torsdag 29 februari 2024

En skogspromenad

Bloggläsarna har varit ganska entydiga när det kommer till mina videoförsök – ni gillar dem inte. En och annan gör det såklart, men blogginläggen får mindre tittning och spridning i videoform än i textform. Men det kan ju också bero på att jag inte hittat rätt med videoformatet och det lär jag heller inte göra om jag inte försöker. Så här kommer ett sådant försök. Gillar ni det inte kommer det ett inlägg helt i textform i morgon, i övermorgon osv.

Ett ämne som då och då kommer upp när det gäller sparande är dåliga prioriteringar. Alltså inte att sparandet går åt skogen för att det inte prioriteras utan att jag och andra som sparar gör dumma val. Det är fritt för var och en att tycka, men under en promenad fick jag idén att försvara mig, i videoform och så här lät det.

Egentligen är det väl ganska givet att vi alla ska välja hur vi lever våra liv, men om jag föreslår en ny lag eller ett förbud får jag aldrig lika mycket kritik som när jag ”sticker ut hakan” och säger att så här vill jag leva.

Kolla på videon och tyck till i kommentarsfältet. Tyck också hemskt gärna till om video på bloggen. Är det önskvärt att jag gör nya filminslag eller bör jag hålla mig till text?

64 kommentarer:

  1. Nja. Såg inte hela. För långsam informationsöverföring.

    SvaraRadera
  2. Du är mer stringent och snärtig i text än live.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till mitt försvar vill jag säga att i den här typen av resonerande inlägg tycker jag inte att jag är så snärtig i text heller.

      Radera
  3. Jag tycker det är helt ok med en video av och till, även om du kanske kunde göra de lite roligare (som den när du lagar mat i husvagnen). Men innehallet haller jag helt med om, vi väljer själva vad vi vill göra med de medel vi har.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matlagningen i husvagn tycker jag själv om. Jag var verkligen så irriterad som det lät.

      Superenkelt egentligen, mina pengar är mina pengar och då är det jag som väljer. Ändå har folk massor med åsikter om andras val, inte sällan ganska elaka också.

      Radera
  4. Jag tycker att ingen bör lägga sig i hur människor lever sina liv eller livsal, bra eller dåliga. Så länge personer inte begår brottsliga handlingar så tycker jag alla får göra vad dom vill. Jag tycker du lägger lite för stor vikt vid människor som du tycker är slarviga eller försumbara när det gäller deras ekonomi. Jag struntar i det hellre och går vidare även om man kan tycka att det är provocerande om folk klagar på sin ekonomi som dom själva har misskött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker att inte göra det för personligt i bloggen, det är mer fenomenen jag är intresserad av att diskutera än att snacka om "Paul i Örsundsbro". Sen tycker jag att det är lite skillnad när man själv gått ut i media med offerkoftan på.

      Radera
  5. Video är helt ok, men fördelen med text är att man kan skumma igenom eller läsa fort. En video är som en ljudbok, man måste ta den tid som krävs och måste "utstå" pauser, eller svammel... :-)
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tolkar det som att om jag kör video får jag se till att vara rappare och/eller mindre svamlig för att du ska stå ut.

      Radera
    2. Videos blir ofta bättre av att utsättas för en editering där exempelvis pauser kortas ner/jämnas till och sen finns det en massa regler för hur saker ska göras bäst. Om du blandar dig med bilder på annat så blir det en bättre film: exempel när du pratat om ved kan du visa upp en kort snutt av en vedstapel osv. Å om du gör detta för lycka, gör det som gör dig mest lycklig.

      Radera
    3. Ja, slöare klippning än detta går nästan inte. Tror att jag klippt bort två pauser för att få upp tempot, borde kanske gjort tio till (och in med andra klipp). Och med ett hum om vad jag ska prata om hade vi sluppit ytterligare ett par minuter.

      Radera
  6. Instämmer med Christoffer. Som variation ok.

    SvaraRadera
  7. En fråga, om du som jag förstått det carken gillar snö eller kyla, varför flyttade du dit där du nu bor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra fråga jag ställer mig varje vinter och även gjorde när jag bodde i Sverige.

