måndag 1 januari 2024

Skatt trumfar miljö

Nytt år och nya irritationsmoment, men jag är inte helt klar med det gamla året. Strax innan jul försökte regeringen smyga in en ny ”klimatplan” som i vanlig ordning när ord som miljö och klimat används handlar om att ta ut mer skatt.

Det är ju så politikerna jobbar när det kommer till miljöområdet. Först fastslås att man lägger skatt på det man vill begränsa, i detta fall bilar drivna av bensin och diesel, så då inför man utsläppsavgifter för att folk ska köra elbil istället. Längst ner i artikeln framgår att även elanvändningen ska bestraffas:

Även elpriserna kan komma att belastas med 32 öre per kWh för utsläppsrätter.

Jag drar därför slutsatsen att detta varken handlar om klimat eller miljö hur mycket klimat- och miljöminister Pourmokhtari än hävdar det. Den här regeringen skiljer sig nog inte från någon annan på den punkten. Miljö i all ära, att styra folks liv ännu mer ärofyllt, men bäst av allt är skatteintäkter.

En kilometerskatt på elbilar har diskuterats så länge elbilar har funnits. Här i Norge är planerna ännu mer konkreta, men så här sa svenska Teknikens Värld redan för några år sedan:

Med fler elbilar på vägarna försvinner stora skatteintäkter. Det är tänkt att stävjas med en ny skatt – kilometerskatten.

Då var regeringen rödgrön, kanske någon invänder. Själv är jag både färgblind och cynisk, så jag blir inte ett dugg tryggare av det. Samma i Norge. Just nu är det Arbeiderpartiet och Senterpartiet som styr, men skulle de lyckas få till en kilometerskatt för elbilar innan nästa val, 2025, tror jag inte att en Høyre-ledd regering skulle riva upp den. De gillar nämligen också andras pengar.

31 kommentarer:

  1. Så länge idioterna är lättfångade, så länge höjs skatter. DU vet det skapar enormt värde med åtgärder som att sänka dieselskatt finansierat av höjt skatt på el. Fråga viken seriöst ekonom som helst, omfördelningsexpertis skapat enormt värde.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ord som miljö och klimat är bra ord för att få igenom sina skattehöjningar.

      Radera
  2. Nyårsskål oss cyniker emellan. Kommer säkerligen en skatt för att kompensera bortfallet.

    SvaraRadera
  3. Regeringen sänkte dieselpriset med 4 kronor litern vid midnatt så nog spelar det roll vilka som styr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses, en lättfångad SDare kommenterar. De finansierade med att höja andra skatter. Som vanligt.

      Radera
    2. @Anonym
      Som opolitisk har jag inte för avsikt att försvara SD men de ingår inte i regeringen utan är ett stödparti. Men det viktigaste var väl för dig att flytta fokus och peka finger mot en politisk motståndare.
      Kan dock konstatera att dieselpriset nu är 10 kr lägre per liter än då förra regeringen lämnade. Givetvis beroende på omvärldsfaktorer som råoljepriset och dollarkurs men faktiskt även några positiva beslut av nuvarande regering.
      /K

      Radera
    3. Dieselpriset gick ner största delen p g a sänkt reduktionsplikt. Biobränslet är dyrare än diesel.

      Radera
    4. Ja, SD vill ha gratis tandvård och höjda pensioner. Hur ska det betalas?

      Radera
    5. Jag tänker inte heller försvara SD men det är ett högkostnadsskydd för tandvård likt det som finns för övrig vård som de föreslagit. Gratis tandvård har jag inte hört något om.
      För att finansiera kalaset kan vi ju börja med att vi ställer högre krav på självförsörjning av arbetsföra. Det här kravlösa bidragslandet har gjort oss beroende av ett vansinnigt skattetryck där lösningarna från vissa partier endast är mer höjda skatter.
      /PB

      Radera
  4. Sparo missade (möjligen avsiktligen) att nämna att fordonstrafiken beskattas med ungefär samma belopp som den beräknas kosta samhället.
    "I dagsläget behövs intäkter på omkring 57 miljarder kronor varje år för att täcka kostnader för olyckor, vägunderhåll, buller och luftföroreningar. Kostnaderna täcks via intäkterna som bilismen i form av olika skatter, exempelvis fordonsskatt (som det senaste året har skjutit i höjden, två gånger, för många bilmodeller), vägavgifter, trängselskatter, trafiksäkringspremieskatter, energiskatter och koldioxidskatter. Intäkterna sägs uppgå till omkring 60 miljarder kronor."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte järnkoll på fordonstrafikens kostnader, men förstår ändå inte din poäng.

      Radera
    2. Bor på landsbygden i Värmland och vi kör diesel både privat och företag.
      Klart det märks diesel för 17 eller 27 kr.

      Radera
    3. Ja, det är det väl ingen som har sagt emot?

      Radera
    4. Det är väl rätt behändigt att täcka upp en kostnad på närmare 60 miljarder med en intäkt på ungefär samma belopp? För den som tänker efter så kommer fortfarande olyckor ske och vägar behöva underhållas, oavsett vilken energiform fordonen drivs med. Sedan kan man, som vissa vill, lägga kostnaden helt på bilisterna via avgifter, vilket ju vore kul för Stockholmarna och katastrof för landsbygden.

      Radera
    5. Jag är inte säker på att du har rätt. Glöm inte att privatbilismen bara är en del av transporterna. De verkliga förlorarna blir de som konsumerar mycket eftersom mat och allt annat blir dyrare ju dyrare det blir att transportera. Jag bor på gångavstånd från flera matproducenter och odlar en del själv. Jag skulle vilja se vad en liter mjölk kostar på Östermalmshallen efter den reformen. Jag handlar min hos grannen för 10 kr och har inte åkt bil sedan 20 december.

      Radera
  5. (fd Svanesang)
    Degen måste in helt enkelt.

    Fast det måste den egentligen inte alls. Endast om staten bränner pengarna behövs det. Och den sidan av ekvationen vill ingen politiker röra.

    SvaraRadera
  6. Kilometerskatt på elbilar kommer att komma oavsett vem som sitter i regering. Pengarna ska in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då är det ganska fult att låtsas som att vissa skatter höjs för miljöns skull samtidigt som andra skatter höjs trots att de ger motsatt effekt.

      Jag är inte övertygad om att elbilar ska frälsa världen, men de som påstår det bör agera därefter.

      Radera
  7. Har en stilla undran och vad kommer andrahandsvärdet på elbilar vara i framtiden? Vem köper en begagnad elbil med ett batteri som är t.ex 10 år gammalt? Skriver detta samtidigt som jag tittar på grannens solpanelsbeklädda villatak (som är täckt av 40 cm snö...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra frågor man bör ställa sig innan man köper en nyare bil. Det gäller för den delen även bensin- och dieselbilar, men där vet man mer om andrahandsvärden.

      Radera
  8. Inleder det nya året med att för första gången, iaf vad jag ärligt minns sno en bild från inlägget o pryder ett eget inlägg på FB med.

    Inte subtilt utan mera en massiv bredsida mot klimatreligionen! 👍😊
    /JB

    SvaraRadera
  9. Skatten på diesel och bensin samt etanol har inte ändrats alls. DET är Reduktionsplikten som sänks. Å det är väl inte mer än rätt att EL Bilarna drar in lite skatt med. Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också tycka det, men man kan inte höja en skatt med hänvisning till att man gör det för miljöns skull och att man vill att folk ska ha elbil, och så gör man det samtidigt dyrare att använda elbil. Då får man stå för att man tycker att det är bättre att politiker ska bestämma vad som ska hända med skattebetalarnas pengar.

      Radera
  10. Vet inte vad jag missat men känns som att slopa reduktionsplikten för att det ska bli billigare för hushållen och sedan lägga på en utsläppsavgift är lite som att försöka fyllen en hink utan botten med ett durkslag :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl skattepolitik i ett nötskal :-)

      Radera
  11. Bra bild den med domedagsprofeten. :)

    God fortsättning på det nya året Sparo!

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera