torsdag 15 februari 2024

För en del är glaset alltid halvfullt

Allt fler handlar begagnat. Det är naturligtvis bra, de sparar pengar jämfört med att köpa nytt. Och ännu viktigare, jag och andra som vill tjäna pengar på allt får lättare att sälja våra gamla sopor, vilket både gagnar våra plånböcker och miljön. Från att jag började sälja secondhand, i slutet av 00-talet, har jag kammat hem över hundratusen kronor. En stor del av dessa saker hade jag inte ens försökt sälja tio år tidigare, för då begrep jag inte bättre.

Det här kan väl ingen se något negativt med? Jodå, SVT har hittat en professor som pekar på ökad risk att bli shoppingberoende. Aldrig får man vara riktigt glad, och är man det så regnar det.

Jag vill på intet sätt bagatellisera problemet med shoppingberoende, men precis som alkoholisten dricker hemkört i brist på köpesprit och handsprit i brist på hemkört kommer den som får en kick av att köpa skit alltid hitta nya sätt att gör det, fram till att de till slut verkligen köper bajs.

Att en dåre och hans pengar snart går skilda vägar är en gammal sanning, men genom att handla secondhand kommer de åtminstone räcka längre. Och vem vet, kanske kommer den långsammare processen att bli pank resultera i lite klokskap på vägen. Men nej, så optimistisk är inte ens jag.

47 kommentarer:

  1. Imponerande av dig Sparo att ha sålt begagnat för drygt 100000 kronor, det där måste jag bli bättre på.

    Har alldeles för mycket prylar som inte används utan bara samlar damm.

    Var säljer du dina prylar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir mycket med tiden om man håller igång.

      Efter att ha famlat en del började jag med Blocket. De billigaste grejerna hamnade på Tradera eftersom avgiften var lägre, böcker och skivor på Bokbörsen. De sista åren i Sverige sålde jag mycket på Facebook Marketplace.

      Radera
  2. Jag säljer en del på Tradera, och vinnlägger mig om tre saker: 1) ordentlig säljtext, 2) riktigt bra bilder och 3) väldigt väl rengjorda saker. Det allra mesta går att köra i diskmaskinen (ja, även kristallkronor, bara de får torka en vecka efteråt), och textiler slängs in i tvättmaskinen med efterföljande mangling/strykning. Börjar alltid mina auktioner med en (1) krona som utropspris vad det än gäller, och sedan får marknaden bestämma priset. Hittills, efter hur många år som helst, har allt, allt, allt hittat köpare. Har bara haft en enda problemkund som aldrig ville betala, men då ringde jag hans morsa och då kom pengarna efter en halvtimme.

    Däremot vägrar jag sälja på Blocket eller andra ställen som Facebook Marketplace. Aldrig mer. Bara "bästa pris, kompis", folk som aldrig dök upp, andra som ville att jag skulle åka hem till dem för att visa upp det jag ville sälja för att se om de kanske var intresserade, fulprutningar när de kommer för att hämta sakerna, gnäll om skick, leverans, returer. Ingen av dem åker skidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktiga punkter! Jag skulle vilja lägga till 4) var ärlig. Det tar tid och energi att krångla med kunder som inte fattat vad de köpt, så jag försöker att både i text och bild vara extremt tydlig med varans skick, utseende och funktion.

      Jag håller med dig beträffande Blocket. "Bästa priset"-sjukan gjorde sajten omöjlig till slut, men jag håller inte alls med om att Facebook Marketplace är likadan.

      Radera
    2. Just, att vara helt hundra ärlig och tydlig med skick och funktion nollar i princip alla problem efter försäljningen. Och att packa klart sakerna redan när auktionen börjar, för att sedan lämna in paketet samma sak som auktionen slutar (eller på morgonen dagen efter). Sedan brukar jag skriva några rader för hand och lägga en lapp i paketet, där jag tackar för att kunden valt att handla av mig, plus en liten hälsning.

