måndag 18 december 2023

Varde tolvvoltsljus

När jag säljer honung på marknader har jag alltid beställt en marknadsplats med ström. På så vis har jag kunnat ha en tv med klipp från biodlingen, en del mer spektakulära än andra.

Ännu viktigare är att kunna lysa upp marknadsståndet. Jag har både haft en ljusslinga över bordet och olika typer av punktbelysningar. I december blir det kolmörkt på eftermiddagarna och den belysning arrangören erbjuder räcker sällan till. Så sent som häromveckan plockade en av mina marknadsgrannar ner sina grejer innan stängning eftersom arrangörens ljusslingor var undermåliga och ingen längre såg vad han sålde.

Men så anmälde jag mig till en marknad där jag fick en plats utomhus som inte innefattade ström. Det var rätt långt att åka och då vill jag inte ”vaska” sista timmarna för att ingen ser mig. Förresten är det inte fel om det ser lite mysigt ut även innan det blir helt mörkt. Vid mulet väder blir det ju heller aldrig helt ljust. Så vad gör man då – fotogenlyktor, ficklampor eller stearinljus? Mitt val blev LED-lister drivna med ett bilbatteri.

För att göra en seriös lösning som kan funka fler gånger, oavsett om jag har partytält eller inte (jag har ett, men det är inte alltid det är tillåtet eller lämpligt) köpte jag ett par elrör för att dra LED-belysningen i. Dessa monterade jag på det hopfällbara bord jag alltid har med mig, med hjälp av slangklamrar, lika funktionellt som elegant.



Svårt att beräkna kostnaden eftersom jag i vanlig ordning hade det mesta av materialet på lager, men det hade kanske kostar 300 kr att köpa allt från scratch. Plus bilbatteriet då, men sådana har jag alltid över. Sålde jag några extra burkar honung tack vare konstruktionen (och det gjorde jag garanterat) har den redan tjänat in sin kostnad.

20 kommentarer:

  1. Ser rätt "myggfritt" ut som vi säger kalla vinterdagar i Norrland … Kanske värt att satsa på återanvändbara handvärmare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag sälja på marknader nästa vinter vill jag någon typ av elektriskt uppvärmda vantar. Att stå utomhus i åtta timmar i -10 är ingen höjdare för min psoriasis.

      Radera
    2. Jag tänkte just exakt det när jag såg bilden! Du såg ut att frysa som attan :)
      Mvh investera-pengar.blogspot.com/

      Radera
    3. Det var faktiskt en av vinterns varmaste marknadshelger, men visst tusan frös jag.

      Radera
    4. Ett tips är att ha nåt att stå på om du inte hade det, frigolitbit, liggunderlag, renskinn om du råkar ha nåt sånt så är det bäst. Fast se till att det du står på ligger stadigt så det inte blir nåt benbrott eller så. God Jul!

      Radera
    5. Bra tips som jag redan anammat. Jag står på en bit frigolit, den blå lite kompaktare varianten än den vita som är mer porös och därför lättare går sönder. Det gör stor skillnad. Enda problemet är att jag är ganska lång och när jag står på en decimetertjock platå blir följden att jag står och blickar ner på kunderna. Ibland får det vara så, ibland sätter jag skivan så att jag kan kliva ner från dem och ändå stå kvar vid bordet.

      God jul själv (men det är väl ändå lite tidigt)!

      Radera
    6. :) då är ett renskinn eller en bit renskinn lösningen, då slipper du "se ner" på kunderna

      Radera
    7. Är det lika effektivt som frigolit låter det onekligen så. Då återstår bara problemet att frigolit har jag och därmed är det mer eller mindre gratis. Renskinnsförrådet är tomt, eller rättare sagt aldrig upprättat.

      Radera
  2. Kan man frysa honung? De där burkarna ser rätt kalla ut.
    Inga vaxljus? Det borde väl uppskattas så här inför jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan frysa honung, men inte i fulla glasburkar. Det är därför jag inte hade fler burkar framme. Vanligtvis löser jag det genom att flytta en kupévärmare mellan honungslådor om det är riktigt kallt, men nu hade jag ju ingen ström så då fick jag ställa lite honung inomhus.

      Nej, inga vaxljus. Jag tycker att det känns dumt eftersom vax är en bristvara i Norge och import en smittkälla. Men jag är öppen för att bredda sortimentet till nästa år, har lite idéer.

      Radera
    2. Kanske nagot sant här? https://www.youtube.com/watch?v=mbWqnOJ6vsQ
      Fast när jag sag en sadan kallades den för Finnish candle.
      /Annika

      Radera
    3. Svårt att värma honung med en sådan, men kanske kan jag värma händerna på den.

      Radera
    4. Det var sa jag tänkte, plus att det ser mysigt och inbjudande ut för kunderna.
      /Annika

      Radera
    5. Bara det inte ryker åt fel håll. Och ofta är det betydligt tränger mellan marknadsstånden än på bilden här uppe, så då är risken att det alltid ryker mot någon. Jag får grunna på det och har väl ungefär till oktober på mig nu.

      Radera
  3. Ledlister drar förvånansvärt lite energi. Vet att när de bygger så brukar byggarna dra ledlister innan elen kommit. Exempelvis https://www.ledgrossisten.se/belysning-c-85/led-lister-och-utomhus-slang-c-116/ljus-slang-utomhus-230v-c-125/slangar-c-126/led-utomhus-vit-6500k-byggbelysning-p-258 49kr/meter, inte orimligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är himla smidigt och relativt billigt.

      Radera
  4. Skall du köpa ledlister så är väll Temu vettigaste källan. Väldigt bra pris på "Köps inte så ofta" varor där svenska handlare tar ut galna marginaler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller be kompisar som åker till lågprisländer köpa med sig. Jag har en känsla av att Temu, Wish etc skickar lite vad de känner för (om något alls) och är mycket duktigare på att ta betalt än att returnera pengar.

      Radera
    2. Temu har uppmärksammats då många kunder, förutom att få undermåliga produkter som måste returneras till Kina, fått sina personuppgifter kapade. Skulle hålla mig undan därifrån hur billigt det än må vara!

      Radera
    3. Det verkar onekligen finnas anledningar till att det är billigt :-(

      Radera