torsdag 11 januari 2024

Jobba för konsten eller jobba med den

En kulturkrönika i Expressen blir dagens diskussionsunderlag. Författare är Josefine Jinder som är musikartist under namnet Little Jinder, men trots släktskapet med mamma Åsa Jinder har det tydligen inte gått så bra att hon klarar uppehället på musiken varför hon har skaffat sig ett ”vanligt” jobb, och det är det hennes text handlar om.

Tyvärr, är det ingen mänsklig rättighet att vara konstnär. Så man måste bestämma sig för hur man ska hantera de ekonomiska utmaningarna som kommer när man inte är populär, business minded, kommersiell, horig eller kompromisskramande nog (det finns många söta små käppar som kan sätta sig i olika hjul) för att bli så rik att man kan slippa this economy som förvandlar kulturutövare till reklampelare och clowner.


Inte en clown?

Det är inga konstigheter. Som komiker mötte jag den här problematiken ofta. Vi som inte badade i jobb fick ibland välja. I Norge kan nämnas Lars Berrum som vid sidan av komiken är sjuksköterska och Jonas Kinge Bergland som varvar komiken med jobbet som läkare. När covidregler dödade utelivet valde Tommy Steine att ta jobb i matbutik medan andra bad om Vipps (=Swish) för att få slippa, och det hade jag starka åsikter om.

Själv började jag ganska tidigt i artistlivet skriva åt andra för lite extra trygghet, och när jag efter tio år var less på resandet blev det skrivande på heltid. Precis som Josefin Jinder också är inne på ger flera inkomster mer valfrihet. Jag la förresten mer tid på börsen då än jag gör nu, så där hade jag ett tredje ben att stå på. Annars hade jag kanske behövt ta fler standup-gig med dåliga förutsättningar, bara för att kunna betala hyra och potatis, och det är ingen bra känsla att ta jobb man vet kommer vara nästan omöjliga att göra bra.


Ja, jag står på en lastpall med en matta över.

Men där slutar nog det jag är överens med Jinder om. Jag tyckte inte att företagsjobb var prostitution eller att människor med lönearbete är ”töntar och fyrkanter”. Överhuvudtaget stinker hennes text av förakt mot människor som inte jobbar med ”konst”. Tro det om du vill, Jossan, men de flesta som får ditt liv att flyta har inte valt sina jobb som ett sätt att förverkliga sig själva.

Barnskötarna som tar hand om ditt barn, plogbilschaufförerna och bussförarna som ser till att ni ens kan ta er till förskolan och många, många fler jobbar primärt för att tjäna pengar så att de kan göra rätt för sig. De förtjänar inte att bli kallade töntar eller fyrkanter av en bortskämd överårig snorunge som tror att hon blivit Taylor Swift bara för att hon fått ge ut ett par skivor.

Så nej, jag tycker inte att det är synd att det inte är en mänsklig rättighet att vara konstnär. Eller rättare sagt, det är en mänsklig rättighet att få utöva sina konster. Vill publiken betala för dem – bra. Annars, sitt på ditt kontor och skäms! Inte för att publiken inte vill betala eller för att du anser dig för fin för att ”medverka i patetisk tv” eller ta firmagig, utan för att du tycker att det är under din värdighet att ens tillfälligt jobba med något du inte brinner för. Bara skäms!

20 kommentarer:

  1. Får väl ändå ge henne något positivt då hon faktiskt tar rätt jobb? Håller med om att det inte är mänsklig rättighet att leva som konstnär men inom yttrandefrihet rättighet att få vara konstnär (inkomst ordnas på eget håll).

    Jag går inte på jättemycket standup men komiker som står med ena benet i verkligheten känns ju ändå som roligare. Läkaren och sjuksköterskan har nog många hittar till sjukvårdens problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är rätt jobb kan diskuteras eftersom hon påstår att hon behövt gå i terapi för att stå ut, men att hon överhuvudtaget tar ETT jobb är ändå bra.

