söndag 3 december 2023

Skrota EU istället

Det är ingen hemlighet att jag är rabiat motståndare till EU. Större unioner har testats förr, som i Sovjet och det fungerade inget vidare då heller. Unioner leder alltid till att makten hamnar ännu längre från vanligt folk och att de som styr har ännu sämre koll över vad de beslutar om.

Jag fick ett tips från Hanna som bara förstärker mitt EU-förakt, ett EU-förslag om att människor inte ens ska få bestämma över när våra egna bilar ska skrotas. Helt galet! Vem vill ha detta:

Striktare regler: EU föreslår hårdare regler för att avgöra när en bil bör skrotas. Fordonsägare kommer inte längre att ha rätt att själva bestämma när deras bil är redo för skrotning.

Syfte med förslaget: EU vill främja en mer cirkulär fordonsindustri genom att kontrollera hela livscykeln för fordon från produktion till skrotning för att säkerställa återvinning och miljöhänsyn.

Folkpartister såklart, de applåderar alltid totalitära förslag som inskränker individens frihet (liberaler, jo tjena...). Men vem mer? Och hur tusan kan man hävda att miljön gynnas av att skrota fungerande bilar? Min nuvarande bil är 50 år och har således återvunnit sig själv ett antal gånger. Man kan hävda att gamla bilar ger större utsläpp, men det går absolut inte att säga generellt. Det man däremot kan säga är att alla bilar ger hög miljöpåverkan vid tillverkning, inte minst elbilar.

Det ska alltså inte längre vara du som fordonsägare som beslutar när det är dags att skrota din bil, utan det ska avgöras utifrån en punktlista. Om någon av punkterna uppfylls är äganderätten förverkad.

Oavsett om du gillar gamla bilar, låter det här rimligt? Till dagens politiker vill jag bara säga att 1984 var en dystopi, inte en jävla instruktionsbok!

Kommer det här förslaget bli verklighet? Troligen, i någon form. I EU blir de flesta dumheter verklighet, förr eller senare. Det enda positiva med det är att politiker i länder som ännu inte är med i EU, som mitt hemland Norge, har svårare att lura sin befolkning att gå med ju mer dumheter de hittar på.

41 kommentarer:

  1. Läste tankarna från EU om obligatorisk skrotning av bilar och fick mjäll.
    Var tvungen att titta i kalendern om det var första april…

    Nej, EU är ett havererat och haveristiskt otyg som vi borde varit kloka nog att avhålla oss från att gå med i.

    Personligen har jag iaf fått några dagars rundvisning i Bryssel enligt koncept 1A i ”smörja politiker”.

    Min nyfunna ståndpunkt är att Bryssel har mycket av god mat och god öl och i äldre delar är en imponerande vacker stad.

    Men även en sönderfallande slum i stort.

    EU, där blev bara mina fördomar om en maktgalen, självinsiktsfri och posiotinerad klart på undre halvan av begåvningsskalan bekräftade…

    Nej Helge, nu är det måndag igen, nu flyttar vi hela rasket till Strasbourg…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. God mat och öl må så vara, men vi som inte är politiker får ju inte den smörjningen ;-)

      Radera
    2. Mat och öl fick jag vackert betala ur egen ficka och resten kom från partiets distrikskassa, så inte så så blodigt med skattepengar, men visst var besöket en ynnest man svårligen kan få om man ej är engagerad inom politiken.

      Men varit med om väääldigt mycket värre som representant för det största svenska telecombolaget inför upphandling av tjänster från en legotillverkare.

      Där kan vi tala smörjning, plånboken kunde man glömma, oxfilé, kaviar och svindyr whiskey bara susade åt ens håll under en dryg veckas tid, det var rent löjligt.

      Det riktigt roliga är att de på något vis helt misstagit vilken makt jag hade över upphandlingen, jag hade inte ett jota att säga till om det där! 😂
      /JB

      Radera
    3. Jag kan föreställa mig telecomsmörjningen (och namnet på bolaget).

      Radera
  2. Helt galet förslag, EU tycks ha missat det här med att det är bättre för miljön att återanvända än att återvinna.

    En bekant till mig hade en gammal bil som han knappt använde för att den var så risig och opålitlig, den rullade i stort sett bara på helgerna när han åkte och storhandlade.

    Så han bestämde sig för att återvinna bilen, dvs skrota den.

    Därefter köpte han en nästan ny dieselbil som han verkligen gillade att köra.