      Jag gillar årstider, men just vintern får gärna vara så kort som möjligt. Bäst tycker jag om de år då vintern i stort sätt känns som en förlängd höst.

      Sedan var det andra aspekter. Jag ville driva företag och bedömde det som svårt i ett land där jag inte förstår språket. Då finns inte så himla många länder med varmare väder, men när snön vräker ner hade jag önskat att jag valt Nya Zeeland.

      Radera
    2. Nya Zeeland är trevligt, där finns ocksa arstider samt berg, sjöar (och förstas omgivet av hav) och är inte överbefolkat. Trevliga människor, dessutom med min favorit av alla engelska dialekter. Sen vet jag inte om det är lika knepigt att fa uppehallstillstand där som i Australien där en annan kompis bor. Han var tvungen att genomga rigorösa tester trots att hans ex-fru och tva barn bodde där och han visade att han kunde försörja sig.
      /Annika

      PS. Jag köpte en farskinnsfäll när jag var i Nya Zeeland och tog med hem, bara för att upptäcka att Ikea nyss börjat sälja likadana!

      Radera
    3. Nya Zeeland fanns på önskelistan ett tag. Jag minns inte nu, men har för mig att det var lite krångligt att få uppehållstillstånd med mindre än att man hade något konkret att tillföra, och det har jag inte.

      Hoppas att den inte var väldigt mycket dyrare än Ikeas :-)

      Radera
    4. @sparo: tack för svar. Själv hade jag, tror jag, verkligen gillat ditt ställe med massor av snö o kyla. Verkar dock som ett än sämre land än sverige vad gäller utdelningar och skatter.

      Radera
    5. Sämre beträffande skatter är svårt att säga entydigt. Förmögenhetsskatten är såklart ett minus. På plussidan har man lägre skatt vid låga arbetsinkomster än i Sverige. Då återstår skatten på kapitalinkomster och den har både för- och nackdelar. Absolut högre skatt i Norge när man väl tar ut pengar, men så länge man sparar dem har man ingenting motsvarande de svenska schablonskatterna på ISK och KF som ju i praktiken innebär att man skattar på kapitalet även när det minskar.

      Radera
    6. Ah, Nya Zeeland, drömlandet framför andra. Faktum är att min äldste son är där just nu. Han åkte för 3 v sedan och skall vara där 6 mån - backpacking och arbete. Just nu landet runt med Kiwi-bussar, har åkt rafting, genom kanjoner, bestigit vulkaner, badat i varma källor. Snart fallskärm...

      Radera
    7. Usch, vad det låter jobbigt :-)

      Radera
  8. Jag orkar sällan titta på videoinslag utan föredrar text. Och precis som någon kommentator skrev tidigare så är fördelen med textinlägg att man kan skumma igenom dem först, och om inlägget verkar intressant kan man läsa det noggrant. Så jag röstar på text, men det är du som bestämmer såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förvisso jag som bestämmer, men en blogg är ju i samspel med läsarna så det är viktigt för mig att de som ska titta/läsa är med på valen. Så tack för synpunkten. Jag tolkar dig (och andra) som att så här långa inslag i alla fall inte är optimala, och att jag helst bör utforma inlägget som att det funkar att läsa och få med sig innehållet även om man väljer att skippa videon.

      Radera
  9. Om jag lyssnar på något måste jag göra något med händerna - typ laga mat, städa, sticka etc. Om jag sitter vid datorn börjar jag istället kolla annat och så har allt gått mig förbi. Läsa är den liksom lite svårare med.
    Sen förr läste jag ju bloggen på en arbetsplats och då var det inte möjligt att kolla med ljud (därför jag missat husvagnsmatlagningen antar jag..). Nu jobbar jag bara hemifrån och kan lyssna, man fann mig som sagt på en helt annan sida med dig i bakgrunden bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just av den anledningen uppskattar jag korta videoinslag, för då kan jag t ex gå och pyssla lite i rummet, fylla på ved i kaminen, städa eller så. Medan läsning gör mig helt låst om jag inte tar en paus i det.

