söndag 5 maj 2024

Läggmatch mot spelfusk

Eftersom jag är helt ointresserad av alla lagsporter (och de flesta andra också) har jag i stort sett aldrig ägnat mig åt sportsbetting, men jag har förstått att matchfixning är en stor grej. Man ser till att ett favoritlag förlorar och vinner pengar genom att spela på motståndaren.

När jag tippade senast kunde man i stort sett bara spela på Allsvenskan och Engelska ligan i fotboll. Nu kan man satsa pengar på flera sporter, betydligt längre ner i divisionerna och på hundra spelbolag parallellt. Självklart kämpar idrottsförbunden emot. Det här ödelägger ju tippandet och med det den mediala bevakningen, så får de inte bukt med fusket är det till slut bara de närmast sörjande som intresserar sig för matcherna, och då lär inte fotbollsspelarna kosta flera miljoner längre utan får nöja sig med gratis läsk i pausen.

Kanske har branschen kommit längre än vad som framgår i den här artikeln. Annars skulle jag säga att de är illa ute. I ett enda fall har Svenska Fotbollförbundet satt dit spelare. Då hade två fotbollsspelare i division 2 spelat under eget namn, vilket känns ungefär lika smart som att skriva avsändaradress på hotbrev.

Det den här killen på Fotbollförbundet säger är i princip att det ”nya vapnet”, att spelbolagen är skyldiga att lämna ut information vid en direkt fråga om en persons spel, är enkelt att kringgå genom att anlita en bulvan.


Ja, jag spelar inte fotboll. Tror jag.

Så vad hände då med de påkomna spelarna? Dryga böter och skadestånd? Fängelse? Nej, de blev avstängda i två respektive fem månader. Wow, hade de inte kunnat få en symbolisk smäll på fingrarna med en fjäder också? Men inte för hårt, kanske med en fjäder. Jag tycker att det hade varit ett fint sätt för Svenska Fotbollförbundet att manifestera sin fullständiga tandlöshet.

13 kommentarer:

  1. Tycker nog faktiskt straffen låter ganska rimliga i detta fall, om det är som det står i artikeln. Enligt denna har de ju spelat på matcher i samma serie, dvs inte sina egna matcher, dvs något de själva inte kunnat påverka, rimligtvis.

    Med det sagt, det bör absolut vara ett regelbrott, men om det inte finns något ytterligare som tyder på matchfixing så tycker jag ändå att ett par månaders avstängning kan vara rimligt. Detta förutsätter att man endast spelat på andra lags matcher i serien, så klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att reglerna verkar tydliga och spelarna valde att bryta mot dem. Kanske spelar de på varandras matcher i ett uttänkt system, svårt att veta. Det är därför reglerna måste hållas.

      Radera
    2. Japp, som sagt, det bör absolut vara förbjudet och straffas. Beroende på omfattning och liknande så tycker jag att avstängning ett par månader kan vara tillräckligt. Men måste så klart bedömas från fall till fall. Och finns det annat som tyder på att det faktiskt rör sig om något systematiskt så bör avstängningarna åtminstone vara under utredning från brottsbekämpande myndigheter. Även om det rör sig om mycket stora mängder spel. Men rör det sig om en mindre mängd spel låter straffen ändå rimliga. Antar den som fick fem månader hade högre omfattning än den som fick två månader.

      Men fem månaders avstängning, nästan en hel säsong, tycker jag ändå känns som ett ganska rejält straff.

      Radera
    3. Sen bör alla fall anmälas till brottsbekämpande myndigheter oavsett, mest för att det ska finnas där om berörda matcher i framtiden skulle dyka upp i någon utredning.

      Radera
    4. Att förbundet siktat in sig på just dessa tycker jag tyder på systematik, men det är förstås svårt att veta.

      Radera
  2. Återigen ett sponsrat inlägg, denna gången sammarbete med fotbollsförbundet? ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope, då hade jag som lagen föreskrivit varit transparent med det :-)

      Radera
  3. När man kan spela på svenska matcher i division 4 på en spelsajt i Hong Kong tyder ändå mycket på att det skall kunna fuskas. Att systemet är uppbyggt för att maximera spelandet.

    SvaraRadera
  4. Jag lever i den naiva (?) tron att spelbolagen som sätter oddsen numera har stenkoll på individuella spelare och deras agerande, helt automatiskt. Det bör försvåra systematiskt fusk rätt så avsevärt.
    Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att ha det genom att du kan spela på samma match på flera olika konton på flera olika spelsajter. En tusenlapp här och en tusenlapp där borde gå obemärkt förbi, men blir stora pengar i slutändan.

      Radera
  5. Från att varit intresserad av det mesta har jag tröttnat på all elitidrott. Doping och annat fusk, detta med läggmatcher och inte minst den industri det handlar om med utrustning och att köpa spelare. Det var bättre förr, även om det gick lite långsammare då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit ointresserad av lagidrott, men håller med om dopingen. När någon gör något osedvanligt bra är första tanken - gjorde han/hon det eller är det en fråga om kemi?

      Radera