söndag 24 december 2023

Julknäck

Julafton idag och kanske den dag det känns minst meningsfullt att blogga. De flesta av er har inte tid med mig idag. Men så tänker jag att det finns människor som inte firar jul. Kanske bor de långt från nära och kära eller så har de inga nära eller kära att fira med och inte blir det bättre för att den övriga världen stannar upp. Därför ska åtminstone Sparo köra på som vanligt idag. Festivus for the rest av us!

För där är jag. Eftersom jag varken har barn eller är barn känns julen rätt överflödig och eftersom nästan all traditionell julmat är icke-vegetarisk är även den ointressant för mig. När jag var anställd ville jag gärna jobba på julafton, men det går ju faktiskt att göra det även utan arbetsgivare. På julen finns ett givet jobb i alla familjer och visst blir det lite roligare av att hyra in en extern konsult.

Därför ska jag vara jultomte idag, eller julenisse eftersom jag är det på norska. Jag ska dela ut julklappar till sju förväntansfulla barn i grannhuset. Jobb- och säljsajter är faktiskt fulla av tomtar som hyr ut sig själva idag. I mitt fall är det dock inga pengar inblandade. Det här gör jag för att jag har ett ständigt dåligt samvete för att jag får mer hjälp av grannarna än jag kan ge tillbaka.

Men idag är det payback time. I eftermiddag tar jag en lykta i handen och en säck på ryggen, pulsar upp till grannen och skrämmer skiten ur ungarna genom att spänna ögonen i dem och med hes stämma fråga:

Er det noen snille barn her?

Sedan äter jag min julpizza och klurar ihop ett blogginlägg för juldagen. God jul, eller Happy Festivus!

54 kommentarer:

  1. God Jul Sparo och tack för alla blogginlägg. Jag hör till dem som inte har familj att fira med, men ikväll är jag bjuden till vänner sa lite firande blir det allt även om vi inte äter traditionell svensk julmat.
    /Annika

    SvaraRadera
  2. fesivus firas den 23 december så god festivus fortsättning på dig! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det festivusdagen idag, eller annandag festivus beroende på hur det firas... :)

      Radera
    2. God fortsättning!

      Tror att Festivus är en endagsgrej, så varken eller.

      Radera
  3. Passar på att tacka för alla dina blogginlägg och hoppas på många nya. Läser alltid och kommentera ibland. Hoppas nu att julpizzan dig väl smaka. God Jul!

    SvaraRadera
  4. God jul och hoppas pizzan smakar.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Härligt sparo, då blir det riktigt traditionell jul i år. Blir det löst tomteskägg eller eget? God jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite oklart. Fick ett meddelande igår kväll att de inte lyckats lokalisera tomtedräkten jag ska ha, så jag hoppas att de gör det. Och eftersom jag inte har helskägg är nog lösskägg att föredra.

      Radera
  6. God jul Sparo!

    P.S. Tack för alla blogginlägg under året och att du försöker låta bli att censurera kommentarer!

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
  7. God jul till dig Sparo och tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  8. Tack för att du sprider glädje och mycket annat kul! God jul Sparo /Em

    SvaraRadera
  9. God Jul på dig!
    MvH Lars

    SvaraRadera
  10. God jul till dig och katterna! (Farsans katt hälsar också.) Det är i alla fall myggfritt.

    SvaraRadera
  11. God jul sparo och katterna! Jag har inte heller någon att fira med men sörjer inte direkt för det. Tyckte mest det som barn var jobbigt att tvingas umgås med en släkt som bara firade jul tillsammans för att man ska, inte för att de ville

    Så idag tittar jag på Fargo serien och klappar katterna 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul! Ja, att fira med idioter är verkligen värre.

      Radera
  12. Glöm inte ananasen på pizzan mohaha!

    God jul, Sparo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som Fredrik Andersson är jag emot alla former av frukt på pizza:
      https://www.youtube.com/watch?v=4aBieFYcDME

      Radera
  13. Ha en riktig god jul sparo oavsett hur du firar den :-)

    SvaraRadera
  14. God jul, Sparo!
    Tomteinsatsen hos grannarna uppskattas nog verkligen.
    Under veckan ska jag prova att göra risgrynsgröt enligt ditt recept.
    Tack för att du lyser upp min vardag och helg med dina inlägg som är uppfriskande och helt och hållet dina.

