lördag 8 juni 2024

Semester på kredit

Ekonomiprogram i tv måste kanske vara glättiga och hålla sig på en nästan barnsligt låg kunskapsnivå för att folk ska orka kolla. SVT:s Ekonomibyrån tycks utifrån det korta klippet i detta reportage inte vara något undantag.

Här avhandlas semesterkostnader och hur man ska hantera dem. Tittarna får några tips av typen ”Tänk på att det är dyrt att handla frukost på flygplatsen” som jag tror att alla vuxna med fler än två flygplatsbesök bakom sig känner till.

Då är avslöjandet att var femte barnfamilj överväger att låna till semesterresan aningen mer intressant. Detta enligt en undersökning gjord av Länsförsäkringar. Om ni undrar hur folk har fått den idén kan svaret vara att de inspirerats av Länsförsäkringars hemsida:

Låna pengar tryggt och enkelt

Lån för alla behov. Låna pengar till drömboendet, en ny bil, renovering av hemmet, en resa eller något annat du ser ett behov av. Hos oss hittar du lån med trygga villkor och en bra ränta, oavsett vad du lånar pengar till.

Ni anar nog hur jag känner inför tanken på att låna pengar till semester, en ”investering” med garanterad avkastning på -100 %. Det är i mina öron så vansinnigt tänkt att jag blir helt mållös. Jag tycker att man ska undvika alla typer av lån, men jag förstår att det finns argument för exempelvis billån, och självklart för bolån och studielån. Det är annat än ett blancolån för att åka på en nöjesresa man inte har råd att göra. Jag förstår att någon tänker tanken, men 20 procent?! Ur led är tiden.

Apropå tiden är det sommar nu, skolorna har stängt och semestern står för dörren. Många läsare har inte samma tid med min blogg som övriga året. Det gäller för övrigt mig med. Så nu går jag i vanlig ordning in på sommarschemat - ett inlägg kl 9.00 varannan dag. Alltså tar jag ledigt i morgon och återkommer med ett nytt inlägg på måndag morgon.

47 kommentarer:

  1. ” semestern står för dörren. Många läsare har inte samma tid med min blogg som övriga året”

    Så du utgår från att de flesta läser blogg på arbetstid? ;)

    Jag har alltid sett semester som en tid att läsa och reflektera. På vardagen har jag varit sysselsatt med arbete.
    Trevlig sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tole: och du utgar fran att alla som läser här jobbar :). Men om jag utgar fran att de flesta faktiskt arbetar pa kontorstider och ser tiderna när de postar inlägg, sa tror jag att de flesta kommenterar pa arbetstid, alternativt när de har en jobbpaus.
      /Annika

      Radera
    2. Här jobbas inte heller men vill göra fler andra saker under den korta sommaren. Och även om jag är ledig är inte mina barn det så alla utom ett av dem träffar jag gärna under deras semestrar.

      Sparo måste förstås få tid till sina bin och alla projekt så jag önskar allt går vägen, särskilt med odling och bin och helst också lite avkoppling.
      /Annette

      Radera
    3. Jag utgår ifrån statistik. Vad det beror på att folk läser mindre på sommaren spelar egentligen ingen roll för mig och det kan säkert variera.

      Radera
    4. Självklart läser man på kontorstid! Det är viktigt att ta en paus ibland, och den dagliga Sparo är en lika självklar och svensk tradition som den klassiska fikarasten. Klockan är 10:00 lokal tid, och nu läser jag ikapp de Sparo jag inte haft tid att läsa övriga arbetsdagar! xD

      Radera
  2. ”Lån för alla behov. Låna pengar till drömboendet, en ny bil, renovering av hemmet, en resa eller något annat du ser ett behov av.”
    Allt Länsförsäkringar listar som behov kallar jag begär. Det är två helt skilda saker i min värld men jag hör förstås till en äldre generation som någon beskrivit som ”återhållsamma, sparsamma och bortglömda” (mellan de stora årskullarna under 1940- och 1960-tal).

