fredag 15 december 2023

Vill du bli rik – starta nätkurs!

Farsoten onlineutbildning tog väl ordentlig fart under Covid. Plötsligt var det så himla bra att kunna utbilda människor över internet. Och visst finns fördelar. Framförallt är det enklare och billigare, särskilt för utbildaren. Jag har gått en del nätkurser och de är ungefär som riktiga kurser, men sämre.

Den senaste var en certifieringskurs i biodling. Den kostade 850 kr plus studiematerial och det var likadant när den hölls IRL med en riktig lärare i riktiga lokaler. Men så kom det ett förkylningsvirus och man kom på att kursen gick att digitalisera.

Istället för att en lärare skulle behöva stå och lära ut länkade man till ett gammalt föredrag på Youtube, och istället för lektioner delade man in eleverna i grupper som fick göra gruppövningar på Teams och på så vis hålla i sin egen utbildning, vi hade ingen redovisning av vad vi kom fram till. Läraren la varje vecka ut en ny läxa och nya diskussionsämnen. Det tog honom max en kvart, om han inte använde en mall från förra och förrförra året för då måste det snarast ha handlat om sekunder. Avslutningsvis en digital och roboträttad examen.

Det bästa för utbildningsföretagen är att folk nöjer sig med detta. Det är ju miljövänligt och dessutom smidigt att sitta hemma. Att man inte lär sig lika mycket får man bara hacka i sig. Och jag är inget undantag! Jag fick mitt certifikat, vilket ger mig rätten att handla med bisamhällen och drottningar och lite annat. Jag hade gärna fått fler kunskaper och därmed blivit en bättre biodlare, men det var i första hand kursbeviset jag var ute efter.


Ett stort steg för mänskligheten.

För utbildarna ser jag inga nackdelar. De lär ut till en bråkdel av kostnaden och kan skala upp verksamheten praktiskt taget hur mycket som helst. Slipper man förhålla sig till lokala regler och ett litet språk som norska eller svenska kan man utbilda tusentals med mindre tid och energi än man tidigare undervisade en skolklass, och vem vill inte tjäna mer pengar med en mindre insats? Att eleverna inte lär sig lika mycket som tidigare kan man leva med. I bästa fall betyder det att man kan sälja på dem en fortsättningskurs.

27 kommentarer:

  1. Det där är inget nytt. När jag jobbade it IT-branschen hade vi obligatoriska utbildningar pa nätet redan för ca 15 ar sen. Fast da gjorde vi dem pa kontoret, inte hemma. Lärde man sig nagot? Kanske lite, men mest var det slöseri med tid. Fast det gick att klicka sig vidare i "kursen" samtidigt som man jobbade vidare med nagot mer meningsfullt.
    /Annika

    SvaraRadera
  2. Om man anstränger sig litet, så finns det också riktigt bra utbildningar på nätet. Jag ser det som en utmärkt grund, och kompletterar med böcker, digitala såväl som av papper. Just kombinationen + litet armbågsolja kan ge fina resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert sådana exempel, de har bara inte "drabbat" mig.

      Radera
  3. En annan sak som gör det bekvämt för den som håller kursen, men är sämre för eleverna är när testerna/proven innebär att när man ska välja ett svar av fyra alternativ efter frågan.
    Jag behöver inte ha lyssnat/läst mer än halvdant, för ett av svaren är uppåt väggarna fel, ett tydligt fel och de två övriga är ganska snarlika, varav den ena är rätt. Om det är ett amerikanskt test så är det rätta svaret den som innehåller mest text, mest krångliga ord (så att vi som inte har engelska som modersmål ska få det svårare), eller innehåller tre negationer i meningen ("det är inte förbjudet att aldrig...").
    Läraren rättar efter en mall a, a, b, d, a, c,
    Snabbt och bekvämt, men har jag lärt mig något?

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var precis så det var här. Jag tror att flera frågor hade kunnat klaras av människor som aldrig hållit på med biodling.

      Radera
  4. Alltså jag vet inte om kvalite på utbildning har att göra med detta? Hur bra anser du den svenska fysiska skolan vara i tex Tensta? Hade nog säkert blivit bättre digitalt då du sluppit oroselement. Det har alltid mer att göra med incitamenten hos arrangör. Är de bara ute efter pengar, glöm då detta, och det kan du med enkelhet se redan på förhand. Sen är det ju alltid bra att kunna granska de som ger en kurs, vad har de gjort och åstadkommit historiskt? Det är skillnad på folk och folk.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte gått fysisk skola i Tensta, så det har jag ingen aning om. Gissningsvis lite sämre än för några år sedan, och då var den nog lite sämre än några år tidigare.

