Nordkap, Europas nordligaste punkt,
högst upp i Norge ungefär 30 mil norr om Treriksröset, är en
given turistmagnet för människor från hela världen. De som sköter
om anläggningarna där uppe har fattat det och är duktiga på att
ta betalt.
Det har uppmärksammats i media och detta faktum uppmärksammade Magnus mig på i ett mejl (tack för
det!). Där finns ett upplevelsecentrum som tar 315 kr i entréavgift.
Det är blodigt i sig, men blir ännu värre för dem som bara vill
besöka kaféet eller souvenirbutiken för då måste de ändå
betala entré.
Tidigare tog upplevelsecentret också
betalt för parkering (en grusplan mitt i ingenstans), men där har
de blivit tvungna att backa. Ingen kan dock hindra dem från att ta
över 300 kr per vuxen för att få möjlighet att köpa en kopp
kaffe (som gissningsvis också är långt ifrån gratis). Så varför
gör de det? För att det lönar sig. En del kunder kommer att vägra, men
alltför många kommer att betala. Det är ju bara semester en gång
om året och särskilt om man redan pungat ut med minst 15000 kr för
att åka Hurtigruten spelar några hundralappar ingen roll i den
allmänna konkursen.
Men jo, det gör det faktiskt. Genom
att betala överpris accepterar vi överpris. Det är en myt att säljaren bestämmer priset, det gör faktiskt köparen. Det gäller inte bara
på Nordkap, det gäller när du köper överprisade
festivalbiljetter, betalar 40 kr för en läsk som annars kostar 8
kr, varje gång du handlar i en dyr matbutik och ännu mer om du
köper en plastpåse för sju spänn trots att tillverkningskostnaden
är tjugo öre.
Beträffande det sista exemplet har jag
hört om folk som tycker att det är pinsamt att ta med egna påsar.
Jag tänker precis tvärtom! Genom att köpa en påse skulle jag
demonstrera att jag har dålig framförhållning och/eller är
omdömeslös och lättmanipulerad. Om jag någon gång beger mig till
Nordkap kommer jag ta med stormkök och termos och skulle inte
skämmas en sekund över att jag snålar in på 315 kr i inträde.
Gör jag inte det är jag en del av problemet.