    En renovering (bostad och bil men inte nödvändigtvis nya) kan vara nödvändig(a) men att spara ihop till det är alltid billigast. Jag brukar se det som att då kan jag låna av mig själv senare utan att betala ränta, det är frihet.

    Tycker lite synd om de som växt upp med att lån är naturligt och något alla har. Det var några finansmän som kom på att krediter är fint för att tjäna ännu mer pengar på människors begär.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, egentligen kanske ingenting på den listan är behov, förutsatt att de redan har en fungerande bil, ett hem osv.

      Jag kan också tycka synd om dem. Samtidigt finns ju information för alla som vill ta den till sig.

      Radera
  3. Ja, vad säger man? Låna för semester. Eftersom de sen betalar 15% ränta på lånet så blir det än mindre pengar till nästa år, således ett nytt lån? Nästan så man ser mönstret av fallande iq nivå i Sverige här framför sig.
    Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som en dålig grej att låna till, redan på ruta 1 i mönstret. Om det har med sjunkande IQ att göra vet jag inte, men det underlättar åtminstone inte.

      Radera
  4. Jag skulle själv aldrig låna till en semesterresa men av dåliga lån att ta så är kanske inte detta det sämsta. Är det en meningsfull resa som ger minnen och intryck för livet så kan det kanske vara värt det? Alltså troligtvis inte en "enveckas-dynga-ner-dig-på-mallis-resa". Tillfället kanske uppstår innan man hunnit spara ihop allt. Bättre än att riva ut ett fullt fungerande kök och ersätta med det senaste för lånade pengar?

    Igen, jag skulle aldrig låna till en semesterresa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är alla sämst att låna till kan säkert variera.

      Radera
  5. Jag skulle aldrig klara av att njuta av en semesterresa om jag hade i bakhuvudet att jag lånat för att ha råd med den.

    Även under min gamla slösaktiga tid då jag gärna lånade till bilar, vitvaror, datorer, tv, stereoprylar, synthar så hade jag ändå en mental gräns inför att låna till semesterresa.

    Hade jag inte pengar på banken till utlandsresa, vilket nästan alltid var fallet, så blev det hemester eller luffa runt o sova i bil eller tält ett par veckor, vilket både var mycket billigt o faktiskt gav en massa roliga upplevelser.

    Mina utlandssemestrar har sparats ihop riktat under de 10-11 månaderna mellan semestrar. Då har jag kunnat lägga de pengarna och unna mig, även om det är långt från varje år.
    Tycker fortfarande att det finns mycket att utforska inom landet eller på bilavstånd som senaste semestern med bilresa i cab genom Norge till Lofoten o Nordkap, Finland och Sveriges kust hemåt igen.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som provat på olika typer av semester tycker i efterhand att hemma- semestrar var de mest givande. Vet däremot inte varför!

      En sommar tog vi båten till en närliggande ö (inga bosatta där) och levde i tält, åkte hem emellanåt bara och det var rejält avkopplande. En annan sommar stannade vi hemma och promenerade till stranden varje dag, kan inte påminna mig att det var sämre än när vi gjort detsamma utomlands.
      /Annette


      Radera
    2. JB: Jag skulle också tänka på det så att det skulle ödelägga semestern.

      Annette: Kanske för att du hade lägre förväntningar på "hemestern". Så har jag tänkt kring fester, konserter och andra evenemang. Högst ställda förväntningar är svårare att infria, så därför kan en gratiskonsert bli ett minne för livet medan något man drömt länge om inte blir det.

      Radera
    3. Semester på hemmaplan blir mer avkopplande, då man slipper vardagslunken och kan göra lite vad man vill i en bekant miljö. Till skillnad från om man ska ut och flänga under en begränsad tid i världen. Schemat blir ofta späckat och stressigt, motsatt effekt på avkopplning. Kul att se nya kulturer osv, men inte så avkopplande om man bara har en vecka eller två på sig.