      Det var faktiskt ett skäl till att jag tog ett par vikariat under den tid jag jobbade med komiken, jag ville höra vad folk snackade om i fikarummet. Annars hade risken varit att det blivit lite väl mycket material om tågresor och boardingkort.

      Radera
  2. Bedrövlig inställning. Jag tycker mycket om främst musik men även många andra delar av kultursektorn. Men som skattebetalare vill jag inte betala för den som inte är så ”stor” att det inte bär sig på heltid.

    Är väl inga fel med att jobba sig ev uppåt inom sin önskade bana samtidigt som man jobbar delvis med annat för försörjning.

    Vara bitter o spydig på nätet målar bara ut en bild av sig själv som jag tror är en black om foten för presumtiva ”artister”.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte heller. Hon behöver inte gilla alla företagsjobb, precis som jag inte tyckte att det var kul att försöka underhålla tvåhundra dyngfulla betongarbetare i Knäckebrödhult, men hennes text vittnar om ett otroligt förakt mot alla som tjänar pengar på något annat än kultur.

      Radera
  3. Tror faktiskt att många fria kulturutövare kan få värdefulla idéer och uppslag till sitt eget skapade genom att ta vanliga jobb vid sidan om, allt som avviker från vardagen brukar ge värdefull input för en kreativ själ.

    Däremot tror jag inte att statliga bidrag och stöd alls ger samma effekt, i alla fall inte när det gäller att stimulera den skapande ådran.





    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, statliga bidrag och stöd verkar i många fall ge motsatt effekt. När jag pratat ekonomi med kulturarbetare märks en tydlig skillnad mellan dem som är vana att skaffa sina pengar själva och de som i varje nytt projekt direkt börjar fundera över vilka bidrag som skulle kunna finansiera verksamhet, istället för att tänka marknad.

      Radera
  4. "De förtjänar inte att bli kallade töntar eller fyrkanter av en bortskämd överårig snorunge som tror att hon blivit Taylor Swift bara för att hon fått ge ut ett par skivor."

    Word!

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet väldigt lite om Josefine vid sidan av hennes krönika. Jag tror aldrig att jag läst något annat hon skrivit eller hört henne sjunga, så slutsatsen var modig av mig. Men jag tyckte att den blev för rolig för att låta sånt hindra mig :-)

      Radera
    2. Kontrollera aldrig en rolig personbeskrivning. ;)

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Jag tänkte att de flesta som läser märker att jag inte har så bra koll på henne att jag vet hur hon uppfattar sig själv. Men ett rätt stort mått av ego tycker jag mig ändå finna.

      Radera
    4. Jag betalar hellre för att titta på när Teymor Zarré står staty än för att lyssna på Little Jinders låtar. Du får själv avgöra vilket betyg det är på Little Jinders musik.

      Du har väl inte glömt Teymor Zarré?
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hans-konstverk-slogs-sonder-nu-ar-han-sjalv-en-skulptur--9xg1nc

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Jag hade faktiskt glömt honom, men jag håller med (och det säger jag utan att ens ha hört hennes låtar).

      Radera
  5. Som konstnär oavsett form bör man kanske även vara försiktig med hur man uttrycker sig om de som har "normala" jobb - eftersom det är de som betalar ens lön genom att köpa ens verk.

    Jag läste texten när den publicerats och undrade för mig själv om den på något sätt var allvarligt menad eller ironisk. Hon är varken den första eller den sista personen som "tvingas" arbeta med något annat än "drömjobbet" för kortare eller längre tid. Många tycks ha glömt bort att man inte kan sitta på arslet och vänta på manna från himlen utan åtminstone i vårt klimat måste man på ett eller annat sätt försörja sig vilket kan ta en mängd olika uttryck.

