söndag 30 juni 2024

Sveriges bäst betalde sångare

Nej, nu överdrev jag, men nog är han välbetald, Sverigedemokraten David Lång som under partiets EU-valvaka fick den käcka idén att börja sjunga på tyska och som blev förvånad över att det fanns journalister med inspelningsutrustning på en av de största partiernas valvakor.

Oj, shit, spelar du in det här?!

No shit, Sherlock, och så var hans riksdagskarriär över. Fast inte riktigt. En gång politiker, alltid politiker. Eftersom Lång blev riksdagsman innan regelverket blev aningen sämre 2014, får han 80 procent av riksdagsarvodet första året och sedan 66 procent av lönen tills han fyller 65 år. I hans fall kommer det bli 8,5 miljoner i fallskärm.

Enda undantaget är ifall han får en annan lön, men då måste det vara just lön. Enklast är att göra som Fredrik Reinfeldt, Göran Persson och många andra politiker gjort innan dess, nämligen att starta ett aktiebolag och bara ta ut pengar som aktieutdelning. Då kan du fortsätta tjäna hur mycket pengar som helst utan att inkomstgarantin påverkas.


En räkmacka beställd!

Det är bara att konstatera att man inte behöver vara särskilt bra på att sjunga för att tjäna stora pengar på att göra det. Men det hade Håkan Hellström kunnat berätta redan när han gastade om sorg i Göteborg. Jag känner ingen sorg för David Lång heller.

94 kommentarer:

  1. Man häpnar, och jag fragar mig varför svenska folket accepterar detta. Helt jäkla obegripligt.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad har vi för alternativ? Politikerna sitter still i båten. Vad som gör mig ledsen är att man kan gå från att vara aktiv i ett ungdomsförbund till att verka som fullbetald politiker i någon form i hela sitt liv, utan att ha haft ett vanligt lönejobb. Förstår inte.

      Radera
    2. Ja, vad ska vi göra? De bestämmer (oavsett parti) tycker det är "rättvist". Det är även "rättvist" om alla vi andra får 80% av vår lön när vi förlorar jobbet, fast med ett tak på 25.000 i månaden och max ett år. Själv tycker jag det är senare är väldigt generöst bara det.

      Radera
    3. Det är svårt att göra något åt, men jag förstår inte varför man spelar med i spelet, röstar på politikerna, lyssnar på deras goda vänner i media och låtsas som att det är helt naturligt att någon ska få livstids försörjning utan krav på motprestation.

      Radera
    4. Ja, vilket parti har suttit i decennier och tillåtit detta förfall av Sverige... Det gick utför när skojaren Palme kom till makten.

      Radera
    5. Jag ser inga andra partier göra något åt det.

      Radera
    6. Kanske kunde svenskarna utveckla lite civilkurage och säga ifran. Protestera. Det gick ju bra för Greta, som började med en sittstrejk och en liten skylt, och bidrog till en världsomspännande rörelse där världsledare stod i kö för att ta selfies med henne. Oavsett vad man tycker om hennes engagemang och vad hon star för, gjorde hon i alla fall nagot. Ingen kan göra allt, men alla kan göra nagot. Bara ett tips.
      /Annika

      Radera
    7. "Började som en sittstrejk och en liten skylt" är en sanning med modifikation. Hon har från dag 1 haft världens globalister med World Economic Forums Klaus Schwab i ryggen. Men du har säkert rätt i att hon jobbar för det hon tror på.

      Det där med att alla kan göra något i all ära, men själv lever jag efter mottot "Ingen kan göra allt, men alla kan dra åt helvete" :-)

      Radera
    8. Naja, tror knappast hon hade de kontakterna som 15-aring men som sagt, hon gjorde nagot. Och nu far hon rubriker varje gang polisen bär bort henne fran nagon demonstration.

      Haha, du är den förlatande typen Sparo (inte). Men jag tror att ingen här i kommentarsfältet vill be dig dra at helvete, snarare ser vi fram emot nästa inlägg. Du gör nagot, sa du och Greta har nagot gemensamt ;).
      /Annika

      Radera
    9. Nej, hon hade nog inte kontakterna innan, men hon kom tvåa i en uppsatstävling och valdes ut. EFTER det blev hon den "ensamma lilla tjejen" med sin skylt.

      Att hon får rubriker när polisen leder bort henne är väl inte så konstigt. Det får även andra yrkeskriminella.

      Så sent som idag fick jag kommentaren "Vad bidrar du med bortsett från trams?". Steget därifrån till att önska mig åt helvete känns inte så stor :-)

      Radera
  2. De flesta makthavare har i alla tider jobbat mer för egen vinning än för folket, strunt samma om vi pratar kungamakt eller regering och riksdag. Är starkt för demokrati och fria val men idag när politiker blivit ett karriärval och politik handlar om marknadsföring istället för om ideologi är det inte lätt att hitta något värt att rösta på. Men jag använder min rösträtt, att avstå är inget alternativ för mig.

    Ett arvode baserat på aktivitet (delta i möten och debatter, rösta etc) och samma villkor som andra medborgare när de slutar vore bättre. Då får de gå tillbaka till jobb eller studier eller pensionera sig efteråt. Dagens politiker ger jag inte mycket för, alla vänder kappan efter vinden, få av dem står upp för sina ideal.

    Erfarna politiker pratas det om ibland och då undrar jag om det snarare borde vara en merit att ha erfarenhet från det sk vanliga livet i st f från det politiska. Allmänt fungerar det bättre i kommunpolitiken även om där också går att hitta många tokigheter.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politiker bör vara ett hedersuppdrag man har under en kort period, inte ett yrkesval man ska ha från ungdomsförbund till graven.

      Att det funkar bättre lokalt tror jag har två skäl. Dels är det inte där karriärpolitikerna hamnar om de inte är riktigt misslyckade, dels kan de i kommunpolitiken tvingas stå till svars inför sina väljare/arbetsgivare.

      Radera
    2. Kommunpolitiker är heller inte heltidspolitiker, med några få undantag, och har således "vanliga" jobb.
      /Christoffer S.

      Radera
    3. Det kan vara en av anledningarna till att det funkar bättre. Men rätta mig om jag har fel, nog är det fler heltidspolitiker på kommunal nivå nu än tidigare? När jag var liten hade kommuner ETT kommunalråd med heltidslön, nu verkar de kunna ha fyra.

      Radera
  3. Att Lång avpolletterades mot lång förtidspension är ju varken hans eller partiets fel utan en konsekvens av att medierna skulle starta upp en helt absurd storm om så inte skedde. I sak gjorde Lång inget som föranleder avsked. Han sjön Ausländer raus till en just nu väldigt populär låt med den nyskrivna texten Ausländer raus och eftersom textraden är i linje med partiets politik antar jag att det är tyskan som gör den kontroversiell, dvs en sverigedemokrat tvingas avgå av främlingsfientliga, antityska, skäl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att det är partiets fel! SD har mycket tydligt och vid upprepade tillfällen visat media att de är beredda att lyda medias anvisningar mer noggrant eller andra. Alltså berättar media för SD vilka de ska utesluta eller sparka, SD gör som de säger och media kommer att hitta nya kandidater.

      Radera
  4. Han hade alltså tur han inte är Socialdemokrat? För då hade ingen alls i Sveriges så kallat oberoende media ägnat det en sekund. Snarare så uppmuntras det att partiets högsta ledning går ut med en allt mer anti israelisk och judehatande inställning, på högsta ledningsnivå. Preci(s) som när partiet agerande under 30-talet.
    Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plus att S ger media fingret varje gång, så där vet de att de inte har något att hämta. Enda undantaget jag kan komma på är Jamal El-Haj, men där blev det också helt omöjligt till slut eftersom karln var helt oförmögen att ligga lågt när partiet sa åt honom att göra det och vice versa.

      Radera
    2. Jag tror inte det var en slump att han valde inte ligga lågt. De religiösa extremisternas strategi är att koka grodan långsamt inom eu. Dvs flytta fram positionerna och gränserna till det acceptabla successivt. Det funkar bra eftersom de naiva topp Sossarna inbillar sig de har kontroll på läget. Vilket de uppenbarligen inte alls har. Kan mycket väl bli med Sverige som med Iran på 70 talet.
      Investeraren

      Radera
    3. Jojo, han insåg antagligen att hans tid i partiet ändå var på väg att ta slut.

      Radera
  5. LoL.
    Ett kul inlägg av bloggaren.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag tycker nog att jag skrivit bättre inlägg om intressantare ämnen, men nu är det nyhetstorka och samtidigt massor att göra.

      Radera
  6. Eliten/toppskiktet i samhället ser alltid till att förse sig även om de inte kan anses vara särskilt kunniga eller begåvade.Det var länge sedan som jag slutade bry mig då det är så majoriteten i samhället vill ha det eller hur?!I annat fall så hade eliten/toppskikten inte kunnat sko sig på skattebetalarnas bekostnad.Nåja, det spelar inge roll vad väljarna vill då eliten/toppskiktet ändå alltid ser till att förse sig så det är bara att gilla läget.Se till att njuta av era egna liv och bry er inte om vad andra gör så mår ni mycket bättre för det är meningslöst att försöka ändra på något i det mångkulturella och kriminella Sverige.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vacklar lite. Ibland tycker jag att man bör säga sin mening och försöka påverka, ibland ser jag inte vitsen. Hur som helst tror jag att man mår bäst av att inte lägga för mycket tid och vikt på politik och politiker.

      Radera
  7. Jag undra varför många som blivit avstängda från Sverigedemokraterna ofta använder musik eller andra uttryck som man kan koppla till högerextremister?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer inte på andra exempel än David Lång, men då ska det sägas att jag heller inte följer svensk inrikespolitik särskilt noga.

      Sen vet jag inte riktigt vad som menas med "högerextremist". I Sverige har det blivit liktydigt med "oliktänkande i invandringsfrågan" vilket gör debatten lustig när vänsterdebattörer som Nils Littorin eller Markus Allard ger sin syn på just den frågan. Det blir ju märkligt med högerextrema marxister.

