torsdag 2 maj 2024

Odling i maj

Andra ekonomibloggare rapporterar om sina månatliga börsresultat. Jag kör på med mina odlingsrapporter istället. I april planterade jag purjolök, dill, broccoli och grönkål i äggkartonger. Det har gått sådär. Broccoli och grönkål har kommit upp och omplanterats i balkonglådor.

Men de ser rätt sorgliga ut. När de kan sättas ut, i maj-juni, är det möjligt att jag kör en mix med frön jag direktsår ute för att se om det lyckas bättre, men det är också fullt möjligt att de jag planterat inomhus tar sig.

Det tror jag dock inte gäller för dillen och purjon. Efter 3-4 veckor är det knappt ett livstecken från de planterade fröerna. Även dessa grödor går att direktså om några veckor. Poängen med att tjuvstarta inomhus är att man ska ha kommit längre tidigare, men det verkar inte funka för mig trots att jag varit noga med vattningen. Kanske har det varit för kallt inomhus, jag trodde ju att våren skulle hoppa igång i april när den nu inte gjorde det i mars.

Chilin jag satte i mars har åtminstone tagit sig och är nu omplanterad i krukor. Om ytterligare några veckor flyttar jag över dem till de krukor de ska få stå i under hela sommaren, och kanske längre än så om de växer bra och slipper ohyra. Att låta chilin övervintra vore ett sätt att kunna lägga energin på andra grödor nästa vår.

Men än är det 2024. I maj ska jag sätta rödbetor, märgärt, potatis och squash. Den sistnämnda kan förkultiveras inomhus, men med tanke på resultatet av inomhusodlingen hittills hoppas jag nog över det steget och kör direktsådd ute. Mer om det senare. I morgon kommer ett garanterat odlingsfritt ekonomiinlägg för er som är helt ointresserade av mat annat än på tallriken eller i butik.

15 kommentarer:

  1. Jag gissar att problemet inte är din inomhustemperatur, utan brist på ljus. Sista bilden talar för det, det ser mörkt ut på avbytarbänken.
    En sån här har jag: https://www.clasohlson.com/se/Vaxtlampa-LED-E27-PAR38/p/36-1325

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar nog mer om vad motljus gör för kameran, ljusare än så får de inte inomhus i norra Europa. I alla fall inte utan växtlampa, jag får väl fundera på det.

      Radera
    2. Kamerun, haha 😂/ C

      Radera
  2. Vi förodlar inomhus men med extra ljus i form av LED lysrör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske borde jag göra så. Jag tänkte att jag skulle komma igång mycket snabbare i år genom att odla inne, men med det här resultatet känns det som att jag lika gärna kunde vänta med allt utom chili till efter 17 maj.

      Radera
    2. Firar du syttende mai och i sa fall hur?
      /Annika

      Radera
    3. Självklart! På 17 mai draperas bilen med norska flaggor, finkostymen åker på och så beger man sig in till byn, kollar på 17-majtåg med pompa och ståt, äter glass och dricker kaffe hos de lokala näringsidkarna och umgås med norrmän som firar att de sluppit (nästan alla) svenskarna.

      Radera
  3. Tror också att det är mer ljus som krävs snarare en värme, purjolök gror vid över 4 plusgrader och växer bra även när det är kallt.
    Vi har förodlat mycket utan extra belysning, dessvärre eftersom skillnaden är slående. Ett par lysrör 15cm ovanför 14 timmar per dygn ger bra resultat. Har man det i tex en lagerhylla med flera våningar så ger lysröret värme under ifrån vilket tex chili mår bra av när den ska gro. En del fröer vill gärna har 25 grader när fröet ska gro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu börjar det bli så pass varmt och ljust att det är värt mödan att ställa ut växterna på glasverandan som funkar lite som ett växthus.

      Radera
  4. Kul med odling! Tipsar om att skippa äggkartongerna. Dom håller inte fukten, tenderar att mögla och bevattningen blir ojämn. Avklippta mjölkkartonger/vätskekartonger är betydligt bättre. Eller investera i plastkrukor/pluggbrätten. Körde på bara plastkrukor i år och det är en tredjedel av jobbet jämför med torvkrukor/äggkartong skulle jag säga. Vill också tipsa om podden Jordkommissionen för de aktuella grönsakerna, då inser man alltid vad man gjort för fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här var sista gången jag använde äggkartonger, även om jag tror att jag klarat vattningen. Jag har en massa plastkrukor och även odlingsbrickor med plats för många växter. Värre är det med mjölkkartonger/vätskekartonger för det är inget jag köper. Det närmaste jag kommer är kartonger för krossade tomater, men det är skönt att slippa diska ur dem.

      En odlingspodd låter som en kul idé, den får jag kolla in.

      Radera
    2. Jordkomissionen är lite pladdrig emellanåt, man får försöka ha överseende för OJ som man lär sig om odling. Känner mig som en självsäker trädgårdsmästare efter ett års lyssning. Väldigt metodisk och pedagogisk. Ser fram emot nästa odlingsrapport!

      Radera
    3. Den har åkt upp på min poddlista, men pga en sönderfallande kropp och en massa att göra kommer det nog inte bli så mycket poddlyssning för mig de närmaste veckorna :-(

      Radera
  5. Litet tips om kål och purjo och andra rustika plantor: testa höstodling!
    Går inte i alla odlingszoner men bra långt upp funkar det. Gjorde det för första gången i höstas, satte ut plantor månadsskiftet aug-sep och de växte som satan på hösten, frös nästan sönder på vintern men överlevde, och gav skörd tidigt på våren. Purjolöken isynnerhet är extrem, tål -20 grader. Kålen fungerade inte, men blomkålen gav skörd ( och ca 15 sniglar i varje huvud).
    Purjo funkar väl fint året runt, men åtminstone där jag bor blir det mycket vattnande om man vill ha kål och blomkål på sommaren, faktiskt roligare att ta det på vintern och istället odla gurka, tomater och liknande på sommaren. Går i nästan hela Götaland och delar av Svealand, om man bor skapligt nära kusten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här vintern var det knappt att jag överlevde själv, men i år kanske det är ett bra tips.

      Radera