      Radera
  10. Gillar främst videos där du visar huset/dylikt! Kanske kan de bli några bi-videos till våren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det. Jag har provat att filma biinspektioner. Problemet är att jag inte riktigt har tid att ta hänsyn till kameran då, så risken är att jag har 45 minuter oklippt material där jag ska försöka komma ihåg och hitta de intressanta bitarna, och det skulle ta väldigt lång tid. Huset är lättare eftersom jag oftast kan pausa i det jag gör, väggar blir inte irriterade när jag inte kommer till skott på samma sätt som bin.

      Radera
  11. Du har en väldigt behaglig röst. Spela in ljudböcker kanske? Eller blogginlägg som ljudinlägg istället för video? Blir ju mindre jobb för dig då också. Vad blir det då? En audioblogg? Eller är det det som kallas för pod numera?
    På tal om frihet så hade jag gärna velat höra mer hur du tänker kring uttagsstrategi och hur mycket buffert du har. Inte i kronor och ören, men kanske i procent och hur du resonerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Själv uppfattar jag den som lite sluddrig och otydlig så det försöker jag jobba på när mer än ett par personer ska höra.

      Audioblogg har jag aldrig hört, men podd tycker jag ska vara längre, åtminstone en kvart. Att blogga i ljudform känns lite som det sämsta av två världar, mest användbar för synskadade. Videoformatet kan (bör) tillföra något visuellt, annars kan jag lika gärna skriva. Att det inte blev så visuellt i detta fall var för att det var så mycket snö att det var svårt att gå och prata samtidigt, ljudet av skorna hade nog stört ut talet.

      Det knepiga med buffert i procent är av vad? Eftersom jag har högst oregelbundna inkomster blir begreppet sparkvot helt överflödigt, och eftersom mina utgifter också skiljer sig kraftigt från de allra flesta känns inte heller sparande i förhållande till utgifter relevant. Jag får grubbla på det.

      Radera
  12. Jag gillar din video, hoppas det kommer fler :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Å ena sidan gjorde inte dagens kommentarsfält mig direkt sporrad att jobba vidare på videospåret. Å andra sidan har jag fått en del tips på hur jag kan göra det bättre, så det blir jag lite sugen på att försöka.

      Radera
  13. Inte helt fel med lite video ibland. Även om jag egentligen föredrar text. Men i video blir det lättare lite personligare om det skulle vara målet någon gång då och då.

    Sedan gör sig katter bättre på video än i text =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tanke var just den, att det här var ett mer resonerande inlägg som skulle funka bättre i text där den riskerar att bli mer tjatig och övertydlig.

      Jag har gjort åtminstone ett försök med katter på video:
      https://sparosverige.blogspot.com/2023/02/roda-linser-till-katterna.html

      Radera
  14. Bloggaren är bra på allt. När det gäller video lyssnar jag alltid på Sparos julhälsning(fylle Arne Weise kom tillbaka). En jultradition.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Den funkade väl kanske bättre när Arne levde, men nu är det som det är med den saken.

      Radera
  15. Håller med övriga ovan - din text är snärtigare än din video. Du verkar också lyckligare i text än i video!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sista är en illusion, jag är lika olycklig både i bild och text.

      Radera
    2. Jämvikt ska heller inte underskattas.

      Radera
    3. Jämvikt? Jag fattar inte.

      Radera
  16. Hörselskadad. Har ingen behållning alls av video om det inte är intressant utan ljud. Prat behöver vara textat. Lyssnar heller aldrig på ljudböcker eller poddar (såklart).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag full förståelse för. Jag har i ärlighetens namn aldrig testat att texta med Youtubes autotext för de exempel jag sett på den har varit så dåliga att jag inte tror att du skulle ha någon nytta av den heller.

