lördag 2 december 2023

Ny idiotprodukt i matbutiken

Idiotköp i mataffären var något av det första jag bloggade om, för sju år sedan. Jag har upplevt en hel del dumma grejer sedan dess, men nu kan jag inte tiga längre. Detta efter att ha sett ”kakmjöl bakpulver” från Kungsörnen.

Kungsörnen Kakmjöl, Self Rising, med bakpulver från Lantmännen innehåller bakpulver och extra vetestärkelse vilket gör det perfekt för sötare bakverk. Med detta mjöl får du lite extra hjälp på vägen när du vill baka luftiga sockerkakor, spröda småkakor och porösa kaffebröd. Du skippar helt enkelt bakpulvret i dina recept, mjölet kallas även ibland för Self Rising Vetemjöl. Detta mjöl är en del av Lantmännens Klimat & Natur odlingsprogram, ett mjöl som är odlat med lägre klimatpåverkan. Det innebär att när du väljer att baka med detta mjöl bidrar du till att Lantmännen kan odla spannmål med mer hållbara metoder.

Otroligt hur man kan få in så många floskler i en text om ett mjöl. ”Self rising” var de så nöjda med att de skriver det två gånger. Det är inte magi, det är bakpulver. Att få bröd att resa sig är liksom bakpulvrets grej. ”Du skippar enkelt bakpulvret i dina recept”. Låter rimligt när det är bakpulver i mjölet, lite som att man inte behöver tillsätta lingon till lingonsylten. ”Del av Lantmännens Klimat & Natur odlingsprogram”, nu fattas bara referensen till ”oberoende forskningslaboratorier”.

Detta bygger upp till det riktiga bottennappet, ”ett mjöl som är odlat med lägre klimatpåverkan”. Om det ens är möjligt skulle väl detta gälla allt Kungsörnen-mjöl? Det faktum att de blandat vetemjöl med vetestärkelse och en skvätt bakpulver är inte svaret på världens samtliga miljöproblem. Skärp er!

Vem köper då detta? Osäkra människor som inte brukar baka? Kanske någon som läser ett Kungsörnen-recept med ”kakmjöl” och inte vågar översätta det till riktiga ingredienser? Jag vet inte, men det kostar. Den här klimatfloskeldyngan kostar mer än dubbelt så mycket som vanligt vetemjöl i samma butik. Om de inte blir tvungna att ge bort skräpet.

44 kommentarer:

  1. ”Det är inte magi, det är bakpulver” 😂

    Försöker rannsaka mig själv över om jag köper några liknande fåniga produkter och det gör jag. Av bekvämlighet. Frysmat i portion ibland. Fryspaj ibland. Hittat en ny favorit i frysdisken, frysta lökringar att steka på, men så lite som de kostar så går jag nog plus på att inte göra dem själv.

    Men det är nog i frysdisken jag kan bete mig antiekonomiskt. För övrigt tror jag mig hålla strikt linje mot vettiga basvaror. Fan, soppa på påse kom jag på, men de kostar ej en förmögenhet.

    Marsansås förresten, de få gånger jag köper det. Hur gör man ens det från grunden.

    Jag är nog lika fast i prefab-träsket som gemene man…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men herregud, att skära lökringar tar ju sekunder! Då kostar det max 15 kr/kg, men du kanske slår det. Jag tror banne mig jag hade stekt dem själv ändå, men det är jag.

      Marsansås köper jag i pulverform. Jag tror inte jag orkat göra den från grunden ens om jag visste hur (vispgrädde, vaniljstång, socker?).

      Radera
    2. Nä, vore det inte för den jämrans friteringen så vore det ju hål 🕳️ i huvudet att köpa fryst. Kanske det är ändå men… Inte heller frityrsmeten kostar många kronor…

      Fritering måste ju vara den mest slösaktigaste matlagningsteknikerna av alla, har nog egentligen bara friterat langos någon enstaka gång.

      Men trots att jag håller mig till så lite av billig olja som jag kan och kör med inte mera än vad som behövs i min inte överdrivet stora gjutjärnpanna så rinner decilitrarna iväg, för att sedan vara förbrukade efter att man friterat klart.

      Jag kanske tänker fel och det finns bra sätt att återanvända oljan och jag bara har en kunskapslucka?
      /JB

      Radera
    3. Aha, det framgick inte av din förra kommentar att den var friterad, du skrev bara "frysta lökringar att steka på". Då blev det mer logiskt.

      Radera
    4. Åh förlåt, det missade jag också när jag läst vad jag skrivit. Mea Culpa!
      Vanliga lökringar skivar även jag från en färsk gul eller röd lök! 😊
      /JB

      Radera
  2. Klart man själv inte är perfekt, vi köper grädde på burk som går att spritsa från burken, onödigt. Ungarna tyckrr det är kul o bra om man bara vill ha lite grädde. Men våffelsmet o dylikt görs egen. Bröd baka tyvärr inte så ofta längre, men alla söta bakverk. Men nej kakmjöl behöver vi inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det värt att ta genvägar, men mjöl blandat med bakpulver känns inte som en sådan produkt.

