tisdag 16 januari 2024

Folk ger katten

Hur många människor som bor i Sverige är det ingen som vet. Den senaste folk- och bostadsräkningen gjordes 1990 och det enda jag minns är att många (inklusive mig) lät bli att fylla i den, så att den knappt skulle gå att använda till någonting, och man valde därefter att lägga ner efter det.

Men hur många katter som bor i Sverige är tydligen desto viktigare. Från och med förra året är det obligatoriskt att chippa och registrera sin katt, undantaget rena innekatter. Under det år som gått ”har tusentals djurägare i landet valt att chippa sin katt”, skriver SVT.

Samtidigt konstateras att över en miljon katter inte är registrerade, vilket är fler än två av tre. Jag vet inte hur många innekatter det finns i Sverige, men det råder inga tvivel om att en mycket stor andel kattägare ger tusan i Jordbruksverkets påbud. Är fiasko ett för starkt ord? Alldeles oavsett eventuella fördelar med att vara registrerad ser jag olydigheten som ett sundhetstecken. Kanske är det inte bara katter som har självständighet som ett särdrag utan även kattägare.


Ser du några myndighetspersoner?

Till saken hör att det inte är gratis att rätta in sig i ledet. Själva registreringen kostar bara 40 kr om den görs på nätet, men att få chippet kan kosta uppemot en tusenlapp beroende på vem som gör jobbet. En halsband med telefonnummer är betydligt billigare.

30 kommentarer:

  1. Stämmer. En tusenlapp är dessutom rena rånet. Vi chippade våra katter, 10 €/katt. De är innekatter, men om de rymmer så finns det chans att få våra kära familjemedlemmar tillbaka. På tal om det så registrerade jag nyss vår kompost. Om man inte betalar för bioavfallskärl måste man ha registrerad kompost i Finland. Avfallskärlet måste tömmas varannan vecka under sommarmånaderna, även om man mot förmodan faktiskt äter sin mat och inte slänger den. Grannen hade kompostbesiktare på besök, så det gäller att vara lydig så att det inte blir semester på vatten och bröd. Hälsningar från en nöjd skattebetalare från ditt södra grannland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10 € låter betydligt rimligare.

      Här räcker det inte med att ha kompost för att slippa betala. Jag måste ha den enda kompostmodellen kommunen godkänt och den kostar över 3000 kr medan min kostade under 1000. Den dag jag fick veta det var jag inte särskilt nöjd skattebetalare (fast det är jag nog sällan annars heller).

      Radera
  2. Det där med "kattmärkning" går i två steg som många tydligen har missat. FÖRST ska man chippa katten (de där tatueringarna som gjordes förr duger inte, av förklarliga skäl eftersom de oftast var oläsliga). SEN måste man in i ett annat system och registrera in chippet.
    Varför dessa två steg inte kan göras samtidigt på samma plats har ingen lyckats förklara (eller så har ingen "journalist" ställt frågan på rätt sätt).
    Jag är osäker på om steg 2 är ett enhetligt system över hela landet eller om det är som sjukvårdens journaler, där man inte ens inom samma landsting/region kan komma överens om hur det ska gå till.

    Jag vet inte heller varför den som opererar in själva chipet inte kan/vill/får tala om för ägaren/den som betalar att registrering måste göras. Hur svårt kan det vara? Hur svårt kan det vara att ha en lämplig "inregistreringsterminal" på plats (typ dator med rätt hemsida framtagen så det bara är att börja knappa), tex i väntrummet hos veterinären.

    Varför blir det alltid ler frågor än svar?

    Spargrisen

    PS har inte katt själv (längre). den jag hade bodde på landet och var så folkskygg (mot andra än familjen) att ingen skulle kunna fånga in den, än mindre ta den till en chipläsare DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har uppfattat det som ett nationellt register och att det är det som kostar 40 kr på nätet och 100 kr på faktura.

      "Den som opererar in själva chipet inte kan/vill/får tala om för ägaren/den som betalar att registrering måste göras".

      Det låter väldigt märkligt för mig med.

      Radera
  3. Jag vet inte hur svenska myndigheter är funtade. Förr kanske det fungerade med "tillit" och liknande, men det är idag helt bortglömt. Vi hade hund när jag var liten och denne hade ett skattemärke runt halsen. Herregud tänker man idag, vilken apparat.

