Språkrådets nyordslista ser ut ungefär som
vanligt. Ett gäng ord kan jag nästan garantera aldrig kommer att
slå igenom och andra betyder något helt annat än vad Språkrådet
skulle önska. Och så har vi ord som inte alls är nya, som
”svenska tillstånd” som man plockat från den norska
nyordslistan 2017, men det var inte nytt då heller. Norska Aftenposten konstaterar att uttrycket ”svenske tilstander” använts i decennier. Men nu
tar vi ekonomiorden:
Multilojal
Nästan alla träffar på ordet multilojal refererar just till nyordslistan, så det verkar
inte precis ha slagit igenom stenhårt, men det betyder i alla fall
”medlem eller kund hos flera olika butikskedjor för att leta bästa
pris och nyttja rabatter”. Ett ganska överflödigt ord, men ett
bra fenomen. Vi gör klokt i att vara multilojala (eller illojala som
jag hellre skulle kalla det). Handla där det är billigt, se till
att det lönar sig för butikskedjorna att sänka priser.
Deinfluencing
Lite av motsatsen, ”att i sociala
medier uppmana till att inte köpa en viss produkt eller tjänst”.
Bra, de som säljer skit ska inte sälja. Låt oss informera andra
både om det som är bra och om det som är dåligt, online och
offline. Lägg också den där minuten det tar att recensera företag
och produkter på nätet. Det hjälper oss alla.
Snikflation
”Strategi där företag i stället
för att höja priser försämrar kvalitet, rabatter och service på
produkter och tjänster.” Det här känner jag igen och jag
misstänker att jag inte är ensam. Det som försämrats allra mest
måste väl vara kundtjänst? Finns det ens en kontaktväg kan man
vara ganska säker på att inte få svar där. I alla fall inte av en
människa, man kan få ett robotsvar som i så fall ofelbart svarar
på något man inte frågat om.
Det näst vanligaste fenomenet av
snikflation hittar vi i 2020 års nyårslista, nämligen
krympflation, ”minskning av innehållet i förpackning utan
motsvarande prisminskning”. Trea på lista skulle jag med ett nyord
kunna kalla ”skenrabatt”, ett billigt pris som lockar mig till
butiken eller sajten bara för att konstatera att den varan inte finns. Då brukar
jag fråga om den finns i någon närliggande butik i samma kedja och
döm om min förvåning (not!) när jag får reda på att den är
slut där med. Det är himla lätt att erbjuda billiga priser om
varan ändå inte finns, åtminstone inte under den period den är
rabatterad.
Så låt oss bli ännu krångligare
kunder under 2024. Ställ de obekväma frågorna, kräv din rätt och
låt såväl handlaren som den övriga världen veta att du inte är
nöjd med mindre än att du får det du blivit lovad och det du
betalar för.
"Känslighetsläsare" - Kallades inte detta för censor tidigare? Kanske skillnaden är att det inte ens är staten som ligger bakom, utan någon slags ängslan om att förarga vissa?
SvaraRaderaMinst sagt bisarrt att det ens finns ett ord för dumheterna.
Verkligen bisarrt!
RaderaUngefär som woke-certifiering, där räddhågsna företag betalar rätt mycket pengar för en flumföreläsning och ett inramat "certifikat" att sätta upp i entrén.
SvaraRaderaDet var ett nytt ord för mig, men bra.
RaderaPå ICA har det hänt att man får motsvarande vara fast av ett annat märke om kampanjvaran tagit slut i förtid. Det kan jag tycka är en bra metod för att hålla kunden nöjd.
SvaraRaderaÄn näst intill meningslös robot som svarar goddag yxskaft på mina frågor gör mig däremot till en missnöjd kund.
Ja, helt rimligt. Jag brukar fråga vad de erbjuder när lockvaran är borta, nu senast kattmat till bra pris. Hittills har jag inte fått någonting, men jag har ett svagt minne att jag fick rabatt på en annan vara när jag handlade något (skor?) på nätet.
RaderaDe där j-vla robotarna verkar inte kunna annat än att berätta vad de har för öppettider och reta gallfeber på kunderna.
Men Sparo, du är väl en san som skulle kunna laga egen kattmat :)?
Radera/Annika
Det har jag inte ens sett som en möjlighet.
