fredag 22 december 2023

Ny flykt från Sverige

Mitt i natten står tre maskerade män plötsligt i sovrummet. En av dem slår en pistol hårt i huvudet på Pontus.

Sedan följde en två timmar lång misshandel. Blir man någonsin människa efter det, om man överlever alltså? Jag har svårt att föreställa mig vilket helvete den situationen skulle vara, men den är verklig och ”Pontus” fick efter ett halvår besked om att polisen lägger ner spaningarna.


Det är körigt nu.

Detta är den nya tidens rån. Kriminella behöver inte längre leta efter folk som flashar med dyra klockor, kläder och bilar. De kan istället sitta hemma och anonymt leta upp lämpliga offer med hjälp av den svenska offentlighetsprincipen. Har man som Pontus pengar i Bitcoin kan rånarna nyttja kombinationen av statlig offentlighet och kryptovalutornas anonymitet.

För jag vet inte hur jag skulle kunna rånas på det här sättet. De skulle kunna stjäla min fem år gamla laptop eller min femtio år gamla bil. De kan tvinga mig att överföra pengar från mitt Nordnetkonto, men då måste börsen öppna och så tar försäljningen några dagar och överföringen ytterligare en, så det skulle ta en vecka.

Man kan skylla den här brottsligheten på kryptovaluta, men anonyma tillgångar kommer alltid att finnas. En Rolexklocka eller guldtacka är inte heller signerad. Själv tycker jag att det är solklart vad som måste ändras. Det finns ingen anledning att vem som helst utan att ens röja sin egen identitet ska få veta vad någon annan tjänar, äger, var den bor, om den har barn osv.

Utlänningar blir ofta chockade över mängden information som går att få fram: Var man bor, om man äger bostaden och hur mycket den är värd, vilken årsmodell det är på bilen, vad man tjänar och så vidare. 

Tidigare krävdes ett besök eller ett samtal till en myndighet för att få ut dem. Men internet har gjort uppgifterna mer lättillgängliga. I dag finns mycket av informationen bara en sökning bort på kommersiella tjänster.


Det var som tusan!

Om du är folkbokförd i Sverige kan jag utan att logga in någonstans få veta om du har en hund registrerad på din adress, vad den heter, vad det är för ras och när den fyller år! Det här kunde George Orwell aldrig drömma om.

Vill Sverige ha företagare i framtiden? Det är hög tid att ställa sig frågan. Fler och fler flyttar ut ur landet, andra kommer att starta sitt företag utomlands och själv flytta efter och en tredje grupp flytta ut för att bli företagare. Vad innebär det för börsen? En av de billigaste åtgärderna politikerna kan göra mot kriminalitet är att förbjuda sajter att publicera och sälja uppgifter om andras ägande och inkomster. Jag ser inga nackdelar, gör du?

55 kommentarer:

  1. Håller helt med bloggaren. Såg ett samtal med Akelius där han oxå ondgjorde sig över detta. Det är bara och hämta uppgifter om personen och knacka på dörren. Akelius är nu utlandssvensk. Vad kommer att göras åt detta. Ingenting naturligtvis.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr eller senare måste nog något göras, jag ser ingen annan möjlighet.

      Radera
  2. Tänk att det har gått så långt att allt fler inte bara pratar om att emigrera, utan också gör verkstad av pratet. Visst, det finns alltid ett inneboende motstånd innan man tar det steget, men tröskeln blir allt lägre. Själv har jag redan bestämt mig för nästa stad i nästa land, och pluggar upp språkkunskaperna riktigt ordentligt. När min sista förälder i livet kilar runt hörnet är det morsning och goodbye.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande. Vilken stad blir det. Och varför just den staden?

      Radera
    2. Så gjorde jag också, började plugga språket och ta reda på mer om landet jag skulle flytta till i väntan på att jag kunde åka. Lycka till!

      Radera
    3. Det blir Graz, Österrikes näst största stad – ”Stad, kultur, natur”. I all korthet ser jag Österrike som ett konservativt land som fungerar (inte som Sverige.) Något lägre kostnader. Litet gammaldags, ett tillbakalutat samhälle (inte som Tyskland).

      Jobba på distans med svenska kunder, utveckla egna digitala produkter (bokförlag, konst) som blir mer eller mindre självgående. Ungefär så.

      Visst, även livet där kommer att bli ”vardag” så småningom, men det är en annan horisont, en annan samtid. Känner inte en käft, vilket borgar för helt nya bekantskaper.