    På ett år har den rullat nästan 2000 mil.

    Och det är ju ingen vidare miljövinst kan man tycka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just när det kommer till bilar tycks många ha en helt annan syn på återvinning. Några gånger har jag försökt få dem att förklara varför det är bra att kasta gammalt och köpa nytt, men det verkar som att de inte ens vet själva, det ska bara vara så.

      Nej, det borde ju vara bra att söndagsköra en gammal istället för att köpa nytt och köra jämt.

      Radera
  3. Som tur är har vi i Sweden ett par väldigt starka föreningar som varje år slåss mot myndigheternas galna ideer mot svensk bilhobby. Bland annat ACCS och MHF Tycker därimot att de ska bli dyrare, att använda för gamla bilar som bruksbilar
    Dom inte bara släpper ut massor av gifter dom har även väldigt dålig krocksäkerhet och inga system som hjälper föraren att hålla rätt kurs i tex vinterväglag. Bilmek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå vinterväglag ..i halva Sverige där det betyder snö på vägarna syns inga streck på vägen och man får själv köra bilen som förr i tiden 😊

      Radera
    2. Jag hade många skattefria veteranbilar i Sverige och kan själv tycka att det är galet att "entusiastbilar" ska vara skattebefriade och besiktas mer sällan ifall man använder dem som bruksbilar.

      Radera
  4. "Om någon av punkterna uppfylls är äganderätten förverkad.”
    Man får ju rysningar av den meningen. Börjar undra ifall fastigheter går samma väg? Läste något om att EU skulle införa tvångsrenovering för att alla hus/fritidshus skulle uppnå någon viss nivå på "energiklass".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är himla märkligt. Äganderätten måste vara en av våra allra viktigaste rättigheter i en stat eller union som i alla fall inte säger sig vara totalitär.

      Radera
  5. Du är nog säker Sparo med din alderstigna bil, vad jag förstar gäller det bara bilar upp till 30 ar gamla, även om du har en poäng att man ska använda en produkt sa länge som möjligt.

    Till skillnad fran dig tycker jag att EU är en bra ide även om det finns förbättringspotential saklart, dels att vissa länder som inte uppfyller kraven inte borde ha släppts in, och dels för att de som verkar där är klart överbetalda, precis som svenska politiker. Men i stort gillar jag tanken pa en union för att fred ska rada mellan medlemsländerna och att gemensamma standarder ska kunna införas.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, klarar man sig med bilar som är äldre än 30 år? Det har/hade jag inte fattat.

      Att EU har förbättringspotential är nog det enda vi kan enas om gällande denna koloss.

      Radera
  6. Lästips på temat idioter med bilar:

    https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/P48V06/vadjar-till-kronofogden-vill-slippa-loneutmatning-infor-julen

    SvaraRadera
    Svar
    1. 17 papp efter skatt o fogdens avdrag. Hur kan det ses som någon slags existensminimum?

      Radera
    2. Jag har levt billigare än honom i stort sett varenda månad i hela mitt liv. Att han inte skulle ha råd med tre mål mat om dagen är rena skämtet. Kan bli ett blogginlägg om "stackars" Björn.

      Radera
    3. Björn verkar inte ha någon respekt för pengar, kanske det som är problemet.

      Radera
    4. Det ligger i farans riktning, som GW brukar säga.

      Radera
  7. Du har väl inte missat att EU även vill bestämma när du ska renovera ditt hus. https://www.villaagarna.se/debatt/energikostnader/eu-krav-kan-kosta-dig-en-halv-miljon-i-renoveringar/

    Vi får verkligen hoppas att klimatteorierna stämmer för annars är alla lagar som ska rädda klimatet årtusendets politiska och ekonomiska blåsning.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller förstås inte just dig, Sparo. Du bor ju i Norge. Om inte norrmännen tar efter EU.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Har tyvärr vetskap om det Tom-Hjördis.

      Det jag inte fattar är hur det ska gå till utan att ruinera flertalet av oss..
      /JB

      Radera
    3. Jag har inte missat det och är inte alls säker på att inte Norge hänger på. De har en förmåga att göra det.

      Radera
    4. Jag tror att länder utanför EU anpassar sig eftersom handeln är global, och man vill halla sig väl med de länder man kan tjäna pengar pa, t.ex. genom export. No man is an island: https://www.youtube.com/watch?v=2y6KU02Q6cI
      /Annika

      Radera
    5. Norge och övriga EES-länder i alla fall. Internationellt får nog EU mindre och mindre betydelse.