      Radera
  17. Jag gillar din videoblogg. Variation skadar inte och det är lätt att spela upp i 2x hastigheten på youtube om man inte har så mycket tid. Fortsätt gärna med några videobloggar. Jag uppskattar det formatet lika mycket som dina texter 😃 behändigt att ha dig i örat när man ska cykla till jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Jag tycker som sagt att videoformatet ska göra att man får ett mervärde av att titta, så att det inte funkar ihop med cykling. Nu blev det inte riktigt så denna gång, vilket berodde på att snömängden gjorde det svårt att gå och prata samtidigt.

      Radera
  18. Hej Micke!
    Mycket bra video, fortsätt med fler video inslag, tack. Kan du inte ta upp hur mycket ditt liv kostar ca per månad och vad du drar in per månad ungefär.
    Mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att det ändå uppskattas.

      Hur mycket mitt liv kostar borde jag kunna ta upp. I väntan på det har jag gjort inlägg om hur mycket min mat kostar mig:
      https://sparosverige.blogspot.com/2023/03/nordens-lagsta-matbudget.html

      Jag har avvaktat med sammanställningen över allting eftersom det varit (och är) lite diffust sedan jag flyttade till Norge, men snart känner jag för att ta tag i det.

      Mina inkomster kommer jag nog inte redovisa. Det är svårt eftersom det varierar otroligt mycket. Dessutom är det helt omöjligt för någon annan att relatera till eftersom jag inte ens själv vet hur mycket jag jobbar. Det blir helt enkelt bara meningslösa siffror.

      Radera
  19. Jag får vänta tills texten. Jag brukar läsa bloggen på jobbet ingen kollar vad jag läser på min dator men med video är det lite annorlunda. Har tyvärr ingen möjlighet att stänga dörren eller vrida skärmen så att kolleger inte ser vad jag gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag lovar att volymen är ganska konstant, så kanske kan du spela det på låg volym utan att det hörs. Säg att det är P1 om någon frågar :-)

      Radera
  20. Jag tycker det var kul med video som omväxling. Kanske ett videoinslag var 10:e dag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftare än så blir det garanterat inte.

      Radera
  21. Jag bränner pengar så fort de kommer till kontot, till börsen då 😅
    Bra video, kul att hör en röst bakom all text. Uppskattat / David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte min definition av "bränner" ;-)

      Tack!

      Radera
  22. Text är överlägsen video i sådana här sammanhang. Men som Aktieanalytikern har visat går det att tjäna cirka 200-250 tusen om året på en youtubekanal så jag föreslår att bloggen förblir blogg men kompletteras med en youtubekanal för de som föredrar video.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En aktiv Youtubekanal är mycket jobb och jag tror inte att det är min grej. Men man ska aldrig säga aldrig.

      Radera
  23. Det år väl trevligt med youtube som omväxling, då och då.
    Har du fått kritik nu igen för dina livsval? Jag brukar ta det med ro, folk som orkar kritisera andras liv brukar jag försöka ignorera. Negativa människor av den typen suger för mycket energi ur en annars. Energi man kan nyttja bättre till annat.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog ett tag sedan, men visst får jag det ibland även om jag också tar det med ro.

      Radera
  24. Haha, love ya Micke! Jag gräver djupt för att komma över din dryga stockholmsdialekt som jag mycket väl vet inte representerar din person eller ditt sinneslag.

    Hörde du mig skulle du höra en västgöte med 25 år i närke, men är säkert så örona av ren självbevarelsedrivt krullar ihop sig o tillar av!

    Nå, ville bara säga att jag inte alls ogillar dina videoinlägg!

    Har själv en liten i sammanhanget blygsam hyfsat tight följarskara på 3000 pers och en av de populäraste inläggen för året var det med dig dragande sen tomtehistoria, avslutande med ett glatt leende som att du ville äta upp folk o samtidigt önska dem God Jul. Jag ramlade baklänges av överraskning o ja…. …överraskning.

    Jo, just, usrsäkta, jag delade den, men all din info var med! 👍

    Asskönt! 😊
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hör inte Stockholmsdialekten själv. I mitt huvud låter jag inte direkt som Jerry Williams.