      Radera
    4. Österrike låter lockande. Har också börjat se mig om vad gäller mitt och familjens framtida boende. Det finns inget idag som tyder på att utvecklingen i Sverige kommer att ändras till det bättre, snarare tvärtom. Ska kolla vidare på Österrike, gillar din beskrivning av landet. Bra skidåkning också, vilket är ett stort plus! /Allt gott!

      Radera
    5. Österrike verkar vara ett bra land. Wienmodellen när det gäller lägenheter och kollektivtrafik verkar väldikt lockande. Är kanske värt en flytt.

      Radera
    6. Österrike var ett land även jag var inne lite på ett tag.

      Radera
  3. Håller med detta är helt sjukt. Snart kommer det väl fina kartor likt lexbase fast där man markera folk med högst förmögenheter och finast bilar, och ger brottslingarna rånoffer serverade på silverfat. Förr krävdes det ju span i ett villaområde för att kartlägga folks vanor, prylar, bilar etc. Idag gör man all research vid datorn och ger sig sedan ut. Allra bäst är det ju om vederbörande lägger ut en "feliz navidad" från spanien på sin fb-profil, då vet man att i alla fall familjen lämnat landet, och de i värsta fall får knacka nån granne eller eller farmor som vaktar huset i skallen.

    Lägg därtill svenskens dåliga förmåga till självförsvar, vapen saknas ofta i hemmet, i alla fall utanför landsbygden. Hundar är ofta i format handväska och kan inte bita strupen av en ont anande inbrottstjuv. Det blir rena smörgåsbordet.

    Här hemma är vi så väl förberedda vi kan vara, med ett hemmabyggt larmsystem (utan klistermärken som avslöjar fabrikat), fungerande skjutvapen, diverse skär/stickvapen utplacerade på strategiska ställen, samt att hela familjen har övat vad man ska göra i händelse av något otrevligt. Givetvis har vi en väska med allt viktigt som vi snabbt kan ta med oss om Putin skulle börja släppa bomber.

    Jag skulle säga att överlevnadschanserna för en inbrottstjuv hos oss är ganska låga, i alla fall om jag är hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du beskriver är nästan som en Expressenartikel med "Här bor de rikaste i din kommun!".

      Det skadar absolut inte att tänka till och vara förberedd.

      Radera
    2. Med dagens tillämpning av lagar så kan Snålgrisen se fram emot ett mångårigt fängelsestraff om någon inbrottstjuv råka ut för något på aktuell fastighet. Ovanpå det kommer det antagligen att behöva betalas skadestånd till aktuell inbrottstjuv.
      Inga pengar? Då får väl Snålgrisen sälja fastigheten så att inbrottstjuven får sin ersättning....

      Tror detta kan inordnas under rubriken "jämlikhet och solidaritet"

      Radera
    3. Fast det var ju en gubbe som blev helt frikänd efter att ha skjutit två killar som försökte ta sig in i hans hus, så än finns det hopp. Även om det bästa naturligtvis är att man blir lämnad ifred.

      Radera
    4. @Anonym22 december 2023 kl. 10:22

      Snålgrisen får anamma norrlänningarnas sätt att ordna detta:

      Skjut. Gräv. Tig.

      Radera
  4. Helt enkelt; avskaffa offentliggörandet av privata uppgifter.
    Inte för att det kommer att göra någon större skillnad i närtid då all information redan finns och är spridd, men på sikt, 10-20 år då uppgifterna hunnit bli föråldrade och inte uppdaterats.

    Att uppgifter även efter en sådan förändring finns hos stat och kommun (insamlingen till dessa kommer ju inte att försvinna) innebär tyvärr, med dagens infiltration av personer som jobbar på arbetsplatser och som har tillgång till informationen att all information kommer att läcka till de som kan och vill betala, eller utpressa, för den.

    För att sammanfatta: vill du undvika dylika situationer behöver du flytta till annat land där dina uppgifter aldrig varit offentliga eller lättillgängliga. Och där spridandet av sådan information är belagt med riktiga straff, dvs långa fängelsestraff, eller för den delen dödsstraff.

    God Jul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt säker verkar man inte ens vara med skydd identitet, men jag tror att det här ganska snabbt skulle göra skillnad.

      Jag vet inget land där allt är så offentligt som i Sverige.

      Radera
  5. Det här med offentlighetsprincipen funkade kanske i en tid när Sveriges anda var mer ett handslag och att göra rätt för sig. Då internet inte fanns som skapar möjligheter att göra pengar på offentlighetsprincipen. De tjänar varandra, de som kommer undan med att det är lagligt men tvivelaktigt och de kriminella.