      Radera
    3. När jag sålt på Tradera har jag erbjudit både hämtning och att skicka, så då har jag inte kunnat packa förrän jag vet hur kunden vill ha det. Lite extra meck, men det har jag tyckt att det varit värt.

      Radera
    4. 5) Lägg ALDRIG ut något som SKÄNKES. Sätt alltid ett pris. Annars flockas idioterna som flugor kring (älg)skit. Folk som inte kommer och hämtar, trots att de lovat att de ska komma en utsatt tid. Det mest efterblivna jag hört från en närstående är folk som ringer och bor 30 mil bort och undrar om man inte kan vara bussig och köra hem grejerna till dem. Eftersom de nu ju är så bussiga och tar emot grejerna du vill bli av med.

      Radera
    5. Jag satte ut en hörapparat gratis på Bortskankes.se och det funkade jättebra, men kanske var det just för att sajten var avsedd för det. Och när det är gratis tycker jag att det är underförstått att jag inte krånglar någonting, varken packar eller skickar. "Köparen" får komma till mig och hämta på utsatt tid. Förstår de inte det kan jag upplysa dem.

      Radera
    6. En vän hade ett antal cyklar som barnen vuxit ur. De fixade till alla och sålde. Men de hade en vuxencykel kvar som var av äldre modell, oväxlad, punka och skavd. Den satte de ut som "Skänkes, endast hämtning". Ändå hör folk av sig som vill ha det levererat och då passera fyra återvinningscentraler och en stor soptipp.
      Om de ändå skulle bemöda sig med att frakta den själv så kör man hellre 3 kilometer än 3 mil.

      Spargrisen

      Radera
    7. Då skulle jag inte ha telefonnummer i annonsen, så kan man bara skita i svar som skulle innebära extraarbete.

      Radera
  3. Nagra hundra tusen har jag inte kommit upp i (än), men jag salde min tv för ett antal ar sen, vill minnas att jag tog nagra tusingar för den. Killen ringde mig senare och berättade att han var väldigt nöjd med den, samt att han ville bjuda ut mig. Glad att han ringde men tackade nej till erbjudandet om en date. Dessutom har jag salt en matta, en fläkt (som bara vevar runt den varma luften pa sommaren), en Ikea-fatölj (som jag läste om veckan efter att den gatt upp i pris) och andra grejer jag inte ville behalla. Ett katträd gav jag bort gratis. Men det finns mer att sälja, far ta tag i det nagon dag.

    Haller med om att vara ärlig och inte skönmala produkten är det som säljer. Samt att jag bara säljer till människor som kommer och hämtar själva.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sålt alla de där grejerna genom åren: tv, mattor, fläktar och fåtöljer. Alla fyra till och med här i Norge, så hyfsat nyligen. Någon dejt har det däremot aldrig funnits i potten :-(

      Radera
    2. Kan bero pa skägget, inte alla kvinnor är förtjusta i har i ansiktet. Med ett undantag för min del, Johar Bendjelloul. Han är bade smart och snygg, väldigt attraktiv. Om jag hade behövt ett frikort skulle han sta överst pa listan.
      /Annika

      Radera
    3. Nu förstår jag inte alls. Det finns ett ord för personer utan skägg - kvinnfolk!

      Radera
    4. Fniss, men du kanske inte har rad att investera i en rakapparat?
      /Annika

      Radera
    5. Kvinnor kostar bara pengar, det är jättedyrt har jag hört. Det är kanske det han vill undvika :)

      Radera
    6. Annika: Jodå, jag har rakapparat till resten av huvudet.

      Victoria: Det har du helt rätt i. Fast snackar vi ren tillgång och efterfrågan är jag inte alls säker på att män med skägg är mindre attraktiva på köttmarknaden.

      Radera
    7. Nej, män med skägg kan också vara populära. Men ofta kan kvinnan ändå försöka få till en rakning lite senare. Min farbror hade en ful mustasch i säkert 30 år och min mamma tyckte den var hemsk. Men så en dag var mustaschen plötsligt borta och det var ju också ett mysterium. Varför har han rakat av sig den nu? Huruvida frun var inblandad vet jag inte.

      Radera
    8. Kan ha varit akut skägglossning.

      Radera
    9. Hahaha, ja det var det säkert

      Radera
    10. Om du är intresserad av en dejt tror jag också att du måste ta bort skägget , 2-3 mm stubb med rakapparat borde väl inte vara alltför jobbigt. 😅/C

      Radera
    11. Det jobbiga är inte att ta bort skägget utan att vara skägglös. Jag har provat.

      Radera
  4. Begagnat är kanon. Köpt en hel del till hushållet, möbler, böcker, kläder (15 snygga, hela o rena skjortor på Röda korset för 120 kr totalt var bästa kapet). Senaste två inköpen var en gigantisk betongdrake som når mig till naveln som jag har utanför ytterdörren isf välkomstmatta samt en i princip ny cykel som jag skamprutade från redan rimliga 1000 kr till 500 kr vid omedelbar hämtning. Säljaren var prick 2 m lång (frågade faktiskt) och säkert 150 kg (frågade faktiskt inte, rädd om livhanken) och cykeln var för liten.

    Dålig på att sälja om det inte är grejer för iaf några hundralappar, överblivet o återanvändbart byggmaterial, cyklar, bilar såklart, samt den udda biten, fin hifiutrustning.

    Nog säkert sålt för runt hundratusen bara vad gäller stereoprylar, problemet är att jag sedan raskt handlat annan, ännu dyrare hifi för pengarna.
    En förstärkare med nypris 135.000 för bara 21.000 t.ex, jag är en riktig klippare jag! 😉
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den typen av välgörenhetsinrättningar (Röda Korset, Kupan, Myrorna...) tycker jag tyvärr blivit väldigt dyra. Det är som att "överskottet går till en bra sak" ska göra att man inte reflekterar över priset. Tacka vet jag privatägda secondhandbutiker.

      Det är en viss startsträcka, men när man väl kommit igång känns det naturligt att alltid ha tio aktiva annonser och då är det inte mycket jobb per annons. Men ja, sedan gäller det ju att inte konsumera upp alla pengar förstås.

      Radera
  5. Började sälja förra året och fick in 10 000 kr på Tradera. Blir mörkrädd när jag tänker på hur mycket skit jag tidigare slängt istället för att sälja. Men det är lätt att falla för frestelsen att börja köpa när man ändå hänger på Tradera så där är jag hård mot mig själv. Jag säljer bara, köper nada.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det leder till obehagliga tankar när man börjar tänka bakåt, så jag försöker att låta bli. Gjort är gjort.

      Jag har heller aldrig köpt på Tradera. Har försökt ett par gånger, men då har grejerna blivit för dyra. På Finn.no har jag handlat 2-3 saker, men inga lyxartiklar utan bara sånt jag ändå behövt.

      Radera
  6. Jag tar det ett steg längre. Säljer endast på Tradera och aldrig avhämtning. Istället köper jag nominellt brevporto på Tradera för halva priset, tar betalt för fullt porto och gör således även 50% vinst på portokostnaden.
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är smart. Går att spara rätt mycket pengar genom att köpa äldre frimärken till ofta riktigt låga priser, fullt användbara.

      Radera
    2. Bra tips! Med gamla rabattfrimärken kan man skicka stora paket för småpengar. Enda minusposten är att personalen där man lämnar in paketen mycket sällan har en aning om detta, men har man tid på sig och är tillräckligt påstridig är det inga problem.

      Radera
    3. Ja, senast köpte jag 2.000 st valörlösa brevporton för 15.000 kr (7.50 kr/st), med frankeringsvärde 30.000 kr räknat på tidigare porto 15 kr. Efter årskiftet blev de istället värda 18 kr/st, dvs 36.000 kr efter portohöjningen. Således vinst på 21.000 kr när jag gjort slut på dem...
      /Christoffer S.

      Radera
    4. Då hade jag haft att göra ett tag.

      Radera
    5. Jag köper en del och säljer vidare, med profit :-)

      Radera
    6. Det låter som en bra grej. Värdet är ju tveklöst, till skillnad mot om man köper bilar eller cyklar för att sälja vidare.

      Radera
  7. Det vore intressant att få veta om nyproduktionen har minskat i takt med att begagnat marknaden växt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen inte. Folk köper nog bara mer grejer.

      Radera
    2. Så du håller med forskaren? ;)

      Radera
    3. Nej, han menade ju att själva köpandet triggande shoppingberoende så att secondhand-fenomenet i sig gör folk shoppingberoende som inte hade blivit det annars.

      Jag menar mer att många har en förmåga att se till att det blir noll på kontot oavsett.

      Radera
  8. Min exfru blev shoppingberoende av loppisar. Det gick väl an när hon höll sig till just loppisar och begagnat men sen spårade det ur och hon snittade 21.000 kr i månaden på kläder ett tag innan jag klippte sönder hennes kort. Hon sitter riktigt fast i skiten nu med skulder efter att ha handlat en massa skräp. Men nu slipper jag betala.

    SvaraRadera
  9. Det går inte en dag, utan att SVT bevisar varför de inte behövs. Vi avveckla, riva tv huset och salta jorden. På tal om att återvinna pengar och förnuft.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går väl att använda lokalerna till något annat som passar bättre. En moské kanske.

      Radera
  10. Håller inte med om att Röda korset med flera välgörenhetsinrättningar blivit särskilt dyra eller så har jag bara tur för på min ort kan jag ofta hitta kläder i bra skick billigt, t ex jeans för 20 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är olika på olika ställen, men jag handlade en del på Kupan (Röda Korset) och Myrorna (Frälsningsarmén) i Stockholmsområdet i min ungdom och jag uppfattade att de för c:a 20 år sedan blev mycket dyrare. Plötsligt låg deras begagnatpriser på kläder högre än t ex H&M:s priser på nya kläder.

      Radera
  11. Tycker det är helt okej att begagnade kvalitetskläder/ unika kläder/ speciella märken är dyrare än HM:s nyproducerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, men då ska det vara dyra märkeskläder och det var det inte fråga om. I de butiker jag besökte fanns det överhuvudtaget inte kläder som exemplet med jeans för 20 kr. Man fick inte ens en toppluva för de pengarna.

      Radera
  12. Jag sålde ett par gånger på bakluckeloppis. Det var ok att stå där med en kompis så man hade sällskap. Men det är så trist när folk kommer och nästan kräver att prislappen ska sitta kvar (på tex barnkläder). Skulle prislappen sitta där och grejen vara oanvänd så skulle jag inte ta 10% av nypriset!
    Tyckte att det tog för mycket tid av mina lediga dagar så nu har jag en annan strategi: Barnens kläder som inte är helt slut och trasigt pga användning går till grannar i kvarteret. Det finns en vinterjacka som jag fortfarande ser dagligen, trots att det var flera år sen den lämnade vårt hus. Tror att det är fjärde barnet som använder den (två hos mig och två hos grannen). Cyklar har vi skänkt till ett sommarläger där de behövdes. Om de sen sålde vidare, bryr jag mig inte i, huvudsaken att de kom till nytta.
    Egna kläder används tills de är slut och jättetrasiga.

    Glas och porslin är, som sagts tidigare, sånt som finns i överflöd att hämta hos äldre släktingar om man inte ogillar att duka med udda glas (varför ska man ogilla det?).

    Det är väl så att man lättare får ihop ett stort kapital om man ogillar att shoppa.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sålt på bakluckeloppis både i Sverige och Norge och aldrig upplevt den attityden. Men så har jag heller inte sålt barnkläder.

      Radera