söndag 7 januari 2024

Varde bredband!

Någon kommer kanske ihåg att jag slet mitt skägg över huruvida jag skulle installera bredband. Till slut valde jag att göra det, trots att jag varit nöjd med mitt mobila bredband blev det nästan FÖR billigt för att inte dra in fiber.

Det senaste halvåret har det sprungit folk här hela tiden. Jag kunde inget om branschen, men nu har jag lärt mig att alla har exakt en uppgift var – en ritar upp var gropen ska grävas, en gräver, en lägger ner kabelröret, en skjuter in kabeln i röret, en gräver igen gropen osv. Gemensamt för samtliga var att ingen visste när nästa steg skulle göras, men häromdagen kom de sista hantverkarna och efter det funkar bredbandet.

Ekonomin ser ut som följer. Installationen kostade mig 5000 kr (hur stor den statliga subventionen är har jag ingen aning om). För uppkopplingen betalar jag 599 kr i månaden. På plussidan byter jag nu ut mitt mobilabonnemang med fri surf mot ett betydligt enklare, så där går jag från 499 kr/månad till 95 kr. Den totala kostnadsökningen blir alltså 195 kr/månad, bortsett från detaljen att jag fick punga ut med en klumpsumma också. Sedan bygger ekvationen på att jag klarar mig med 1 GB i månaden i telefonen, men det blir max en femtiolapp till oavsett.

Jag är väldigt avig till fasta kostnader och egentligen var jag helt nöjd med det mobila bredbandet. Jag får väl säga att jag föll för grupptrycket och så vet jag ju inte vad det hade kostat om jag hade velat hoppa på fibertåget senare. I Sverige vet jag flera som kunnat ansluta senare till samma eller till och med lägre avgift, men då har priset också varit minst det femdubbla mot i Norge. Här tror jag att det skulle blivit betydligt högre än femtusen senare, men det kan jag heller inte veta.

Samtidigt är internet väldigt viktigt för mig, pålitligt internet är viktigare än rinnande vatten. En prisökning för denna lyx från 499 till 694 kr i månaden är kanske inte hela världen. Jag pratade med ett par grannar som var osäkra på vad de hade beställt nu och ännu mer osäkra på vad de redan hade i form av streamingtjänster och tilläggstjänster. De skulle precis som jag skaffa billigare telefonabonnemang nu, men definitivt inte ner på min nivå. Nåväl, de kan ju vara lyckliga ändå.

21 kommentarer:

  1. Nog ska väl 1GB i telefonen räcka och bli över? Du kan ju använda ditt nya wifi om det är någon app som ska uppdateras. Du är för gammal för att sitta ute på stan och streama tiktok, insta och snap...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning. Det jag nog använder den mest till, och som jag tror drar mycket data, är som gps.

      Radera
    2. Är det någon som har koll på hur mycket data gps-sökning med Google Maps tar är jag idel öra.

      Radera
    3. Google Maps Usage Data Consumption
      Per Hour 5 MB
      Per Minute 0.08 MB
      Per Mile (10 Mph) 0.5 MB

      Så du kan GPSa på utan bekymmer!
      /JB

      Radera
    4. Oj, vad märkligt. Då har jag ingen aning om vad det är min "smarta" telefon bränner data på.

      Radera
    5. inställningar-> mobilnät ->dataanvändning

      Radera
    6. I nuläget är den överlägset största posten där "internetdelning" eftersom det var först några dagar sedan jag fick bredband och slutade dela internet från telefonen. Men jag ska kolla hur det ser ut framöver. Så länge jag håller mig hemma (och det gör jag gärna när det är vinter) plockar jag internet åt andra hållet, från bredbandet till telefonen.

      Radera
  2. Jag har beställt fiber till huset som ska installeras till våren. Betalar ca 11 000 och binder mig till Bahnhof i 2 år för 249/mån @ 500Mbit. Sedan ska det vara fritt val framåt.

    Idag har vi ett mobilt familjeabb med fri surf och till det har jag ett extra simkort för 69/mån som vi använder som mobilt bredband i huset. Funkar bra men inte perfekt så tror fiber ändå blir bra på sikt på alla sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät som väldigt billig anslutning för att vara Sverige.

      Radera
  3. Är också allergisk mot fasta kostnader, och även fast det varit ett par omgångar i mitt område med kanonpris på själva installationen av fiber så kan jag inte släppa att det hur jag än räknar blir dyrare månadskostnad.

    Vore jag missnöjd med mitt mobila bredband eller kände att det var en kompromiss skulle jag ändå överväga det då kostnadsökningen inte är enorm.

    Men nej, jag är helnöjd. Har aldrig gått ner, iaf inte så att jag lagt det på minnet. Är storförbrukare av data, snittar grovt höftat runt 500 GB/månad. Hastighet och inte minst viktigt som gamer, pingtider, är allt jag kan önska och behöva sedan området blev med 4G.

    Använder min mobil rätt beskedligt så där duger ett abb med 5 GB/månad för 109:- utmärkt.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 5 GB känns som mitt tak på mobilen. Så mycket tror jag aldrig att jag kan göra av med.

      Radera
  4. Oj, de har alltså rejäl inflation i Norge, när bredband är minst dubbelt så dyrt varje månad jmf Sverige. I Sverige kostar väl en installation numera inte många tusenlappar heller, men jag tror det beror på eu bidrag för det. Eu har ju enorma mängder pengar de tagit in via för höga avgifter, där Sverige betalar en för hög andel. De kan väl knappt ens göra av med allt, så det kommer bli en snygg soppa av gödsel med skatten. Så som Moderaterna anser vi ska ha det, de drev ju igenom den där covid fonden i eu glatt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del grejer är klart dyrare i Norge. Särskilt om det är mycket arbetskraft inblandat.

      Radera
  5. Min stad installerade fiber för kanske fem-sex ar sedan och drog in det i min lägenhet utan kostnad, och det trillade in erbjudanden som jag ignorerade. När mitt vanliga abonnemang började strula bytte jag till fiber, men själva installationen kostade som sagt ingenting. Jag bara fick ett nytt modem av min internetleverantör. Jag betalar ungefär lika mycket som Sparo per manad för uppkopplingen.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kostnadsfritt är svårt att argumentera emot :-)

      Radera
    2. När det gäller flerfamiljsbostäder så hamnar installationsavgiften på fastighetsägaren, den kostnaden bakar de i sin tur in på hyra/brf-avgift. Så den avgiften är det vanligt att man som lägenhetsinnehavare inte ser specificerad.
      Sedan om ni har några särskilda subventioner för installation i landet där du bor är en annan sak. Har du frågat fastighetsägaren vad installationen kostade och vilka avtal de har med nätägaren?
      När du skriver 'utan kostnad' låter det misstänkt likt de lägenhetsboende som påstår att de har gratis kabel-TV.
      /S

      Radera
    3. Jag har en bostadsrätt och är en av fyra ägare i fastigheten. Det har inte varit en kostnad för oss, det var staden som betalade, men det klart, som skattebetalare har vi bidragit.
      /Annika

      Radera
  6. Vi väntar på fiber sedan flera år tillbaka. Det verkar inte gå så bra. Senaste aktör som sa sig säkert kunna få till det har vi knappt hört något av och det har gått mer än ett år sedan vi skrev kontrakt. Dom har statligt stöd så den summa vi ska betala är 34000kr och sedan 499kr/mån i 24 mån innan vi kan byta till något vi själva väljer. Skitdyrt med andra ord. Men så är det väl att bo på landet. Men tänker att det är bäst att hoppa på tåget nu. Höjer kanske värdet på fastigheten också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor också på landet, men tror att de satsat mycket på internet här, att alla ska ha möjlighet att få fast lina.

      Det lär åtminstone inte sänka värdet, men bara att möjligheten finns att koppla in tänker jag ska hålla långt.

      Radera
  7. Vad är det för typ av fiberlösning, har du bara en leverantör av bredband att välja på (den som drog in fibern)? Eller är det något slags "öppen fiber" som är vanligt i svensk glesbygd? I vårt fritidshus i Värmland har det dragits in fiber - vilket kostade betydligt mer än 5000 NOK, närmare bestämt omkring 20000 SEK - men då har vi alltså "öppen fiber" vilket gör att man kan välja leverantör och kapacitet med väldigt olika priser och villkor.
    Eftersom huset varit utan fungerande VA och vi därför mest varit där sommartid har jag de senaste två somrarna köpt ett abonnemang med bra villkor och utan bidningstid och sen bara sagt upp det efter en månad när semestern är slut. Det har kostat runt 200 i månaden. När vi varit där kortare tider har det fått räcka med 4G vilket också fungerar utmärkt men då förstås med begränsad datamängd så man får hushålla eller köpa mer vid behov.

    När vi fått i ordning vatten och avlopp blir det säkert att vara där mer så då kanske det får bli något slags mer permanent lösning. En variant jag sett finns på vissa håll i landet och som jag hoppas kommer erbjudas även där vi har huset är en fast kapacitet på 2 MB/s till en låg fast kostnad på runt 79 SEK, som man sen kan höja när man är på plats och vill ha mer. Fördelen är då att man kan hålla kontakt med t.ex. värmepump och eventuell övervakningskamera och annat även när man inte är på plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bara en leverantör, inte som i Sverige tyvärr. Chockhöjer de priset när de kan (efter ett eller två år, om jag minns rätt) får man väl rösta med fötterna. De lär knappast gräva upp linan då, bara stänga av den.

      Smart om man kan ändra kapaciteten beroende på hur man är där. Trist att ha en snabb fiberlina när man ändå inte är där.

      Radera