    Synd bara att inte tjuvarna besöker de som innehar de här sidorna för de tjänar nog massor med kosing men de kanske inte ens bor i Sverige och varför skull de kriminella gå åt sina samarbetspartners.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan internet var man åtminstone tvungen att själv stolpa in på Skattekontoret för att läsa någons deklaration osv. Det var en högre tröskel.

      Radera
  6. Staten vill väl ha in uppgifter om varje svensks sparande för att underlätta för brottslingarna att noga välja ut offer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det är därför, men det är en konsekvens.

      Radera
  7. Ville mest kommentera och säga att jag uppskattar ditt bloggande och att du är konsekvent med att göra ett inlägg i princip varje dag som man kan gå in att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Funderar på om jag ska göra något juluppehåll eftersom de flesta läsarna antagligen har annat för sig de närmaste dagarna. Samtidigt gillar jag också tanken på att det ska finnas ett nytt inlägg här varje dag alldeles oavsett.

      Radera
  8. SD-regeringen har tillsatt en utredning för att ändra på detta men det krävs tydligen grundlagsändring så kommer ta ett antal år att få till stånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra om de ändå jobbar på det.

      Radera
    2. Ändra grundlag tar lång tid i Sverige, troligtvis efter västa val 2026 allra tidigast.

      Radera
    3. Ja, sån är ju lagen, men med tanke på att socialminister Jakob Forssmed sa att han var osäker på om regeringen skulle hinna genomföra ett så enkelt förslag som att tillåta gårdsförsäljning av alkohol (gissningsvis för att han egentligen inte vill) under första mandatperioden kan de säkert dra ut hur länge som helst även med detta, om viljan är för liten.

      Radera
    4. 15 november 2024 skall förslagen senast presenteras.

      https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2023/10/dir.-2023145

      Radera
    5. Det där lät så bra att jag undrar hur de fått folkpartisterna med på det tåget.

      Radera
  9. Annat var det förr. Kan berätta att när jag strosade runt med min väninna i ett villakvarter då hittade vi en liten anteckningsbok.
    När vi öppnade den så såg vi en karta över just det området vi
    promenerade i, där fanns X utsatta på vissa hus och när vi klurat
    ett tag så kom vi på att i de X-märkta husen fanns det en hund.
    Det betydde att de som var hundägare slapp tjuvbesök den närmsta tiden. Nu blev det inga inbrott eftersom deras anteckningar
    tappats bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. grannen hade inbrott och enligt polisen så var det tur inte hunden var hemma för då hade de misshandlat den. de har skyltar med varning för hunden osv. en rejäl som jag inte minns rasen på just nu men enligt polisen spelar det ingen roll längre.

      Radera
    2. Har man bestämt sig går den väl alltid att skjuta eller kanske pepparspraya. Annars hade jag inte vågat ge mig i klinch med en hund.

      Radera
  10. Var hittar man statistiken över utflyttning från Sverige och orsakerna bakom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. Det finns en del länkar i den länkade artikeln. SCB har mycket, men knappast orsakerna.

      Radera
  11. Jag har läst om många obehagliga händelser där människor har blivit offer för våldsbrott eller förväxlats med andra personer. Även om jag inte har något av värde att stjäla med våld, så finns det alltid en risk att hamna i farliga situationer. Det är viktigt att hålla sig frisk och i god fysisk kondition. Dessutom är det alltid bra att lära sig åtminstone grundläggande självförsvar för att kunna skydda sig själv och andra om man blir tvungen. /SpararPengarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, även vi som inte är vrålrika riskerar ju att attackeras när man hör talas om rån med dödlig utgång för någon tusenlapp.

      Radera
  12. Det är bara att instämma i att säkerheten i landet är ett av de viktigaste ting för en regering i ett fungerande land att upprätthålla.
    I Sverige har polisen tappat kontrollen för länge sedan. Det blir så med vansinniga prioriteringar från både väljare och de styrande. Vänstern klamrar sig fortfarande fast vid principen att gulla med kriminella. Högern är kraftlös och saknar förmågan att agera. De är lite osäkra på om någon kanske skulle kunna påstå sig kränkt om problem åtgärdas.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här borde alla regeringar sedan millennieskiftet ha tagit tag i.

      Radera
    2. De som inte flyttat får säkra upp själva, genom att vara den som skjuter först, utan att fråga. Hund är bra på det viset att de hör vad som är på väg att hända och då varnar.

      Radera
    3. Jag tycker att politikerna i Sverige har gjort sig skyldiga till "criminal negligence" eller "kriminell försummelse" på svenska. De har inte haft uppsåt att skada Sverige men deras försummelse har skadat landet.
      Stefan Löfvens "Vi såg det inte komma" om den misslyckade integrationen och dess koppling till gängkriminalitet är nära på ett erkännande av "kriminell försummelse". För visst såg politikerna det komma. Att de inte gjorde något beror på att de prioriterade sina politiska karriärer framför befolkningen och landet.

