var homosexuell, fick på dessa knasiga grunder svenskt medborgarskap, och nu gifte han sig med en svenska (var hon inte sd-politiker?) som han sedermera knivade ihjäl. ALLA medborgarskap som utfärdas på falska grunder ska bestraffas med både fängelsestraff och ett klippt medborgarskap. Det är också så otroligt typiskt svenskt att det inte går att ta tillbaka något man en gång givit, pga att grundlagen är skriven på det sättet. Ändra för guds skull grundlagen, det finns tiotusentals medborgarskap som ska tas väck. Sen att man kan bluffa sig till ett medborgarskap på religiösa eller sexuella grunder är ju totalt vansinne, det öppnar ju bara dörren för alla världens bluffmakare som drar en vals och sen får de ett medborgarskap som är oåterkallerligt... när man inte trodde att Cirkus Sverige kunde bli värre, ja du...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte säga "tro att 'riktiga svenskar' ska komma och hämta dig med risk för sina egna liv när det smäller". Det sker ju bevisligen, hur galet än du och jag kan tycka att det är.

      Radera
    2. Bra Snålgrisen! Enig med dig.

      Radera
    3. "I händelse av krig, kommer dessa "så kallade svenskar" att se Sverige som sitt fädenesland och ta till vapen för att försvara detta och visa solidaritet mot alla i landet, eller kommer man att roffa åt sig och skydda och ta hand om sina egna landsmän i alla dessa klanförorter som man har skapat under 10 års vanstyre av detta land?"

      Vi har fienden ibland oss. Självklart kommer en yttre fiende utnyttja situationen genom att ge personerna fördelar om de hugger oss i ryggen.

      Jag föreslår att politikerna anlitar säkerhetskonsulterna i Bydén Ops för att göra en strategisk omvärldsanalys av situationen.

      Jag höll på att skriva att politikerna kan be Dan Eliasson på MSB ta fram en hotbildsanalys men Eliasson har tydligen avgått som generaldirektör på MSB. Det hade jag missat.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jodå, Eliasson sitter på "Elefantkyrkogården" med de andra oanställningsbara myndighetscheferna. Men NU måste väl ändå den nya "högerregeringen" ha ändrat på det? Nej då, de vill också ha betalt när de fått sparken.

      Radera
    5. När Eliasson tillträdde som generaldirektör för MSB tänkte jag att det jobbet kommer han nog klara att behålla till ålderspension. Hur MSB fungerar visar sig först när Sverige drabbas av en kris. Eliasson hade kunnat förstöra myndigheten och vi hade inte märkt någonting förrän krisen står för dörren och då har Eliasson redan festat loss på Kanarieöarna i flera år.

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Eliassons superkraft är att han kan sabba vilket jobb som helst hur snabbt som helst. Han är som Ygeman eller Sahlin på speed.

      Radera
    7. Sant. :) Eliasson har tveklöst en förmåga att göra bort sig. Å andra sidan går det nog ingen nöd på honom. I Sverige är "misslyckad myndighetschef" uppenbart en karriärväg. Ungefär som civilingenjör eller läkare.

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. Ja, både bättre betalt och säkrare jobb än en simpel hjärnkirurg.

      Radera
  12. Skrattade lite åt de första 2 kommentarerna, men ju mer jag läste desto mer förvånad blev jag över vad sansade kommentarerna är!
    Bra inlägg som allt som oftast Sparo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv positivt överraskad att vi fixar att ha ett vuxet samtal om detta trots ett öppet kommentarfält.

      Radera
    2. Vänta du bara till det här uppmärksammas av Cecilia Uddén, Lady Dahmer, Pascalidou, Anna Silver, Cissi Wallin ...

      Radera
    3. De är välkomna. Fast åtminstone Pascalidou är väl inte så road av att diskutera, som jag förstått det.

      Radera
    4. 14.07: Cissi Wallins man har sent omsider stängt plånboken. Slut på Cissis alla ”projekt”.

      Radera
  13. Sparo som statsminister, vid nästa val!

    SvaraRadera
  14. Det finns många dimensioner i begreppet "svensk" - men från medias och vänsterns håll innebär det endast att en person har beviljats svenskt medborgarskap.

    En väldigt enkel begreppsbild, så därefter blir blir resten av argumentationen väldigt enkel, och de som inte håller med om denna defintion är, ja som alla vet, allt ont som någonsin funnits och som kommer att finnas.
    Det är helt enkelt (ännu) ett sätt att behålla problemformuleringsinitivativet och säkerställa att makten inte flyttas någon annanstans. I riktiga krig är nämligen alla medel tillåtna; det enda som betyder något är ju att den egna sidan vinner, kosta vad det kosta vill.

    För alla med en mer diversifierad bild av olika begrepp så är det uppenbart att vänsterns och medias fokusering inte är korrekt och inte heller heltäckande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som bosatt i Norge kan jag på sikt bli norsk medborgare, men norsk kan jag inte bli. Så ser jag på det.

      Radera
    2. Halvnorsk eller svensk-norsk kan du nog bli om du lär dig prata norska flytande. Dock bör du byta ut Volvon mot en Tesla som är det vanligaste nyregistrerade bilmärket i Norge.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. SÅ norsk blir jag aldrig.

      Radera
  15. Att det finns en del inklusive sparo som tycker att människor med mörk hudfärg inte kan vara svenskar har jag förstått, men hur ska det fungera rent juridiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom du är så där härligt fördomsfull spelar det nog ingen roll vad jag säger, men är du adopterad eller född i Sverige av mörkhyade föräldrar kan du såklart anse dig svensk, men har du träffat någon mörkhyad invandrare bosatt i Sverige som anser sig vara svensk? Det har inte jag.

      Radera
    2. Det handlar väldigt lite om hudfärg skulle jag säga. Ser man ut som Gunde Svan så kommer fler se en som svensk än om men ser ut som Robert Mugabe men ytterst handlar det om hur man pratar, hur man beter sig och sist men inte minst hur man ser på sig själv. Det är nog nästan omöjligt att bli svensk om man inte ens själv tycker att man är det. Självidentifikation är viktigt.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Jag förstår inte ens frågan. Vilket juridiskt problem infinner sig för att man inte kan bli svensk?

      Radera
    4. @D.L

      Jag gissar att personen undrar man rent juridiskt ska frånta människor det svenska medborgarskapet. Den frågan håller Tidöpartierna på att titta på.
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c-kritiken-efter-sds-forslag-om-indraget-medborgskap-galenskap-pa-en-helt-ny-niva--fkfzfc

      Om ni undrar hur det kommer sig att SD:s förslag inte varit lag för länge sen så är det bara att ta del av centerpartisten Jonny Catos argumentation så förstår ni varför.

      Norrmännen är så absorberade av att titta på gängkriminaliteten i Sverige att de missar grundorsaken. Det svenska tillståndet är bara ett symtom på DET POLITISKA PROBLEMET. Sverige har under flera decennier styrts av en blandning av korrupta och svagbegåvade politiker. Sverige har drabbats av Det politiska problemet. Om inte norrmännen ser upp så kommer allt sluta fungera i Norge också. Rättsväsendet, journalistiken, skolan, bostadsmarknaden, energiförsörjningen osv.

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Jag tror att många norrmän, åtminstone de icke-politiker jag träffar, har bra koll på Sverige. Mycket bättre koll än svenskar har på Norge. Men svagbegåvade politiker finns här med. I helgen fick ytterligare ett statsråd lämna sin post efter att inte ha levt som hon lär, tror att det var nummer tre under denna mandatperioden (plus Høyre-ledaren som är på väg att sabba sina möjligheter att ta över efter valet nästa år).

      Radera
    6. @Tom-Hjördis

      Aha, tänkte inte sålångt för ajg fösrtår inte varför det skulel vara ett juridiskt problem att inte dela ut medborgarskap eller att välja att inte kalla någon för svensk. Vad man kallar folk är dessutom helt subjektivt och inte en juridisk fråga som skapar någon som helst problem om man inte vill skapa problem.

      Så visst kan man se ett indraget medborgaskap som ett juridiskt problem men att sluta utfärda nya medborgarskap är inte ett juridiskt problem. Så det finns en del man kan göra utan att skapa jurisiska problem.

      Radera
    7. Fast ibland presenteras argument om lagar som om de vore olösliga. Lagar som inte passar Sverige kan ju Sverige ändra. Behöver man t ex kunna dra in medborgarskap är det bara för den lagstiftande församlingen att införa en lag som reglerar det.

      Radera
    8. Ja så är det förstås. Finns egentligen inget reellt problem med att göra en person statslös heller. Man kan ju fortsatt ha tex uppehållstillstånd men inget medborgarskap.

      Radera
    9. "Behöver man t ex kunna dra in medborgarskap är det bara för den lagstiftande församlingen att införa en lag som reglerar det."

      Folkrätten kan hindra Sverige från att införa en sådan lag om det innebär att personen som fråntas medborgarskapet blir statslös.
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unikt-att-inte-kunna-dra-in-medborgarskap--ns713j

      Eventuellt kan även EU-domstolen hindra återtagandet av medborgarskap eftersom det skulle kunna leda till att personen inte längre är unionsmedborgare.

      Eftersom det verkar vara juridiskt svårt att återta medborgarskap är det extra viktigt att ställa höga krav för att få medborgarskap.
      Att människor utan koppling till Sverige har svenska medborgarskap är ännu ett exempel på Det politiska problemet.