    Återigen,
    God jul!

    /Älskar deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och god jul! När jag ser ordet deg slår det mig att jag ska försöka baka idag också, det är förhållandevis billig ström.

      Radera
  15. God jul sparo!

    Tack för en trevlig blogg.

    /GT

    SvaraRadera
  16. God Jul ! Tack för dina blogginlägg , läser varje dag . Firar utomlands är inte mycket för julen .

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul! Utomlands är nog att föredra när temperaturen är som den är.

      Radera
  17. God jul Sparo, och tack för alla kloka ord du levererar dagligen!

    SvaraRadera
  18. Förnöjsam Festivus Sparo!

    Har visserligen både barn o släkt inom rimligt avstånd, men pga anledningar blir det en singulär julhelg för mig i år.

    Vill iaf ge dig en liten julegåva, det blir ett virtuellt, fint inslaget stort paket som när du öppnar det finner är fullt med uppskattning!
    Klockan 09.00 var dag utom halvtempo under sommaren så får jag en liten guldkant på tillvaron levererad.

    Nu ska jag hålla en ”Airing of Grievances" med katterna runt parasollstången som familjens överhuvud fundera ut vem av dem jag utmana på brottningsmatch efter middagen!!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Airing of Grievances, är det före eller efter Feats of Strength? Jag vet inte ens var jag har gjort av aluminiumstolpen.

      Radera
    2. Före, och då ska alla katterna få en släng av sleven, ”Feats of Strength” måste jag välja ut en enskild att besegra. Långhåriga gråingen är löjligt vänligt och nykomlingen runda sköldpaddan är urkaxig och sig själv nog, men aldrig annat än mysig mot husse, när det passar henne. Så det blir nog korthåriga gråinghonan jag får brottas med, hon är visserligen till 99% en vänlig knäkatt, men kan vara lite egen o hamna på kant med husse ibland, så det måste nog bli henne!

      Aluminiumstolpar samlar jag tydligen på hög, parasollstolpen överlever en livstid, parasollet en handfull år.

      Listigt, som att sälja 10 korvar i ett paket samt 8 eller 16 korvbröd i ett annat…
      /JB

      Radera
    3. Du kan aldrig besegra en katt. Som de säger i Wargames: "The only way to win is not to play."

      Radera
    4. Lustigt, exakt så jag tänker besegra henne, hon kommen inte ens veta vad som hänt! 😉
      /JB

      Radera
  19. God Jul! Tack för en bra blogg. Jag har alltid avskytt julmat och nu när jag är vegetarian har jag ett bra skäl att komma undan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul! Ja, julmat är helt hopplös som vegetarian. Jag har "festat" på rödkål och knäckebröd på julbord :-(

      Radera
  20. God jul till Sparo och alla kommentatorer!

    SvaraRadera
  21. God Jul Sparo! 🎄

    SvaraRadera
  22. Ett sent god jul från mig.
    Vi har hållit oss från stora släktbegivenheter och gör det vi gillar. Så det har varit mycket utomhusaktiviteter. Julklappar får bara den yngsta generationen (tonåringar) och eftersom vi tydligen har lyckats uppfostra dem väl, så önskar de du mest nyttiga saker som saker till en studentlägenhet eller bidrag till den hobby som utförs.

    Jag är inte vegetarian, men äter mest fisk och grönsaker på julbordet (det är godast). Sen blir det rester i flera dagar, vilket vi i vanliga fall inte är lika duktiga på.

    Det bästa just nu är att bara vila och inte behöva planera någonting.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul! För mig visade vågen att jag gått ner två kilo under julaftonen och det tror jag är rätt ovanligt. (Idag var dock vågen tillbaka igen.)

      Radera
  23. God Jul! Tack för alla läsvärda inlägg!

    //Slappo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul! Eller god fortsättning blir det väl nu, om man ska vara petig.

      Radera