      "In criminal law, criminal negligence is an offence that involves a breach of an objective standard of behaviour expected of a defendant."
      https://en.wikipedia.org/wiki/Criminal_negligence

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jag är helt övertygad om att de visst såg det komma. JAG såg det komma redan på högstadiet, försök inte inbilla mig att de som ledde landet inte gjorde det. Men de tyckte att det var värt det. Den ena sidan för att de fick billig arbetskraft och den andra för att de fick valboskap.

      Radera
  13. Det är ett fritt val att bli den typen av rånoffer. Sätter man materiel status högst på sin checklista så får man räkna med det. Använder man sina pengar till dyra klockor, dyra bilar osv och dessutom skyltar med det så får man räkna med att andra tar sig rätt till dina ägodelar.
    Använder du istället dina pengar till att köpa tid och upplevelser så får du ha din rikedom ifred

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte skyltar då, utan låter pengarna förränta sig? För övrigt anser jag att man ska ha rätt att göra precis vad man vill med sina egna pengar utan att en massa kriminella stolpskott oförmögna till att skaffa egna tillgångar ska ta dem av en och dessutom få hjälp av samhället med det genom offentlighetsprinciper.

      Radera
  14. Ja, jag skulle väl kunna ”fly” jag med. Har inget som hindrar mig, är inte jätterik men flera gånger kapitalet som med ett frugalt sinneslag skulle krävas för en nystart.

    Inte värst med släkt eller vänner som binder mig, nära familj, mjä inte mycket eller många som skulle be mig stanna.

    Varför tar jag inte klivet då o skapar något bättre.

    Svaret ligger väl i för tio år sedan jag engagerade mig i politiken för att försöka hjälpa landet till något bättre. Ligger mera i detta än jag möjligen kan inrymma i en enkel kommentar. Uppoffringar o vinster.

    Konstaterar bara att jag står denna sargade nation bi, slutet lär ej komma innan jag personligen dragit mitt sista andetag utan pågår mycket längre än så.

    God jul.

    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att flytta även om man inte badar i pengar för det finns jobbmöjligheter i utlandet också. Men jag kan avundas dem som tror att det går att göra något åt Sverige.

      Radera
    2. Ja exakt. Se bara kommentaren ovan: " Det är ett fritt val att bli den typen av rånoffer. Sätter man materiel status högst på sin checklista så får man räkna med det."
      Man ska alltså räkna med grov brottslighet? Svensken verkar helt sinnessjuk på riktigt.

      Radera
    3. Jag förstod inte heller det. Man kan också vända på det och säga att det ska premieras att inte kunna hålla i sina pengar.

      Radera
  15. Samtidigt som detta sker så får man höra att "det inkräktar mot integreteten" när myndigheter vill samkönade register eller när polisen vill kameraövervakning platser. Det känns som att det här landet är förlorat ibland.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ingen logik. Om man exempelvis lever på bidrag tycker jag att man får hacka i sig att myndigheterna samkör sina register för att kolla att man inte fuskar. Ogillar man det får man väl avsäga sig bidraget då. Men människor som bara vill sköta sig själva och bli lämnade ifred borde i möjligaste mån få bli det.

      Radera
  16. Hur skiljer andra länder mot Sverige när det gäller hur offentliga ens uppgifter är? Som Norge i ditt fall. Kan man där titta på inkomster, djur, bilar osv direkt från nätet? Hur ser det ut iövrigt i Europa? Tyskland, UK ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror (!) inte att man kan ta fram någon av dessa uppgifter anonymt på nätet i Norge, med undantag för bilägare om du har registreringsnumret. Hur det ser ut i övriga Europa har jag ingen aning om, men har svårt att tro att det är lika illa som i Sverige någonstans.

      Radera
  17. De kriminella skaffar skyddad identitet medan boskapens information är vidöppen och tillgänglig. Jag har två personer i min bekantskapskrets som råkat ut för tråkigheter och detta bara genom att ha egendom som de kriminella vill ha.
    Pratade med en polis i Österrike om detta, alltså tillgängligheten, han bara skakade på huvudet.
    Tips.
    Radera dig själv från en källa:
    https://redigera.merinfo.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det knepiga är att man måste få ett allvarligt hot för att få skyddad identitet. Det är sällan vi vanliga blir mordhotade medan det händer hela tiden för yrkeskriminella.

      Radera