Men jag tror att jag har hittat ett
undantag. På min brevlåda står det ”Reklam – nej tack!”. Det
gör det på mer än hälften av mina grannars också. Man slipper
inte samhällsinformation, lokaltidningar eller politisk propaganda,
men man borde slippa fastighetsmäklare och pizzerior. Det gör man
inte, och jag tror att anledningen är att deras papper inte delas ut
av professionella reklamutdelare utan av den egna personalen.
Att jag vet det beror på att jag ibland sprungit ut och frågat utdelaren hur denne tänkte kring den tydliga skylten på dörren. Jag får sällan något svar, för vad ska de säga? ”Jag såg, men sket i den för det känns meningslöst att gå förbi alla dörrar med reklamskylt.” Nej, det går inte. ”Oj, förlåt, jag såg inte”, kan de säga, men det ”märkliga” är att de även missar grannarnas skyltar.
Det här är inte det största bekymret i världshistorien eller ens i mitt liv, men ett par gånger har jag på bästa rättshaveristiska vis kontaktat företagen och berättat att deras utdelning resulterat i att jag aldrig kommer anlita dem. Samma sak där, de ber om ursäkt, säger att det skett en kommunikationsmiss eller något annat lamt.
Att jag vet det beror på att jag ibland sprungit ut och frågat utdelaren hur denne tänkte kring den tydliga skylten på dörren. Jag får sällan något svar, för vad ska de säga? ”Jag såg, men sket i den för det känns meningslöst att gå förbi alla dörrar med reklamskylt.” Nej, det går inte. ”Oj, förlåt, jag såg inte”, kan de säga, men det ”märkliga” är att de även missar grannarnas skyltar.
Det här är inte det största bekymret i världshistorien eller ens i mitt liv, men ett par gånger har jag på bästa rättshaveristiska vis kontaktat företagen och berättat att deras utdelning resulterat i att jag aldrig kommer anlita dem. Samma sak där, de ber om ursäkt, säger att det skett en kommunikationsmiss eller något annat lamt.
Eller bett om min adress så att de kan
se till att det inte sker igen. Tänker de då att alla som har en
”nej till reklam”-skylt ska kontakta alla fastighetsmäklare så
att de ska se till att inte dela ut reklam i just dessa brevlådor?
Jag brukar på ett ganska tydligt sätt förklara att alla som valt
att sätta upp skylten vill slippa all reklam. Det var därför vi
gjorde det.
Sedan är det såklart ett av tusen
reklamblad man hade haft nytta av, precis som en av tusen (eller i
alla fall tiotusen) telefonförsäljare är värda att lyssna på,
men det hör liksom inte hit. Jag har satt upp skylten för att
slippa oadresserad direktreklam för kommersiella företag. Den som
struntar i det förtjänar förakt och sämre affärer.