      Radera
    2. Extremister finns av olika slag och jag tror de sällan är partipolitiskt aktiva. Men att tala om extremism när någon (oavsett parti) uppför sig illa eller omoget känns inte riktigt rätt. Det betyder att jag oavsett parti tycker att de aktiva ska kunna uppföra sig väl. Dessutom ogillar jag hur mediedrevet drar igång oavsett om någon gjort fel eller inte, drevet drar ju iväg innan någon vet.
      /Annette

      Radera
    3. Vad som är vänster respektive högerextremister är nog svårdefinerad. Det handlar nog om vem man frågar.

      Radera
    4. Extremism finns absolut. Därför ännu viktigare att inte använda stämpeln slentrianmässigt. Den där sången på valvakan tycker jag mest vittnar om extremt dåligt omdöme, och det har varken höger- eller vänstersidan monopol på.

      Radera
    5. Det som jag har allra svårast för är när någon blir påkommen med en åsikt som vederbörande inte sedan kan stå för ,extremt dåligt,svagt och framförallt fegt.

      Radera
  8. Ha ha 66 procent av riksdagsarvodet tills 65 låter kanon, och sen ett eget aktiebolag på det. Har han bara hyfsat med uppdragsgivare så lär han tjäna ganska rejält på att bli kickad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FIRE 2025:Vad är det som du tycker är roligt med att han får våra skattepengar tills han är 65?

      Radera
    2. Kanske att kommentaren kan innehålla spår av ironi?

      Radera
    3. Anonym 18:07 Är tveksam om det är ironi.Han är troligtvis en av sektmedlemmarna i SD.

      Radera
    4. Anonym 18.18: Jag tänker inte spekulera i vad Fire 2025 står för, men som du ser i min text ger jag fler exempel från olika partier. Det är svårt att gilla en riksdagsfallskärm och ogilla andra.

      Radera
  9. Som av en händelse åt jag en schysst utelunch i min kommuns stad på tre man hand med David Lång för ett år sedan. Jag åt moules frites och han fish and chips vill jag minnas. Har träffat honom även tidigare då han varit behjälplig som ordförande på länsdistiktets föreningsval.

    Hade jag honom framför mig nu skulle jag vara högeligen upprörd och förklara för honom på ett mycket tydligt vis att jag är grymt besviken på hans uppförande, antagligen med mycket målande ord och med ett antal kraftuttryck och invektiv.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 16:12. Vad är du upprörd och besviken på?

      Radera
    2. Ja JB, varför är du upprörd? Du star ju bakom det som SD har som hjärtefraga, dvs släng ut alla invandrare. Har du kollat upp brottsstatistiken hos alla SD-medlemmar? Den lär ligga högre än hos de som invandrat. De som kommer till Sverige (och andra länder) för att fly fran krig, fattigdom och annat elände och inget hellre vill än att leva i fred, jobba och bidra till ett bättre samhälle.
      /Annika

      Radera
    3. Annika: "Släng ut alla invandrare" alltså? Jag är inte Sverigedemokrat och röstar inte på dem, men de har ju rätt många väljare och även företrädare (förmodligen fler utomeuropéer i sin riksdagsgrupp än de flesta andra partier) som är invandrare. Menar du att de förespråkar att själva bli utslängda? Hur lyder formuleringen i partiprogrammet så att jag fattar vad vi pratar om här?

      "De som kommer till Sverige (och andra länder) för att fly fran krig, fattigdom och annat elände och inget hellre vill än att leva i fred, jobba och bidra till ett bättre samhälle."

      Är du på allvar kvar i den villfarelsen eller trollar du nu? Har du helt missat de senaste veckornas debatt om hur många av dessa "flyktingar" som regelbundet reser till exempelvis Iran?

      Radera
    4. Sparo: Varför tror du att Annika och andra på det här forumet trollar när dom har åsikter?

      Radera
    5. Nu var ju inte fragan till dig Sparo, utan till JB, men det kan väl knappast ha undgatt nagon att SD inte gillar invandrare. Därmed inte sagt att alla är människor som flytt av verkliga skäl. De som bara vill utnyttja systemet i landet de kommit till ska naturligtvis inte fa möjlighen att stanna.

      Och vad gäller partiprogrammet orkar jag inte ens googla, är ganska säker pa att alla partier skriver det som passar dem, allt tillrättalagt och pk.

      Och ja, de som reser tillbaka till Iran kan stanna där.

      Om du inte röstar pa SD, vad röstar du pa da?
      /Annika

      Radera
    6. Beträffande Annika har jag uppfattat henne som en intelligent människa som inte brukar skriva sånt som i kommentaren ovan, om att "de som kommer" (jag uppfattar det som att hon menar en övervägande majoritet) flyr från krig osv.

      När det gäller tomtemaffian i tråden här nere har jag inte alls samma respekt. "På vilket sätt är du ekonom? Det måste betyda att du jobbar på bank eller är rådgivare åt regeringen..." Det är inte ens åsikter, det är dårskap, som för övrigt inte har ett skit med blogginlägget att göra.

      Radera
    7. Annika: Jag röstar inte alls, men när jag precis ägnat ett helt blogginlägg åt att kritisera en sverigedemokrat trodde jag inte att just den frågan skulle komma upp :-)

      Radera
    8. Sparo gjorde det enkelt för mig, jag kan i stort hänvisa till hans kommentar.

      Kort svar från mig då på var punkt iaf:

      Varför är jag upprörd? För att en framträdande riksdagsman för det jag jobbar för betett sig som en idiot o ett svin. Någon bättre borde suttit där.

      Jag står inte bakom att slänga ut varje invandrare men en ansvarsfull invandringspolitik.

      Jag har inte kollat upp brottstatistiken för alla SD-medlemmar, hur skulle jag? Men jag vet att var medlem som söker att bli aktiv i någon som helst form måste leverera ett blankt belastningsregister samt ej ha några ärenden hos kronofogden, detta är det lägsta kravet och är lika för alla, ingen mannamån finnes.

      Har koll på medlemmarna i min kommun och där finns inga kriminella.

      Mina år i tingsrätten har även fått mig att haja till en smula om någon åtalad EJ har ett namn från icke skidåkande nationer, du pratar smörja och lever i en drömvärld.

      Det finns många bra invandrare som bidrar till samhället i stor mån, många av vilka jag lärt känna inom vårt parti.

      Men att urskiljningslöst öppna gränserna helt kravlöst har lett till en situation som jag antar är den som du sitter och försvarar nu och håller mig som en fruktansvärd antagonist mot med de vanliga referenser till 1930talets Tyskland som jag nu väljer att inte skriva ut.

      Du har rätt att jag är emot. Men så är även var icke pk-marinerad människa med självbevarelsedrift och ett fungerande fritt tänkande!
      /JB

      Radera
    9. Att rösta är ett sätt att påverka politiken och där med samhället åt det hållet man tycker är till det bättre. Att inte rösta tycker jag är ansvarslöst och dåligt eftersom man då lämnar över sin röst till någon annan som kanske vill något helt annat än en själv. Det blir såklart svårt att klaga om man kan påverka, men väljer att inte göra det.

      Radera
    10. JB, har Aftonbladet fel? https://www.aftonbladet.se/ledare/a/G30Bvq/sd-daltar-med-sina-kriminella
      /Annika

      Radera
    11. Måste få lämna ett PS. Blir även besviken på dig Annika, hade läst dig som en betydligt öppnare och klokare person än du gett uttryck för idag. Nå, jag ger alla en andra chans, kanske har du bara en skitdag och behöver avreagera dig.

      Tänkte även bara snabbt beröra detta med resor tillbaka till hemlandent som lyfts. Jag ser mycket av det i tingsrätten och jag kan väl lugnt säga att det ej stärker den åtalandes aktier.

      Har nyss utvisat en person som verkat i Sverige medan han haft uppehållstillstånd i Italien medan han begått grova brott här. Samtidigt åkt tillbaka till hemlandet vart år.

      ”Inte länge, bara 2-3 veckor, inte mycket”.

      Nu lär det bli utvisning Italien efter utvisning här och tillbaka till Ira*.

      Men man måste moderera hemresor med sammanhangen.

      Min lokala pizzagubbe med familj i min by som jobbar 6 dagar i veckan och är en guldklimp i samhället tar sig semester en vecka eller två (utan att stänga, fixar hjälp.).

      Han berättar för mig var gång när han kommit tillbaka hur det ser ut nu i hemlandet. Som kristen så får han betala ockerpriser för allt, ca tio gånger normala priset och de ses inte direkt med blida ögon.

      Ändå vill han besöka sitt hemland för sina egna pengar och besöka sin gamla släkt. Hur skulle jag kunna klaga på det?
      Jag både gillar och beundrar och tycker om att dela våra liv med varann. Han vet givetvis att jag är aktiv SDare och älskar att jag står upp för min kultur och mitt hem på jorden.
      /JB

      Radera
    12. Anonym 19.31: Jag vill inte rösta i Sverige eftersom jag inte bor i Sverige, men jag var inte särskilt benägen att rösta innan dess heller. Det handlar om att jag inte hittar någon som företräder mina åsikter, och att rösta på något man inte gillar tycker jag knappast kan anses vara ansvarsfullt.

      Jag är t ex motståndare till EU. Jag tycker att det är en dålig idé och tror att det bästa för Sverige vore att gå ur unionen. Det är en så pass viktig fråga för mig att jag inte skulle kunna rösta på ett parti som tycker precis tvärtom. Därför går samtliga riksdagspartier bort eftersom inget av dem tycker som jag i den frågan.

      Radera
    13. Annika, använder du en tidning som Aftonbladet som grund för din argumentation? Kära nån. Håller med Sparo; jag har uppfattat dig som rätt intelligent, men nu dribblar du bort dig själv. Trist.

      Radera
    14. Annika, jag tror definitivt Aftonbladet har en agenda. Jag har listor uppå listor avseende vad andra partiers aktiva medlemmar åtalats för brott för.

      Återigen försöker du ställa mig till svars inför vad som ligger på riksnivå. Jag kan bara svara, som jag redan gjort, vad som gäller för att bli aktiv.

      Sedan har jag koll från min horisont, vilket är som enkel kommunpolitiker.

      Här kan jag säga att jag under mina dryga tio år i styrelseposition för SD varit med om två tillfällen av uteslutning av medlemmar.

      Ett i ett fall av beställande av valmaterial från NMR i syfte att kunna debattera mot dem.

      Ett i ett fall där en person hamnat på obestånd och hamnat hos kronofogden.

      Jag skrev i båda fallen inlagor till medlemsutskottet på Riks i syfte att behålla dem som aktiva, men den lärda beröringsskräcken via massmedia var för stor och de uteslöts, tyvärr.
      /JB

      Radera
    15. JB: Trolla vidare,för ni är ju bäst i Sverige på det.

      Radera
    16. Anonym 20:36. Visa då på var jag trollar och inte är fullständigt öppen o ärlig. Anonyma inlägg som ditt som hugger vilt på allt i Sparos blogg är väl det exempel på trolleri jag ser här.
      /JB

      Radera
    17. Ni som kommenterar far gärna bli besvikna pa mig och jag behöver inte alls avreagera mig, men ingen av er kommer med nagra motargument. Sa ni far fortsätta att vara besvikna och heja pa JB och hans "pizzagubbe".
      /Annika

      Radera
    18. Du goda värld, skulle pizzagubbe vara något värt att sätta inom citationstecken nu för att få honom till någon slags karikatyr?

      Känner honom bättre än de flesta i min by pga att han är öppen o trevlig, varför skulle jag inte ge honom samma tillbaka?

      Jag tycker inte jag ger annat en motargument, och behöver ej leta, de bara finns där naturligt.

      Jag behöver ingen att heja på mig, jag är trygg i mitt leverne och mina åsikter, men jag kan bli lite orolig för hur du mår Annika då du nu ej beter dig speciellt rimligt, oavsett dina uppfunna åsikter om mig. 🙏
      /JB

      Radera
    19. Annika, gör du ingen som helst skillnad på de som kommer till Sverige för att fly från krig, fattigdom och annat elände, och andra generationens invandrare som helt saknar såväl spärrar som önskan att bli en fungerande del i samhället? Hur är det med klanerna som infiltrerar politiska partier, kommunala nämnder, domstolsväsendet, polisen, fångvården, äldreomsorgen? Du förvånar mig.

      Radera
    20. Ja det tycker jag inte var särskilt snällt, vad kallar "pizzagubben" dig? Jag har inte uppfattat nagra argument mer än att du vill att utlänningar ska aka tillbaka till där de kom ifran, ja utom "pizzagubben" da eftersom han jobbar och gör rätt för sig och serverar dig mat. Och jag vet inte vad du menar med att jag uppfunnit asikter om dig, jag tycker du har varit ganska öppen med vad du tycker. Men vi behöver inte argumentera mer. Jag tror att vi bägge förstar att vi aldrig kommer att komma överens. Och sa kan det fa vara i en demokrati.
      /Annika

      Radera
    21. Pizzagubben brukar sedan 20 år kalla mig Johan vilket inte är mitt namn, men jag har aldrig haft hjärta att rätta honom.

      När du går i taket över att jag en smula kärleksfullt kallar min kanske bästa utländska vän i byn för ”pizzagubben” så är du rasistisk om jag ska använda dina referenser. Får jag inte ge kära bekantskaper smeknamn?

      Jag har för övrigt två utländska familjer till grannar som jag både varit o hälsat på o ätit hos samt hjälpt till som djurvakt hos när de rest bort.

      Blir så sjukt när jag behöver försvara mitt liv som normalt fungerande människa ställt mot de fantasier om SD-monster som du har.
      /JB

      Radera
  10. Varför ska man snåla om man är rik? Är du rik, har du hundra millioner så är det onödigt att snåla på allt.Du skriver att du är ekonom, jobbar du på bank? En ekonom jobbar på bank bland annat eller som rådgivare för regeringen till exempel. Har du bara flyttat till Norge på måfå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, ser fram emot Sparos svar.

      Radera
    2. Anonym 17:18 Bra skrivet, håller helt med dig.

      Radera
    3. Jag förstår inte riktigt vad det är ni tycker att jag ska svara på? Om jag har hundra miljoner? Ifall jag jobbar som bankrådgivare? Om jag flyttat till Norge på måfå?

      Och detta till några anonyma troll på min blogg. Varför i all världen ska jag bemöda mig med det? För att något av det är relaterat till blogginlägget?

      Radera
    4. Du skriver ju många vettiga saker, men jag tycker det är lite märkligt att du har flyttat till Norge. Nån långsiktig plan måste du väl ha haft när du flyttade till Norge. Jag har vänner i Norge och jobbar man som städare i Norge så tjänar man ungefär 25000 nok efter skatt som inte är speciellt mycket pengar i Norge. Mina vänner där handlar på biltema och kläder på loppis. Om du hade ett arbetskontrakt när du flyttade från Sverige till Norge, det behöver inte vara nåt fint jobb så tycker jag inte att det verkar vara så konstigt. Snål och rik skriver du på din blogg. Det att vara rik i Norge betyder att man har 100 miljoner eller 20 miljoner, annars är man knappast rik i Norge. Det jag skriver betyder inte att du ska vända in och ut på dig själv, men det är nästan ingen som flyttar till Norge utan arbetskontrakt, nån kan ju flytta dit för kärleken men det har väl inte du gjort. Om du skriver att du flyttade till Norge för att jobba som underskötare så är ju inte det konstigt. Sedan så skriver du att du har ett företag, säljer du tandläkarstolar eller kablar eller lektioner som snickare eller vadå? Man måste ju ha en plan a b och c om man flyttar till Norge för att inte bli socialklient i Norge. Vad har du för plan i Norge?

      Radera
    5. 20:18, tror du på fullt allvar att Sparo flyttat till Norge för att gå på bidrag? Ha, ha. Du verkar inte ha så bra koll. Det saknas några tomtar i julklappsfabriken. Nu över till Sparo.

      Radera
    6. Jag gillar Norge och tror att jag kommer att få ett bra liv här. Om det är en långsiktig plan kan jag inte bedöma. Jag har skrivit massor om varför det blev Norge, exempelvis här:
      https://sparosverige.blogspot.com/2021/10/varfor-flytta-till-norge.html

      När det gäller mitt företagande har jag också varit otroligt transparent och i min presentation här på bloggen (https://sparosverige.blogspot.com/p/presentation_29.html) framgår att jag är frilansskribent. Det var jag även i Sverige och eftersom jag jobbar hemifrån hade flytten ingenting med det att göra.

      Jag har mindre än hundra miljoner, men anser mig rik. Att fastslå en exakt summa som definition för rik tycker inte jag går. Skulle det i så fall vara samma summa för person A och person B trots att A har tio gånger så höga levnadsomkostnader som B? Då vore det väl rimligare om A måste komma upp i tio gånger vad som krävs för B för att kunna kalla sig rik?

      Varför man nu ska gå runt och kalla sig det ena eller det andra. Trots att jag driver en blogg om privatekonomi anser jag att min eventuella förmögenhet är min ensak. Om du är orolig för Norges ekonomi kan jag lugna dig med att jag inte har tänkt ta emot bidrag för mitt uppehälle :-)

      Radera
    7. Anonym 20:26 Vilken arrogant attityd du har, vilket dåligt samtalsklimat det är på det här forumet.

      Radera
    8. Och det tyckte du att det blev kl 20.26? Jag har upplevt rätt många andra av dagens kommentarer som betydligt mer konfrontativa. Att det "saknas några tomtar i julklappsfabriken" tyckte jag till och med var lite skojigt.

      Radera
    9. Ja, det måste vara det roligaste som jag någonsin har hört.

      Radera
    10. Tråkigt när det blir sådan här trollrusning på bloggen. Att Sparo är lätt extrem i valen han väljer tror många här håller med om, men att har är en fullt frisk, resonerande människa som lever ut sina beslut på ett mycket genomtänkt och klyftigt vis som jag kan tänka mig sticker i mångas ögon är sättet jag ser det.

      Kan ofta se honom som en inspiration och någon jag skulle kunna likna om jag totalt släppte handbromsen på precis allt sparande.

      Oavsett denna bas en grymt intressant o rolig blogg att följa, min favorit, inte minst pga bloggarens svar på inlägg samt alla intressanta inläggsskrivare.
      /JB

      Radera
    11. Nei men det är så dyrt i Norge så har man en årsinkomst på under 300 000 Nok i Norge så är man nästan socialklient i Norge. Man har inte råd att resa, gå ut och äta eller äga en häst eller göra nåt annat skojigt som är dyrt. Det kostar mer än 100 000 att borra en brunn t.ex då måste man äta ärtsoppa och gröt i tio år, ryker bilen så kostar det fläsk. Så människor som "gnäller" för att dem får ut 15000 i månaden gbäller inte i onödan inte ens i Sverige.

      Radera
    12. Kan ju inte svara för hur Sparo tänkt, men för min del hade jag gärna tagit klivet över till Norge om min ekonomi haftbackning för det, för att det är ett sundare land vad gäller politik och syn på landet.
      /JB

      Radera
    13. Det är ju en och annan norsk ms pasient som flyttar utomlands från Norge för att få bättre vård än i Norge. Det finns ju norrmän som har fått nån ovanlig sjukdom som kräver svindyra mediciner som har sålt bil och hus för att betala för svindyra mediciner, som den norska staten inte subventionerar så Norge är inte bättre än många andra länder.

      Radera
    14. Jag upplever inte Norge som så himla dyrt. Min matkostnad är strax under 1000 kr/månad (https://sparosverige.blogspot.com/2023/03/nordens-lagsta-matbudget.html). Jag köper t ex mjölk för 10 kr/litern och många grejer som jag kan beställa från Norge eller Sverige slutar med att jag köper i Norge för att det är billigare.

      Hur dyrt det är att äga en häst här vet jag inte, men inbillar mig att det inte är precis gratis någon annanstans i Europa heller. Brunn har jag borrat en gång i Sverige. Det kostade 90000 kr för 25 år sedan.

      Det lilla jag haft med norsk vård att göra har bara varit positivt. I Sverige var det omvänt och när jag behövde en operation fick jag åka till Danmark.

      Radera
    15. Frilans skribent är du anställd via ett företag som betalar dig för uppdrag? Du lever väl knappast av din blogg. Frilans skribenter är väl alla som skriver på din blogg. Varför ska man spara på sin inkomst om man inte behöver spara? Man hamnar i en grop under jorden till slut i alla fall. Det är träligt att elda med ved och sånt. Om man använder pengar för att förbättra kåken man bor i så sparar man inte, men det är ju inte att slösa heller. Bor man i Bergen så kan man inte köpa mjölk för 10 kr litern. Jag dricker 1/2 liter havremjölk varje dag, det blir ungefär samma utgift. Jag är inte vegetarian och min matbudgett är väl ungefär 1400 kr i månaden. Man kan ju flytta ut i tält om sophämtningsutgiften fördubblas. Du borde se filmen snöhulemannen med norskt ö. Det handlar om en man som inte vill bo i en lägenhet han sover ute sommar och vinter, han gräver hål i snön där han sover, tvättar kläder för hand på brandstation, smälter snö för att få vatten på vintern han äger en radio och har inte telefon. Förtidspensionen ger han till välgörenhet. Han köper mat i affärn.

      Radera
    16. Nej, jag är inte anställd utan fakturerar uppdragsgivare från eget företag. Frilansskribent är ingen skyddad titel så det kan den som vill kalla sig, men tjänar man inte pengar på det känns det lite märkligt för mig. Men för all del, jag kallar mig löpare och har inte tjänat en spänn på att springa.

      Behöver inte alla spara och prioritera, förutom en handfull människor i hela världen? Alla vi andra kan inte spontanköpa jetplan. Jag kan köpa det jag vill, men skulle inte kunna köpa allt jag vill hela tiden.

      Jag gjorde egen havremjölk 2018 och då blev kostnaden c:a 2 kr/liter:
      https://sparosverige.blogspot.com/2018/06/egen-havremjolk.html

      Snøhulemannen hade jag helt missat, den vill jag absolut se.

      Radera
    17. Jag lägger hellre ner tid på matte än att jag kånkar på tung ved eller tänker på pengar. Har du något nytt du kan lära mig som jag inte vet? Varför ska man använda tid på att läsa dina inlägg? Jag har inte tid med sånt, jag tänker publicera matte.

      Radera
    18. Nej, jag har antagligen ingenting att lära dig, du är helt enkelt fullärd. Möjligen kan du få ut något annat av internet och då finns det otroligt många sidor att välja mellan där jag inte medverkar.

      Radera
    19. Det handlar inte om att kunna köpa jetplan, men äger man en kåk som är värd ett x antal millioner eller en lägenhet i vasastan i sthlm som är 115 kvm utan lån och har en bra inkomst som 60 åring då behöver man inte gå över ån för att hämta vatten. Vilken kundkrets har du? Men har man altför låg inkomst så måste man nästan spara och gneta. Vad unnar du dig av lyx? som kostar 30 000. Nu tänker inte jag på värmepump eller nåt sånt tråkigt. Jag har ju också kikat på program om människor som lever utan pengar och ström i ett murhus i sydeuropa och dem klarar sig bra, cyklar överallt och så vidare.

      Radera
    20. Jag har en kåk utan lån som är värd X antal miljoner. Lyckligtvis ligger den inte i Vasastan i Stockholm (även om jag inser att den hade varit värd mer då).

      Ytterst spretig kundkrets eftersom jag gör allt från att skriva i tidningar till översättning, bloggar mm. Hittills i år har jag jobbat för företag i tre länder.

      Av lyx unnar jag mig framförallt det som är värt mest av allt, frihet och tid. Vad den är värd är svårt att säga, men uppenbarligen ganska mycket eftersom det är ytterst få som anser sig ha råd med den.

      Radera
    21. Ibland är det sunt att lätta på spargrisen också. Det sociala kostar lite också men det behöver inte vara dyrt. Det kostar en tia att bjuda på en bulle med te`. Jag köper färsk mat på kvällen som inte har blivit såld. Dä köper jag en kasse med bröd och färska bullar för 50 kr som räcker i nån vecka. Man kan inte snåla på allt, på varenda krona. Du är tolerant och så måste man ibland tänka wtf om allt eller ge lite faan när det gäller åsikter.

      Radera
    22. Jag bjuder gärna på te med bullar, men teet köper jag i lösvikt eftersom det är billigast och bullarna bakar jag själv.

      Radera
    23. För en hel del människor (=alldeles för många) i Sverige verkar det som det enda går ut på att maxa sina bidrag, som om det var en självklarhet... Skaffa jobb lata människor!!

      Radera
  11. "..innan regelverket blev aningen sämre 2014"

    Jo, beroende på hur man uppfattar "aningen" så kan man naturligtvis ha olika uppfattning om förändringen, som av riksdagen själva beskrivs så här:

    "
    För att kunna få stödet ska ledamoten ha haft sitt riksdagsuppdrag under en sammanhängande tid på minst ett år. Hur lång tid ledamoten kan få stödet beror på hur länge" hönan "har haft sitt uppdrag, men det kan betalas ut under högst två år.

    En ledamot som har rätt till ekonomiskt omställningsstöd får 85 procent av ledamotsarvodet. Om" hönan "har andra inkomster finns det regler för hur mycket stödet minskar.
    "
    Så ja, visst har det ändrats, om det är en "aningen sämre" får alla läsare bedöma själva - men jag tror att de flesta nog kan hålla med om att det blivit mindre förmånligt att numera få två års övergångsstöd jämfört med tidigare?

    https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamoternas-arvoden-och-villkor/pensioner-och-avgangsformaner-efter-uppdraget-som-ledamot/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att definiera vad en aning är. Jag är med på att villkoren försämrats, men jag tycker att de fortfarande har det orimligt bra jämfört med hela det övriga samhället.