      Radera
    2. Med tanke på att skolorna i Tensta och Rinkeby varje år får besök av Nobelpristagare och andra dignitärer inom kunskap och forskning så borde det kanske ge något resultat i form av ökat intresse hos eleverna.
      Men eftersom det verkar värdelöst med dessa besök år efter år efter år, kan de inte sluta med det experimentet snart? Och låta andra skolor få besök som omväxling? Skolor där eleverna vill lära sig och skulle tycka det är upplyftande med sådana besök.

      Radera
    3. Det visste jag inte. Jag har svårt att tro att jag hade blivit bättre i skolan för att jag fått träffa en Nobelpristagare, men kanske funkar det för någon.

      Radera
    4. Nej, man blir nog inte bättre av något enstaka besök. Men det läggs väldigt mycket resurser på dessa skolor i mindre populära områden. Om de kommunala skolorna öster om E4:an i Stockholm hade lika hög lärartäthet (= färre elever i varje klass än nu när de fyller klasserna till mer än lokalerna är anpassade för), lika mycket "kringpersonal" (stödpersoner, fritidspersonal, skolhälsoteam, städning mm) och lika mycket på skolböcker och annan materiel (har de tur så får de böcker till låns, oftast mest lösblad eller elektroniskt) så kanske även Sverige haft många Nobelpristagare och andra forskare och innovatörer på hög nivå.
      Men nu ska det vara lika och rättvist, fast bara på så sätt att de som inte bryr sig ska uppmuntras, de andra struntas det i.

      Radera
    5. Det går att säga mycket om svenska skolan, men visst är det märkligt att både de sämsta och de bästa eleverna tycks falla genom systemet.

      Radera
  5. Har framfört liknande tankegångar i kyrkliga sammanhang. Distansgudstjänster, konfirmations- under visning på distans osv borde ju ligga i tiden. Att kvaliteten blir lite lägre får vägas mot fördelarna. Jag är absolut inte troende men går ibland i kyrkan av nostalgiska skäl. Vi har sju eller åtta kyrkor i församlingen. Det skall hållas minst en gudstjänst i varje kyrka i månaden. Föreslog att man skulle montera en storbildsskärm i varje kyrka. Då kunde prästen flytta från kyrka till kyrka under en månad men församlingsmedlemmarna gå till sin ordinarie kyrka och se gudstjänsten på skärmen i sex kyrkor medan de fick se prästen och kören irl i den sjunde. Nackdelen är förstås att sju kyrkor måste värmas upp och att det måste finnas minst en kyrkvärd i varje kyrka. Idén föll inte i god jord! Den kan dock utvecklas ytterligare. Tex kan prästen, kören och kyrkvärdarna , väl påpälsade, verka i en kall kyrka och församlingsmedlemmarna sitta hemma och följa det hela på nätet. Man påverkar inte miljön med onödig bilkörning och uppvärmning. Detta torde vara helt i linje med Svenska Kyrkans miljöprogram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig står kyrkan för gemenskap, inte att sitta framför datorn.

      Radera
    2. Ja, ska de ha storbildsskärm kan man lika gärna BARA sända över nätet.

      Radera
  6. Det beror helt på omständigheterna. Det var säkert lönsamt för oss som organisation att erbjuda alla 4000 anställda en onlinekurs i informationssäkerhet (ganska grundläggande nivå).
    Vad det hade kostat med fysiska lektioner för 4000 personer vågar jag inte tänka på.

    Vi märkte sedan en ökad medvetenhet bland medarbetarna, färre virusinfektioner och fler upptäckta (rapporterade) nätfiskeförsök. Dessutom mindre belastning på helpdesk vid lösenordsbytena!
    Ska man skaffa djupare kunskap är det ändå dialog/diskussion/möjlighet att ställa frågor, med lärare och andra elever som måste till, oavsett om det sker irl eller via digital kommunikation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får det vara väldigt grundläggande.