      Radera
  3. Tänk om sockerkakan blir godare om den bakas med bakmjöl då? Sockerkaka som bakas på Lantmännens sockerkaksblandning blir godare än egengjord sockerkaka 10 gånger av 10, likaså deras chokladkaka och citronkaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara, men vad ska han då gnälla på? :)

      Radera
    2. Tycker mest det är du som hoppar in här då och då och gnäller.
      /JB

      Radera
    3. @Gustav

      Hur kan sockerkakan bli godare av Kungsörnens kakmjöl jämfört med om man blandar till kakmjölet själv med samma ingredienser?

      "Vetemjöl*, vetestärkelse, bakpulver (E 500, E 341, E 450), mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra). *Svensk råvara, övriga råvaror EU/Icke EU"

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jag håller med Tom-Hjördis här, om du förfinar eller byter ut receptet tror jag att du slår Lantmännen. Och ja, definitivt när det gäller kakmjöl.

      Radera
  4. Hela systemet är sjukt sett ur konsumentens perspektiv. Men som "kategorikapten" (dvs bäst säljande varumärke i segmentet) så förväntas Kungsörnen "tillföra värde till kategorin". Dvs verka för att folk som besöker svenska matbutiker ska lägga mer pengar 2023 än 2022 på köp från dessa hyllor i butiken.

    Det systemet har resulterat i mängder med dumheter som färdigskivad blodpudding som är 50% dyrare än oskivad, påhittade miljögrejer, att man ska kunna se på vilken plats kycklingen växte upp, produkter som har 5% protein istället för 4% (vilket marknadsförs med 25% högre proteinhalt) och att rostad müsli bytt namn till Granola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inlägg.
      /JB

      Radera
    2. Men i slutändan kan jag inte klandra Kungsörnen. Möjligt att kakmjöl inte bär sig (det vet jag inte), men förmodligen ligger de inte helt fel med några av dessa satsningar.

      Radera
  5. Om man inte klarar av att blanda mjöl och bakpulver så ska man inte baka. Punkt slut.

    SvaraRadera
  6. För att ta ett lite större grepp: om du stannar upp, tar ett djupt andetag och ser dig omkring nästa gång du är i mataffären så är det ganska uppenbart att kanske 1/4 eller färre är nödvändiga produkter, dvs råvaror.
    Titta i korgarna bland kunderna runtikring dig - de allra flesta har korgarna fulla med hel- och halvfabrikat och endast några få råvaror. Det är uppenbart något som kunderna "vill ha" och som de gärna betalar för.
    Det finns nog inget slut på det som kallas för förenklande för kunden - till slut har matindustrin utvecklat sparvar som flyger rakt in i munnen på dig. Det kommer sannolikt att bli en storsäljare av enorma mått :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar själv råvaror, men vissa genvägar kan jag ändå förstå. Kakmjöl är inte en av dem.

      "Flygande steksparvar" kan bli en hit!

      Radera
  7. Här är nog alla vi utom Sparo lika goda kalsupare. Jag köper ocksa halvfabrikat emellanat, även om jag undvikit produkterna beskrivna ovan. Daligt med tid kan jag inte skylla pa, men jag har inte det där riktiga matlagningsintresset. Visst, när jag har gäster anstränger jag mig och lagar fran grunden, men till mig själv kan det av och till bli nagonting fryst färdiglagat som är lätt att bara ställa in i ugnen.
    Men pannkakor gör jag själv med jämna mellanrum, det är sa rysligt gott med hemgjord sylt (inte av mig) till.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det också ibland, jag är absolut inte ofelbar även om jag försöker sträva mot det. Men ofta tror jag att man lurar sig själv genom att köpa färdigt eller halvfärdigt. När man väl vant sig tar det inte lång stund. Bröd är ett bra exempel. Jag lägger sällan mer än en kvart på ett bak, inklusive disk, om jag räknar bort tiden för jäsning och gräddning när jag kan göra annat. Ändå köpte jag länge färdigt matbröd för att jag inte orkade annat.

      Radera
  8. Lika klarsynt som vanligt sparo. Jag skulle aldrig köpa just denna produkt och försöker minimera inköp av hopblandade saker så gott jag kan, men erkänner att det händer att jag köper pulversås då och då men känner mig lurad varje gång och skall försöka ta mig i kragen även där eftersom det är i vanlig ordning procentuellt rena rånet i förhållande till vad saker kostar att göra själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pulversås kan jag förstå, och köper som sagt själv pulvermarsán. Men vetemjöl + bakpulver, eller mjöl plus salt och heläggspulver (=våffel- eller pannkakssmet) kan omöjligt vara vettigt för någon.

