tisdag 9 januari 2024

Julmat till fångar

Att pengar upprör är de flesta överens om, och ingenting tycks reta upp så mycket som när någon man inte tycker förtjänar det får det bra. Det här borde Johan Molinder, chefen för Hallanstalten, ha förstått när han twittrade ut julbordsmenyn för de intagna på hans anläggning:


Och inte blev det bättre stämning av att han gav folk som sa sig kaskadspy över detta faktum svar som: ”Hoppas illamåendet går över. Inte roligt att vara sjuk.” Det hela mynnade ut i en TT-artikel med redovisning av svaren och ett indirekt ifrågasättande av om kriminella verkligen ska få så bra mat på julafton.

Som den empatiska person jag är tänkte jag ta chefen i försvar och se om jag möts av samma reaktioner som han. För vad pratar vi om här egentligen, om intagna på ett fängelse ska få julmat? Eller är det egentligen så att de som föreslår vatten och bröd eller möjligen havregrynsgröt till de fångar som skött sig bäst tycker att matbespisningen ska vara en del av straffet eftersom de som sitter där fått för låga straff och har det för bra i fängelset?


Gratis kläder också.

Jag hör också talas om skrämmande låga straff, men om det hör till vanligheterna vet jag inte. Att det inte gäller alla är jag säker på. Bevisligen har det ju till och med suttit folk i svenska fängelser som varit oskyldiga. Hur det än är med den saken tror jag att det är bäst att låta straff vara straff och mat vara mat.

Enligt Molinder ligger snittkostnaden för fångarnas mat på 60-70 kr/dag. Det är visserligen dubbelt så mycket som min matbudget, men inte särskilt mycket om man jämför med vuxna män vars mat köpts i det fria samhället. Dessutom ska nästan alla fängelsekunder ut så småningom. Vilket tror ni ger högst chans för att de blir fungerande samhällsmedborgare – att de behandlas som människor med värdighet av samhället eller som djur på extremt torftig diet?

Jag tror på det förstnämnda och även om det kan sticka brottsoffer i ögonen att deras barns knarklangare, rånare och torpeder får gravlax och rostbiff på julafton tror jag att det är ett pris vi får betala. Det finns för övrigt större problem i världen.

30 kommentarer:

  1. Vad i den menyn var det som var så stötande? Det var ju inte så att de flög dit en Michelinkock i privatplan. Inget på vare sig jul- eller nyårsmenyn behöver vara dyrare än vanligt. Det var mer eller mindre vanlig mat fast med en flott beskrivning.

    Sen kan man förstås tycka att vissa inte förtjänar annat än medeltida bestraffning eller avrättning. Men det är ju en helt annan diskussion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exempelvis gravad lax och rostbiff är väl inte det billigaste man kan bjuda på, men när han säger att maten kostar 60-70 kr/dag utgår jag ifrån att det är ett snitt där även julmiddagen är inkluderad, och den siffran känns absolut inte extrem.

      Ja, det är en annan diskussion och jag tror att det måste vara det. Att domstolarna gärna väljer minimistraff kan inte kompenseras med dålig behandling på anstalterna.

      Radera
    2. Jag, som normalt sett förespråkar spöstraff och livstid, håller med dig. Så länge tanken är att de som sitter inne ska komma ut igen så är det klart att de ska ha anständig mat.

      Dock är problemet något helt annat eftersom politikerna aldrig prioriterat maten för äldre på samma sätt. Då är det klart att det sticker i ögonen att de som missköter sig får bättre mat än de som skött sig.

      För övrigt anser jag att three strikes out ska gälla.

      Radera
    3. Men då är felet snarare att maten för de äldre inte prioriteras, vilket väl för övrigt går på kommunal budget till skillnad mot fängelsematen som jag gissar är statlig.

      Radera
  2. Va, inget vegetariskt alternativ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar vara dåligt med vegetariska alternativ på julbord, men det kan ju tänkas att de har specialmat som inte framgår av matsedeln.

      Radera
  3. Åtgången av skinka, köttbullar och korv lär väl vara minimal med tanke på klientelet. Vad gäller fisken så är väl inte den heller någon favorit inklusive janson.
    Återstår i då rostbiff som de får ladda upp i stora mängder.

    Frågan är om matsedeln riktade sig mer till fängelsepersonalen än till fångarna....

    SvaraRadera
    Svar
    1. en ledtråd kan vara att anstaltsledningen önskar god jul - det är ju en direkt kränkning, så det kan bli en fin utbetalning av skadestånd direkt till fångarna

      Radera
    2. Beror kanske på hur noga man är med vad man stoppar i sig. Jag har hört folk som kallar sig vegetarianer samtidigt som de äter leverpastej.

      Gudskelov är det inte kriminellt att uttrycka sig stötande.

      Radera
    3. Noterar nu att hallfängelsets klientel till största del är vegetarianer, Sparo.
      Fråga: klassas den nya maten i form av insekter som icke-animalisk, dvs som godkänd bland vegan/vegeterian och dylika och alltså kommer att mottagas med glädje även på Hall?

      Radera
    4. Klart som tusan att insekter inte är vegetariska. Förledet VEG berättar att det ska komma från växtriket och det gör inte flugor eller mjölbaggar.

      Radera
  4. Jag är klart för strängare straff, men tycker samtigt inte att intagna ska behandlas inhumant.
    Jag tar för givet att måltidsansvariga på anstalterna har en budget att förhålla sig till, och lyckas de skohorna in något extra på jul o nyår så må det väl så vara, även om jag kan förstå att man kan tycka att straffet fick ett inslag av lyx som ej skattebetalarna ska stå för.