      Radera
  7. Håller i princip med dig Sparo. Funderade på om att plugga för att utöka behörighet på körkortet räknas som onlinekurs, men den var ju inte lärarledd, var snarare istället för att läsa bok. (Vilket funkade ok, föredrar att läsa i en bok men smidigt att kunna göra övningsproven digitalt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För egen del hade det också känts som något jag gör mest för behörigheten, även om det är roligt att lära sig saker när man ändå lägger ner tiden och pengarna.

      Radera
  8. Onlinekurser av typen robotiserade peka o välj val anser jag är rent fördummande, haft krav att gå ett gäng genom jobbet och dessa kan slumpklickats igenom med vänsterhanden tills de gett mig godkänt.

    Måste kommit som propå från HR då Ericsson annars var generösa och oftast hedrade egna initiativ till vidareutbildningsönskningar.

    Gått runt ett hundratal på allt från timmar till flera dagar, veckor o i ett par fall månader. Allt betalt ink uppehälle på hotell i Gbg eller Shlm. Grymt shysst månte jag såg o till gagn både för mig o företaget!

    Längre utbildningar på distans privat, jag är inte så negativ faktiskt.

    Avslutade i maj ett halvårs distansutbildning i frontendutveckling. Slapp lägga 4000 i månade o 2 h per dag att släpa mig in till länsresidensstaden utan kunde trilla upp kvart i nio och sätta mig med datorn i knät hemma.

    En liten klass på 10-12 pers och en ständigt närvarande live lärare på Teams och möjligheter att efter dagen få privat hjälp av läraren i eget ”rum” när något gått en förbi.

    Skulle säga att men lärde känna sina klasskamrater väl, vi samarbetade kring projekt o chattade dygnet igenom. Gemensam kodning, Codealong med läraren, uppvisande av sina alster med resten av klassen.

    Inga taskigheter utan alla fokuserade på den goda sidan av ens arbete även om inte allt var världsklass.

    Jag briljerade bara på javascriptprogrammering då jag har åratals erfarenhet av C, C++ och C#.

    Annars var jag rätt medelmåttig, är nog rätt utan talang för websidedesign.

    Men jag tyckte det var bra, hade nog inte varit mycket bättre onsite. Förutom möjligheten att stöta på någon av tjejerna. 😉
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt så robotiserat var inte detta, bara examen.

      Men jag håller med om att det säkert går att göra det bra. Problemet är att det man gör nu ofta är att ta en vanlig IRL-kurs och trycker in den i ett digitalt format. Ett föredrar med möjlighet att ställa frågor och få förtydliganden är något helt annat än en Youtubeinspelning, t ex.

      Inte bara stötandet (det är ingen stor grej i biodlarsammanhang), att skaffa sig nätverk tycker jag är betydligt lättare när man träffar folk än på jävla Teams eller Skype.

      Radera
    2. Ja, så är det ju. När jag jobbade på bolaget så gick jag hellre fem minuter till någon isfa lyfta luren för jag föredrog att tala med henne/honom mellan två ögon, även om det inte var något över hövan viktigt. Helt utan önskan att stöta på någon.
      /JB

      Radera
    3. Men det inser jag är udda.
      /JB

      Radera
    4. Det kan absolut vara värt det. Mitt andra alternativ hade varit att mejla istället för att ringa eftersom jag då har full koll på vad som sagts, både av mig och motparten. Telefon är mitt sistaval i alla lägen, nästan så det snuddar på telefonskräck.

      Radera
    5. Jag antar att min aversion kan närma sig telefonskräck också faktiskt. På gott o ont.
      /JB

      Radera
  9. Jag tycker att det är vansinnigt att lärare håller samma föreläsning år ut och år in för olika elever. Det är på tiden att eleverna får titta på föreläsningarna på video och att lärarna lägger tiden på frågestund/övningar.

    Sedan får du nog ha lite tålamod med att digitala utbildningar har vissa "barnsjukdomar". Jag tror att all utbildning kommer att vara digital i framtiden. Jag upplever att skolan på många sätt är kvar i 1800-talet.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här fallet var en del dessutom inaktuellt. Lagstiftning hade ändrats 2022 och formulären hos Mattilsynet (typ Livsmedelsverket) som kursen refererade till fanns inte kvar. Man skulle ju kunna tänka att ny teknik är bättre på uppdatering än tryckta böcker, men ibland verkar det inte så.

      Ja, det blir säkert bättre. Det här är mina reaktioner på nutida erfarenheter.

      Radera