söndag 31 december 2023

Det verkar som det blivit nyår igen

2023 till ända och dags att sammanfatta året. Jag brukar inte summera börsportföljen offentligt och tänker inte göra det nu heller. Det har i alla fall gått väldigt bra. Kanske inte den bästa procentuella utvecklingen, men absolut största vinst i kronor på ett kalenderår.

Inga nyårslöften heller, men jag kämpar på med ett och annat. Jag ska inte trötta ut er med dem heller utan bara rekommendera er att göra detsamma. Kör nyårslöften om det känns bra, låt bli om det känns bättre. Men fundera över vad du vill och hur du ska lyckas med det.

Jag kommer ofta tillbaka till Ingemar Stenmarks kommentar ”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag”. Jag tror nämligen inte att det bara gäller slalom. Saker har en förmåga att gå bättre om man jobbar för det.

Att sträva är nästan viktigare än att befinna sig på en bra plats i livet. Sannolikheten för att jag ska lyckas med mitt skrivande, biodlingen och framtida byggprojekt ökar genom att jag vågar erkänna mina mål för mig själv och fundera över hur jag ska uppnå dem.

Och sist, men inte minst. Nyår är förvisso en bra tid att tänka över vad man vill, men också att klappa sig själv på axeln för det man åstadkommit. Jag har själv lättare för att se det jag inte hunnit med än det jag faktiskt klarat, men idag ska jag glädja mig åt att jag fått mer och mer ordning på mitt liv i Norge.

Jag kan väldigt mycket bättre norska nu än jag gjorde för ett år sedan, i både tal och skrift. Under 2023 har jag utökat biodlingen från fyra till sju kupor och blivit certifierad biodlare vilket ger mig möjlighet att flytta bin till externa bigårdar. Jag byggde odlingslådor och lärde mig väldigt mycket på årets odling och jag är visserligen lite sur över att jag inte byggde och målade mer än jag gjorde i somras, men jag la om taket på två hus och målade om vedboden, det är ändå inte kattskit.

Därför har jag bestämt mig för att 2023 avslutas med flaggan i topp, men att jag ska få till väldigt många bra saker i 2024. Gott nytt år, gott folk!

50 kommentarer:

  1. Gott nytt ar Sparo, och grattis till framgangarna. Ser fram emot ditt fortsatta bloggande nästa ar.
    /Annika

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år och tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma och tack för goda inspel.

      Radera
  3. Gott nytt år och tack för en bra blogg med trevliga ämnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år (men det där med trevliga ämnen finns det olika syn på)!

      Radera
  4. Har mest stått och stampat detta året känner jag. Ok, fått ännu 4 år som nämdeman och adderat två nämnder och ett bolag till min lilla portfölj av uppdrag i kommun o län. Det ger mig arbete, mening o socialt sammanhang.

    Men personligen bara nedförsbacke, blivit singel, vilket nog enbart ej var negativt, samt haft en massa knas med hälsan sedan aug som ännu ej är nära på banan. Mitt jobbsökeri har gett i princip nada.

    Min ekonomi så har jag för första gången tvingats tära på buffert.

    Men jag får väl ha en positiv attityd och tro som en religiös på 2024 även om min realistiska kärna säger stopp o belägg.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arbete, mening och socialt sammanhang låter inte precis som att stå och stampa, men trist med jobbsök och singelskap. Det verkar i alla fall som att du har idéer om hur du ska komma framåt. Gott nytt år!

      Radera
    2. Tack Sparo, du har inte fel. Ser gärna glaset som halvtomt.

      Radera
    3. https://what-if.xkcd.com/6/
      /JB

      Radera
    4. Det här är den roligaste reflektionen kring vatten jag hört:
      https://www.youtube.com/shorts/EoXRGZaQJlw

      Radera
    5. Så det kan bli när man vidgar horisonten och tänker själv! 😂
      /JB

      Radera
  5. Gott nytt år allihopa!

    Detta blir förmodligen min sista kommentar på bloggen under detta namn. Nytt år medför nya ambitioner, och kanske en egen liten blogg under ett annat namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande. Hoppas inte att det betyder att du slutar kommentera. Gott nytt år oavsett!

      Radera
    2. Nej det är nog ingen risk. Jag återkommer under nytt namn bara.

      Radera
  6. Sikta mot stjärnorna!
    /JB

    SvaraRadera
  7. Önskar er alla gott nytt 2024 :-)

    /SpararPengarna

    SvaraRadera
  8. Gott slut och ett underbart nytt till oss alla!

    SvaraRadera
  9. Om du ska bygga mer än du gjorde i år så får du nog starta byggbolag? Gott Nytt År.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byggbolag blir det i alla fall inte. Jag hoppas på mer byggnation, men jag är rädd för att målningen av ladan kommer att ta väldigt mycket av sommaren, särskilt om det regnar halva sommaren i år igen.

      Radera
    2. Fördelen med målning är att det är ett enkelt jobb. Tämligen svårt att misslyckas helt :)

      Radera
    3. Ja, men det är väldigt stora ytor och obehagligt högt.

      Radera
  10. Önskar dig och katterna ett Gott nytt år där du hinner så pass mycket du behöver, i din egen takt och utan stress. /Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Särskilt det där med utan stress låter lockande. Hade jag skrivit ett nyårslöfte hade det antagligen handlat om stress för det är något jag måste ta tag i på allvar. För katterna (och för mig) hoppas jag närmast på lite varmare väder så att de kommer sig ut lite mer.

      Radera
  11. Gott Nytt År ! Uppskattar dina intelligenta blogginlägg / C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år! Hur intelligenta de är kan diskuteras, men jag gör så gott jag kan.

      Radera
  12. Gott Nytt År!
    Tack för en otroligt bra blogg, den uppskattas mycket :)
    /Kent

    SvaraRadera
  13. Gott Nytt År, läser det du skriver med förnöjsamhet. Själv avslutar jag 2023 på sjukhus med 14 revbensfrakturer mm efter att mötande långtradare fick en rejäl sladd och är glad i livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj! Jag visste inte ens att man hade så många revben. Du får väl se det som att från det här läget kan det bara bli bättre :-)

      Gott (godare) nytt år!

      Radera
  14. Gott Nytt År!
    Enda nyårslöftet från min sida är att gneta på och regelbundet skicka pengar till Ukraina. Borde gå.

    SvaraRadera
  15. Önskar också ett gott nytt år Sparo

    Här lyckades familjen upprätthålla trenden. Efter min vurpa mot möbel som inte flyttar på sig på julafton och akutbesök. Fortsätter vi med att jag fick skjutsa ett päron till närakuten på nyårsaftonen. ( Gick ganska bra.) Syskon muttrade något om att. Sluta med det där! (Tillbringade även valborgsmässoafton med ett päron på en akutmottagning.) ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jag hoppas på färre sjukbesök för dig under 2024.

      Radera
  16. Jag har låst nästintill alla poster. Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du verkligen låst och inte läst? Gott nytt år oavsett!

      Radera
  17. Härligt! Några planer för 2024?

    SvaraRadera