    Jag skiter ärligt talat i hundar och katter, och kunde inte bry mig mindre om hur många som finns. Däremot borde det vara ett samhälles HÖGSTA prioritet och hålla reda på vilka människor som finns inom dess gränser, som mumsar i sig välfärd och belastar våra samhällssystem. Varför det ännu inte finns en operativ expertmyndighet som inte vänder papper utan är ute och har det totala ansvaret för inre utlänningskontroll är för mig en gåta, eller inte. Polisen klarar inte detta, migrationsverket har inte det som uppgift och de andra myndigheterna får inte dela med sig av sin information. Tacka fan för att folk kan leva papperslösa i 10 år här, utan att något händer. Tillvaron finansierar de med svartjobb och kriminalitet, barnen får gå i skolan utan frågor. Förr fanns det klasslistor med adress och telefonnummer, det har jag inte sett på många år.

    Det är hur som helst symtomatiskt för ett verklighetsfrämmande styre som väljer att prioritera katter och hundar före människor. I ärlighetens namn, vad kostar några katter samhället mot lösspringande människor som saknar rätt att vara här? "Money talks", brukar man ju säga, men tydligen inte i detta fallet. Löfven har lämnat, men Cirkus Sverige är kvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att veta vilka människor som befinner sig i ett borde vara prioriterat framför att veta kattantalet. Särskilt när man hör om människor med flera identiteter som åker runt och samlar in socialbidrag som om det vore gratispengar som inte krävt hårt arbeta av andra.

      Radera
    2. Bra skrivet och i tillägg bra citatvärdiga uttalanden som "mumsar i sig välfärd" och "Cirkus Sverige".

      Radera
  4. Ett problem är att katter inte lever i det fria naturligt, utan hålls som husdjur. Därmed är de tama (nåja, så tama katter nu kan bli), och går runt i villatomter, skiter och har sig. Därmed är det rimligt att registrera kräken och - om jag fick bestämma - införa skottpengar på dem.
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har vi väldigt olika syn. För övrigt undrar jag hur mycket skada de faktiskt gör. Katter "skiter och har sig" rätt diskret, så jag tror inte att de precis utfört sina behov på din veranda. Inte heller uppfattar jag att de ger sig på odlingar eller ägodelar. Har du katter i området bör du kanske inte lämna bildörrar öppna på garageuppfarten, men det känns inte som ett stort intrång på integriteten.

      Radera
    2. Fåglar, möss och råttor skitar ner!
      Jag är glad så länge grannkatterna gärna tar promenader över vår tomt och håller rent från dessa skadedjur. Synd bara att de inte rår på fästingsbärarna (dvs hararna och rådjuren), men där har vi en räv som håller naturen i balans. Litegrann.

      Jag bor alltså i ett villaområde i Stockholms län, inte ute på landet.

      Spargrisen

      Radera
    3. Fåglar äter mina bin, möss och råttor äter både mat och hus. Katter ser jag inte riktigt vad de gör för skada (om man inte är ett av ovannämnda djur), men jag är lite jävig.

      Radera
    4. Jag raljerar lite så klart :-). Men hos oss bajsade katterna ständigt i barnens sandlåda - nu dock borttagen sedan några år, och det händer titt som tätt att de gör det på trädäcket utanför köksingången också. En av katterna häromkring tar sig också in i huset om vi vädrar om sommaren, och DET är inte trevligt...
      /Christoffer S.

      Radera
    5. När det gäller sandlådor har du en poäng, de bör nog täckas om man bor i kattland. Men trädäcket utanför köksingången hade jag gissat att ni skulle få ha ifred.

      Radera
    6. Skiter dom mindre om dom är registrerade?

      Radera
    7. Jag har svårt att tro det :-)

      Radera
  5. Jag har struntat i chipkravet på mina katter. Förstår inte vad syftet är heller. De "skiter och har sig" lika mycket med chip.
    De är inte försäkrade heller, så tror inte någon kan tvinga mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte heller syftet. Det var för övrigt anledningen till att jag själv inte fyllde i folk- och bostadsräkningen 1990. Eller rättare sagt för att de frågade saker de inte hade med att göra.

      Radera
    2. Mina katter är varken chipmärkta eller har försäkringar. Jag har valt det med min veterinärs goda minne, eftersom de är innekatter och bara gar ut pa balkongen. Men jag fattar poängen med chip för utekatter. Skulle nagon av mina försvinna skulle jag bli förtvivlad.

      Men folk- och bostadsräkning fyller jag plikttroget i varje gang det kommer (inte ofta). Hos oss är det bara uppgifter de redan har om namn, adress osv och sa att uppge hur manga som bor i min lägenhet. Katterna räknas tydligen inte :).
      /Annika

      Radera
    3. Jag gissar att du, som jag, bor i ett land där ingen myndighet kräver märkning.