      Tack, jag behöver all reklam jag kan få. Själv har jag nästan slutat att försöka förstå vilka inlägg och videos som ska bli populärast.

      Radera
  25. Hear hear.
    Håller med dig till fullo.
    Har ju berättat tidigare om min hjärnhinnetumör. Om jag arbetade var jag för trött för att göra något när jag kom hem. Men eftersom jag "kunde" arbeta blev jag inte sjukskriven. Ett äkta moment 22.
    Hade pengar investerade eftersom min livsstil inte var speciell dyr. Men långtifrån en FIRE.

    Mina arbetskamraters reaktion när jag berättade att jag bestämt mig för att gå hem. Och göra vad jag ville med min tid. När jag ville. Hur jag ville. Var intressant minst sagt. Speciellt när ju jag arbetade i ett låglöneyrke. (Det var nog flera som fick sig en tankeställare och i alla fall blev medvetna att det finns ord som utdelning och ISK.)

    Har ungefär åtta år kvar till "riktig pension". Varit "fri" i snart två. Och njuter av varje fri minut. Pengabrist kommer kanske i framtiden.

    Ser gärna video. Men försynt undran. Gör sig inte video bättre om det "rör sig" / händer något. Jämför med om du hade stått i samma vackra väder och bara beskrivit hur man lagar mat i en husvagn. Typ.

    Här i Sverige ösregnade och blåste det idag. Inte avundsjuk. Alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå känslan. Det tycks inte spela någon roll vad man säger till folk, att man kan gå hem och leva på sparade medel kommer de inte förstå förrän man gör det, om ens då.

      Tanken med den videon var att jag skulle gå runt mer, men när man ibland och utan förvarning sjunker ner till knäna är det roligare att stå still.

      Radera
  26. Hej Sparo!
    Jag tycker du är suverän på att formulera dig i text. I en text kan också jag som läsare styra hur jag tillgodogör mig ditt alster; snabbt, långsamt, slarvigt, noggrannt, läsa om vissa partier mm.
    En video kan också ta fokus från budskapet (dialekt, bakgrund, bildkvalitet).
    Vissa saker lämpar sig däremot bättre i rörligt format och en video av det kan vara uppiggande. Men annars röstar jag för den skrivna texten som ett vinnande koncept.

    Sedan många år läslojala hälsningar,
    Älskar deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!

      Ta om går att göra med video också, men jag förstår hur du menar. Meningen är heller inte att jag ska fasa ut det skrivna ordet utan att jag ibland pratar om saker som är lättare att visa och/eller prata direkt om än att skriva.

      Radera
  27. Tycker du gör en del bra videos, men som någon redan påpekat, det hade varit mer intressant om det rört lite på sig. Promenera med lite bakgrund i bild medan du pratar?
    Annars gillar jag skarpt dina humorinlägg, såsom husvagnen och hotellet. Och även när du visar runt i ladan. Sånt är väldigt intressant och kul att se. Men det är just det, att du pratar om det som är i bild, som gör det intressant.
    Det är absolut inget fel med att spela in diverse tankar och funderingar, utan koppling till omgivningen. Har du funderat på att ha videos som hänger ihop med blogginläggen? Antingen något i stil med dina funderingar kring ämnet innan du skriver inlägget (ger lite insyn i din process, tror det kan vara spännande att lyssna på), alternativt att du pratar kring det färdiga inlägget. Då får läsaren möjlighet att ta del om lite bredare tankar i videoformatet, och de som helst bara vill läsa text kan roa sig med det. Jag gissar att ett sådant format inte skulle stjäla jättemycket tid, då du redan har ett ämne som du funderat kring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och som jag svarade någon annan, bristen på rörlighet berodde på att snön gick till knäna. Jag trodde att jag skulle kunna gå uppe på skaren, men det sket sig.

      Video "stjäl" alltid mycket tid, även om jag försöker hålla nere det genom maximalt förenklande. Så en slags bonusvideo känns inte lockande. Att vara noga med att det som sker i bild hänger ihop med ämnet tar jag däremot till mig.

      Radera