      Radera
    2. Det var oerhört längesen jag at marsansas, men jag minns att den inte var lika god som vaniljsas, bägge fran köpepasar. Vad är egentligen skillnaden?
      /Annika

      Radera
    3. Vet inte, men jag skulle gissa att marsansås inte innehåller riktig vanilj utan vanillin eller något annat. Men som sagt, ren gissning.

      Radera
  9. "Vem köper då detta? Osäkra människor som inte brukar baka? Kanske någon som läser ett Kungsörnen-recept med ”kakmjöl” och inte vågar översätta det till riktiga ingredienser?"

    Jag bakar aldrig och hade kunnat köpa produkten om den stått som ingrediens i ett Kungsörnen-recept. Kanske lika bra att jag inte bakar.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, gör det, men gör det med råvaror. Det räcker med mjöl, salt, socker, matfett och bakpulver/jäst för att göra i stort sett allt.

      Radera
  10. Jaha, det var mjöl de sålde. Inte floskelbingo?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kombo, mjöl och floskler i ett :-)

      Radera
  11. "Om de inte blir tvungna att ge bort skräpet." Varför kalla det skräp? Det är ju bara vanliga ingredienser färdigblandat. Anledningen att det på bilden var osäljbart och dumpas efter sista förbrukningsdag beror ju på att det varit för dyrt. Verkar ju som konsumenterna för en gångs skull varit lite vakna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, okej, jag hade också tagit emot det gratis och det är inte produkten i sig som är skräp, det är idén.

      Radera
  12. Var och handlade på Lidl häromdagen och i en kyldisk hittade jag inplastade cheeseburgare, alltså tillagade och kompletta med bröd och alla tillbehör (!). Lockade inte alls till köp, och när jag kom hittade jag denna texten på nätet:

    https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/791784-har-ar-lidls-fardiga-burgare-tva-ar-senare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jävlar! Jag minns första gången jag såg frysta pannkakor med sylt och tänkte att det här måste vara Dolda kameran.

      Radera
    2. Blev påmind om när micron kom till mitt föräldrahem. Då köpte morsan hem frysta färdiga hamburgare med bröd och allt som en smidig lösning till krubb efter plugget, båda föräldrarna arbetade ”såklart”.

      Fy tusan, det var inte människoföda. Köttet blev typ gråvitt och hela anrättningen smakade ••••.
      /JB

      Radera
    3. Det fanns en tid när man trodde att mikron till slut skulle ersätta spis och vanlig ugn. I mitt barndomshem hade vi en kokbok som troligen ingick med mikron, som hette typ "Färdiga rätter i mikrovågsugn" med recept från råvara till färdig måltid helt mikrouppvärmd.

      Radera
    4. Nej, mycket i början där blev rent vidrigt. Men med rätt prodult kan det vara kanon.

      Vi är goda vänner med en grekisk familj som driver pizzeria. En gång hade de förköpt sig på vårrullar som visade sig sälja mycket sämre än förhoppats. Då fick vi flera kartonger isfa de skulle bli för gamla och jag mumsate glatt i mig nästan dagligen.

      Tog många år innan jag blev sugen på vårrullar igen men idag har jag faktiskt ett paket i frysen, en annan av mina bekvämlighetsköp.

      Men jag steker dem i gjutjärnsstekpannan, blir betydligt godare än bara i micron.
      /JB

      Radera
    5. Jag gillar själv mikro och kokar t ex all gröt där med undantag för risgrynsgröt. Om inte annat sparar det mycket disk.

      Dålig mat kan ödelägga. Jag lät bli curry i 30 år efter en matförgiftning, och majskolvar har jag fortfarande inte återvänt till efter att ha ätit en otjänlig tidigt 90-tal.

      Radera
  13. En annan klassiker är djupfryst färskpotatis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller skalad potatis i vatten:
      https://www.willys.se/produkt/Potatis-Hel-101244751_ST

      Radera
  14. Tips för dem med intresse och/eller barn: eget knäckebröd.
    Tar en timme från start till mål inkl 30-40 min jäsning, är kul, och man förbättrar sig snabbt efter första försöket.

    Att blanda in bakpulver och dubbla priset verkar helt absurt.
    Till knäckebrödet går det åt duktigt med rågmjöl, håll för ögonen när ni köper det, för det var, i alla fall i min butik, svindyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rågmjöl är nog ganska dyrt överallt, men någon gång vill jag testa att göra eget knäckebröd.

      Radera
  15. Har sett detta skit sen ett år tillbaka eller nåt. En dumhet som importerats ifrån UK tror jag. Helt otroligt vilka meningslösa produkter som fyller upp hyllorna i dagens affärer. Typ 50 sorters fil och 15 sorters mjölk, ja detta exklusive laktosfria. Hittar knappt de produkter man vill köpa längre ibland alla andra. Inte konstigt miljön är hårt ansatt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var först när jag började titta på detta som jag insåg att kakmjöl inte var en ny produkt.

      När det kommer till mjölk har jag lyckligtvis hittat min favorit - vanlig, opastöriserad komjölk direkt från bonden.

      Radera