      Radera
    4. Ja, även om man kan vilja se nya ställen tror jag att om man inte trivs i hemmiljö bor man på fel plats.

      Radera
  6. Testade att låna ut lite pengar genom Lendify för några år sen, där såg jag exempel när jag kollade igenom vilka de lånat ut mina pengar till, var nåt i stil med "semester 80 000kr avbetalningstid 10år med 6,5% ränta" slutade investera där ganska snabbt och tar ut allt jag får återbetalt, nästan hälften ligger hos inkasso av det som är kvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis. Vem kunde tro att väldigt hög ränta betalades av personer som inte kunde betala för sig? Omöjligt att veta det på förhand :)

      Radera
    2. Det var ju ärligt, men som långivare skulle jag säga nej av ren princip.

      Radera
    3. Bättre att låna ut till fastighetsprojekt genom Kameo, sedan start för dryga 10 år sedan 0% kreditförluster. Räntan ligger på snitt 10%, på alla utstående lån, och utbetalas månadsvis, så man kan återinvestera i fler projekt. Dock stängs lånen snabbt, inom några minuter, eftersom de är väldigt populära. Minsta belopp att investera är 500 kr.
      /Christoffer S.

      Radera
    4. Det måste väl finnas rimligare låneansökningar än semestrar även på Lendify.

      Radera
    5. Lånar man som privatperson ut till dess räntor, till lån som bankerna inte vill ha, då får man skylla sig själv! Fastigheter är som synes långt ifrån riskfritt, det har vi kunnat se sista 2 åren om inte annat. Sparo du borde skriva en artikel om detta ämne? Verkar finnas många korkade och lättlurade som gräver denna utlåningsgrop till sig själva?

      Radera
    6. Tack för tipset, får klura på det.

      Radera
    7. @ sparo, ja det var ju alltså lendify som investerade lite av mina pengar där, inte nåt jag aktivt valde själv (min andel var väl några hundringar och jag vet inte ens om just det lånet gått till inkasso)
      Men det ger ju fel incitament när lendify får pengar för varje lån de godkänner utan att ta risk själv, fanns förövrigt en kreditförlustfond som skulle göra att det inte gick förlora pengar men helt plötsligt tog de bort den och skyllde på något regelverk, trots att det måste varit pengar i den som alla kunder gemensamt betalat in, vet inte hur fan de kom undan med det... savelend har tagit över alla kunderna nu.

