fredag 1 december 2023

Cykeltjuv och polis

Varje år polisanmäls 70000 cykelstölder. Gissningsvis är det mångdubbelt fler som inte anmäls eftersom enda anledningen att anmäla en cykelstöld är för att få ut försäkringspengar. Polisen utreder inte brotten och gör heller ingenting för att beivra dem. Förr fanns åtminstone patrullerande poliser som kunde ge en avskräckande effekt, men när såg du senast en polis bekämpa annan brottslighet än fortkörning och rattfylla?


Vem vågar ställa cykeln här?

Polisen tycker ändå att du ska anmäla. De använder ju antalet anmälda brott i sina budgetförhandlingar, och när anmälan väl är nedskriven och (i samma sekund) nedlagd kan de bocka av att de gjort ännu en polisutredning.

I Sverige påstås ofta att anledningen till högre antal ouppklarade brott är ”ökad anmälningsbenägenhet”. Jag är tvärtom övertygad om att allt färre orkar göra polisanmälan. Dels vill man inte sitta en timme i telefonkö, dels kan man vara nästan säker på att utredningen läggs ner innan den startar, eller åtminstone att brottet aldrig blir löst. Jag anmälde när jag behövde ett referensnummer till försäkringsbolaget. När jag frågade vad polisen tänkt göra åt själva brottet blev de irriterade. ”Du är ju försäkrad!

Jag fattar att polisen inte utreder cykelstölder. De har ju svårt att få loss resurser till mord, åtminstone har de svårt att lösa dem. Samtidigt ger det viktiga signaler. När jag bestämt mig för att flytta från Sverige övervägde jag Åland, bl a för att jag hörde att där utreds fortfarande cykelstölder. De visar 1. att polisen fortfarande är en garant mot laglöshet och 2. att antalet brott är hanterligt.

Jag har ingen lösning (mer än att inte ställa ifrån mig en dyr cykel i Sverige). Ökade resurser till polisen tycks inte hjälpa. Knappast fler poliser heller, förresten måste de ju ständigt sänka kompetens- och begåvningskraven för att ens få tag i folk som vill söka till Polishögskolan. Men hur galet det än låter tror jag att uteblivet beivrande av cykelstölder kan ge fler grova brott.

38 kommentarer:

  1. Lite relaterat. Jag läste att utomlänningar som vill jobba i Sverige maste tjäna 27K+, medan nyutexaminerade poliser tjänar 26K+. Hur tänkte man där?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kanske tänkte att det är bra om utlänningarna åtminstone hinner vara i landet ett tag innan de blir poliser ;-)

      Problemet med anhöriginvandring (för det är väl det det gäller?) har varit att det funkat nästan som slaveri när det räckt med att de tjänat runt tiotusen, men jag håller med om att 27000 (medianlön?) var en rejäl uppstramning.

      Radera
    2. Sedan relativt nyligen är kravet att man tjänar 80% av medianlönen för anses kunna anses vara viktig nog för att arbetskraftsinvandra.

      Radera
    3. Jag visste att det var något sånt, men är verkligen 27000 kr 80 procent av medianlönen? Det låter högt.

      Radera
    4. Gränsen skall höjas till medianlönen så fort regeringen bestämt vilka yrkesgrupper som skall undantas från höjningen samt vilka grupper som skall förbjudas arbetskraftsinvandra oavsett lön. Även efter höjningen ligger Sverige lägre än många andra länder, t ex Danmark, som mer riktar in sig på spetskompetens snarare än cykelbud.

      Radera
    5. Då inväntar vi Tuffe Uffes hårda dom ;-)

      Radera
  2. Åland som är så trevligt. Var det ett medvetet beslut att även lämna EU?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det åtminstone som en bonus. Föga anade jag att Norge ser de flesta EU-beslut som obestridliga lagar även i Norge. Jag har flera gånger påpekat för norrmän som hänvisat diverse dumheter till EU, att jag trodde inte Norge hade gått med.

      Men det är i Norge som i Sverige, att politikerna gärna skulle vilja med för EU är ju ett eldorado för avdankade politiker som vill tjäna storkovan.

      Radera
  3. De senaste årens stöldanmälningar (jag gjorde min förra arbetsgivarens också) har jag gjort på dator. Mycket smidigare!

    De flesta organiserade cykelstölder utförs av utländska ligor som för ut cyklarna men tullen jobbar ju inte alls med utförsel utan enbart med införsel. Här skulle man ju kunna ändra fokus för att få resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det skulle man.