      Tom-Hjördis

      Radera
    10. Äh, folkrätten hindrar möjligen Sverige från att rycka medborgarskap av människor födda med det. Men jag håller med om att detta inte är det viktigaste. Mer problematiskt att exempelvis godkänna en ansökan om medborgarskap när denne är på flykt från svensk rättvisa och befinner sig i det land han är medborgare i sedan tidigare.

      Radera
    11. Politikerna har skapat det här problemet genom att ha för generösa regler för medborgarskap. Om man hade ställt tillräckligt höga krav från första början hade problemet med att behöva återta medborgarskap inte varit lika stort.

      Det är inte första gången som politikerna försöker lösa ett problem som de själva har skapat. Gängkriminaliteten är ett annat sådant problem. Om inte politikerna hade lagt grunden för problemet för 30-40 år sedan hade de inte heller behövt lösa problemet idag. Väldigt enkelt.

      Tom-Hjördis

      Radera
    12. Det är liksom inte Gunde Svans medborgarskap vi ifrågasätter. Vi ifrågasätter medborgarskap som man fått med Cornflakes-paketet.

      Tom-Hjördis

      Radera
    13. Så är det naturligtvis. Ju mer kontroll man har för att komma in i ett system, desto mindre efterkontroll behövs.

      Radera
  16. Men du, Sverige, hur kunde det bli så här? Vi har ändå hängt med varandra i flera decennier. Jag har ställt upp på dig i torrt som vått, men det är något som skaver. Eller, om vi ska vara ärliga, det håller kanske inte på att gå åt helvete (riktigt än) men inte fan är det goda år som väntar. På så många plan. Vilket du fuller väl vet, men verkar skita i.

    Vi gör så här, jag pluggar tyska (underbar grammatik) tills det ryker om blyertspennan, så går vi skilda vägar när familjeförhållandena tillåter. Jag drar till Österrike, och du stannar kvar. Du ringer inte mig, och jag ringer inte dig. OK? Lycka till. Ha det så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Fuller väl" hör man inte ofta :-)

      Radera
  17. Har inget med hudfärg att göra, allt handlar bara om kultur. Jag är betydligt mindre "svensk" än många adopterade. Skall man föra upp det till en akademisk nivå, exempelvis, kultursociologiskt, blir det omedvetet socialt överförda tanke- och handlingsdispositioner som kan sägas definiera kultur. Tyvärr är begreppet notoriskt oanvändbart då många använder det på så många olika sätt. Finns dock en något så när konsensus att språket är den viktigaste ingrediensen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart har det inte med hudfärg att göra.

      Radera
    2. Svar till anonym 17:11

      Radera
  18. Skulle till yttermera visso kunna skriva en avhandling på ämnet, men för allas bästa nöjer jag mig med att deklarera att jag håller med till fullo.
    /JB

    SvaraRadera
  19. Det finns tydligen en sak som blivit lite bättre sista åren. Det går nu, på vissa håll och lite försiktigt, föra en vuxen diskussion på svenska även om migration. Utan att någon direkt drar rasist och nazistkortet (så 2015 det där).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen på tiden att detta börjat hända. Långtifrån ännu på en nivå där vi borde varit och vara men på lite mer rätt väg.

      Radera
  20. Det är inte säkert att de har varit flyktingar från första början. Det är en relativt liten andel av invandrarna som är flyktingar.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_invandring_och_utvandring#Invandring_till_Sverige_2000%E2%80%932022

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Extremt få har varit det om man räknar med att flyktingstatusen försvinner när man passerar det första säkra landet.

      Radera
  21. Intressant diskussion -jåg håller inte med Annika ovan - jag är engelsman som har bott i Sverige i 25 år och är svensk medborgare men kallar mig själv för engelsman och skulle nog heja på england mot sverige (men för sverige mot de flesta andra länder). Undrar hur mina barn (med svensk mamma) skulle betraktas om de flyttade till England - de skulle väl fortfarande kvala som svensk tycker jag? Jag håller med om personen som flyttade till gaza

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Undrar hur mina barn (med svensk mamma) skulle betraktas om de flyttade till England - de skulle väl fortfarande kvala som svensk tycker jag?"

      Det tror jag också att de skulle. Ett barn med en engelsk pappa och svensk mamma som växt upp i Sverige ses nog av de flesta som mer svensk än engelsman. Och om dina barn får barn med en svensk partner och dina barnbarn växer upp i Sverige kommer de ses som ännu mer svenska än du och dina barn gör. Det tar några generationer innan gränserna suddas ut.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Se där, en till som bekräftar min syn. Jag hade gärna velat bli norrman, och håller på dem i skidskytte och schack (finns det andra sporter?), men svensk lär jag förbli.

      Radera
  22. Ett problem är att vi accepterat lögner. För husfridens skull.

    SvaraRadera