      Radera
  7. Hej!Jag lånar aldrig till semester och till konsumtion då jag anser att man bara lånar till en bostad, bil eller till att investera i något som ger dig avkastning på ditt investerade kapital t.ex i ett eget företag eller i värdepapper på börsen.Man ser även till att amortera snabbare på lånet än vad värdet på det som man lånar till minskar.T.ex. så lånade jag alltid på 7 år (det var den längsta tiden som jag kunde låna till en ny lastbil på den "gamla goda tiden") när jag investerade i en ny lastbil när jag var egen åkare.Sedan så amorterade jag extra så fort jag hade pengar över oftast varje månad för att minska på räntekostnaden snabbt då jag alltid har varit hyfsat bra på att räkna trots att jag bara har gått 9 år i grundskola och sedan har jag lärt mig resten av det jag kan genom "livets hårda skola" och lyckats rätt bra nu när jag har facit i handen när jag är 57 år.Mestadels betalde jag av lånet på lastbilen på 1,5-3 år och sedan ägde jag lastbilen.Företaget hade fortfarande avskrivningar kvar tills lastbilen var avskriven genom värdeminskning i bokföringen som kortast tid på 5 år har jag för mig att det var.Min revisor fick då och då ringa och prata med en handläggare på finansbolaget för att finansbolaget ibland inte hade minskat min skuld med min senaste extraamortering.De var inte vana vid att någon annan kund utöver mig gjorde extra amorteringar på sitt lån hos dom.Finansbolaget bad mig skriva "kapitalinbetalning" som meddelande till finansbolaget när jag gjorde mina extra amorteringar på inbetalningsavin som jag använde på den "gamla goda tiden".Kan man inte spara ihop pengar innan man vill åka på semester som till t.ex en utlandsresa så borde man tänka om i fall man verkligen har råd att resa på kredit.När jag skall ut och flyga till solen på vintern så har jag förbeställt en taxi både till flygplatsen och sedan även hem från flygplatsen redan när jag bokar min utlandsresa för att det är väldigt bekvämt.Mitt flyg går ofta väldigt tidigt på morgonen till det resmålet som jag åker oftast till.Jag skulle säkerligen kunna åka spårvagn in till centralen och byta till en flygbuss, men varför skulle jag göra det när jag inte måste hålla igen på mina utgifter?!Pengar är ju det som håller igång det svenska samhället och jag anser att vi som har råd skall använda våra pengar till att skapa arbetstillfällen och därmed även låta de pengarna som vi spendera bli beskattade på nytt igen för att hålla igång ekonomin.T.ex så beställde jag en ny och pen den "gamla goda tiden" en dyr ny personbil när det var lågkonjuktur.För egen del hade jag hade inte någon lågkonjunktur i mitt företag utan jag hade hur mycket som helst att göra då det var brist på både lastbilschaufförer och lastbilar under något/några år när jag valde att beställa en ny dyr personbil.Jag hade inte heller någon "lågkonjuktur" i min privata plånbok så jag åkte en måndag vid lunchtid vilket var den sista arbetsdagen i den månaden till min bilförsäljare.Jag beställde den bilen som jag ville ha och hade velat ha i flera år innan jag ansåg att jag hade råd.Den bilen en VOLVO S80 T6 var en underbarr bil att köra och väldigt bekväm att åka långt i när jag hälsade på min dotter som då bodde ca 40 mil från Göteborg.Så då blev det en "dagstur" en lördag i varje månad för att hälsa på henne och då mådde jag som en prins när jag körde dessa 80 milen på lördagarna.Det var den 7:e bilen som säljare hade sålt den innevarande månaden.Bilförsäljaren sålde i vanliga fall oftast 1 bil om dagen eller ca 20-22 bilar i månaden under de flesta månaderna på året.Jag är också alltid bland de första som checkar in mig och mitt bagage för att jag vill göra det lätt för de som lastar bagage på planen så att de får min väska i mycket god tid.Jag och några andra tidiga resenärer kommer snabbt och lätt igenom säkerhetskontrollen utan några köer.Jag äter alltid frukost på flygplatsen istället för att äta frukost "billigt" hemma för att spara en liten slant.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet väl att än är det inte förbjudet att använda tangenten "ny rad/radskift" - det är den där stora tangenten med en krokig pil på.
      Och mellanslag efter punkt är även det tillåtet.

      Prova så ska du se att du kommer att känna dig än mer nöjd med din kommentarer framöver.

      Vi vill ju alla att vår bloggare Sparo fortsatt ska vilja läsa våra kommentarer och komma med inspirerande inspel.

      Radera
    2. När du nämner skola så är det inte antal skolår som avgör om man blir bra på att sköta sin ekonomi. Tänker på mina morföräldrar som bara gick något år (har inte lyckats ta reda på antal än) i skola men nog kunde de hantera både pengar och annat.
      Jepp, flygtaxi är toppen tycker jag med även om jag sällan flyger efter pension (gick tidigare men är ålderspensionär idag).
      /Annette

      Radera
    3. Jag skulle prioritera resan till flygplatsen. Från är inte lika viktigt att det går snabbt och bekvämt, då har jag tid att krångla. Frukost på flygplatsen skulle jag dock aldrig överväga, om jag inte har tagit med mig den hemifrån. Men ser man det värdet i lyxen ska man kosta på sig om det går.

      Det är sällan akademiska betyg som räknas när det gäller privatekonomi. Då är sunt förnuft viktigare.

      Radera
    4. Resan till flygplatsen är absolut viktig. Privat har jag testat typ alla alternativ som finns, med varierande nöjdhet.