      Radera
  8. Villl bara tilägga att jag läste 1984 just 1984, som tolvåring. Ett stycke mörk fiction.

    Saknade bok för några år sedan under en utbildningsresa i C# i Göteborg och köpte mig ett eget pocketex.

    Framstod som otäckt nära en dokumentär nulägesbeskrivning.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket framstod som det? Microsofts (C#) dominans eller samhällsutvecklingen? ;)

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Syftningsfel igen? Min svensklärarinna skulle gett mig på nöten. Jag tycker om att lära mig mer om kodning. Jag tycker inte om samhällsutvecklingen.
      /JB

      Radera
    3. Jag läste om den för ett par år sedan (https://sparosverige.blogspot.com/2021/07/1984.html) och chockerades över hur mycket som mer eller mindre blivit verklighet.

      Radera
    4. @JB

      Jag skojade bara lite med dig men tech-giganternas plattformar kan vara ett större hot mot friheten än EU.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Tech

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Tyvärr samverkar bigtech-företagen ofta med politikerna:
      https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-kallar-google-och-facebook-till-mote/

      Radera
    6. Vi får skylla oss själva. Vi behöver inte använda techjättarnas plattformar. Det finns alternativ.

      Twitter (X) => Mastodon
      youtube => Odysee
      Windows/macOS => GNU/Linux
      Edge/Chrome => Brave/Chromium/Firefox
      osv

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. Google=>Duckduckgo

      Av dina förslag vill jag främst hylla Brave som jag tycker funkar utmärkt.

      Radera
    8. Duckduckgo är ett bra tips!

      Så länge "alla andra" hänger på techjättarnas plattformar så blir det ensamt på Mastodon, Odyse mfl. Det är lite av ett moment 22.

      Tom-Hjördis

      Radera
    9. Ja, det är ju det som är haken. Jag förstår att framgångsrika "youtubers" hänger kvar vid Youtube istället för att bli "odysséer" eller "vimeoter" utan tittare. Att använda Braves webbläsare eller Duckduckgos sökmotor är däremot ingen uppoffring alls, tvärtom.

      Radera
  9. Så sant sparo, EU har gjort några små saker som varit bra men det bleknar i förhållande till all idioti det tillfört. Det är ett dyrt misslyckat experiment som mycket troligt kommer falla samman som alla andra liknande experiment historiskt gjort. Tyvärr kommer väl Sverige vara det sista landet som vaknar upp och lämnar EU.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hoppats att Storbritanniens utträde skulle bli början till slutet, men det verkar inte så.

      Radera
    2. Storbritannien är ju verkligen i kris med en enorm fattigdom, människor har inte råd att använda el så sitter i kalla hem. Gasen är dyr så det begränsar matlagningen. Många fastighetsägare sköter inte sina fastigheter så folk lever i misär samtidigt är hyrorna alltför höga. Många som lever på gatan p g a bostadsbrist och skyhöga hyror. Food banks är vanligt. UK blir alltmer ett skitkungarike med enorma klyftor. Inte blev det bättre med utträde men det kanske inte hade varit bättre att stanna heller.

      Radera
    3. Jag fragade en gang för längesen en taxichaufför i London varför de envisades med vänstertrafik, trots att alla andra i Europa gatt över till högertrafik. Hans svar var "vi gillar att vara lite annorlunda".

      Ja Anonym, jag tror ocksa att Sverige är pa väg till att bli ett skitkungarike, även om kungen och hans familj lever i högönsklig välmaga pa skattebetalarnas bekostnad.
      /Annika

      Radera
    4. Nåja, svensk statsmedia var ute dagen efter Storbritanniens EU-utträde med domedagsprofetior. Sedan har de och andra likasinnade medier varit snabba med att plocka fram allt skit som händer i GB (förutsatt att det inte handlar om islamisering), men det betyder inte nödvändigtvis att landet är på väg att bli ett u-land. Uteliggare och tiggare hade de sedan tidigare och det är inget EU heller är förskonat från.

      Vänstertrafik är väl en sak, men tumsystemet... HALLÅ, vi har uppfunnit ett mycket bättre system nu!!

      Radera
    5. "Med eller utan pengar" med Katie Burke Ur play SVT

      Radera
    6. Apropå vad? Själv kan jag hur som helst inte se det:

      "Det här programmet får på grund av upphovsrätt bara visas i Sverige"

      Radera