    Samtidigt, rent nostalgiskt, vill jag minnas att julen är tiden för ”Goodwill towards man”.

    Dessutom, på det antal anstalter jag känner till, ej Hall ska jag säga, är mycket av det på julbordet haram, så mängerna lär ha anpassats till detta fakum tänker jag.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissningsvis har de en budget de måste klara, ja.

      Han fick en hel del frågor om det på Twitter som han konsekvent duckade.

      Radera
  5. Ena sidan av mig tänker vatten och bröd räcker gott, lite beroende pa brottets art, men andra sidan tänker att de har nog inte sa mycket att se fram emot pa anstalten sa en jul&nyarsmiddag unnar jag dem. Och budgeten är ju inte stor sa de käkar nog inte sa väldigt gott annars. Vanlig basmat gissar jag.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man läser vad en del gjort är det logiskt att inte vilja önska dem god jul, som föräldrarna som tvingade sin dotter att dricka ättika och sedan påstod att hon gjort det på eget bevåg. Men det är nog bäst att reglera det med strafftid, inte med mat.

      Radera
  6. Klart de skall ha bra mat, men de skall ta mig tusan inte vara bättre mat än vad de får i åldringsvården

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kan jag inte mycket om aldringsvarden i Sverige, men i tidningarna har jag läst att det varierar väldigt mycket beroende pa vart man bor. Men visst är det sorgligt när gamla människor inte far den mat de är vana vid, och det serveras uppvärmda portioner. Jag läste om nagot boende där de hade en anställd som lät gamlingarna vara med och laga själva, de har ju ofta mer kunnande än vi yngre, och där det inte kostade mer än färdiglevererat käk. Antagligen byrakrater och politiker som inte begriper bättre.
      /Annika

      Radera
    2. Det är nog stor skillnad på åldringsvård och åldringsvård. Jag blev tokig när jag läste om kommunen som först drog in läsk på äldreboendet och sedan hindrade en privat företagare från att ge dem läsk.
      https://sparosverige.blogspot.com/2021/04/ond-tjansteman-omyndigforklarar.html

      Men är maten för gamlingar dålig blir den inte bättre av att fängelsematen försämras.

      Radera
    3. Håller inte med. En vanlig fängelseplats kostar runt 3300:- per dygn. Hall är kostnaden mycket högre. Gamlingarna betalar för sin mat. Fångarna har dessutom valt att göra ett brott och förmodligen inte bidragit speciellt mycket i samhället.

      Radera
    4. Med den logiken borde de inte få någon mat alls i fängelser för även om de varken får mat, värme eller elljus i sina celler kommer de kosta mer än en åldring, och den sistnämnda är dessutom oskyldig till att behöva ett boende i samhällets regi.

      Klart att de ska straffas för sina brott, men jag tycker att fängelse är ett bättre straff än exempelvis svält.

      Radera
  7. Självklart ska de ha julmat och jordgubbar på midsommar. Gissar att det går in i den totala planeringen och att andra dagar är billigare.

    Min svärmor jobbar på äldreboende där de får superfin mat lagad i huset, synd att det inte fungerar så överallt.

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkade (åtminstone på Hall) som att 60-70 kr är dagssnittet över längre tid och det är ju inte så mycket.

      Det är stor skillnad på äldreboenden. Åtminstone de jag har sett.

      Radera
  8. Låt dom rulla sina egna köttbullar 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan de absolut få göra, men jag undrar hur det funkar med annat köksarbete. Gissar att inte alla fångar är betrodda med en kökskniv i näven.

      Radera
  9. Jo i det här fallet tycker jag det sticker i ögonen, när man jänför vad fångarna får och vad som serveras till de äldre på äldreboenden eller när de får mat från hemtjänst. Eller barnen i skolan för den delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Twittertråden la åtminstone ett par personer ut julmenyer för äldreboenden. Jag uppfattade det som personal som var lika stolta över sina menyer som anstaltschefen var över sin. De var helt likvärdiga, men jag har naturligtvis ingen aning om ifall de också är representativa. Barnen i skolan får inget julbord eftersom julafton nästan alltid infaller under jullovet.

      Radera
  10. Alltså jag vet inte, den svenska mjäkigheten. Det finns många kriminella migranter i Sverige som aldrig skulle drömma om att våga göra samma brott i sina hemländer. Ibland är det bra att vara hård mot de hårda. Sen ska skolbarn eller våra äldre fan inte ha äckelmat när de kriminella finäter. Svensk kriminalvård är rekorddyr i jämförelse. Vad har det hjälpt oss med?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett problem med jämförelsen är att skolor och äldreboenden tar av den kommunala budgeten.

      Om fängelsernas mat är rekorddyr jämfört med skolor och äldreboenden vet jag inte. Jag tyckte 60-70 kr per dag inklusive allt inte lät så farligt. Om deras mat är godare tror jag snarare att det handlar om effektivitet. Fängelser har egna kockar medan skolor och äldreboenden allt oftare får sin mat utifrån, den lagas i ett centralkök, kyls ner, transporteras och värms upp.

      Radera
  11. "Alla Norrköpingsbor borde få en månad på Kolmårdsanstalten."
    https://www.youtube.com/watch?v=xnEVVXGJ9nw&t=547s

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera