söndag 2 juni 2024

Bostäder för utsatta makthavare – du betalar!

Jag bläddrade förbi det senaste exemplet på statlig korruption, Allmänna Barnhusets interna bostadskö. Jag har redan bloggat om flera liknande exempel och har inget mer att säga, tänkte jag. Sedan uppmanades jag att blogga om det och tänkte om. Dylik dårskap behöver lyftas fram i ljuset, igen och igen.



Här har vi alltså en statlig stiftelse (i landet som är väldigt pigga på att fördöma korruption i alla andra länder) som ska ”stärka barn och ungdomar i socialt utsatta situationer” och hjälpa barn som far illa. Nu visar det sig att stiftelsen kontrollerar två bostadshus i Vasastan i Stockholm. Det låter väl bra? Där kan utsatta ungdomar ladda batterierna, kanske en misshandlad familj bo i skydd för den våldsamme familjefadern?

Nej, där bor bl a generalsekreteraren Cecilia Sjölanders son, där har landshövdingar och ministrar bott med låg hyra utan att ha stått i bostadskö en enda dag. Detta fusk har pågått i över tio år och jag vågar inte ens tänka på hur många utsatta personer som hade kunnat få den hjälp lägenheterna var avsedda för, men som istället farit illa, kanske dödats eller tagit sina egna liv.

Hur kan de ledande personerna i detta kriminella nätverk se sig själva i spegeln? Har de ens en spegelbild?! Hur kan andra i politikerklassen umgås med dem på ett respektfullt sätt? De borde förskjutas som paria av alla människor med heder. Känner du någon i styrelsen eller i stiftelsens ledningsgrupp?

På vilket sätt är Cecilia Sjölanders son en utsatt ungdom. Han har en mor som tycks sakna alla former av moral och heder, men har hon slagit honom också? Nu är sonen 36 år, så han borde i så fall kunna slå tillbaka. Jag uppmanar aldrig till våld, men skulle jag se honom göra det hade jag nog tittat åt ett annat håll.

27 kommentarer:

  1. Men tänk på barnen, tänk på de utsatta. Ska de inte ha någonstans att bo, va? Är du så pass grym? Samma sak med bostadskön, ska korrupta sossar inte ha någonstans att bo gratis i innerstan menar du (trots att syftet givetvis är alla fattigas bästa)?
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte enbart sossar som är korrumperade. Titta på den mentala dvärgen kristersson, som gick före i bostadskö istället för misshandlade kvinnor i Stockholm.

      Radera
    2. Generaldirektören sosse, styrelseordföranden moderat i detta fall.

      Radera
  2. Varför skulle han slå morsan? Han fick ju en attraktiv lägenhet centralt i Stockholm.

    Men allvarligt, visst är det riktigt ruttet och omoraliskt. Finns det inga lagar mot korruption i Sverige? Maxstraffet verkar vara en "fy skäms"-artikel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om han misshandlats hela sin barndom så till den grad att han är så traumatiserad vid 36 att han behöver ha en lägenhet till för utsatta barn kanske han hyser lite agg mot sin mor. Men jag tror inte heller på den teorin.

      Eftersom makthavarna låtsas som att korruption inte finns i landet kan man inte börja döma folk för det.

      Radera
    2. Visst finns det lagar mot korruption i Sverige. Bara det att de självfallet inte omfattar politiker, partier och deras allierade.

      Radera
    3. Då faller lite idén med en lag :-)

      Radera
  3. Korruption finns överallt. Det jag stör mig på med Sverige är just detta, att man låtsas vara lite finare än alla andra.