    Själv har jag lagt lång tid på en ingenjörsutbildning som jag var tämligen säker på skulle ge mig en trygg försörjning men som även faktiskt intresserade mig. Så har det också blivit och jag tillhör väl vad som kallas den "breda medelklassen" som inte gör så mycket väsen av sig men strävar på och försöker trivas med livet.
    På vägen till nuvarande läge (och även under dålig konjunktur med en period av arbetslöshet) har jag dock hunnit med att jobba med en mängd saker - lantarbetare, butikssäljare, taxiförare och lärarvikarie. Alla har på olika sätt känts både intressanta och meningsfulla även om man kanske inte går till jobbet sprudlande av glädje exakt varje dag - vilket gäller även mitt nuvarande jobb och jag förutsätter att det är likadant för det flesta; vad vore topparna om inte dalarna fanns?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Nu köper jag inte skivor längre, eller konsumerar musik på något annat sätt, men när jag gjorde det valde jag definitivt bort artister jag föraktade, även om jag gillade musiken.

      Ironisk tror jag inte att den är, men det är väl inte omöjligt att hon tänker "klick", alltså väldigt kommersiellt, även om hon såklart hellre skulle hugga sig i foten än att erkänna det.

      Av de jobb du nämner hade jag själv undvikit lärarjobbet, men såklart är det bra att andra väljer det.

      Radera
    2. Självförverkligande som taxichaufför... som ung kan man ju förledas att tro att taxichauffören valt att ta just det yrket för att de ääälskar att köra runt. Finns säkert någon sådan, men det är en barnslig tanke. I princip alla gör saker trots att de inte känner just den där perfekta kärleken till det de gör, men man kan göra ett bra jobb, å vara stolt över det.

      Radera
    3. Jag har aldrig kört taxi, men snackat med en del som gjort det. Alla tycks överens om att det är det sämst betalda jobb de haft och att det inte finns något annat jobb, möjligen med undantag för lapplisa, där man får så mycket skit av både kunder och chefer.

      Radera
    4. Som jag skrev ovan - alla de jobb jag haft har på olika sätt känts både intressanta och meningsfulla, även om det kan ha varit i olika hög grad. Taxijobbet hade jag medan jag studerade, och det hade bland annat fördelen att erbjuda mycket flexibla arbetstider så jag kunde välja att jobba när jag hade tid med hänsyn till mina studier; åkaren jag jobbade åt som hade runt 15 bilar brukade ringa mig varje söndag för att höra hur jag kunde jobba kommande vecka vilket passade mig förträffligt. Det var absolut inte världens bäst betalda jobb, men jag såg det som att jag ibland fick komma ut en krogkväll och träffa folk samtidigt som jag tjänade en slant istället för att göra av med pengar. Och fånigt nog tyckte jag då - och än idag nära 30 år senare - att det är kul att köra bil så det var också något positivt med det. Dessutom fanns en meningsfull aspekt i jobbet eftersom vi förutom fulla krogkunder bl.a. körde färdtjänst och även transporter åt sjukhuset.
      Men visst, jag var medveten om att det var just ett extrajobb och att det inte var något jag skulle försörja mig på resten av livet vilket jag inte hade haft lust med.

      Radera
    5. Okej, då finns det fördelar med taxijobbet. Så borde det ju vara för det är ändå väldigt många som kör taxi och alla kan ju inte göra det för att det är det enda jobb de får tag i.

      Radera
  6. Som stor livsfilosofi kan det vara bra att inte välja något som får konsekvensen att du bara får en väg framåt. Självförverkligande genom konsten (är självet något som upptäcks eller uppfinns?) är orimligt smalt. Livet är så mycket mer. Publikens jubel, eller perfekta beskrivningar av det egna inre - jättebra, men det känns nog ensamt att bara göra allt för sig själv. Ett gott liv, men konstens syfte är inte att bestämma utan att beskriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara erfarenhet av en väldigt liten del av kulturarbetarbranschen, men där skulle jag säga att det inte var jättesvårt att få det att gå runt. Någon slags talang är bra, och så krävdes det hårt arbete. Sedan var det just det att man kanske får ta uppdrag som inte känns jätteinspirerande alla gånger, men alternativet är just att ha kulturen som hobby eller bisyssla.

      Radera