      Radera
    2. Efter att ha granskat cykelstölder är min slutsats att det är helt fel att utländska ligor är boven, istället är min slutsats: de flesta cykelstölder sker av ett fåtal individer. En grupp av dessa säljare har någon typ av beroendeproblemen. Det finns en grupp av säljare som jag inte träffat eller sett personligen, där jag kan fundera på om de agerar hälare åt andra med beroendeproblemen eller bara själva insett att det är ett grymt enkelt sätt att tjäna 5-10 000 kr extra i veckan.

      Jag har fått en person dömd för häleri av en cykel. Polisen kom och grep personen på plats. Har också blivit av med en cykel där jag skickat ett trettiotal annonser från personens Facebook-konto som kompletterande bevis i fallet, men där mitt fall blev nedlagt. I efterhand skulle jag drivit det som ett eget åtal.

      Radera
    3. Mig kvittar det var tjuvarna kommer ifrån eller hur organiserade de är. Det faktum att tjuvar kan se cyklar som ett nästintill riskfritt sätt att dra in pengar stör mig. Men det stör mig ännu mer att detta sker med polisens goda minne och att polisen uppmanar brottsoffer att slösa bort sin tid på att anmäla till en myndighet som ändå inte tänker försöka beivra brotten.

      Kul att det ändå lyckats för dig, även om det låter som att polisen kunde gjort mer även där.

      Radera
  4. Har varit relativt befriad från brott, men visst.

    Cykeln jag ärvt efter morfar. Inte mer än sentimentalt värde så blev inget mera av det.

    Ett förrådsinbrott ca -95. Lite musiksaker, fick tillbaka 2000:-

    Ett bilinbrott ca ett år senare. Hade just byggt in ett grymt ljudsystem som rök. Fick nytt och proffsinstallerat till högre värde än jag hade kvitton för tack vare att cdspelaten hade löstagbar front och tjyvarna lämnade den. ”Tjänade” flera tusen från mina investerade 15 000 och fick mycket bättre ljud än vad jag byggt själv. Win!

    Ett förrådsinbrott ca -00. Visste (!) vem tjyven var och tog mig in i hans förråd och plockade saker till ett högre värde. Ett fint gammalt vagnshjul har jag fortfarade kvar. Han var två meter lång och två meter bred och gick på droger. Totalt livsfarlig och det var milt sagt vågat att ta saker i egna händer.
    Han körde chickenrace med en lastbil och förlorade strax senare, därför jag törs skriva detta idag.

    Samt sista, för ett par år sedan blev jag blåst på 5000 kr som jag betalt in för en begagnad synth. Trots att jag fått massa foton på synth, avi, paket och en massa annan data som jag begärde innan jag sänt pengarna så blev jag blåst.

    Letade rätt på killens rätta identitet och skickade detta plus namn, adress och telefonnummer till honom, hans mamma och hans flickväns också.

    Han bodde i samma stad som en motorcykelklubbspresident som jag är god vän och förklarade detta för honom, att han var mitt ombud i frågan. Att presidenten i fråga är jordens lugnaste och snällaste tog jag inte upp.

    Jag fick tillbaka mina 5000:- snabbt, ingen polisanmälan.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Relativt befriad från brott"?! Tycker det låter som att du drabbats mer än de flesta.

      Det sista var ju en höjdare. Synd att det ska behövas, men tar inte Lagen lagen i sina händer måste vi andra göra det.

      Radera
    2. Åkte iafs på en gängmisshandel med 4-5 förövare som sparkade sönder västersidan på mig tillräckligt för att 6-7 revben skulle bli mos och en hel sommar fick tillbringas i plåga i sängen. Känns flera år senare fortfarande av om än ej handikappande.

      Med det inräknat har jag nog fått min släng av sleven trots allt. Glömde för jag bara tänkte försäkringsärenden och här blev det inget då förövarna aldrig kom inför skranket.
      /JB

      Radera
    3. Det låter absolut så. Jag hade flyttat efter hälften.

      Radera
    4. Jag var på konferens i Norrköping. I mitt boende i min lilla by har det på 25 år ej hänt något värre än en och annan busringning på dörren. =)

      Radera
    5. Låter otroligt, men det var inte Navestad eller Hageby va?

      Radera
    6. Jag känner inte till de namnen men antar det är dåliga stadsdelar i Norrköping. Nej, detta var 100 meter från torget i en ”mörk gränd”. Tillräckligt nära för att jag genomblodig kunde gå som en kraftigt vansterböjd ostbåge till mitt rum på tror det hette Elite Hotel på torget.

      Radera
    7. Ja, de jag nämnde är vad jag förstår Norrköpings motsvarighet till Rinkeby, Skäggetorp osv.

      Radera

    8. JB - kanske fått det om bakfoten men visst är du väl engagerad i SD?

      Det var väl statsminister Reinfeldt som sa nåt om att de (dvs SD) som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer, att det blir misshandlade och attackerade med kniv.

      Antar att det är därför Reinfeldt själv har säpobevakning dygnet runt

      Radera
    9. Anonym 12:16, nej, du har det helt rätt, jag är en aktiv sverigedemokrat som jobbar för fullt i både fullmäktige, ett antal kommunala nämnder, kommunsamarbetande förvaltningar och även tingsrätten i mitt län.

      Det jag inte alls känner igen mig i är Reinfelds tankar då jag är en människa som är mycket rörande förtroende och kompromisser med de jag söker finna samförstånd med.

      Detta med att driva främlingsfientlighet, vi- och dom tänkande och annat som enligt Reinfelds tankemönster gör mig förtjänt att bli mördad, det känner jag inte alls igen mig i.

      Därav rinner det av mig som på en gås och jag fortsätter mitt jobb för det bästa för landet, trots fördomar mot mig.
      /JB

      Radera
  5. Polisanmälan gör man väl nästan enbart för att försäkringsbolaget kräver det? Vi har blivit av med samtliga fyra hjulen på bilen, fått bränsleslangen avklippt(?) och diverse parkeringsskador. Flera av brotten har skett på pendelparkering med kameraövervakning men ärendet läggs ner i samma stund som man trycker spara i stort sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen tröttsamt. Att inte ens kolla på filmerna innan de lägger ner är bottenlöst slött.

      Radera
  6. Har grejer i förrådet som enbart står där för jag hoppas att de ska bli stulna så jag slipper ta hand om dem själv. Men, inga inbrott i något av alla förråden sedan årtionden - antar att det är lättare att hämta helt nya grejer i affären utan att betala, lura folk via telefon eller mjölka bidrag från kommun eller stat jämfört med att bryta upp dörrar till förråd, släpa ut grejer och sedan beckna

    Kanske kan utvecklingen kallas för brottsdemokratisering....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som att du har för dåliga grejer :-)

      Själv hade jag en gång en stor och tung coca-cola-kyl jag inte ville flytta med. Den ställde jag ut i trapphuset och den var lyckligtvis borta på en kvart.

      Radera
    2. Kanske ska ställa dit en (el-)cykel så att tjuvarna hittar dit
      ;-)

      Radera
    3. Haha, en kyl bara för coca-cola? Otippat, särskilt för att komma fran en renlevnadsmänniska som du :).
      /Annika

      Radera
    4. Smart idé att locka dem med något och hoppas att de ska ta resten på köpet :-)

      En sån där med colaemblem på. De var (och är tror jag) mycket populära, men den här funkade inte ens. Vet inte var jag fick tag i den, men jag hade inte betalat för den.

      Radera
  7. Min förhoppning är att min sparresa kan sluta med att lämna Sverige eftersom det verkar snabbt gå mot ett tillstånd av ”failed state”.
    Det är lång ifrån bara cykelstölder som inte utreds tyvärr, och det verkar se ut på ett likande sätt för de flesta EU staterna så det är inte ett alternativ att flytta inom EU och som jag uppfattat situationen så har Sveriges problem snabbt börjat sprida sig över hela Norden, med gängkriminalitet.
    Att få tillförlitlig nyhetsrapportering verkar svårt och därför har jag i princip slutat läsa nyheter i gammelmedia eftersom det snarare påminner om en serietidning än nyhetsrapportering.
    Då återstår frågan, var kan man börja om och var är man välkommen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att såväl övriga Norden som hela världen ska se Sverige som ett varnande exempel och göra annorlunda.

      Min tanke är att svenskar inte kommer att vara välkomna hur länge som helst, exempelvis i Norge.

      Radera
  8. I Nederländerna är regeln att man köper en cykel och när den blir stulen har man rätt att stjäla en själv. Jaja, inte om man fragar rättsväsendet men det var sa det funkade när jag bodde där. Ar det inte det som kallas cirkulär ekonomi?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är väl det som kallas galenskap. Eller Holland.

      Radera
    2. Cikulär ekonomi, där skrattade jag högt både åt det och Sparos galenskap eller Holland. 😂
      /JB

      Radera
    3. Är det något speciellt du tänker om Holland, eller bara Holland i allmänhet?

      Radera
    4. Jag tänker mycket speciellt om Holland, men utvecklar jag det här kanske jag aldrig kommer ifrån datorn. Men Annikas exempel räcker långt.

      Radera
  9. 1 % av befolkningen står för 60 % av våldsbrotten. Det gäller att låsa in denna procent och punktmarkera den när/om den släpps ut.
    https://link.springer.com/article/10.1007/s00127-013-0783-y

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera