tisdag 27 februari 2024

Riktiga vinterdäck har dubb

Det är svårt att hitta undersökningar som jämför dubbdäck med odubbade vinterdäck, så kallade friktionsdäck. Myndigheter vill att folk ska välja dubbfritt, ”för miljöns skull”, och företag som säljer däck vill inte vara bättre. Eller rättare sagt vill de inte gå miste om halva marknaden genom att säga att dubbdäck är säkrare. Men det är de.

Gjensidige, ett av Norges största försäkringsbolag ska höja priset på bilförsäkringar med hänvisning till att nya bilar oftast säljs med breda, dubbfria vinterdäck. I artikeln säger en ambulanschaufför:

I min karriär har jag varit 
engagerad av att titta lite på däck. Jag kan nästan inte komma ihåg en trafikolycka på vintern med dubbdäck, även om det säkert händer.

Och det verkar inte vara unikt för Norge. I januari körde en buss i Dalarna rätt in i en lada och började brinna, och självklart hade den friktionsdäck, något som affärschefen på bussbolaget säger var ett undantag, de allra flesta bussarna i hans bolag har dubb. Förutom att det såklart blir dyrt för bussbolaget är totalkvaddade bussar knappast en vinst för miljön heller.

Men den gick på biogas ju!

Jag tror att det här problemet kommer att växa i takt med att snöröjningen blir allt sämre, i kombination med att allt fler bilar utrustas med tokbreda däck, gärna lågprofil för att ytterligare försämra väghållningen. Kanske finns det en anledning till att bergsbestigare är utrustade med ishackor istället för med gummiklubbor.

44 kommentarer:

  1. En kollega motiverade valet av dubbfritt med att dubb ändå bara behövs på is. Sen klarade han inte av att ta sig till jobbet en dag då hans väg frusit till is. Väl på jobbet igen var argumentet att det är sällan vägarna fryser till is. Som boende i centrala Göteborg är dubb nödvändigt eftersom de få vinterdagarna alltid medför isbildning. Plus backarna. Ren idioti köra dubbfritt, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med kollegans logik kan man ju låta bli att ha vinterdäck överhuvudtaget, bara att låta bli att köra när väglaget inte funkar för sommardäck.

      Radera
  2. Har alltid kört på dubbdäck, även med elbil. Visst, det bullrar lite mer och sliter så klart på vägarna.

    Men dubbfria är värdelösa både när det regnar och när det är halt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På videon här uppe tycker jag att det blir uppenbart att dubbfritt är galenskap på svenskt vinterväglag.

      Radera
    2. Jag hoppas att de flersta som kör friktion inte kör på europeisk friktion dock

      Radera
    3. Det hoppas jag med, de har ju inga dubb.

      Radera
    4. Jag tänkte mer på att de friktionsdäck som säljs i sverige är nordiska friktionsdäck. De är mycket bättre på snö och is än europeiska, som däremot är mycket bättre på blöta vägar. På blankis är givetvis dubb överlägset, men vid mycket snö så skulle jag vilka påstå att det dubbdäck kan vara sämre. Så det beror väl mycket på vad man oftast kör på. Själv har jag valt friktion och aldrig saknat dubb, kanske till vis del beroende på alla er dubbåkare som ruggar upp underlaget åt mig :)

      Radera
    5. Jag förstod det, men det känns ändå som att jämföra två dåliga alternativ.

      Radera
  3. Det finns de som kör fyrhjulsdrift. De brukar hävda att då behövs inte dubbdäck. Som om fyrhjulsdriften har nåt med bromsförmåga på is att göra. Jag skulle aldrig köpa dubbfritt. Här hemma går alltid temperaturen upp och ner under nollan så det blir isiga gator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har både kört och krockat på vintern med fyrhjulsdrift och dubbdäck. Har aldrig hört argumentet, men jag har också svårt att se på vilket sätt fyrhjulsdriften kompenserar för dubb på en isig väg.

      Radera
  4. Du är finurlig på att hitta roliga bilder o lägga till bra brödtexter. Fick ett riktigt gott skratt över: "men den gick på biogas ju". Haha, ja de gjorde den säkert...

    SvaraRadera
  5. Bor i norra Norrland , självklart med dubbdäck , har även fyrhjulsdrift men det är lite överkurs ( för att undvika sladd om man kör om på E4.) Att folk inte är med rädd om sina och familjens liv som åker i bilen ? Kan ju inte värderas i pengar!!/C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda fördelen jag såg med fyrhjulsdrift (jag har ägt två bilar med fyrhjulsdrift, en med framhjulsdrift och c:a 30 med bakhjulsdrift, så jag är ingen expert) var att det minskar risken för att köra fast. Det skulle möjligen kunna innebära att man kan köra lite försiktigare på snörika vägar, men att det därigenom skulle minska risken för att köra av är att dra det väl långt.

      Jag slås varje vinter över hur fort folk kör. När jag ligger i 60 km och bedömer att ökad hastighet vore för farlig blir jag omkörd av bilar i 90-100. De har säkert något antisladdsystem som gynnar dem, men ändå.

      Radera
  6. Malmöbo här... dubbfritt är det enda jag kör på då vi ser snö väldigt sällan. Skulle det gro igen kan jag oftast jobba himma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade jag övervägt att köra sommardäck hela vintern.

      Radera
    2. Det är stor skillnad i gummiblandningen på vinter- och sommardäck. Sommardäckens egenskaper är inte alls bra under viss temperatur och ska absolut inte användas på vintern. Vice versa gäller för friktionsdäcken då deras egenskaper försämras rejält vid högre temperaturer.
      Förstår de som använder friktionsdäck istället för dubbdäck men det ska då helt bero på väglaget. Dubbdäck är alltid bättre på snö och is medans det är tvärtom på snö- och isfritt väglag där friktionsdäcken är bättre (både på torra och blöta vägar). Så välj vinterdäck efter de förutsättningar som gäller där du kör som mest!
      /Ingenjören

      Radera
    3. Det vet jag, men det är också stor skillnad på skånsk och norrländsk vinter. Precis som bilister högre upp inte skulle komma på att sätta vinterdäck på bilen när det är tio grader varmt i april borde inte skåningarna göra det vid tio varmgrader i december.

      "Medans det är tvärtom på snö- och isfritt väglag där friktionsdäcken är bättre".

      Det finns givetvis något extremt undantag där friktionsdäck är bättre än dubbdäck, men bor man där det är normala vintrar kommer fukt på vägen alltid omformas till is någon gång under dygnet.

      Radera
  7. Har stor respekt för vinterväglag och/eller dålig sikt o anpassar farten, även om jag absolut kan fartsynda vid goda förhållanden.

    Har kört dubbfritt en omgång men aldrig mera efter en skräckresa på 60 mil från norr till söder med isgata o lite renar som dök upp på vägen då o då och dubbförsedda bilar som kunde köra som blådårar (dvs över 30 km/h).

    Resan tog större delen av ett dygn och jag var ett utmattat nervvrak o kunde vrida ur mina kläder när jag väl kom hem, okrockad.

    Dubbat, ja tack.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen den där känslan, att sitta som en fjäder i timtal. Jag har till och med fått träningsvärk av att spänna mig vid bilkörning under jobbiga förhållanden. Fast oftare pga dålig bil än dåliga däck.

      Radera
  8. Glöm inte bort att allt fler väljer att köra med allvädersdäck, dvs åretrunt däck... Vi ska sen inte tala om tunga lastbilar ifrån europa som kommer till sverige med blankslitna sommardäck, därav haveriet på e22 i söder med flera hundra bilar som blev blockerade/ståendes i upp till 24h...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allvädersdäck borde nog egentligen kallas ingenvädersdäck, men det skulle sälja dåligt.

      Radera
  9. VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) gjorde en studie där de testade is och snögrepp för olika nya och slitna däck. Gällande prestandan på is så kan man läsa följande i sammanfattningen;

    "För de nya däcken så har dubbdäck generellt ett stort prestandaövertag jämfört med de två dubbfria varianterna, där den nordiska typen i sin tur är klart bättre än den europeiska."

    "De slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, av både nordisk och europeisk typ."

    "För riktigt hal is får dubben ökad betydelse... Testerna visar att på detta underlag kan även rejält slitna dubbdäck prestera markant bättre än helt nya dubbfria vinterdäck."

    Speciellt det sista är intressant, rejält slitna dubbdäck är markant bättre än helt nya dubbfria däck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort en helt egen studie baserad på en person där jag dessutom skulle vilja tillägga att slitna dubbdäck av ett bra fabrikat (Hakkapeliitta) upplevdes som bättre än nya dubbdäck av ett billigare fabrikat (Hancock).

      Radera
  10. Familjens bil har dubbfria vinterdäck vilket var ett dåligt val (som vi gjorde). Jag vet ju inte hur det är att köra dubbfritt vintertid i norrland men här nere i Göteborg med svartisen är det inte något kul. Varje rondell, snäv påfart/avfart när temperaturen ligger runt +/-0 är mer än lovligt spännande. Nä det får bli nya dubbdäck och så får vi använda friktionsdäcken som sommardäck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kört lite bil vintertid såväl i Göteborg som i Norrland, men jag skulle tro att vinter är vinter på bägge ställena. Men visst, vägsalt och temperaturer runt nollan kanske gör det mer oberäkneligt i Göteborg.

      Radera
    2. @Zero
      Undvik att använda friktionsdäcken på sommaren. De är gjorda för kallare temperaturer och är långt ifrån lika bra som vanliga sommardäck (av bra fabrikat) under denna årstid.
      /K

      Radera
  11. Jag har kört lastbil en massa år och aldrig haft dubbdäck. Bara haft en enda kollega som hade dubbat på styrhjulen, men han hade en extrem rutt. I Norge är det lagkrav på att ha med sig snökedjor, så det har jag haft med, men aldrig behövt använda. Fast vi ju lite fler hjälpmedel att ta till om det är alltför halt.
    Personbil har jag alltid dubb på däremot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en himla skillnad i vikt på lastbilar och personbilar. Jag tycker mig även ha märkt stor skillnad genom att ställa något tungt i bakluckan på bakhjulsdriven personbil.

      Märkligt det där med snökedjor i Sverige respektive Norge. Jag har aldrig hört en svensk lastbils- eller busschaufför som använt snökedjor medan det är standard i Norge. Inte bara att de ska vara med, de används.

      Radera
    2. Det är lite mer backar i Norge :)

      Radera
    3. Det är det nog, men inte överallt.

      Radera
    4. På vilket sätt gör det skillnad med vikten menar ni? Vi har en vanlig o en elbil, elbilen är märkbart mycket tyngre. Kör dubb på bägge bilarna men vid en situation med halka är det långt mkt mer obehagligt att få släpp med elbilen än den vanliga, man känner hur myclet mer massa det är som man ska få stopp eller styrning på.

      Radera
    5. Elbilar är också tyngre, men jämför man en personbil på ett ton med en lastbil på 10-20 ton går den sistnämnda stabilare. Jag har inte lastbilskort själv, men för inte så många år sedan tror jag få lastbilar hade vinterdäck.

      Radera
    6. Det blev lagkrav på tunga fordon 1 juni 2019. Men många sommardäck uppfyller även kraven för sommardäck. Sen kan man ha sandspridare eller snökedjor istället om man vill. Skillnaden mellan sommar- och vinterdäck på tunga fordon skulle jag vilka påstå är ytterst liten. Dubbdäck finns nog, men aldrig sett.

      Radera
    7. "Men många sommardäck uppfyller även kraven för sommardäck."

      Här blev det väl ändå fel?

      Radera
    8. Nej faktiskt inte :) Ett däck är ett vinterdäck om det är märkt med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF), vilket många lastbilsdäck är och därmed helt lagliga att köra med året runt. För andra axlar än drivaxlar så räcker det dessutom med "M+S" vilket är ännu vanligare.

      Radera
    9. Men om "många sommardäck" uppfyller kraven för sommardäck måste det innebära att det finns sommardäck som inte uppfyller kraven för sommardäck. Om de inte är sommardäck, vad är de då?

      Radera
  12. Det här inlägget gar helt över huvudet pa mig, eftersom jag aldrig har haft en bil trots att jag har körkort. När jag var yngre hade jag inte rad, och sedan har jag alltid bott centralt. Tänk sa mycket pengar jag sparat pa det :)!
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske, men centralt boende är nog generellt dyrare.

      Radera
    2. Hmm. Att inte ha bil för att man "bor centralt"... Sådant förstår jag inte. Bilen åker man på utflykter med, Kinnekulle, rundtur i Skåne, en dag bland västgötska fornlämningar, en tur runt Hornborgarsjön, road-trip på Gotland. Sådant kan man inte göra kollektivt, då kommer man ingen vart, och kollektivtrafiken går inte på alla småvägar jag kör på.

      Bilen är det absolut sista jag skulle överge. Vore jag fattig skulle jag skulle till och med bo i kåta som Markus Torgeby, bara för att kunna behålla bilen!
      /Christoffer S.

      Radera
    3. Jag räknade ut en gang att jag skulle nästan ha kunnat aka taxi varje dag fram och tillbaka till jobbet under tre ar för samma kostnad som att ha en bil med allt vad det innebär av bränsle, försäkring, parkering, värdeminskning etc. Christoffer, hört talas om hyrbilar?
      /Annika

      Radera
    4. Jag är nog också så att jag skulle prioritera bilen framför bostaden, trots att jag inte kör så mycket bil längre. Känslan att möjligheten finns är värd mycket. Och visst funkar det med taxi eller hyrbil, men då blir det inte av för mig.

      Radera
  13. Bott i Norrland och kört mycket bil där. Bor nu i Skåne. I norr körde jag uteslutande på friktionsdäck. Fungerade alldeles utmärkt. Saknade aldrig dubbdäcken. Innan den riktiga kylan kommit fick man ta det försiktigt. I Skåne och områden med liknande klimat med ömsom frost och ömsom tö är dubbdäck att föredra enligt mig. Vi har dubb på den ena bilen och friktionsdäck på den andra så vi kan välja bil efter väglag. Större fara än däckstyp utgör dock skåningen. Begriper sig överhuvudtaget inte på hur man kör när det är mycket snö på vägen eller glansis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det brukar vara en bra idé att hålla sig från vägarna när första halkan eller första riktiga snön kommer. Jag kan starta i god tid, ta det lugnt och ha framförhållning, men när andra tror att tjugominuterssträckan ska ta exakt tjugo minuter oavsett förutsättningar ökar det risken för alla.

      Radera