      Uppgifter de redan har hade jag kunnat leva med, men när de frågade 1. på vilket sätt jag tog mig till arbetet och 2. vilken väg jag tog dit, då kände jag att nästa steg är att de vill veta 3. vem jag ligger med och 4. varför. Någonstans måste man dra gränsen.

      Radera
  6. Chipmärkning kostar 350 kr hos distriktsveterinär enligt deras prislista. Jag tycker att 390 kronor för möjligheten att kanske få veta vad som hänt en bortsprungen katt är värt att betala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var billigare än vad jag såg på flera andra ställen.

      Radera
  7. Nu något helt annat … Har fått ett tips om en tråd på Swedroid

    https://swedroid.se/forum/threads/fyndtipstraden-amazon-se-inga-diskussioner.186347

    Uppmärksamma konsumenter delar information om felprissatta produkter på svenska Amazon, exempelvis när företag tror att Sverige har euro istället för kronor. Det kan alltså bli upp till 90 procents rabatt. Vad jag förstår kan leverantören neka leverans från eget lager vid uppenbart felaktiga priser (om det är någon som upptäcker det), men inte om det är fråga om en lagervara hos Amazon.

    Kan vara värt att kolla innan man handlar något, eller köpa ett gäng av något för att sedan sälja vidare med försvarlig vinst.

    Kanske värt ett eget inlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, och säkerligen värt ett blogginlägg, men ett sådant bör skrivas om någon som har koll på hur det funkar på Amazon. Jag har max (kan vara noll också) använt Amazon en enda gång, så det tipset lämnar jag för mina bloggkollegor att sno.

      Radera
  8. Jag tycker det är jätte bra med chip och registrering av katt, visst det kostar 40 kr per katt och chip runt en tusing.

    Vad betalar man för att få ha sin bil registrerats i skylt avgift per år?
    Vill man inte betala den ska man nog inte heller ha en bil, och är bilen borta så är det ju bra att det finns en registrerings skylt så man vet vilken som är sin.

    Jag håller med om man ska veta vad det är för personer som befinner sig i Sverige som, det blir nog snart ordning på det med.

    Jag har många katter, tycker dom är trevligare och ärliga än många människor man mött.
    😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du det är bra ska du absolut använda dig av systemet. Jag tycker bara att det borde vara upp till varje kattägare att bestämma.

      Att det snart skulle bli ordning på vilka personer som befinner sig i Sverige har jag svårt att tro. De senaste åren har fem av åtta riksdagspartier suttit i regering och övriga tre har röstat fram dem och berättat vilka förbehåll de krävt för att göra det. Det betyder att hundra procent av nuvarande riksdag inte sett det som högprioriterat än så länge. Vad ska få dem att ändra sig? Terrordåd med en lastbil på Drottninggatan av en kille som inte borde ha befunnit sig i landet räckte inte. Ändring om ytterligare tio terrordåd? Kanske.

      Radera
  9. Jag är visserligen gravt självständig visavi myndikhetsfasoner, man chippa sin katt och regga sig som ägare tycker jag inte är dumt, då tar jag mitt ansvar som håller 3 utekatter, har hänt att någon varit ute på äventyr en dryg vecka och skulle någon springa bort o bli funnen, eller av någon anledning avlida så vill jag inte avstå möjligheten att kunna bli kontaktad.

    Visst, halsband, men även sådana som ska vara helt säkra har strypt katter förr så det undviker jag.

    Nu har jag tre rätt unga katter, och när jag ändå vaccinerat och steriliserat dem så har det kostat nästan gratis att i ett paketpris även lägga till chipning. Minns inte hur stor den lilla merkostnaden var, men det var en nobrainer för min del. 🐈‍⬛🐈‍⬛🐈‍⬛
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. JB, när jag gick till veterinären med mina tva honkatter förklarades det för mig att det var bättre att kastrera, dvs ta bort hela paketet, än att sterilisera för det kunde orsaka problem i framtiden, cancer och annat. Men du kanske menade det?
      /Annika

      Radera
    2. Annika, att kastrera hankatter vet jag allt hur det funkar, varit med o assisterat en gång i tiden. Honkatter har jag ingen aning om hur ingreppet är, bara att det är dyrare än för hanar.
      /JB

      Radera
    3. Det var bara att du skrev sterilisera i stället för kastrera som jag reagerade pa.
      /Annika

      Radera
    4. Jag tycker som sagt att det borde vara upp till var och en, fint att möjligheten finns.

      Radera