    SvaraRadera
  4. Läs på hemsidan ’om oss’ så får ni veta att stiftelsen startades 1633 och att den inte betalas av statliga (skatte) medel. Att den här liksom fler gamla unkna institutioner lever kvar tror jag har att göra med att det finns en grupp människor som ingår i nätverk.De nätverken kallas aldrig kriminella men tangerar ofta gränsen tycker jag.Det sorgliga är att de som bestämmer (politiker m fl makthavare) inte vill stifta lagar som missgynnar dem själva (de ingår som bekant i nätverken).
    Angående stiftelsen i sig tycker jag den har spelat ut sin roll för minst 100 år sedan.Barn idag har det mycket bättre än förr och det finns många organisationer som arbetar på bättre sätt för utsatta barn.Jag vill nämna Barnrättsbyrån som jag tror på men det finns fler.
    Kanske kan det hela sammanfattas som ’makt korrumperar’?
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ändå en statlig stiftelse, och jag skulle inte lita på någonting de skriver.

      I detta fall tycker jag kriminellt nätverk passar. Det är ett nätverk och verksamhet verkar absolut kriminell.

      Radera
  5. Rätt snuskigt beteende. En stiftelse med anor från 1600-talet har alltså helt tagits över av snyltande politiker.
    Frågan varför inte regeringen gör något åt det hela besvaras antagligen bäst med att dess chef var framsynt nog att förse sig själv först.
    Extra illa just att statsministern har föregått med ett eländigt exempel, och att det blir svårare att kritisera korruption i andra instanser, och i andra länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart de inte gör något. De är alla insyltade.

      Radera
  6. Vi vet alla vem fel det är: Sverigedemokraternas såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att någon kan vara så förgrämd att hen drar på sig offerkoftan för SD i en fråga där absolut ingen har nämnt dem.

      Radera
    2. Ja, den kopplingen blev oklar för mig med.

      Radera
    3. Anonym 15:35. Inte förvånande, men lite patetiskt och tröttsamt.

      Radera
    4. Jag tycker kopplingen är solklar. Korrupta sossar drar alltid fram offerkoftan, eller kletar skit på andra, i alla sammanhang där de ges möjlighet. Således väntat.

      Radera
    5. Anonym 18:16. Sluta tramsa, ingen går på ditt trollande.

      Radera
    6. Det finns absolut sossar som drar fram offerkoftan, men i just detta fall har jag varken hört partispecifik kritik eller sett några offerkoftor.

      Radera
  7. "Det låter väl bra? Där kan utsatta ungdomar ladda batterierna, kanske en misshandlad familj bo i skydd för den våldsamme familjefadern?"

    Ja eller varför inte en familj i skydd från den psykiskt våldsamma familjemodern?

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det också, men jag tror att det är ovanligare.

      Radera
  8. Jag bor inte i Sverige men läser svenska nyheter varje dag, och det verkar som om mer och mer korruption kommer upp till ytan. Svenskarna far nog ända vara tacksamma för den (mer eller mindre) fria pressen som ser till att allmänheten far information. Tyvärr far det vad jag förstar sällan konsekvenser när korrupta människor blir avslöjade. Hade jag varit ansvarig hade jag sparkat ut dem med huvudet före. Utan avgangsvederlag.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det värsta med detta, att det aldrig tycks få några konsekvenser. Folk vänder blad, tar timeout eller skyller ifrån sig och så går livet vidare.

      Radera
  9. Jag borde ju lärt mig att aldrig bli förvånad, men häpnar lite ändå.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bra att man gör det.

      Radera
  10. Det där är bara en droppe.... tyvärr.
    Ta till exempel alla Bilderberger-politiker... där politikerna ser till att skattemedel används till globalisternas (miljadärernas) projekt. Politikerna får ryggdunkar och lovade "toppjobb" efter den politiska karriären på typ J.P. Morgans mot att de gör en liten "mot-tjänst" på skattebetalarnas bekostnad.
    Det är lätt att använda någons annans pengar för att berika sig själv. Girigheten bland dessa globalister har ingen gräns.
    Det är ju egentligen landsförräderi att låta en annan utomstående makt ha inflytande över ett lands demokratiska system. Dessa personer borde straffas!!

    SvaraRadera