onsdag 27 december 2023

Tvärtemot

När hela världen tycks rusa åt ena hållet kan det vara klokt att gå åt det andra för att se vad som händer där. Det gäller såväl börsen som politik, eller för den delen jul. Under några dagar tävlar butiker, restauranger och föreningslokaler om att erbjuda så mycket jul som möjligt. Då finns det garanterat en marknad för den som riktar in sig på de som är less på julen.

En flipperhall i Umeå erbjuder en julfri zon, utan ”sketen julmusik eller vidrig julmat”. Jag är inte överdrivet förtjust i flipperspel heller, men jag tror säkert att de fick kunder i helgen, från de som genuint hatar julen. Och även av de människor som förvisso firar jul, men som kanske inte vill tänka på julen all vaken tid, se reklam för tusen uppesittarkvällar och höra Wham sjunga om Läääst Christmas och Pogues Fairytale of New York varenda jävla dag. Ni kan inte ana hur många gånger jag hört dessa melodier på julmarknader i år, så jag skulle nästan kunna börja spela flipper för att slippa fler julsånger.

Nu bor jag i en ganska julfri zon, så jag behöver inte skapa den, men alla är ju inte lika lyckligt lottade och då finns Umeås flipperhall. Det är mitt tips till alla som vill tjäna pengar. När nästan alla vill ha elcyklar, ljudböcker eller smartphones kommer det finns ett hål i marknaden bakom. Ibland är det lätt att glömma att vi gillar olika.

De konsumenter som vill ha det som nästan ingen tillhandahåller kommer vara villiga att betala ganska mycket, särskilt om du är den enda som har det. Många kommer försöka hitta och sälja morgondagens stora grej och nästan ingen kommer att sälja gårdagens, som kontanthantering t ex. Men den som gör det kan tjäna pengar.

15 kommentarer:

  1. Jag som gillar både jul och flipper kombinerar dem gärna, hade nog smitit in en stund om det var i min hemstad!
    God fortsättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som varken gillar det ena eller det andra stannar hemma :-)

      Tack detsamma!

      Radera
  2. Helt ärligt så var jag rätt låg inför en julafton solokvist när jag är van att umgås på gott o ont då,så jag lät tv’n vara avslagen och de få matbitar jag ändå fixat som man kan kalla juliga vara i kyl o frys, köttbullar, jansson o rödbetssallad.

    Jag sov så länge jag bara kunde, vilket jag har talang för, och det tog mig bortom kalle anka.

    Sedan spenderade jag resten av dagen med att för skojs skull lära mig om assemblerprogrammering för gamla 8-bitarsdatorer med MOS 6502 som CPU med koppling till hur allt sker i hårdvaran, historiken om superdatorer med fokus på CRAY samt katastroffilmer. Sådana filmer är oftast ganska meningslösa o enligt formulär 1A, men ”Don’t Look Up” var förbannat bra och en ny favorit i genren, mycket mörk satir rörande statens hantering av situationen insprängt i den!

    Dagen kom o gick.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter trist (särskilt programmeringsbiten då). Jag firade inte jul (mer än i fem minuter som tomte hos grannarna), men att det var just julafton störde mig inte.

      Radera
  3. Jag har en ide om en nisch. De där jäkla skitdyra Scotch-brite-rullarna jag köper för att ta bort katthar pa kläder och i sängen och som ända är de bästa pa marknaden har blivit sämre. Kan inte nagon "uppfinna" nya större rullar som är mer klibbiga och tar större mängder av har? Det kan inte kosta särskilt mycket att utveckla tänker jag. Dessutom finns det över tva miljoner husdjur bara i Sverige (enligt google).
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man inte bara använda en bred tejp och "klappa" kläder och säng med? Jag har faktiskt aldrig använt sådana rullar sedan jag blev kattägare, men ett himla sopande och dammsugande blir det ju.

      Radera
    2. Korrektion, ägd av katter. 😼
      /JB

      Radera
    3. Det har väl aldrig riktigt utretts hur det är med den saken :-)

      Radera
  4. Jag var hos mina gamla föräldrar på julafton och vi hade trevligt. Tills jag på julaftonskvällen lyckades snava/snubbla/ramla och slå i huvudet så pass ordentligt att 1177 insisterade på att jag åkte till akuten. (Riskfaktor - är opererad och har en hel del skruvar i kraniet)
    Observerade att en större del av människor som arbetade en julnatt hade, som det heter utländskt påbrå. Firade inte jul. Inte mig emot bara jag fick min skallröntgen.
    Grönt ljus från röntgen och fick åka hem. Med min fina ömma jul-bula på huvudet.

    Vi hade gett hemtjänsten ledigt på juldagen när jag kunde ta hand om lite fallbenägna äldre päron. Att jag själv skulle "åka dit" ingick inte i jul-planeringen. :-D



    SvaraRadera
    Svar
    1. Skapat en rejäl pool med blod själv då jag dängt framhuvudet i kolvet, många rejäla blodkärl där, pga balansinfektioner som liten. Ingen fara med mig dock.

      Fått spendera någon natt på akuten med ett ex då hon drullade från trappan o slog i huvudet så det blödde duktigt. Ingen fara då heller.
      /JB

      Radera
    2. Läste att Danderyds sjukhus akutmottagning har över ett dygns väntetid nu.

      Fint att det gick bra ändå.

      Radera
    3. Ingen egen blodpöl, men tog hand om min pappa när han ramlat och slagit sig i duschen. Den gången blev det ambulans.

      Radera
  5. Har ”flytt” utomlands över jul för att slippa fira, vilket jag tror många gör . 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog en jul i Riga, visserligen med kvinna som sällskap. Men det var magiskt! Så vacker stad i juletid med allt som händer på gatorna! Givetvis blev jag tokmagsjuk, redan från sverige, men halva resan var mig till godo!
      /JB

      Radera
    2. Man får åka bra långt om man helt ska undvika jul. Och så bör man undvika magsjuka också :-)

      Radera