      Radera
  12. Trollarmen inom svenska ungdomsförbund, moderförbund och media är helt klart sinnessjuk. Att döma av dagens försök att sabotera Sparos blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 20:44 .Vilken trollarm menar du , höger eller vänster?

      Radera
    2. För att inte tala om den än mer sinnessjuka läran de får lära sig på partiets så kallade "utbildningar". Missuppfatta och misstolka allt som går att missuppfatta. Så att du verkligen framstår som den korkade idiot du är, när du "debatterar" eller visar dig i Riksdagen. Kort sagt, en nolla som inte tillför något.

      Radera
    3. Till viss del liknar delar av det som skrivits i den här tråden det jag ogillar med mediedrev där jag inkluderar sociala medier som är skuld till att det går att slänga ur sig påståenden man inte vill stå för.

      Angående politikers uppförande tycker jag som Sparo att det borde ses som ett hedersuppdrag. Anser att alltför många missförstår sitt uppdrag men samtidigt finns många som verkar i det tysta som inte märks. Som vanligt får vi veta mest om de dåliga exemplen och inget om de goda exemplen.

      Invandring då. Där är min åsikt att människor på flykt från krig, svält etc måste kunna ta vägen någonstans precis som när 1/5 av svenska folket begav sig till USA och Canada för inte alltför länge sedan. Min egen mormor född 1900 kom från Finland, gifte sig med morfar och blev kvar i Sverige, inte sjutton känner vare sig mamma eller jag som andra/tredje generationens invandrare fördenskull.

      Främlingsfientlighet är något annat (än invandring) för mig. Där handlar det om att se andra som mindre värda än dem som liknar en själv. Vi behöver bara tänka på slaveri, apartheid, kolonialism eller WW2 så fattar alla som vill fatta.

      Sparos livsval är roliga att läsa om och det är roligt att ta del av andras reflektioner också. Skriver själv mer just nu pga paus från släktforskning och studier men kommer fortsätta läsa här även när terminen drar igång. Som pensionär har jag bestämt mig för att ha sommarlov, det är för mig en bra idé (läs datorpaus).
      /Annette

      Radera
    4. Sociala medier och kommentarsfält ska det stå.
      /Annette

      Radera
    5. Det finns såklart politiker som både tar sitt uppdrag på allvar och gör ett bra jobb, men tillfället gör skojaren. Genom att ge riksdagspolitiker, för att inte tala om EU-politiker, väldigt mycket pengar med väldigt lite kontroll kommer karriärister söka sig till jobbet av fel anledningar.

      Jag är själv invandrare, så självklart är jag inte kategorisk motståndare till all invandring. Det jag reagerade på var att merparten av de som kommer till Sverige skulle komma från krig, vara flyktingar i ordets rätta bemärkelse och ha en vilja att göra rätt för sig. För det första är man bara legal flykting tills man når ett säkert land och då är en mycket liten del av de som kommer till Sverige flyktingar.

      Sommarlov låter härligt! Dock väldigt oförenligt med biodling :-)

      Radera
    6. Jag har aldrig trott att du är motståndare till all invandring, tänkte det som en kommentar till hela tråden. Och du kan ta vinterlov istället, då sover ju trädgård och bin och grannarna kan säkert hjälpa till med katter och snöskottning.
      /Annette

      Radera
    7. Nej då, jag ville bara vara tydlig.

      Eftersom jag har utekatter och ingen kattlucka är det inte helt lätt med kattvakt på vintern heller. Jag kan inte begära att grannarna ska komma hit och släppa in och ut dem så ofta som de själva önskar. De kan hänga i ladan, men är det -30 grader måste de få komma in i värmen. Nåväl, jag är ändå ingen semestermänniska.

      Radera
    8. Hej Sparo, var inte du politisk flykting från ett land där demokratin delvis havererat? ;-) Ja, vissa tycker väl det har haverererat totalt... kolla bara på alla sprängningar, skjutningar och bilbränder...

      Radera
  13. Det är ganska samhällsvidriga fördelar som riksdagspolitiker åtnjuter. Men å andra sidan kan jag tycka att om man är representant för Sveriges folk i riksdagen så ska man ha rejält betalt. Men jag förstår inte varför vi i lilla Sverige ska ha lika många ledamöter i parlamentet som länder med 10x eller 20x vår befolkning. Man hade gott kunnat minska antalet riksdagsplatser med två tredjedelar utan att påverka dem demokratiska processen. Speciellt då 99,9% av alla omröstningar i svenska riksdagen ändå sker i enlighet med partiets ståndpunkt (dvs de enskilda ledamöterna röstar i princip aldrig emot partiets i en specifik fråga).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Klart att de ska ha bra betalt, men bara när de jobbar, inte efteråt. Dessutom borde de upp på femdagarsvecka och 45 veckor om året, inte som nu tredagarsvecka och fyra månader helledigt. Jobbade de heltid skulle det dessutom ytterligare minska behovet för att vara så många.

      Radera