      För jobbets räkning fick jag en gång ta en bokad limousine ihop med tre arbetskamrater för en hastigt påkommen jobbvecka i Tallinn. Kom o hämtade upp mig vid hemmet kl 2-3 på natten fulladdad med grymma fåtöljer, nattfärska tidningar, frukter, frukostgrejer, kaffe o té. Transporterades som en gud till Arlanda.

      Resan blev ju inte sämre av att underleverantörsföretaget vi jobbade på i Estland höll på att eventuellt köpas upp av Ericsson och de hade fått för sig att vi fyra som kom därifrån hade något att säga till om rörande detta. Det hade vi inte.

      Lik förbannat smordes vi varje kväll med all fin gratis mat och allehanda drycker ute på stan som vi hade mage att beställa in, fanns ingen gräns.

      Första o enda gången. 😂
      /JB

      Radera
    5. Och då blir det alltså "korruption" på vågrät 4 ;-)

      Radera
  8. Sunt förnuft när det gäller den egna privatekonomin är en bra egenskap, men jag tycker att många är väldigt aningslösa när det kommer till så grundläggande saker som att inte leva över sina tillgångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med och tycker att det är märkligt.

      Radera
  9. Vi FIRE-strävare och -utövare samt alla andra med någon slags grav ekonomisk "störning" förstår inte att ALLA har rättigheter att åka på diverse flådiga semestrar oavsett egen betalningsförmåga. Kanske är detta nästa "vallöfte" och punkt för Semester- och bidragspartiet för nysvenskar (S) att trumma på! Kanske är det nästa bidrag att inför: Semesterbidraget - ju mer orealisk din semesterplan verkar desto större chans att du får bidraget! Helt i tidens anda.

    Ni utan barn har inte en aning om vad som tyvärr pågår i dagens skola kring just feriefirande samt hur svårt det är att helt enkelt stå emot och få klarar av att värna sig mot vansinnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan till viss del förstå att man inte vill sticka ut alltför mycket, varken på föräldramötet eller i fikarummet på jobbet, men om alternativet är att låna till semesterresan ser jag det som mycket värre.

      Radera
    2. Håller med men det är många som varken kan, vågar eller vill sticka ut och därmed tvingas de i en hel del fall till kreditlinan oavset lämplighet eller inte...

      Radera
    3. Att till varje pris försöka smälta in är begripligt beteende tills man gått ut mellanstadiet, men inte sen.

      Radera
    4. Jag instämmer till 100%, dessvärre är vi allt färre som gör det och som dessutom vågar göra så i både teori och praktik.

      Radera
    5. Jag har barn i lågstadiet och jag har inte känt av någon hets eller jämförande av sommarlovsresor. Men om man nu känner både press och behov av att smälta in är det väl nu lättare än nu någonsin att dra klimatkortet o säga att man hemestrar för miljöns skull, så smälter du inte bara in utan får några extra präktighetspoäng.

      Skrämmande att det finns någon som över huvud taget överväger att låna till semestern.

      Radera
    6. Jag är inte heller säker på att det är högst status att åka på semester.

      Radera
  10. Känslan av ett lån när ekonomin är krass är ju mer kass? Borta bra men hemma bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här känner jag att det finns en väggbonadstext för den händige korsstygnsbrodören.

      Radera
  11. mmmmhmm Ok FUCK!
    Its a bubble. alla vet det men ingen bryr sig,, Jag har sagt det länge nu- Ingen bryr sig. Jag har inte många kompisar, men de få som finnes kan man lita på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om man vet, vad ska man göra?

      Radera
  12. De gör varumärkesintrång! https://www.zparo.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Jag får sätta mina advokater på det :-)

      Radera
  13. Generöst av dig att fortsätta skriva varannan dag även under semestern. Även om jag just nu inte hinner läsa dagligen så är alla inlägg lika uppskattade och ofta underhållande oavsett om de läsas samma dag eller några dagar senare!

    SvaraRadera