RaderaTror inte ens handlarna ser en som krångliga kunder så länge man håller god ton när man reklamerar varor, både i butik och på nätet. Reklamerar en hel del barnkläder och skor, speciellt när man köper kvalitetsmärken och t ex dragkedjan går sönder efter 3 månaders normalt användande. Sömmar som går upp efter en vecka. Vantar som inte torkat efter 3 dygn på tork. Orimligt, vilket de själva också verkar hålla med om. Sen tror jag det är många som inte orkar reklamera varor.
SvaraRaderaDet baserar jag på de HÖGAR av kläder som finns i upphittathögen i skolan som ingen verkar sakna, verkar gå bra att bara köpa nytt)
Däremot tror jag man anses som mycket jobbigare konsument när man börjar ställa frågor så som miljöpåverkan och ursprung. Personalen blir ofta helt nollställd eller börjar svamla. Köpte en soffa där butikspersonalen ville sälja på mig impregnering till soffan. När jag stillsamt frågade om det verkligen är så nyttigt så blev svaret att jajamen det är inga farliga kemikalier i flaskan. Köpte inte, men kollade innehållet på hemsidan hemma sen, och innehållet var inget jag vill ha nära mina barn (eller någon vuxen för den delen).
Samma med hud- och hårvård, många märken som utger sig för att vara naturliga med utvalda ingredienser, men som vid närmare granskning innehåller tveksamma och ibland direkt dåliga ingredienser. Det var någon som sa eller skrev att man inte ska lägga nått på huden som man inte kan tänka sig att äta, att huden tar upp så mycket kemikalier, väldigt tänkvärt och de fick mig för många år sedan att bli väldigt selektiv med kosmetik och hygienprodukter.
En fråga helt off topic, är det flera som upplever att det inte går att posta kommentarer från mobilen ibland?
Flera kommentarer jag försökt posta där det står att jag ska försöka om en stund igen (och när jag kommer tillbaka är texten jag skrivit såklart borta så man inte orkar skriva om).
Om grejerna går sönder måste de väl fatta att man klagar och vill ha nya saker eller pengarna tillbaka. Men precis som du säger tror jag att många inte orkar. Man vill inte bråka, särskilt inte om det inte gäller så mycket pengar. Jag tycker tvärtom att det är kundens plikt att klaga, både för sin egen skull och för alla andras. Om företag kommer undan med att sälja undermåliga produkter kommer fler att göra det.
RaderaInga farliga kemikalier? Så de använde bara nyttiga kemikalier då ;-)
Riktigt illa om det krånglar att kommentera. Jag brukar regelmässigt kopiera texten innan jag skickar den för då kan jag göra om det ifall det misslyckas, men det var länge sedan det hände för mig.
Hanna, det har hänt mig ocksa pa sistone när jag skrivit en lang kommentar, men jag brukar trycka ctrl c, sa att jag kan ga in senare och 'paste:a'.
Radera/Annika
Det beror väl på beoppet. Vissa varor avstår man ifrån då de nästan ser trasiga ut innan användning. Tittade tidigare idag på fingervantar hos en stor lågpriskedja. Tre par för 29kr och då var de redan reviga och trådiga innan användning.
RaderaBeställde tidigare i år ny nätdel till Laptop:en. Dock fungerade den inte och vid närmare kontroll saknades en del detaljer i kartongen så troligen hade jag fått en del som tidigare gått i retur. Mailade företaget och hade en ny två dagar senare.
Även varit med om att beställningar via nätet varit ofullständiga vid leverans. Har då bara mailat och påpekat detta och fått det som saknats.
Dock har jag aldrig fått någon ursäkt, beklagande eller kompensation för det inträffade. Fast å andra sidan har jag inte blivit ifrågasatt heller.
Annika: Ja, det tar bara en sekund och är guld värt när det hänger sig. Men jag glömmer det själv ibland.
RaderaBilmek: Det minsta man kan begära när de skickar begagnade grejer till kunder är att allt ska vara med.
Jag hörde ett annat roligt ord på TikTok: inflationship, relationen man får när man tar en inneboende för att dela kostnaderna för hutlöst dyrt boende pga inflationen. (I usa) 😄😄
SvaraRadera/Katarina
Jag vet inte om jag skulle kalla det roligt, det vore en mardröm.
Radera